حذف دلار از عرصه تجارت امکان پذیر است؟/ نقش پیمان‌های پولی برای کاهش اثر تحریم‌ها و شکستن آقایی دلار

دکتر ابراهیم رزاقی،   3970414186 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
حذف دلار از عرصه تجارت امکان پذیر است؟/ نقش پیمان‌های پولی برای کاهش اثر تحریم‌ها و شکستن آقایی دلار

نوسانات ارزی و تکانه‌هایی که در بازار کشور از این ناحیه ایجادشده، گزاره‌های مختلفی را برای حل این معضل پیش روی مسئولین قرار داده است که به تجربه ثابت‌شده هرکدام از آن‌ها، اثر مقطعی و کوتاه‌مدت داشته‌اند، چراکه عمدتاً معلول‌ها به‌جای علت‌ها و ریشه‌ها موردتوجه قرارگرفته‌اند.

ارائه ارز دونرخی، نظارت سیستماتیک بر تراکنش‌های دلاری و سایر راهکارها را نمی‌توان در فرونشاندن بحران‌های مالی – پولی بی‌اثر دانست ولی برای درمان اساسی اوضاع نابسامان فعلی باید علت‌العلل‌ها را جستجو کرد. طبعاً راه‌حل‌های بنیادی، از پی‌ریزی مجدد اقتصاد کشور بر مبنای اقتصاد غیرنفتی و دانش‌بنیان آغاز می‌شود، اما یکی از راه‌های برون‌رفت از شرایط موجود که هم به‌صورت دفعی و هم به شکل طولانی‌مدت پاسخگوست، خارج کردن دلار از چرخه تبادلات تجاری کشور است.

اگر ایران با ۹ کشور شامل عراق، چین، ترکیه، هند، برزیل، پاکستان، افغانستان، روسیه‌ و ژاپن ۱۴ میلیارد دلار تجارت از طریق پیمان پولی دوجانبه انجام دهد، می‌تواند ۶۵ درصد تجارت خود را با این کشورها بدون استفاده از دلار صورت بدهداگر تاریخچه نفوذ دلار و ارزهای غربی در زیرپوست اقتصاد دنیا را مطالعه کنیم، می‌بینیم که پول کشورهای اروپایی و آمریکایی به دلیل تثبیت و شناخته شدن، بازارهای جهانی را به سلطه خود درآورده و از این طریق در مبادلات فی‌مابین کشورها اعمال‌نفوذ کرده‌اند که این امر تاکنون، پیامدهای متفاوتی را در نقاط مختلف دنیا به دنبال داشته است. ازاین‌رو، برخی از کشورها چارچوب‌هایی را برای حذف دلار از بده بستان‌های اقتصادی تدارک دیده‌اند تا کمترین آسیب را از تحریم‌های گاه‌وبیگاه آمریکا متحمل شوند.

نخستین پیمان پولی، پیش از بحران سال ۲۰۰۸ توسط برخی کشورها تشکیل شد و بعد از بحران سال ۲۰۰۸ به دلیل ضررهای سنگین ناشی از وابستگی به دلار، بسیاری از کشورها از شکل جدید پیمان‌های پولی در مبادلات خارجی خود استفاده کردند. کشور ما نیز به دلیل آنکه همواره درخطر جدی تحریم‌های آمریکا قرار داشته و دارد، به دنبال کمرنگ‌تر کردن نقش دلار در مبادلات تجاری با سایر کشورها است؛ هرچند که عزم جدی در راه رسیدن به این هدف در برخی از مسئولین دیده نمی‌شود.

به همین منظور، موضوع پیمان‌های پولی دو یا چندجانبه در بند 4 ابلاغ سیاست‌های کلی قانون برنامه ششم توسعه به این شرح گنجانده‌شده است: «توسعه پیوندهای اقتصادی و تجاری متقابل و شبکه‌ای کشور به‌ویژه با کشورهای منطقه آسیای جنوب غربی، تبدیل‌شدن به قطب تجاری و ترانزیتی و انعقاد پیمان‌های پولی دو و چندجانبه با کشورهای طرف تجارت در چارچوب بندهای ۱۰، ۱۱ و ۱۲ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی.»

بنابراین، زدودن آثار دلار از عرصه تجارت، یک «الزام قانونی» برای دستگاه‌هایی است که در این زمینه دارای مسئولیت هستند. اولین فایده این سیاست‌گذاری آن است که هنگام عقد مبادلات تجاری به‌صورت دو یا چندجانبه با کشورهای دیگر، دلار نقش خود را در معاملات و مراودات اقتصادی از دست خواهد داد که این امر سبب تضعیف و کاهش ارزش آن در بازارهای جهانی و کاهش قدرت نظامی- اقتصادی آمریکا شده و به‌تبع آن، رکود اقتصادی در این کشور و سایر دولت‌های تابع را پدید می‌آورد.

ایران به‌عنوان عضو «سازمان همکاری شانگهای» می‌تواند با سایر کشورهای این نهاد با ارزهایی به‌غیراز دلار معامله کند تا طی چند دوره زمانی مشخص، به‌طورکلی از سیستم پولی دغل‌کار غرب مستقل شودمثل هر اقدام بزرگی که باید از کم و از درون شروع کرد، دیوارکشی به دور دلار هم از گام‌های کوچک و از درون امکان‌پذیر است. در خبرها آمده بود چین برای حذف دلار و تفوق واحد پول ملی خود (یوآن)، راهکار جمع‌آوری دلارهای مردم از طریق بانک‌های دولتی را در پیش‌گرفته است که در کشور ما نیز روش‌ها و شیوه‌های موثری برای به حاشیه راندن سروری و آقایی دلار وجود دارد. به‌عنوان نمونه، سازمان‌های ذی‌ربط در راستای ایفای مسئولیت قانونی خود باید تدبیری بیندیشند که نیازها به خارج به حداقل ممکن رسیده و مایحتاج اساسی را بر پایه تولیدات درونی مرتفع سازیم.

گاهی می‌شنویم که برخی می‌گویند کیفیت محصولات داخلی آن‌طور که باید، به مذاق مصرف‌کننده داخلی خوش نمی‌آید درحالی‌که در این مقطع، کیفیت، در اولویت بعدی قرار دارد و مهم این است که تامین نیازهای داخلی را به کارگران و کشاورزان و صنعتگران بسپاریم تا نیازی به واردات کالاهایی که ارزبری دارند، نداشته باشیم. مردم هم می‌توانند نقش موثری در حذف دلار از مبادلات اقتصادی کشور ایفا کنند؛ به‌این‌ترتیب که در وهله اول، میل خود به مصرف کالاهای خارجی را کاهش داده و به سمت حمایت از محصولات ایرانی بروند و در مرحله بعد، تا جایی که ممکن است از سفرهای خارجی اجتناب کنند، چراکه یکی از منفذهای بزرگ خروج ارز از کشور را مسافرت‌های تفریحی ایجاد کرده است.

همگام با تدابیر داخلی، اگر به فکر تهیه و تدارک پیمان‌های پولی بیشتر با کشورهای دوست و همسایه بودیم، اکنون در وضعیتی قرار داشتیم که می‌توانستیم نسبت معناداری از حجم مراودات تجاری را از این طریق بیمه کنیم و از آسیب تحریم‌های غیرقانونی و یک‌جانبه آمریکا دورنگه داریم. گزارش‌ها نشان می‌دهند که اگر ایران با ۹ کشور شامل عراق، چین، ترکیه، هند، برزیل، پاکستان، افغانستان، روسیه‌ و ژاپن ۱۴ میلیارد دلار تجارت از طریق پیمان پولی دوجانبه انجام دهد، می‌تواند ۶۵ درصد تجارت خود را با این کشورها بدون استفاده از دلار صورت بدهد. از طرفی، ایران به‌عنوان عضو «سازمان همکاری شانگهای» می‌تواند با سایر کشورهای این نهاد با ارزهایی به‌غیراز دلار معامله کند تا طی چند دوره زمانی مشخص، به‌طورکلی از سیستم پولی دغل‌کار غرب مستقل شود. اهمیت این مشارکت زمانی مشخص می‌شود که بدانیم کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای حدود نیمی از جمعیت جهان و یک‌سوم تولید اقتصادی دنیا را تشکیل می‌دهند و به نظر می‌رسد که این ظرفیت به‌اندازه کافی بزرگ باشد تا دیگر نیازی به اتکا به اقتصاد غرب وجود نداشته باشد.

پس تحریم دلار امکان‌پذیر است، ولی آنچه مانع از تحقق این وظیفه قانونی شده، این است که برخی از اساس، اعتقادی به تحریم دلار ندارند. کاسه چه کنم در دست گرفتن و گشایش‌های اقتصادی را از بیگانگان طلب کردن چاره کار نیست. از سوی دیگر، شاهدیم که وجهه همت بعضی از دستگاه‌های ذی‌ربط، نامه‌نگاری و رایزنی با این ارگان و آن سازمان برای تصویب قوانین مشکوک به‌اصطلاح بین‌المللی هستند که برآیندی جز درهم تنیدگی بیشتر به ماشین اقتصاد غرب ندارند.

همه‌کسانی که مدال خدمتگزاری به این ملت و انقلاب مقدس را به سینه زده‌اند، موظف‌اند که هم به لحاظ قانونی و هم از جهت شرعی و انقلابی، این قیدوبند سنگین را از پای اقتصاد کشور باز کنند، چراکه بنا به رهنمود رهبر معظم انقلاب، «اگر مسئولان و مردم بتوانند اقتصاد مقاومتی را به معنای واقعی محقق و کشور را از جادوی مالی و پولی دشمن خلاص کنند و ارزش و آقایی دلار را در زندگی اقتصادی بشکنند، کشورهای دیگر را نیز نجات داده‌اند و برای آن‌ها الگو خواهند شد.» (28 شهریور 95)

