آخوندی: سیاست شکست خورده مسکن مهر نباید دوباره تکرار شود

گروه اقتصادی الف،   3970414216 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر راه و شهرسازی گفت: دولت با طرح مسکن مهر وارد بخش ساخت و ساز شد که اثراتی جز تخریب نداشت بنابراین نباید دوباره این سیاست تکرار شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در پایان نشست بررسی راهکارهای تعاون در بازار مسکن اظهار کرد: وقتی شرایط بازار متحد می‌شود گرایش عمومی به سمت اتخاذ تصمیمات هیجانی می‌رود و همین موضوع مشکلات را بیشتر کرده و گره‌های سخت‌تری ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: همین موضوع باعث شد که قبل از اتخاذ هر تصمیمی در خصوص بازار مسکن با افراد ذیربط نشست داشته باشیم .در نهایت بنده جمع‌بندی این نشست را به دولت منتقل خواهم کرد.

آخوندی با بیان اینکه نمی‌توانیم خودمان را در بخش مسکن از متغیرهای کلان اقتصاد استثنا بدانیم گفت: هر تصمیمی درباره مسائل بخش مسکن گرفته می‌شود باید در چارچوب شاخص‌های کلان باشد.

وی با بیان اینکه اهمیت نقش (انتظار تورمی) در افزایش قیمت مسکن بسیار با اهمیت است، افزود: بنابراین سیاست‌های ما عمدتا به این سمت سوق داده می‌شود که بر روی انتظارات تورمی اثر کاهنده داشته باشد چرا که این انتظارات تورمی بازار را ملتهب می‌کند.

وزیر راه وشهرسازی با اشاره به گران قیمت بودن مسکن گفت: همین موضوع باعث شده که 30 درصد از سرمایه‌گذاری‌های کلان کشور در این بخش صورت گیرد و آن را تبدیل به یک کالای گران قیمت کند.

وی گفت: اتخاذ سیاست‌های بلند مدت به همراه سیاست‌های کوتاه مدت ضروری است و نباید این سیاست‌های کوتاه در برنامه‌های بلند مدت مسکن اختلال ایجاد کند.

آخوندی با بیان اینکه سیاست‌ها نباید به گونه‌ای باشد که حقوق مالکیت اشخاص تحت عنوان سیاست‌های انقلابی تحت تاثیر قرار گیرد افزود: این سیاست‌ها بلافاصله در بخش اداره و در بخش تولید مسکن اثرات منفی بر جای خواهد گذاشت.

وی اظهار کرد: سیاست‌های کنترلی قیمت مسکن علاوه بر نقض حقوق مالکیت اشخاص باعث می‌شود که بازار زیر زمینی و فساد در این بخش ایجاد شده و عرضه را مختل کند.

آخوندی تصریح کرد: بخش مسکن عمدتا به بخش خصوصی متکی است این در حالی است که برخی می‌گویند دولت باید در این شرایط ورود کند اما به محض ورود دولت برای ساخت مسکن رقیبی برای بخش خصوصی ایجاد می‌شود و عرضه مسکن را با مشکل ایجاد می‌کند.

وی گفت: بنابراین در تصمیم‌گیری‌ها نباید کاری کنیم که دولت جانشین بخش خصوصی شود.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به مسکن مهر اشاره کرد و گفت: این طرح در طول سال 85 تا 92 به عنوان مسکن مهر مطرح شد و باعث مداخله در ساخت وساز و ایجاد اثرات تخریبی در این بازار شد.

وی یادآور شد: تنها دوره‌ای که دولت در ساخت و ساز مسکن ورود پیدا کرد دهه 80 بود که باعث کنترل قیمت زمین و مسکن ودر نتیجه شکست آن شد.

آخوندی گفت: دولت دوازدهم نباید تجربه شکست خرده را مجددا تکرار کند زیرا که باعث ایجاد اثرات تخصیصی در این حوزه می‌شود.

وی با بیان اینکه میانگین تورم عمومی از سال 85 تا 92، 21 درصد بوده است گفت: در عین حال میانگین تورم مسکن در این بازه زمانی 27.4 درصد بود بنابراین اگرچه در ظاهر این مداخله با هدف کنترل قیمت مسکن بود اما در عمل باعث افزایش تورم مسکن بیش از تورم عمومی شد.

آخوندی به رعایت قانون در شرایط التهابی مسکن تاکید کرد و گفت: اگر این قانون زیر پا گذاشته شود ریسک بازار و عدم قطعیت افزایش یافته و در نتیجه کسی در این بازار سرمایه‌گذاری نخواهد کرد.

وی توضیح داد: قیمت مسکن از طریق رقابت کاهش می‌یابد اما این به معنای آن نیست که تولید را گردن بودجه عمومی بیاندازیم؛ در این صورت مردم هستند که زیان خواهند دید.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بسته‌های مالیاتی در کنترل بازار مسکن تاثیرگذار هستند افزود: باید به جای معافیت مالیاتی به سمت اعمال بسته‌های تشویقی مالیاتی حرکت کنیم زیرا که مشوق‌های مالیاتی به سود عرضه و بازار اجاره مسکن خواهد بود.

وی یادآور شد: همین دلیل باعث شد که بسته مالیاتی را به فوریت به مجلس شورای اسلامی ارائه کنیم.

آخوندی با بیان اینکه در صندوق سرمایه‌گذاری مسکن یکم 340 هزار متقاضی بالقوه سپرده‌گذاری کرده‌اند، افزود: بانک عامل مسکن هم اکنون یک بانک تخصصی است این در حالی است که اگر تبدیل به یک بانک توسعه‌ای شود ماموریت خود را به سمت تعدیل سیکل‌های رکود و رونق مسکن تغییر می‌دهد.

وزیر راه وشهرسازی افزود: هم اکنون سازمان برنامه‌ و بودجه و وزارت دارایی با تغییر ماموریت این بانک به سمت توسعه‌ای بودن همکاری کرده اند.

وی درباره خانه‌های خالی گفت: در دهه 80 بیش هر زمانی عدم تعادل در عرضه و تقاضا را شاهد بودیم که در دو حوزه مسکن مهر به دلیل ساخت واحدهای مسکونی در حاشیه شهرها و حوزه ساخت مسکن در مناطق بالاشهر نشین با هدف سوداگری زمینه‌ساز ایجاد آن شد.

آخوندی تاکید کرد: هم اکنون تنها در منطقه یک 35 هزار واحد مسکونی خالی از سکنه وجود دارد که این تعداد به طور قطع برای سوداگری است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۲۰۳۷۴۲۲:۴۱:۱۴ ۱۳۹۷/۴/۱۴
مسکن مهر سیاست شکست خورده نبود، سیاست شکست خورده کردیدش!
ناشناس۴۲۰۴۰۴۲۳:۰۵:۰۸ ۱۳۹۷/۴/۱۴
برو بابا دلت خوشه
یاس (یک مستاجر)۴۲۰۴۲۸۲۳:۳۱:۴۶ ۱۳۹۷/۴/۱۴
مرد حسابی؟ همین مسکن مهر نبود خیل عظیمی از مردم ایران باید تو چادر میخوابیدن. من مستاجرم و الان دوماهه دنبال خونه میگردم. پول پیش و حقوقم، کفاف رهن و اجاره رو نمیده. هرجا میریم بیشتر از ۶۰ درصد اضافه کردن. موندم چیکار کنم. خدا از سرتون گذره.
ناشناس۴۲۰۴۷۳۰۰:۲۹:۲۷ ۱۳۹۷/۴/۱۵
زمانی که سیاسی ترین وزیر کابینه متولی غیرسیاسی ترین وزارت خانه شود، بهتر از این نمیشود. مسکن مهر را در نهایت ناجوانمردی به شکست کشاندند و الان روضه اش را میخوانند.
ناشناس۴۲۰۵۱۵۰۱:۰۱:۳۷ ۱۳۹۷/۴/۱۵
این فرد چرا برکنار و محاکمه نمیشود؟؟
ناشناس۴۲۰۶۱۲۰۶:۱۸:۵۳ ۱۳۹۷/۴/۱۵
بگو خودت چه کردی؟!!!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  21. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  22. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  23. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  24. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  25. اسراییل چه باید بکند؟ 

آخرین عناوین