الاخبار مطرح کرد؛ سرانجام جنگ سرد ترامپ علیه ایران

نویسنده: خلیل کوثرانی/ مترجم: مریم نصرالهی،   3970415005 ۳۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

عربستان و امارات در طرح ترامپ علیه ایران حضوری پر رنگ دارند و هر دو سقف خواسته های خود در مورد ایران را تا تغییر نظام در این کشور بالا برده اند؛ این در حالی است که واشنگتن تلاش می کند از دریچه اقتصاد، ایران را از داخل دچار مشکل کند تا مجبور به پذیرش مذاکره شود.

سرانجام جنگ سرد ترامپ علیه ایران

به گزارش الف، دولت آمریکا منطقه را به سمت جنگ سرد علیه ایران سوق داده است و این شرایط می تواند تاثیرات زیادی در منطقه داشته باشد. پیگیری اقدامات ترامپ در تعامل با پرونده ایران، بویژه پس از خروج از توافق هسته ای، نشان می دهد که استراتژی کاخ سفید در مورد ایران در یک مسیر تصحیحی نسبت به زمان اوباما قرار گرفته است.

نقطه مشترک سیاستهای ترامپ با اوباما در مورد ایران، دور نگه داشتن گزینه جنگ نظامی بعنوان تاکتیکی علیه آن است؛ در حقیقت در حالی که اوباما بدنبال به راه انداختن جنگ نرمی ضد ایران بود و می کوشید با بهبود اوضاع اقتصادی و معیشتی مردم تغییراتی در طبیعت نظام در ایران ایجاد شده یا شکافی بین نظام و ملت بوجود آید، ترامپ در پی آن است که این شکاف را با اتخاذ شیوه ای «خشن» ایجاد کند، یعنی با تحریمها و محاصره هایی که ملت ایران را تحت فشار شدید اقتصادی قرار می دهد و موجب نارضایتی آنها از نظام و دولت می شود.

 رئیس جمهور امریکا سعی دارد ارتباطی بین دو پرونده کره شمالی و ایران ایجاد کند و تهران را مانند پیونگ یانگ به میز مذاکره بکشاند. به نظر می رسد ترامپ نسبت به قدرت خود برای تکرار تجربه کره شمالی در مورد ایران اطمینان دارد؛ اما در مقابل، تهران هیچگاه از آمادگی خود برای گفتگو با آمریکایی ها صحبتی به میان نیاورده و مذاکره در مورد نقش منطقه ای خود را نمی پذیرد. برخی از امکان انجام مذاکره پنهانی بین ایران و آمریکا می گویند، اما شرایط متشنج منطقه ای و بخصوص در سایه طرح دوباره معامله قرن که یکی دیگر از نقاط اختلاف بین واشنگتن و تهران است، به هر شکلی دیدار بین مسئولان ایرانی و آمریکایی ناممکن است.

البته عربستان و امارات در طرح ترامپ علیه ایران حضوری پر رنگ دارند و هر دو سقف خواسته های خود در مورد ایران را تا تغییر نظام در این کشور بالا برده اند؛ این در حالی است که مواضع واشنگتن منحصر به تلاش برای تکرار تجربه مذاکره با کره شمالی و وارد کردن فشار بر ایران در این راستا است؛ از این جهت، تلاش می کند از دریچه اقتصاد، ایران را از داخل دچار مشکل کند تا مجبور به پذیرش مذاکره شود.

حال پاسخ این سوال چیست؟واشنگتن پس از اعمال کامل تحریمهای خود در مورد ایران، به کدام سو می رود؟ برایان هوک مدیر برنامه ریزی سیاست خارجی آمریکا در این باره می گوید:«هدف ما تغییر نظام نیست، بلکه به دنبال تغییر رفتار و سیاستهای آن هستیم».

در جبهه ایران نیز تلاشهایی برای مقابله با اینگونه اقدامات آمریکا در حال انجام است و به نظر می رسد تهران به اجرای برنامه های جایگزین خود برای مقابله با آمریکا در دو سطح سیاسی و اقتصادی نزدیک شده و می کوشد جریانهای مختلف داخلی را در صف واحدی قرار داده، جبهه داخلی را متحد کند و همزمان از قدرت خود برای مانور دادن در پرونده های سیاست خارجی اش نیز غافل نمی شود. با توجه به اینکه عده ای کارشناسان از احتمال تکرار سناریوی سوریه در ایران توسط آمریکا و با همکاری دولتهای خلیج فارس صحبت می کنند، ایرانی ها سد کردن تمام شکافهای موجود در داخل که می تواند زمینه ساز دسیسه های خارجی شود را ضروری می دانند؛ همانطور که تهران به دنبال اجرای یک برنامه اقتصادی فوق العاده و گسترش همکاری های اقتصادی با دولتهای همسایه است.

در سطح سیاست خارجی هم تهران هنوز اوراق زیادی را در اختیار دارد، که مهمترین آنها عدم همراهی اروپایی ها با ترامپ و ورود نکردن آنها به جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران است. دولتهای اروپایی ترجیح می دهند استراتژی نرم اوباما را در مورد ایران پیش بگیرند و محاسبات امنیتی، تجاری و سیاسی خاص خود را دارند. علاوه بر اینکه همراهی قدرتهای اقتصادی بزرگ جهان با واشنگتن نیز دشوار است؛ که در مقدمه انها دهلی نو و پکن قرار دارند.

در سطح منطقه ای نیز هیچ عاملی برای محدود کردن حضور ایران در پرونده های منطقه ای مربوط به منافع ان، وجود ندارد؛ برای مثال معامله قرن می تواند نتایجی معکوس برای تهران داشته باشد، تا از این طریق سقف گفتمان خود در مقابله با رژیم صهیونیستی را بالا برده و نیروهای منطقه ای را با خود در راستای مخالفت با اجرای این طرح همراه کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۲۰۶۶۶۰۹:۱۱:۲۶ ۱۳۹۷/۴/۱۵
به نظر من ایران بدلیل عدم همراهی مردم با مسئولان به شدت در موقعیت ضعف قرار دارد و پشت پرده در حال مذاکره و امتیاز دادن به آمریکاست.
ناشناس۴۲۰۷۶۲۱۰:۵۷:۵۱ ۱۳۹۷/۴/۱۵
مردم با مسئولین همراه نیستند یا مسئولین با مردم؟
ناشناس۴۲۰۷۶۷۱۱:۰۴:۳۲ ۱۳۹۷/۴/۱۵
سیاست موذیانه جریان رانت و فساد همین است که مردم را ناراضی کنیم بعد آن را بهانه کنیم بریم با یانکیها مذاکره کنیم
ناشناس۴۲۰۸۰۴۱۱:۲۹:۰۲ ۱۳۹۷/۴/۱۵
کاملا درسته. در ظاهر تهدید و شعار و در خفا مذاکره. البته من با مذاکره موافقم ولی نه پنهانی.
ناشناس۴۲۱۰۵۰۱۴:۴۴:۲۳ ۱۳۹۷/۴/۱۵
وااااااااای بازم؟! مگه مذاکره نکردیم؟! چی شد؟!
امیر۴۲۰۶۹۵۰۹:۴۷:۵۵ ۱۳۹۷/۴/۱۵
ایران بازنده این بازی هست
ناشناس۴۲۰۷۵۱۱۰:۵۱:۴۱ ۱۳۹۷/۴/۱۵
تو و بابا جونت از اونهایی نبودین که گفتن سربازی فروشیه رفتین خریدین؟ با امثال شما حیفه که غیرت تعریف بشه. مردم تبریز برای ازادی و مشروطه علف خوردند اما تسلیم نشدند. دریغ از خودباخته داخلی. نسل تبلت و گوشی و مچ بند به دستی که حتی توی عمرش معنی استقامت را نفهمیده.
ناشناس۴۲۰۸۹۱۱۲:۴۲:۰۷ ۱۳۹۷/۴/۱۵
اونا علف می خوردن .. کجا بچه های ستار خان و باقر خان مقیم انگلیس و روسیه بودند. یا از جیب ملت برای خودشون دنبال کسب منفعت بودند. دوستانی که مدعی غیرت هستند اگه دوماه... اول نفر شکایت می کنند.
اکسیر۴۲۱۳۷۴۱۹:۵۱:۲۶ ۱۳۹۷/۴/۱۵
با مقاومت بجا موافقم . ولی کاش میتونستم شعارهای شماهارو باور کنم . بعید میدونم بیکار باشی.با هزار مشکل هزینه درمان یکی از عزیزانتو جور کنی و......دوست عزیز ماها سالها مقاومت کردیم.نسل جنگیم و مرزنشین . جنگ رو تو کتاب نخوندیم و تو فیلم ندیدیم . گر چه علف نخوردیم اما هر مصیبت و سختی رو تجربه کردیم. اما الان دیگه دل و دماغی برا تکرار نمانده . خسته ایم از حرف. از شعار . از دروغ . حاصل مقاومتهای نسل ما چ شد؟جز ویژه خواری ،اشرافیگری ، خوردن بنام مقاومت،و....... ///
یاعلی مدد۴۲۰۷۶۶۱۱:۰۲:۳۲ ۱۳۹۷/۴/۱۵
ما مخالف جنگیم اما اینها بلوف است برای خالی کردن ته دلمان اگر تو ۸سال جنگ نظامی که همه همپیمانان آمریکا حامی صدام بودند شکست خوردیم الان میخوریم دل قوی دار عزیز
سعید۴۲۱۰۳۱۱۴:۲۷:۰۴ ۱۳۹۷/۴/۱۵
صدام هم ۸ سال با ما جنگید و ۲۰ روز با آمریکا
هتی۴۲۱۰۹۳۱۵:۱۳:۴۶ ۱۳۹۷/۴/۱۵
صدام خودش دست نشانده بود و هیچ عِرقی در جنگش نداشت تازه تمام دنیا هم شارژش می کردن نه رزمنده های ما که با در نظر داشتن اسلام و ایران جلومیرفتن صدام را همانهایی برداشتند که سرپا کردنش
ناشناس۴۲۱۱۸۲۱۶:۵۸:۰۸ ۱۳۹۷/۴/۱۵
لطفا بروید تاریخ بخوانید و بر اساس اطلاعات ناقص و غلط نظر ارائه نفرمایید ، در جنگی که به سقوط صدام و حزب بعث منتهی شد ، صدام اصلا نجنگید، صدام یک گلوله تفنگ ، یک گلوله تانک یا خمپاره ، یک موشک به طرف سربازهای امریکاییها شلیک نکرد ، ۲ هفته امریکا و متحدینش فقط با هواپیما و موشک عمل کردند و دریغ از اینکه صدام یک موشک بزنه و حتی یک پرواز هواپیما علیه امریکا داشته باشه بجاش هواپیماهاش رو بلند کرد فرستاد ایران لانه بگیرند . بعد از دوهفته که صدام و سران بعث رفتند مخفی شدند سرباز پیاده فرستاد که بعد از مدتی هم مجبور به خروج شدند. البته امریکاییها هم میدانستند که صدام مقاومت نخواهند کرد نمایش قدرت دادند ، درحالیکه صدام قبل از آن نشان داد که قدرت دارد که به ما حمله کرد ، بعد از قطعنامه ۵۹۸ به کویت حمله کرد و تا یکی از بنادر عربستان هم را گرفت ، بعد امریکاییها آمدند و در شکل منجی کویت و عربستان ، عراق را بیرون کردند . آیا صدام در حمله آخر امریکا و متحدانش که به سقوط او منجر نشد حتی قادر نبود عربستان ، امارات و یا لااقل کویت را آماج موشکهایی که در جنگ به ما می زد قرار بدهد ؟ با مقدار سلاحی که دست صدام بود اعم از متعارف و غیرمتعارف ، می توانست چنان خسارتی به کشورهای متحد امریکا در خلیج فارس بزند که معادله جنگ علیه خودش را تغییر دهد ،ولی چرا نکرد ؟ این سئوال را فرماندهان و سران حزب بعث می توانند جواب بدهند ، ولی آنچه اتفاق افتاد مقاومت صفر صدام و خیال راحت امریکا و متحدین از این موضوع.
ناشناس۴۲۱۲۸۴۱۸:۴۳:۰۴ ۱۳۹۷/۴/۱۵
ضمنا ، نتیجه سناریو جنگ اول ایجاد انفعال بیشتر در کشورهای حاشیه خلیج فارس مثل عربستان ، امارات ، قطر و کویت و ایجاد پایگاههای بیشتر نظامی و تثبیت آنها در خاک کشورهای مذکور بود ، سناریو از این نظر که چرا امریکاییها فقط تا مرحله خارج کردن عراق از کویت پیش رفتند در حالیکه بهانه سرنگونی صدام و اجماع بین الملای را هم داشتند ، و در سناریو دوم به صدام به عنوان متحد غیرسنتی امریکا خیانت کردند و سرنگونی او را صورت دادند ، چون نقشه سناریو دوم برای محاصره ایران بود که صدام دیگر در این سناریو نقشی نداشت و این را صدام نگون بخت نمی دانست و زمانی متوجه شد که تمام شیرازه ارتش و بیشتر ساختار نظامی عراق در اثر حملات امریکاییها و عدم مقاومت بهم ریخته بود و مجبور شد برای نجات خودش به غار و کوه پناه ببرد .
ناشناس۴۲۱۴۳۱۲۰:۴۸:۳۳ ۱۳۹۷/۴/۱۵
ادم میمونه به شماها چی جواب بده اره بابا صدام اصلا نجنگید رفت اصلا استقبالشون !!!!
ناشناس۴۲۲۱۱۵۱۲:۵۸:۳۳ ۱۳۹۷/۴/۱۶
برادر عزیز حرفهای شما کاملا صحیح است صدام سگ دست پرورده غرب و تاریخ مصرفش تمام شده بود. ودر مقابل حمله آمریکا کوچکترین دفاعی از خود نشان نداد. واین کسانی که منفی دادند جزء کاربران گزینشی از طرف دشمنان است که برای دلار کار میکنند وبر علیه ایران در فضایی مجازی مثبت منفی میدهند
ناشناس۴۲۰۸۱۰۱۱:۳۴:۰۱ ۱۳۹۷/۴/۱۵
یاد کاراکتر فیلم گالیور افتادم که همش میگفت: "گالیور جون من میدونم که کارمون تمومه" نه عزیزجان! اگر بدانی که معنای شکست چیست هیچوقت این حرف و نمیزنی!
ناشناس۴۲۰۹۷۱۱۳:۴۱:۰۵ ۱۳۹۷/۴/۱۵
کاش تاریخ را مطالعه می فرمودید. زمان زیادی از دوره احمدی نژاد نگذشته است.
ناشناس۴۲۱۴۹۵۲۲:۰۹:۵۹ ۱۳۹۷/۴/۱۵
خدا بزرگه خدا کریمه دست خدا بالای همه دستهاست
ناشناس۴۲۰۷۰۸۰۹:۵۶:۲۸ ۱۳۹۷/۴/۱۵
سناریو آمریکا فقط در مورد ایران نیست بلکه در مورد تمام کشورها کمونیستی و اسلامی_ شیعی بوده و تا این جا در همه موارد نتیجه بخش بوده و ایران آخرین کشور شیعه سرپاست که با تنگناهای اقتصادی پیش رو و مدیر یت های ضعیف داخلی کم تاثیر نخواهد شد. حد اقل آن ها نا چه حد صداقت دارند که شما توانسته اید بر اساس حرف های شان تحلیلی بنویسید و این ها همه نشانه قدرت است. حتی در عرصه اقتصادی و بین المللی.
ناشناس۴۲۱۱۸۶۱۷:۰۱:۴۳ ۱۳۹۷/۴/۱۵
بله قدرت ناشی از ترس و زبونی بعضی ملتها و بعد سوارکاری امریکا
ناشناس۴۲۰۷۱۳۱۰:۰۱:۱۸ ۱۳۹۷/۴/۱۵