منبع: روزنامه حمایت

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۲۰۱۵۷۱۸:۵۲:۰۵ ۱۳۹۷/۴/۱۴
چرا که نه ولی کو برنامه و کو همت فقط گفتار درمانی
ناشناس۴۲۰۲۵۳۲۰:۳۱:۴۸ ۱۳۹۷/۴/۱۴
با پیمان پولی نمیشه ولی با ارز دیجیتال میشه
ناشناس۴۲۰۲۰۶۱۹:۴۷:۱۶ ۱۳۹۷/۴/۱۴
پیمان پولی در دنیای امروز جواب نمیده فقط یک ارز دیجیتال بر پایه بیت کوئین و در حالت چند ملیتی بین ایران چین هند روسیه و کشورهای اروپایی کار ساز سهام این شرکت باید 10% 10% بین کشورهای عضو تقسیم بشه اینجوری امریکا نمیتونه ارز دیجیتال ایران رو هم تحریم کنه
مهران از برلين۴۲۰۲۱۱۱۹:۵۲:۲۶ ۱۳۹۷/۴/۱۴
بزرگترین بازار مصرفی جهان امریکاست. این کشور با تهدید به بستن بازارهای خود به روی هر کشوری یا شرکتی می تواند تصمیمات استراتژیک این کشور یا شرکت رو نسبت به کشورهای که امریکا مورد خصومت قرار داده رو تععین کنه!! موضع فقط سلطه دلار نیست بلکه عدم فروش کالا یا تکنولوژی از طرف کشورهای پیشرفته و شرکت های با نفوظ جهانی به ایران یا کشورهایی مثل ونزوئلا است، که در صورت مراوده با ایران یا امثالهم با خطر بسته شدن بازارهای بزرگ مصرفی امریکا به روی خود روبرو خواهند بود!!
ناشناس۴۲۰۲۱۷۲۰:۰۰:۰۹ ۱۳۹۷/۴/۱۴
بسم الله الرحمن الرحیم خواهش ما از آقای توکلی عزیز و دیده بان شفافیت و دیگر اقتصاددانان کشور عزیزمان این است که در این مورد شروع به اطلاع رسانی و آگاهی مردم داشته باشند تا با بالا بردن انتظارات مردم دولت مجبور بشود این کار را شروع کند. چون کسانی در بدنه مالی کشور رسوخ کرده اند که دوست دارند دلار همچنان در مبادلات بازرگانی کشور براحتی ارز اندام کند تا آنها براحتی بتوانند به ثروتهای باد آورده است پیدا کنند.
دریغ‌ست ایران که ویران شود۴۲۰۲۳۱۲۰:۱۳:۱۴ ۱۳۹۷/۴/۱۴
همه به میدان خواهیم آمد و از نابودی اقتصاد ملی جلوگیری خواهیم کرد اقای ترامپ !!! با اینکه دل خوشی از ..... ندارم ولی اصلا نباید گذاشت اقتصاد ملی نابود و کشور وارد جنگ داخلی بشه و آسایش مردم بهم بخوره ، راه کارهای زیر جهت بهبود وضعیت کشور بسیار موثر خواهد بود امیدوارم سانسور نشه : 1- ایجاد ارز دیجیتال ملی بر پایه بیت کوئین با همکاری کشورهای هند و چین، روسیه و برخی از کشورهای همسایه مثل ترکیه و چند کشور دوست از اروپا خصوصا اتریش المان فرانسه و اسپانیا و صربستان لیوانی و بوسنی 2- این مورد کاهش دخالت در منطقه هست که چون همیشه سانسور ننویسم بهتره !!! 3- افزایش حداقل 3% تا 5% سود بانکی برای جمع آوری نقدینگی 4- کاهش پرداخت نقدی یارانه و تبدیل اون به سبد کالا بری کاهش نقدینگی در جامعه 5-دادن آزادی اجتماعی بیشتر برای جذب توریسم و جلوگیری از خروج ارز به کشورهای مثل ترکیه ! 