آخوندی: اخذ مالیات از خانه های خالی به شهرداری منتقل می شود

گروه اقتصادی الف،   3970415111 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
آخوندی: اخذ مالیات از خانه های خالی به شهرداری منتقل می شود

وزیر راه و شهرسازی درباره جزییات بسته پیشنهادی برای تعادل‌بخشی به بازار مسکن گفت: ماموریت وصول مالیات بر خانه‌های خالی از سازمان امور مالیاتی به شهرداری‌ها منتقل شود تا این مبالغ برای اجرای برنامه مسکن اجتماعی در اختیار آنها قرار گیرد.

به گزارش ایرنا از وزارت راه و شهرسازی، «عباس آخوندی» امروز درباره بسته پیشنهادی برای تعادل‌بخشی به بازار مسکن که عصر پنجشنبه در نشست هم‌اندیشی با حرفه ورزان و صاحبنظران بخش مسکن ارایه شد، توضیح داد: با هدف افزایش عرضه در بازار مسکن، بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم مقرر شد دولت از خانه‌های خالی مالیات اخذ کند. با توجه به امکان شناسایی بهترِ این واحدها توسط شهرداری‌ها، اخذ این نوع از مالیات (عوارض) توسط شهرداری‌ها، آسان تر صورت می‌پذیرد.

آخوندی افزود: همچنین این عوارض بهتر است صرف هزینه‌های بازآفرینی شهری و عرضه مسکن اجتماعی شود. «بسته تشویقیِ مالیاتی به منظور افزایش تولید و عرضه مسکن مطابق الگوی مصرف در قالب استیجاری یا ملکی عرضه می شود که این بسته می‌تواند شامل معافیت از پرداخت مالیات بر عملکرد، مالیات نقل ‌و انتقال و مالیات بر اجاره باشد».
آخوندی اضافه کرد: به منظور ایجاد ارتباط مستقیم بین عرضه‌کنندگان و متقاضیان مسکن با هدف کاهش هزینه مبادله، بانک مسکن، بازارگاهی الکترونیک راه‌اندازی می‌کند؛ این بازارگاه درعین‌حال ارتباط قراردادی بین سازنده، پیش‌خریدار و بانک را در مرحله ساخت برقرار می‌کند.

وی ادامه داد: بخش قابل‌ملاحظه‌ای از تقاضاهای موجود در بازار مسکن به قصد سوداگری و کسب سود از محل افزایش قیمت زمین ایجاد شده است. آخوندی اضافه کرد: در شرایط کنونی به دلیل وجود تقاضای سوداگرانه و فقدان ‌تقارن اطلاعاتی در بخش مسکن، جزء قابل‌توجهی از ساخت‌وسازهای کشور با الگوی غالب تقاضا (که عموما تقاضا برای واحدهای مسکونی متوسط و کوچک متراژ است) تطابق ندارد. «اگر در پنج دهه گذشته با نظام مالیاتی کارآمد سطح سوداگری در بخش زمین کاهش می‌یافت، امروز مناسبات ثروت و ساختار تولید در کشور متفاوت بود». آخوندی افزود: از جمله راهکارهای جلوگیری از تقاضای سوداگرانه در زمین، استفاده از مالیات بر عایدی سرمایه یا مالیات بر معاملات مکرر آن است.

به گفته وی، برای تقویت ساخت‌وسازهای متناسب با الگوی تقاضا ضروری است سیاست‌های حمایت از تولید و عرضه واحدهای مسکونی منطبق با الگوی مصرف دنبال شود.

** توسعه و ساماندهی بازار پیش‌فروش مسکن
آخوندی توسعه و ساماندهی بازار پیش‌فروش مسکن را یکی از راهکارهای تقویت همزمان طرف عرضه و تقاضای مسکن دانست و یادآوری کرد: قانون پیش‌فروش ساختمان در سال 1389 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده، اما رویکرد اصلی این قانون پیشگیری از جرم بوده است. آخوندی اضافه کرد: مشکل‌تر آنکه وظایف دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط در این قانون، با وظایف ذاتی آنها مغایر است و از این رو، این قانون اجرایی نشده است. قانون جدیدی در این زمینه تنظیم شده و ضروری است لایحه مربوط به‌سرعت در دولت تصویب و به مجلس شورای اسلامی ارسال شود.

وزیر راه و شهرسازی به تغییر ماموریت بانک مسکن از بانک تخصصی به بانک توسعه‌ای-تخصصی اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین ابزار دولت‌ها برای جبران و رویارویی با چرخه‌های رکود و رونق همراه با تورم و همچنین بی‌ثباتی بازار مسکن، بانک توسعه‌ای مسکن است که با رعایت اصول بازار می‌تواند در موقعیت‌های مختلف با تحریک تقاضا و عرضه و حتی مشارکت در ساخت مسکن و جهت‌دهی به کمک‌های دولت، ابزار اجرای سیاست‌ها باشد.

** تسریع در واگذاری رایگان زمین های دولتی داخل شهر
وزیر راه و شهرسازی گفت: بر اساس ماده 6 قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، همه وزارتخانه‌ها، موسسه ها و شرکت‌های دولتی باید نسبت به واگذاری رایگان زمین های درون شهری خود به وزارت راه و شهرسازی اقدام کنند. وی اضافه کرد: برای تولید و عرضه مسکن مطابق با الگوی مصرف باید مراحل واگذاری این اراضی تسهیل و در واگذاری‌ها تسریع شود.