از نظر سیاست بین المللی ترامپ بسیار ضعیف تر از اوباما است و این به اصطلاح معامله قرن او هم مسخره است. اما ایران با کره شمالی سه تفاوت عمده دارد. اولا ماهیت نظام ایران جمهوری است ولی کره دیکتاتوری است. دوما ایران نفت دارد و کره شمالی هیچ. سوما ایران نفوذ عمیقی در شیعیان منطقه دارد ولی کره شمالی در یک منطقه محصور است. اما عربستان و امارات از نظر عمق استراتژیک در سطح بسیار پایین تر از ایران هستند و نیروی انسانی و تکنولوژی ایران را ندارند.
ناشناس۴۲۰۷۱۹۱۰:۰۶:۲۱ ۱۳۹۷/۴/۱۵
سیاست اوباما و ترامپ در هدف فرقی نداشته. شر بازی ترامپ موجب شکست اتحاد جهانی علیه ایران است. در حالی که اوباما با پنبه سر میبرید.
ناشناس۴۲۰۷۲۴۱۰:۰۸:۱۳ ۱۳۹۷/۴/۱۵
برای جلوگیری از دیکتاتوری شیاطینی مانند آمریکا، ضروری است که یک واحد پول بین المللی بدون وابستگی به دولتها ایجاد شود. مثلا سازمان ملل متحد یک بانک مرکزی جهانی داشته باشد و واحد پول بین المللی سازمان ملل متحد رایج شود که مستقل از همه دولتها و کشورها باشد و قابل وتو هم نباشد و تمامی مبادلات تجاری جهان با آن واحد پول انجام شود و هرگونه تحریم و تعلیق و غیره هم در چهارچوب مصوبات مجمع عمومی با سه چهارم آرا انجام گردد. فقط در اینصورت است که کسی نمیتواند از اقتصاد برای جنگ استفاده کند و دنیا رنگ آرامش خواهد دید.
آریابان۴۲۰۷۹۲۱۱:۱۹:۵۸ ۱۳۹۷/۴/۱۵
کدام سازمان مللی که قدرت و جرات چنین راهکاری آرمانی و انسانی را داشته باشد ؟!؟!؟!؟! آیا همون سازمان ملل با 5 دارنده حق وتو ؟!؟!؟!؟!؟ آیا همون سازمان مللی که یک عضو !!!! آن یعنی امریکا ، با قلدری اعلام میکنه که چون بیشترین سهم عضویت را پرداخت میکنه بنابراین آن سازمان نباید به تصویب قطعنامه علیه اسرائیل اقدام کنه و بنابراین عضویت خودش رو باطل میکنه ؟!؟!؟!؟!؟ آیا همون سازمان مللی که در ابتدا عربستان را بدلیل کشتار کودکان محکوم کرد ولی بعدا با دریافت رشوه های چند میلیون دلاری رای خودش رو عوض کرد ، ولی آنقدر آش شور شده بود !!!! که دبیر کل وقتش هم دیگه تحمل نکرد و در برابر خبرنگاران به این وضعیت غیر انسانی اعتراض کرد ؟!؟!؟!؟؛ طبیعتا همین ساز و کار سازمان ملل متحد !!!!! هم که بعد از فاجعه و ویرانی های جنگ جهانی دوم با شعار ایجاد دنیائی بدون خشونت و بدون دیکتاتور و جنگ و خونریزی پای گرفت ، در روی کاغذ بسیار آرمانی و رهگشا بود لیکن در عمل .....!!!!! ؛
ناشناس۴۲۰۸۷۰۱۲:۲۱:۱۳ ۱۳۹۷/۴/۱۵
واحد پول بین المللی ؟:))
ناشناس۴۲۰۷۸۷۱۱:۱۶:۰۲ ۱۳۹۷/۴/۱۵
اگه ما تو این چند سال یه اقتصاد قوی ساخته بودیم. یا حداقل شفاف اگه جلوی این همه رانت و اختلاس و موسسه اعتباری و هزینه کردن نظام از طریق پرونده های قضایی برای افراد خاص رو گرفته بودیم امروز امریکا هیچ غلطی نمی تونست بکنه
ناشناس۴۲۰۹۳۰۱۳:۰۷:۲۷ ۱۳۹۷/۴/۱۵
اقتصاد قوی داشتن برای همه کشورها هدف اصلی هست. برای ما به عنوان یک ابزار مقابله با آمریکا تعریف شده. اگر اقتصاد قوی برامون مهم هیچ وقت این همه دشمن برای خودمون درست نمیکردیم.
پیمان۴۲۰۸۱۵۱۱:۳۷:۱۲ ۱۳۹۷/۴/۱۵
ایران باید شروع کنه به تبلیغات منفی در مورد دلار و در جهان این موضوع رو جا بندازه که کشورها با ارزهای خودشون هم معامله کنن. دیگه آمریکا نمیتونه کسی رو تحریم کنه.
ناشناس۴۲۰۹۷۹۱۳:۴۶:۳۷ ۱۳۹۷/۴/۱۵
چشم. امر دیگه ای نداری!!!
ناشناس۴۲۰۹۱۲۱۲:۵۵:۰۹ ۱۳۹۷/۴/۱۵
امریکا یه غلطا یی می کند. اما با این ..
ناشناس۴۲۰۹۵۳۱۳:۲۸:۴۲ ۱۳۹۷/۴/۱۵
ما ها نمیدونیم چه سیاست هایی پشت بین الملی کردن دلار انجام شده که از قدرت دلار مویی کم نخواهدشد . موقعیکه بچه کوچک حس می کند.... چه فساد ها و رانت هایی در حال انجام است ..
ناشناس۴۲۱۰۰۸۱۴:۰۹:۱۱ ۱۳۹۷/۴/۱۵
ما با رهنمودهای رهبر عزیز امریکا را به خاک سیا مینشانیم.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. کمی دیر نیست؟

    12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    23. اسراییل چه باید بکند؟ 

    24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    پربحث‌های اخیر

      پربحث‌های هفته

      1. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

      2. فرار رو به جلوی نتانیاهو در واکنش به پاسخ ایران/ «بی بی»: حملات ایران را دفع‌کردیم

      3. موج نخست موشک‌های بالستیک ایران به اراضی اشغالی شلیک شد

      4. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

      5. پایان جلسۀ شورای امنیت بدون صدور قطعنامه

      6. سفیر ایران به وزارت خارجه فرانسه دعوت شد

      7. مشاهده پهپاد شلیک شده به سمت رژیم صهیونیستی در کرمانشاه

      8. واکنش انگلیس به حمله پهپادی ایران علیه رژیم صهیونیستی

      9. آمریکا عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد  

      10. نتايج عمليات وعده صادق

      11. وزیر خارجه اردن: مسوولیت جلوگیری از افزایش تنش در منطقه برعهده اسرائیل است

      12. نیویورک‌تایمز: اسرائیل گزینه حمله تلافی‌جویانه به ایران را کنار گذاشته است

      13. اولین واکنش کاخ سفید به حمله هوایی ایران علیه رژیم صهیونیستی

      14. تماس تلفنی کامرون با امیرعبداللهیان؛ تاکید بر کاهش تنش‌ها

      15. فرانسه به حمله پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل واکنش نشان داد

      آخرین عناوین