توکلی: عزم جدی در برخورد با فساد نداریم/ سیف باید برود

گروه اقتصادی الف،   3970414183 ۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس هیئت مدیره سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت گفت: عزم جدی برای مقابله با فساد در کشور وجود ندارد و ما در این مسائل ورود کرده ایم و بزودی پرونده دارو، خودرو و گمرک شفاف سازی می شود.

توکلی: عزم جدی در برخورد با فساد نداریم/ سیف باید برود

به گزارش مهر، احمد توکلی در نشست با تعدادی از خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان که روز پنجشنبه در حسینیه حضرت علی‌اکبر(ع) قزوین برگزار شد به سوالات فعالان رسانه در عرصه‌های مختلف پاسخ گفت.

عزم جدی برای مبارزه فساد نداریم

توکلی در پاسخ به که آیا مسئولان عزم جدی برای مبارزه با فساد دارند گفت: متاسفانه نه، به هیچ عنوان این عزم دیده نمی شود به همین دلیل در سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت می خواهیم این عزم را ایجاد کنیم.

وی بیان کرد: البته ما تکلیف داریم و امیدواریم بتوانیم این عزم را ایجاد کنیم و مردم و مسئولان حساس شوند و فکر می کنیم شاید زمان زیادی لازم داشته باشیم اما کار شروع شده است.

بورسیه من، رانت نیست/ رجل سیاسی و دانشجوی ممتاز بودم

رئیس هیئت مدیره سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت در پاسخ به سوالی در خصوص دریافت زمین و بورسیه برای خود بیان کرد: این زمین شرایط وقفی دارد و بورسیه هم به عنوان رجل سیاسی گرفتم و هیچ اشکالی ندارد و رانت محسوب نمی شود.

وی اضافه کرد: دانشجوی ممتاز بودم و تحصیل خود را هرگز رانت نمی دانم البته اگر به کشور نمی آمدم و خدمت نمی کردم اشکال داشت اما این بورسیه برای تقویت توان برای خدمت بود و شما مختار هستید که آن را رانت بدانید و یا ندانید.

توکلی اظهارداشت: هیچکدام از فرزندانم را با رانت جایی نفرستاده ام و اگر خطایی داشتم وارد این تشکل نمی شدم.

تخلف از قانون حداقل بی عدالتی است

وی بیان کرد: در شرایط کنونی هرگونه تخطی از قانون بی عدالتی است و باید همه در مسیر رعایت قانون حتی اگر به ضرر ما باشد حرکت کنیم.

توکلی یادآورشد: دیده بان شفافیت و عدالت را در ۱۶ استان کشور راه اندازی کردیم و می خواهیم نگذاریم سوء استفاده ای صورت گیرد و در این میان دنبال امر به معروف و نهی از منکر هستیم.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: عضویت در این تشکل مردمی آسان است اما باید مراقب باشیم تا هم سوء استفاده ای از این تشکل نشود و هم نردبان کسی نشویم و فقط دنبال شفافیت و اطلاع رسانی و جلوگیری از فساد و رانت باشیم.

قوه قضائیه در اولویت ما نیست/ نمی خواهیم آرامش مردم بهم بریزد

وی در پاسخ به سوال دیگری در این خصوص که آیا در شفاف سازی سراغ دستگاه قضایی هم خواهید رفت یانه گفت: به نظرما دستگاه قضایی در ایجاد آرامش کشور نقش حیاتی دارد لذا صلاح نیست فعلا در این دستگاه ورود کنیم.

توکلی تصریح کرد: البته در این بخش کار سخت است و می خواهیم آرامش مردم به هم نخورد اما امیدواریم که به تدریج سراغ این دستگاه هم برویم.

تیم اقتصادی دولت ضعیف است/ سیف باید برود

وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص ضعف تیم اقتصادی دولت اظهارداشت: تیم اقتصادی دولت واقعا ضعیف است و ابتدا باید سیف برود زیرا تاکنون موفق عمل نکرده اند.

توکلی اضافه کرد: اجرای هر مدلی از برنامه های اقتصادی شرایطی دارد و باید بستر و الزامات آن فراهم باشد و برای نمونه تیم اقتصادی در خصوص ارز شش ماه با تاخیر ورود کرد و سرانجام یک قیمت غیرکارشناسی داد و بازار به هم ریخت.

وی در خصوص قراردادهای نفتی هم گفت: در این قراردادها نامه هایی نوشتیم و تذکر لازم داده شد و یک مدل طراحی کردیم که هیئت دولت تصویب کرد و با گفتگو توانستیم برخی مسائل را اصلاح کنیم اما در عمل اجرا نشد.

موضوع دارو، خودرو و گمرک را شفاف سازی می کنیم

توکلی در خصوص اولویت این تشکل برای شفاف سازی اظهارداشت: مهمترین اولویت ما ورود به موضوعات مربوط به گرانفروشی و احتکار و رانت در دارو، خودرو و گمرک است که رقم های سرسام آوری دارد و می تواند به شفاف سازی خیلی از مسائل کمک کند.

دیدگاه کاربران

گنجی۴۲۰۱۴۶۱۸:۳۴:۱۱ ۱۳۹۷/۴/۱۴
بنده خدا رطب خورده منع رطب چون کند اگر شما با هر کدام از همین رانت خوار ها صحبت کنید هر کدام صد دلیل می آورند که مورد من رانت نیست و مورد بقیه رانت است
ناشناس۴۲۰۳۵۴۲۲:۱۸:۳۸ ۱۳۹۷/۴/۱۴
آقای توکلی عزیز. متاسفانه شما فقط به صداقت خودتان نگاه میکنید و در اغلب موارد از دروغگویی و رزالت و فریبکاری ناجوانمردان غافلید. برادر محترم ؛ این غفلت ، خوشایند نیست.
مصطفی کمالی دره بیدی اسفراینی۴۲۰۳۹۰۲۲:۵۵:۳۲ ۱۳۹۷/۴/۱۴
یکی از علل عمده اینکه فساد و تخلف روز به روز در حال گسترش است این است که نوع مجازات ها بازدارنده نیست و رسیدگی به فساد ها زمان بر است بنابر این باید مجلس مجازات های بسیار سنگین و خشنی و توام با زحمت بسیار زیاد برای مفسدین تصویب کند
ناشناس۴۲۰۵۱۰۰۰:۵۸:۱۳ ۱۳۹۷/۴/۱۵
چون رجل سیاسی هستم پس حق رانت دارم
حمید۴۲۰۱۴۸۱۸:۳۴:۵۹ ۱۳۹۷/۴/۱۴
سلام خدا گذشتگانتون را در این شب رحمت نماید که واقعیتو گفتین هیچ نشا نه ای از مبارزه با فساد دیده نمیشود و باعث تاسف است چه سیف برود چه سیف نرود ما از دولتمردان و سیاسیون و از انقلابیون قطع امید کردیم چرا که اگر تار مویی از خانمی دیده شود چه انقلابی که نشود ولی سالهاست عده ای اقا زاده و غیر اقازاده با رانت میخورند و می برند و صدای کمتر کسی بلند میشود و به نماز جمعه کشیده نمیشود
حسن۴۲۰۱۵۳۱۸:۴۳:۴۵ ۱۳۹۷/۴/۱۴
جناب توکلی اتفاقا شما اول باید به سراغ قوه قضاییه بروید در پیاده سازی عدالت چون عملا این قوه است که وظیفه اصلی در برخورد با سواستفادگران را دارد
ناشناس۴۲۰۱۷۴۱۹:۱۴:۱۵ ۱۳۹۷/۴/۱۴
آقای توکلی عزیز مطالبی که شما عنوان می کنید غالبا زبانحال مردم بوده و از این جهت تسکین دهنده است ولی در حوزه عمل ظاهرا گوش شنوایی به حرفهای شما وجود ندارد.
سامان۴۲۰۱۸۷۱۹:۲۱:۱۱ ۱۳۹۷/۴/۱۴
بعضی ازدیدگاههای علمی اقتصادی حضرتعالی راشاید نپسندم امانوکرعدالتخواهی شماهستم
معین۴۲۰۲۰۲۱۹:۳۸:۴۰ ۱۳۹۷/۴/۱۴
یا حق خلخالی روحت شاد
ناشناس۴۲۰۲۲۰۲۰:۰۳:۱۸ ۱۳۹۷/۴/۱۴
نداشتن عزم جدی برای برخورد و مبارزه با فساد از آنجا شروع شد که (( حفظ آبرو و حیثیت عده ای در داخل و خارج بدنه حاکمیت که عمداً و سهواً مرتکب خطاهای بی نهایت بزرگ و کوچک شده بودند بعنوان اوجب واجبات تلقی گردید ) و در طی تمام این سالها کل ملت ایران همواره تاوان این تلقی اشتباه را داده اند و میدهند و خواهند داد و شعار معروف " یکی برای همه و همه برای یکی " را در ایران به " هشتاد میلیون ایرانی فدای چند نفر آقازاده و هشتاد میلیون ایرانی فدای چند نفر ژن خوب هشتاد میلیون ایرانی فدای چند نفر مسئول و .......... " تغییر دادند .
ناشناس۴۲۰۲۹۳۲۱:۱۶:۳۵ ۱۳۹۷/۴/۱۴
جناب آقای توکلی عزیز مگر قرار نبود از موسسین و سهامداران کلاهبردار و غارتگر فرشتگان و کاسپین نیز پیرو درخواست نمایندگان مجلس جهت برخورد با تخلفات این افراد شکایت نمایید.پس چرا خبری از شکایت شما و برگزاری دادگاه این متهمان نیست؟
ناشناس۴۲۰۲۹۵۲۱:۱۷:۰۰ ۱۳۹۷/۴/۱۴
آقای توکلی کشورهائیکه گرفتار فساد نیستند داعیه مذهب هم ندارند مگر چه کرده اند ؟ بجز اینستکه فقط یک نهاد آنهم قوه قضائیه شان این مسئولیت را بعهده دار است . آن قاضی که نوان آن دارد که رئیس جمهوری را بزیر سئوال بکشد باید ببینیم از چه مسیری عبور کرده که در این مسند نشسته پس از طی مراحلی از مشاوره در دادگاه های اختلافات حقوقی ابتدائی کسب تجربه حقوقی و داشتن سابقه روشن در صدور احکامیکه در دادگاههای تجدید نظر تائید شده او را بر مسندی مینشاند که دیگر هیچکس توان کنار گذاشتنش را ندارد . آیا صادقانه میتوانید مدعی شوید که قضات ما راسا تصمیم میگیرند و از بیرون فشار و توصیه ای در کار نیست . قوه قضائیه مستقل غیر سیاسی بکمک قضات تحصیلکرده مجرب نسخه گرفتاری ما است همان راهی که دیگران را موفق کرده و لاغیر .
ناشناس۴۲۰۳۰۳۲۱:۲۳:۲۸ ۱۳۹۷/۴/۱۴
کلا ابزار لازم و مناسبی هم برای برخورد با فساد نداریم نظام اداری و سازمانی و دیوانی تا خرخره در باتلاق نا کارآمدی و بیخاصیتی گیر کرده چون اساسنامه ها و وظایف سازمانی و چارتهای اجرایی همشون بشکلی تعریف شده که اصلا چنین قابلیتی در وجود نظاماتشون وجود نداشته و نداره لذا هرچی ستاد و سازمان و دم و دستگاه هم برای رفع فساد ایجاد میشه چون از این سیستمهای فشل زاییده شدن عملا فقط بار اضافه میکنند
ناشناس۴۲۰۳۳۱۲۱:۵۲:۵۳ ۱۳۹۷/۴/۱۴
از یک آگاه به مبانی اقتصاد تعجب میکنم که نابسامانی اقتصاد کشور را ناشی از رئیس بانک مرکزی که آنهم از اختیارات مرسوم ریاست در این بانک برخوردار نیست بداند .
ناشناس۴۲۰۳۶۰۲۲:۲۴:۱۴ ۱۳۹۷/۴/۱۴
چندی پیش مقام معظم رهبری جمله مهمی را بیان کردند: "نظام جمهوری اسلامی چیزی جز ملّت ایران نیست" ؛ اگر همین یک جمله حکیمانه مبنای همه تصمیم گیری ها و عملکردهای همه مسوولان کشور شود گذر از این دوران سخت و استحکام نظام و کشور کاملاً در دسترس خواهد بود. باید دید مردم در سیاست داخلی و خارجی چه می گویند و دقیقاً همان را اجرا کرد. منظور از مردم هم اکثریت هستند و نه الزاماً پر سر و صداها ؛ کسانی هم که نمی خواهند یا نمی توانند با مردم و نگاه ها و اهداف بروز شده مردم همسویی کنند، بی هیچ اغماضی کنار کنار شوند.
مهدي۴۲۰۵۱۸۰۱:۰۴:۴۴ ۱۳۹۷/۴/۱۵
چطور میشه در این سازمان مبارزه با فساد وارد شد اینم حتما متعلق به خواصه
ممدخان۴۲۰۵۳۰۰۱:۲۰:۵۲ ۱۳۹۷/۴/۱۵
برای مردم معلوم نیست مسوول مبارزه با فساد اقتصادی در ایران کیست ؟ وقتی کسی اهمیتی به این قضیه نمی دهد و جلوی فساد اقتصادی نمی ایستد مردم احساس می کنند دشمن ایران را تسخیر کرده است برجام اروپایی هم که وقت گذرانی برخی ها در داخل کشور شده . چرا سازمان های امنیتی و اطلاعاتی ما نسبت به این مهم تعارف می کنند چرا فساد اقتصادی را دادگاههای انقلاب ورود نمی کند که با صدور احکام انقلابی کشور را نجات دهد و مطمئن باشید مردم حمایت می کنند . اگر دیر بجنبید اقتصاد ما فلج خواهد شد و کارخانجات یکی پس از دیگری تعطیل و مردم نیز ناامید ....
ناشناس۴۲۰۶۰۰۰۵:۱۲:۴۳ ۱۳۹۷/۴/۱۵
متاسفانه ذخیره مدیران لایق کشور محدوداست و در یک چرخه از ارگانی به ارگانی دیگر میروند و بنده خداها بازنشستگی هم ندارند حتی بعد از گرفتن پاداش میلیاردی بازنشستگی به همان مدیریت خودشان با قوت ادامه میدهند... برادر، سیف برود اولا مگر کجا میرود ؟ دوما مگر چه کسی جای او خواهد آمد؟ لطفا هزینه جابجایی اتوبوسی مدیران را به کشور تحمیل نکنید. به قول هموطنان آذری زبان. بودی که وار
ناشناس۴۲۰۶۳۹۰۷:۴۲:۰۴ ۱۳۹۷/۴/۱۵
یک جایی را بگویید که فساد داخلش رخنه نکرده باشه؟
یک استاد دانشگده اقتصاد در آمریکا۴۲۰۶۵۲۰۸:۲۱:۲۰ ۱۳۹۷/۴/۱۵
اولا بنده هم با نظر آقای دکتر توکلی موافقم که بورسی که ایشان برای ادامه تحصیلات خود در دوره دکترا گرفتند به دو دلیل رانت محسوب نمیشود. اول، رانت به در آمدی گفته میشود که بدون تولیدی بدست آمده باشد. دوم، تولید ایشان به عنوان یک دانشجوی ممتاز عبارت است از آموزش تئوری های اقتصادی که دانش آن برای شخص سیاستمداری بخصوص زمانی که ایشان مسئولیت پژوهشکده و تحقیقات مجلس را بعهده داشتند مطلقا ضروری است. دوما، ضمن تمجید از آقای دکتر توکلی در رابطه با فعالیت های افشا گرانه ایشان علیه مفسدین مالی و رانت خواران از ایشان سئوال میکنم که با کدام مکانیزم قانونی ایشان قصد مبارزه علیه فساد و رانتخواری دارند؟
علی۴۲۰۶۶۲۰۸:۵۸:۲۸ ۱۳۹۷/۴/۱۵
من فساد در قوه قضائیه رو بدتر از همه میدانم.چون با جان مردم بازی میکنند. سازمان بازرسی هم نه اراده و نه توانایی برخورد با فساد دارد
ناشناس۴۲۰۶۶۷۰۹:۱۲:۰۳ ۱۳۹۷/۴/۱۵
کار به عمل برآید نه به حرف
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین