دیده‌بان شفافیت و عدالت: بانک مرکزی اسامی دریافت کنندگان ارز دولتی را محرمانه می‌داند

گروه اقتصادی الف،   3970417065 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو هیات مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت با بیان اینکه بانک مرکزی اسامی دریافت کنندگان ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی را محرمانه می داند، گفت: منتشر نکردن اسامی این افراد خلاف قانون است و اگر اقدام درستی انجام شده، چرا از انتشار اسامی واهمه دارد؟

دیده‌بان شفافیت و عدالت: بانک مرکزی اسامی دریافت کنندگان ارز دولتی را محرمانه می‌داند

محسن جلواتی قائم مقام اجرایی دیده‌بان شفافیت و عدالت در گفتگو با فارس با اشاره به پیگیری این سازمان مردم نهاد در خصوص اعطای ارز دولتی به افراد و شرکت ها جهت واردات خودرو و کالا گفت: دیده بان شفافیت و عدالت در ششم تیر امسال در نامه ای به بانک مرکزی خواستار انتشار اسامی دریافت کنندگان ارز دولتی شد، اما بانک مرکزی شش روز بعد در جواب نوشت که انتشار این اسامی امکان پذیر نیست.

وی افزود: بانک مرکزی با ادعای حریم خصوصی بودن دریافت کنندگان ارز دولتی ، اسامی این افراد را محرمانه می داند و از اعلام آن به دیده بان و  انتشار آن امتناع کرده است.

عضو هیات مدیره دیده بان شفافیت و عدالت تصریح کرد: بانک مرکزی به مواد شش و 14 قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و ماده 648 قانون مجازات اسلامی استناد کرده است. این درحالی است که قوانین مذکور مربوط به حریم خصوصی اشخاص است و دریافت کنندگان ارز دولتی مشمول این قانون نمی شود.

جلواتی با اشاره به متن این مواد قانونی گفت: طبق ماده شش قانون مذکور درخواست دسترسی به اطلاعات شخصی تنها به اشخاص حقیقی که اطلاعات به آنها مربوط می شود یا نماینده قانونی آنها پذیرفته می شود. همچنین ماده 14 این قانون می گوید، چنانچه اطلاعات درخواست شده مربوط به حریم خصوصی اشخاص باشد و یا در زمره اطلاعاتی باشد که با نقض احکام مربوط به حریم خصوصی تحصیل شده است، درخواست دسترسی باید رد شود. از طرفی دیگر ماده 648 قانون مجازات اسلامی اشاره دارد که اطبا، جراحان ، ماماها، دارو فروشان و کلیه کسانی که به مناسبت شغل یا حرفه خود محرم اسرار می شوند، هرگاه در غیر موارد قانونی اسرار مردم را افشا کنند به سه ماه و یک روز تا یک سال حبس و یا یک میلیون و 500 هزار تا شش میلیون ریال جزای نقدی محکوم می شوند.

وی تصریح کرد: ممنوعیت افشای بیماری شخصی یک فرد چه ربطی به حق آگاهی مردم از واگذاری اموال آنها به اشخاص خاص دارد. در متن این مواد قانونی مشخص است که چه مواردی به حریم خصوصی افراد اشاره دارد و هیچ ارتباطی با اطلاعات دریافت کنندگان ارز دولتی ندارد.

عضو هیات مدیره دیده بان شفافیت و عدالت با بیان اینکه ارز دولتی، حاصل از فروش انفال عمومی می باشد گفت: براساس قانون اساسی مردم صاحبان آن هستند و حق دارند از دولتمردان خود بپرسند که این منابع در کجا و به چه منظوری و برای چه کسانی تخصیص داده شد و اثر آن در زندگی انها چگونه است؟

جلواتی تاکید کرد: استدلال بانک مرکزی در اعلام نکردن اسامی ارز دولتی خلاف قانون بوده و به نوعی نامحرم دانستن مردم در این باره است.

وی افزود: سوال این است اگر بانک مرکزی ارز دولتی را طبق قانون تخصیص داده چرا از افشای اسامی دریافت کنندگان آن واهمه دارد.

عضو هیات مدیره دیده بان شفافیت و عدالت گفت: این تشکل به زودی طی بیانیه ای جزئیات اقدام خلاف قانون بانک مرکزی را به اطلاع مردم ایران خواهد رساند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۲۳۳۶۳۱۰:۴۸:۳۰ ۱۳۹۷/۴/۱۷
درود بر دیدبان. پول نفت متعلق به مردم ایران است و محرمانه معنایی ندارد. باور کنید ریشه بیشتر گرفتارهای مردم ایران در بانک مرکزی آقای سیف است. ساختار این بانک را باید کوبید و از نو ساخت.
ناشناس۴۲۳۳۷۷۱۰:۵۸:۵۵ ۱۳۹۷/۴/۱۷
طیف اشرافی ، رای « بزن و برقصی» رو سپر دفاعی خود کرده و به هیچ کس هم پاسخگو نیست....
ناشناس۴۲۳۷۰۱۱۳:۳۴:۱۳ ۱۳۹۷/۴/۱۷
عملکرد طیف مقابل رو هم دیدیم. تعریفی نداشت.
ناشناس۴۲۳۳۸۲۱۱:۰۱:۴۴ ۱۳۹۷/۴/۱۷
مردم شدن نامحرم این خلاف قانون است مردم حق دارند بدانند این پولها به دست چه کسانی رسیده و به چه منظور چون مردم صاحب مملکت هستند و لا غیر
ناشناس۴۲۳۴۶۹۱۱:۴۴:۱۴ ۱۳۹۷/۴/۱۷
دولت محرمانه ها... مردم را به مسخره گرفته و هیچ چیز را برای مردم نمی خواهد... رای دادیم رفت به ریشمون خندید
ناشناس۴۲۳۴۸۹۱۱:۵۴:۳۴ ۱۳۹۷/۴/۱۷
اسم خودی ها برای دیگران محرمانه است این آقا راست می گوید
ناشناس۴۲۳۵۴۸۱۲:۱۰:۳۹ ۱۳۹۷/۴/۱۷
گرفتن ارز دولتی چه جنبه محرمانه ای دارد تنها دلیلش این میتونه باشه که همه به نزدیکان خودتون دادین وچیزی هم وارد نکردین ودلارهارو هم به قیمت ازاد فروختین واین ملت حق نداره بدونه پول این مملکت کجاها میره بنده برای بچه ام ارز دانشجوئی فقط هزینه زندگی گرفتم شهریه رو میپیچونن ندن خواهش میکنم اعلام کنن وقتی ریگی به کفش ادم نیس چرا نتونه اعلام کنه
محمد۴۲۳۶۰۵۱۲:۳۶:۱۷ ۱۳۹۷/۴/۱۷
طبیعی است جناب توکلی عزیز , فساد و تبانی ها رو می شود
ناشناس۴۲۳۷۴۳۱۳:۵۲:۳۷ ۱۳۹۷/۴/۱۷
ارزی که بابت ورود اموالی که برای مردم می باشد از منظری حریم خصوصی می باشد، اما تا زمانی که دریافت کننده ارز و واردکننده کالا به تعهدی که در قبال دریافت ارز دولتی ( نه آزاد ) مقید باشد ؛ معتبر است . نه اکنون که تمام کالاها با ارز دولتی وارد و با ارز آزاد به فروش می رود !!
ناشناس۴۲۳۷۵۸۱۴:۰۵:۴۷ ۱۳۹۷/۴/۱۷
اگر محرمانه است پس چرا اسم اون چند نفری که نخود و لوبیا و عدس وارد کرده بودن محرمانه نبود به سایرین که رسید محرمانه شد!!!!!!!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

پربحث‌های هفته

آخرین عناوین