6-با مردم مهربان تر باشیم ! رسانه های ازاد برای کاهش فساد مهم هستن 7- ایجاد بورس بین المللی بر پایه ارز دیجیتال ملی - از این طریق میشه میلیاردها دلار سرمایه برای کشور جذب کرد. 8- فروش کالاهای داخلی در یک سایت تجارت الکترونیک بزرگ متصل به ارز دیجیتال ملی که همه مردم بتوانند صادر کننده شوند . مثل سایت علی بابا چین / این سایت 50% دولتی و 50% خصوصی باشد و در بورس عرضه شود 9- سهام شرکت های حاضر در بورس از طریق ارز دیجتال ملی به کل دنیا فروخته شود . 10- با همکاری چین و شرکت های دوست در اروپا در بورس دیجیتال ایران سهام شرکت های تجارت الکترونیک چند ملیتی ایجاد شود . این کار به افزایش ایجاد اشتغال کمک خواهد کرد و میلیاردها دلار سرمایه حذب خواهد شد 11- راه کار اصلی ما ایجاد تفاهم با دنیا است و باید از تهدید و غیره خودداری کنیم تا اقتصاد ما آرامش داشته باشد در کشوری که هر روز حرف جنک دلار خر روز گران میشه . دریغ‌ست ایران که ویران شود. کنام پلنگان و شیران شود با احترام کسی از آقایان دولتی اگر جزئیات طرخ ها رو خواست با ایمیل من در تماس باشه . eghtesadinews@hotmail.com
ناشناس۴۲۰۲۳۹۲۰:۲۱:۳۶ ۱۳۹۷/۴/۱۴
فقط اینکه ایران عضو شانگهای نیست
ناشناس۴۲۰۲۴۸۲۰:۲۸:۴۶ ۱۳۹۷/۴/۱۴
حذف دلار امکانپذیر نیست زیرا طلاودلار بعنوان لنگر پولی در دنیا عمل میکنند.
ناشناس۴۲۰۲۵۷۲۰:۳۵:۴۴ ۱۳۹۷/۴/۱۴
«بازگشت به مردم» تنها راه عبور از بحران: ببینید اکثریت چه می خواهد؟ در این چند دهه، به دلایل مختلفی مانند نو شدن جمعیت، افزایش سطح تحصیلات و گسترش ارتباطات اجتماعی و ... نوع نگاه ها و ادبیات مردم تغییرات مهمی کرده است و ضروری است نظام نیز خود را در این زمینه بروز کند و با مردم همسو شود.
ناشناس۴۲۰۲۶۴۲۰:۴۳:۰۹ ۱۳۹۷/۴/۱۴
پاک کردم دلار توهم . حتی آلمان ژاپن کره و چین و روسیه هم این توان رو ندارند
ناشناس۴۲۰۲۹۰۲۱:۱۱:۲۴ ۱۳۹۷/۴/۱۴
حرف ها کلی و سطحی بیان شده،چه کسی گفته حمایت از کالای داخلی به قیمت بیش از بازار جهانی به رونق تولید و بهبود معیشت مردم منجر میشود؟اگر این چنین بود با مثال نقض صنعت خودرو سازی چه می شود گفت؟اصولا برنامه زمانبندی برای حمایت مردم چند وقت هست؟تا چه زمانی مردم حمایت کنند در عوض در چه جدول زمانبندی چه چیزی بدست می اورند؟ همینجوری حرف غیر کارشناسی و غیر دقیق زدن کاری ندرد ولی چاره مشکل هم نیست
ناشناس۴۲۰۲۹۷۲۱:۱۹:۳۳ ۱۳۹۷/۴/۱۴
من اقتصاددان نیستم بنابراین به خاطر اظهارنظرم پوزش میخوام این یک اظهارنظر غیر تخصصی و نظر شخصی است ۱. نه نمیشه وابستگی به دلار رو از بین برد چون اقتصاد دنیا به دلار وابسته است ۲. اما میشه اثر تحریمها رو کاهش داد و به کشور صاحب دلار اجازه نداد به راحتی تحریم کنه ۳. اونهم با داشتن اقتصاد قدرتمند ۴. نه با اقتصاد روستایی ما و نه با کمک اقتصاد کشورهای وابسته به دلار
علی۴۲۰۳۱۳۲۱:۳۵:۴۷ ۱۳۹۷/۴/۱۴
اوناهم وایمیسن نگاه میکنن که ما الگوی تحریم دلار درست کنیم
ناشناس۴۲۰۳۱۴۲۱:۳۵:۵۲ ۱۳۹۷/۴/۱۴
خواب و خیال این حرفا اروپا هم نمیتونه
ناشناس۴۲۰۳۵۷۲۲:۲۱:۱۷ ۱۳۹۷/۴/۱۴
چندی پیش مقام معظم رهبری جمله مهمی را بیان کردند: "نظام جمهوری اسلامی چیزی جز ملّت ایران نیست" ؛ اگر همین یک جمله حکیمانه مبنای همه تصمیم گیری ها و عملکردهای همه مسوولان کشور شود گذر از این دوران سخت و استحکام نظام و کشور کاملاً در دسترس خواهد بود. باید دید مردم در سیاست داخلی و خارجی چه می گویند و دقیقاً همان را اجرا کرد. منظور از مردم هم اکثریت هستند و نه الزاماً پر سر و صداها ؛ کسانی هم که نمی خواهند یا نمی توانند با مردم و نگاه ها و اهداف بروز شده مردم همسویی کنند، بی هیچ اغماضی کنار کنار شوند.
ناشناس۴۲۰۵۷۴۰۲:۱۳:۵۱ ۱۳۹۷/۴/۱۵
هر موقع اقتصاد اول جهان یعنی امریکا رتبه آش در اقتصاد جهانی همسایه ما شد چرا نه حتی ممکن است خرید و فروش ریال را هم در امریکا قاچاق اعلام کنند
ناشناس۴۲۰۵۷۷۰۲:۴۱:۱۳ ۱۳۹۷/۴/۱۵
روسیه تنها کمتر از ۳%معاملاتش غیر از دلاره این یعنی حالا حالا ها چنین کاری به صرفه نیست
ناشناس۴۲۰۵۸۶۰۳:۵۹:۵۸ ۱۳۹۷/۴/۱۵
نتیجه پیمان پولی دو جانبه میان ایران و هند چه شد؟ هندی ها نفت ما را به روپیه خریدند و ما ماندیم با میلیاردها روپیه که فقط می توانستیم اجناس بنجل هندی با آن خریداری کنیم. دوست دارم جواب نویسنده مقاله را بدانم که مثلا در تجارت با پاکستان یا افغانستان چگونه مبادلات پولی دو جانبه به کار می آید؟ ما چه چیزی میتوانیم با پول رایج افغانستان بخریم؟
الف ر۴۲۰۶۲۴۰۶:۵۸:۲۷ ۱۳۹۷/۴/۱۵
چرا 14 تا ؟با توجه به واردات 55تائی شده 65 در صد در ثانی برای مبادله پولی با عراق غیر از زوار کالائی ها وارد نمیکنیم تا این مبادله انجام شود تازه زوار مشکلات خود راداره و عموم کالای چینی بی کیفیت هستند و اینکار محدویت انتخاب برای ما است بهترین شیوه از این بن بست اصلا ح سیاست خارجی براساس منافع ملی نه بر مبنای شعار
ناشناس۴۲۰۶۳۳۰۷:۲۹:۱۰ ۱۳۹۷/۴/۱۵
البته این کار دردی از ما درمان نمی کند چون ارزش ریال در مقال تمام پول های دنیا به فلاکت رسیده!
حسن۴۲۰۶۳۷۰۷:۳۶:۴۰ ۱۳۹۷/۴/۱۵
نوشته احساسی و غیر کارشناسی است اصولا مبادله با ارزهای غیر از دلار در تجارت بین المل پر هزینه او است
ناشناس۴۲۰۶۵۱۰۸:۲۰:۳۸ ۱۳۹۷/۴/۱۵
سلام بسیار مناسب بنظر بیان شده. فقط مشکل اینجاست که از لیبرال ها بنظر میرسه تقریبا بعید باشه تن به چنین راهکارهای عاقلانه ای بدهند.
ناشناس۴۲۰۶۸۸۰۹:۳۷:۱۵ ۱۳۹۷/۴/۱۵
شدنی است ولی کشکی نمیشه انجام داد. یک اشتباه و مدیریت بی خاصیت اسیب شدید به دنبال دارد. مدیر چند شغله توانایی نخواهد داشت و وضع را شاید بدتر کند.
ناشناس۴۲۱۳۰۲۱۸:۵۸:۱۶ ۱۳۹۷/۴/۱۵
از نظرات ارزشمند استاد لذت بردم. کاش مسولین هم مثل ایشان فکر می کردند.
ناشناس۴۲۱۷۸۲۰۹:۲۷:۳۳ ۱۳۹۷/۴/۱۶
آن وقت وزرا و ژن های خوب و نمایندگان و سرمایه داران ایران چطور ثروتمند شوند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. کمی دیر نیست؟

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  23. اسراییل چه باید بکند؟ 

  24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

آخرین عناوین