آخوندی ادامه داد: زمان‌هایی که بازار ملتهب است، گرایش عمومی به سمت اتخاذ تصمیم های هیجانی است که نه فقط مشکلی را حل نمی‌کند بلکه گره‌های سخت‌تری را نیز پدید می‌آورد. وی پایبندی به قانون، احترام به حقوق مالکیت، پایبندی به اصول بازار رقابتی و پرهیز از مداخله دولت در بازار، خودداری از ایجاد موجبات فقدانم قطعیت و بی‌ثباتی در بازار با هدف تداوم سرمایه‌گذاری و افزایش عرضه در بخش، دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات و کاهش انتظارات تورمی در جامعه را از مهمترین ویژگی های بسته پیشنهادی برشمرد.

قرار است کارشناسان درباره بسته سیاستی پیشنهادی برای تعادل‌بخشی به بازار مسکن ابراز نظر کنند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۲۱۲۳۱۱۷:۵۲:۵۹ ۱۳۹۷/۴/۱۵
یعنی اضافه بر عوارض سالیانه، مالیات جدیدی هم بدهیم.
ناشناس۴۲۱۲۶۹۱۸:۳۱:۲۹ ۱۳۹۷/۴/۱۵
خونه ات خالیه ت این ضعیت مملکت؟؟؟ حقته . همین شما ها هستید که ملیون ها خونه خالی نگهداشتید گرون بشه. این قانون در دولت قبل تصویب شد ولی این دولت به بهانه های مختلف و منافع مختلف سرمایه داران دولت، اجرا نشد
ناشناس۴۲۱۲۶۴۱۸:۲۷:۳۰ ۱۳۹۷/۴/۱۵
هر کاری میکنید زودتر بکنید ، اینجوری که شما حرکت میکنید این طرح ها ده سال دیگه هم اجرا نمیشه .
محسن۴۲۱۳۰۰۱۸:۵۶:۵۵ ۱۳۹۷/۴/۱۵
عامل گرونی مسکن خود دولت است ؛ دولت هزینه های خیلی زیادی را به سازندگان تحت عناوین مختلف تحمیل میکند
ناشناس۴۲۱۳۳۳۱۹:۲۴:۲۱ ۱۳۹۷/۴/۱۵
اینها در گرفتن تصمیمات غیر کارشناسی و مقطعی (همه چیز به هم زن )که باعث بلا تکلیفی در جامعه و ... می شود استاد هستند و کل دنیا رو بگردی رو دستی براش پیدا نخواهی کرد.
ناشناس۴۲۱۳۷۸۱۹:۵۴:۱۷ ۱۳۹۷/۴/۱۵
جناب آخوندی بابت ،، صدها و صدها و صدها و ...... ،، طرح و برنامه ای که در پنج سال اخیر ارائه و عملیاتی نمودن ، دیگر حتی فرصت سرخاراندن هم ندارند چه رسد به اینکه مالیات اخذ کنند .
ناشناس۴۲۱۳۹۹۲۰:۲۱:۰۲ ۱۳۹۷/۴/۱۵
این کار ساها پیش باید انجام میشد تو کشورهای دیگر اگر از زمان خرید خانه تا یکسال اجاره ندن به انداره 50درصد مالیات گرفته میشه به همین دلیل هم مسکن بازار سوداگران نیست
ناشناس۴۲۱۴۵۴۲۱:۲۲:۴۱ ۱۳۹۷/۴/۱۵
این مالیات را هم مالک از مستاجر خواهد گرفت و گرانتر شدن اجاره
ناشناس۴۲۱۶۲۰۰۱:۴۳:۵۷ ۱۳۹۷/۴/۱۶
حالا معیار خالی بودن خانه چیه؟ ببین حالا چقدر سوء استفادهو مزاحمت این وسط ایجاد بشه.
ناشناس۴۲۱۷۳۸۰۸:۵۸:۱۶ ۱۳۹۷/۴/۱۶
سالها قبل از توسعه شبکه های رایانه ای در دوره فایلهای کاغذی این قواعد در بسیاری از کشورها اجرایی شده و بانک اطلاعاتی دقیق و بروز از تمام املاک و وضعیت استفاده و قیمت و اجاره براه افتاده بمحض هر اقدامی نظیر فروش یا اجاره یا تخلیه ملک اطلاعانش به بانک اطلاعاتی منتقل میشه اما در ایران حتی یک منطقه شهری یا یک محله هم اطلاعات وضعیت بهره برداری املاکش در هیچ بانک اطلاعاتی موجود نیست که از نظر سکونت در چه شرایطی هستند چون اراده ای برای راه اندازی این سامانه ها وجود نداره و نداشته از طرفی حدود یک چهارم تا یک سوم املاک در شهرها سند رسمی ندارند و قولنامه هستند که اطلاعات دقیقی در ثبت اسناد موجود نیست اما در مراکز خدماتی نظیر شهرداری و شرکتهای آب و گاز و برق و مخابرات موجوده با اینحال میشه با چند اقدام حساب شده در کمتر از ۶ ماه تکلیف بانک اطلاعات مناطق شهری مشخص و بانک اطلاعاتی فراهم بشه اجاره بدون کد رهگیری جرم تلقی بشه و مشمول جریمه سنگین باشه و سندبدون کد در محاکم بی اعتبار اعلام بشه و اعلام وضعیت فوری از بهره برداری ملک به بانک اطلاعاتی مربوطه اجباری بشه واحدهایی که ادعا میشه مورد سکونت مالک هستند در صورت تعدد در یک شهر فقط تا دو واحد معاف باشند و الباقی خالی تلقی و مشمول مالیات بشوند تا از اجاره نامه های صوری جلوگیری بشه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین