پاسخ ایران به تحریم نفتی آمریکا

گروه سیاسی الف،   3970414123 ۳۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

پایگاه تخصصی اویل پرایس با اشاره به توانایی ایران در بستن تنگه هرمز نوشت ایران برای اجرای سیاست یا همه یا هیچ در بحث صادرات نفت خلیج فارس یک راه دیگر هم دارد و آن استفاده از ظرفیت نیروی دریایی خود در تنگه باب المندب میان یمن و شاخ آفریقاست.

پاسخ ایران به تحریم نفتی آمریکا

به گزارش تسنیم به نقل از اویل پرایس، مقامات ایرانی بار دیگر سناریوی بستن تنگه هرمز را احیا کرده اند. حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران روز سه شنبه در برن سوئیس گفت، اگر واشنگتن سناریوی به صفر رساندن صادرات نفت ایران را در ماه های آینده اجرا کند، کشورش ممکن است مانع صدور نفت کشورهای دیگر از تنگه هرمز شود.

روحانی که با هدف زنده نگه داشتن برجام و کاهش تاثیرات تحریم های آمریکا به اروپا سفر کرده و کسی که سیاستمداران اروپایی وی را یک اصلاح طلب تلقی می کنند، ظاهرا مواضع خود را به استراتژی رهبری معظم ایران، آیت الله خامنه ای نزدیک تر کرده است. ساعاتی پس از اظهارات روحانی، ژنرال قاسم سلیمانی یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران ایران به رسانه ها گفت که سپاه به طور کامل آماده اجرای هرگونه دستور آیت الله خامنه ای یا حسن روحانی است.

تهدید ایران به بستن تنگه هرمز موضوع جدیدی نیست. در جریان جنگ نفتکش ها (1988-1980) ایران تهدید کرده بود که تنگه هرمز را مسدود می کند. هرچند در این دوره نیروی دریایی کشورهای غربی توانستند جلوی این کار را بگیرند، اما مقدار زیادی از تانکرها و کشتی های حمل و نقل کالا از این وضعیت متاثر شدند.

مواجهه میان اعضای عرب اوپک به رهبری عربستان و امارات با ایران چندان غیرممکن نیست. با توجه به خروج آمریکا از برجام، احتمالا دولت ایران برای پاسخگویی به تهدیدات ترامپ فشار بر همسایگان منطقه ای خود را افزایش خواهد داد.

*برآوردهای نظامی نشان می دهد که بستن تنگه هرمز امکان پذیر است

برآوردهای نظامی نشان می دهد که بستن تنگه هرمز امکان پذیر است. حمله به چند کشتی در آن واحد در تنگه هرمز موجب بسته شدن تنگه برای مدتی طولانی خواهد شد. اما با توجه به ادوات نظامی دولت های عربی و ناوهای غربی حاضر در منطقه، انسداد کامل تنگه هرمز تنها حدود یک ماه طول خواهد کشید. اگر یک جنگ کامل در بگیرد، خارج کردن کشتی های آسیب دیده از تنگه به سرعت انجام خواهد شد. اما با این وجود، تهدید ناشی از وقوع چنین رویارویی مستقیمی ریسک های ژئوپلتیک را در بازارهای انرژی به شدت افزایش می دهد.

تهران با این تهدید در حال استفاده از رویکرد چماق و هویج است. ایران به کشورهای اروپایی پیشنهاد می کند که در بخش های بالادستی و پایین دستی انرژی این کشور سرمایه گذاری کنند و سود بالایی را از آن خود کنند. ضمن اینکه پایبندی صد درصدی ایران به برجام می تواند موجب کاهش قیمت نفت در طی ماه های آتی شود که یک عامل مثبت برای مصرف کنندگان اروپایی است. اما در عین حال تهران در حال ترسیم تبعات حذف 100 درصدی نفت خود از بازار نفت برای کشورهای اروپایی است که می تواند موجب کمبود عظیم عرضه و رشد قابل توجه قیمت نفت در ماه های آینده شود.

اما اگر اینها به اندازه کافی برای رقبای ایران متقاعد کننده نباشد، اقدام نظامی در خلیج فارس همواره یکی دیگر از گزینه های ایران است. بستن تنگه هرمز ضربه سختی به اقتصادهای عربی وارد خواهد ساخت. هرچند مقامات آمریکایی گفته اند که این کشور و متحدان منطقه ای اش تداوم ترافیک تجاری و آزادی کشتی رانی در منطقه را تضمین خواهند کرد، اما رویارویی نظامی با ایران و بسته شدن تنگه هرمز ولو برای مدتی کوتاه تاثیرات مخربی بر بازار نفت خواهد گذاشت. روزانه 17 میلیون بشکه نفت از این تنگه عبور می کند که معادل یک پنجم مصرف نفت دنیاست. اگر آمار صادرات ال ان جی قطر را به آن اضافه کنیم این رقم بسیار قابل توجه تر خواهد شد.

یکی دیگر از گزینه ها که کمتر در رسانه های بین المللی از آن سخن به میان رفته، استفاده از ظرفیت نیروی دریایی ایران در تنگه باب المندب میان یمن و شاخ آفریقاست. ایران از سال 2013 به این طرف، کشتی هایی را به دریای سرخ اعزام کرده است. هرچند ایران اعلام کرده که این نیروها با هدف مبارزه با دزدی دریایی اعزام شده اند، اما در حقیقت کشتی های نیروی دریایی ایران در حال گشت زنی در خلیج عدن و دریای سرخ هستند. بدین ترتیب ایران پتانسیل مختل کردن ترانزیت نفت در این منطقه آبی را نیز داراست. بخش عمده ای از نفت و گاز صادراتی منطقه خلیج فارس با عبور از تنگه باب المندب وارد کانال سوئز می شود. هرگونه ناامنی ای در این تنگه می تواند موجب اختلال در عرضه نفت به بازار جهانی و رشد قیمت نفت شود.

دیدگاه کاربران

امید۴۱۹۷۶۱۱۲:۰۴:۲۰ ۱۳۹۷/۴/۱۴
بسم الله الرحمن الرحیم اگر قرار باشد تنگه هرمز را ببندیم خواهید دید تا زمانیکه ایران بخواهد می تواند این تنگه را ببندد. آن زمان که حتی یک موشک برای شلیک نداشتیم رزمنده های ما با آرپی چی کشتیهای دشمن را می زدند چه برسد به الان که هر چقدر موشک بخواهیم تولید می کنیم و می توانیم هزاران موشک را در یک روز شلیک کنیم آن هم موشک بالستیک کشتی زن که در دنیا فقط جمهوری اسلامی موشک بالستیک کشتی زن دارد. به قول سردار نقدی کشتی های آمریکا برای ما الان مانند قوطی کبریت است و در کمتر از یک دقیقه تمام کشتیهای آمریکا را در خلیج فارس غرق می کنیم . اگر جنگی در خلیج فارس در بگیرد برای هیچ کس قابل ارزیابی نیست که ایران چه کار هایی می تواند انجام دهد آنها فقط حدسیات خود را می گویند.
محمد قاسمی۴۱۹۸۹۸۱۳:۲۷:۳۴ ۱۳۹۷/۴/۱۴
دوست عزیز اون صحبت سردار فدوی بود نه سردار نقدی دوما این امکان رو هنوز نداریم. یه مطالعه درباره قدرت ناو هواپیما بر داشته باش. سوما چین روسیه و اروپا علیه ما موضع خواهند گرفت و بسیار تنها خواهیم شد. چهارما دولت روحانی پس از 5 سال از ُچرت ملوکانه تازه فهمیده در دیپلماسی چیزی به نام تهدید هم وجود داره که تقریبا تو این زمان اثرش رو از دست داده و به دلیل وضعیت بغرنج کشور ..
ناشناس۴۱۹۹۲۹۱۳:۴۷:۴۵ ۱۳۹۷/۴/۱۴
ساده تر از بستن تنگه هرمز ، زدن مستقیم چاههای نفت امارات و عربستانه . اینجوری هم لازم نیست با همه درگیر بشیم ، هم یک تسویه حسابی با این اراذل حاشیه خلیج فارس میکنیم .
ناشناس۴۲۰۲۵۸۲۰:۳۶:۴۲ ۱۳۹۷/۴/۱۴
احسنت اصلا باید مراکز نفتی شون را بزنیم که دیگه برای مدتها هیچ غلط زیادی نکنن
ناشناس۴۲۰۰۸۹۱۶:۴۳:۲۴ ۱۳۹۷/۴/۱۴
بستن تنگه هرمز سودی نداره... بعد هم تخیل رو بگذارید کنار، ایران توانش رو داره ولی بعدش چی؟ اروپا که از جنگ میخواد دور باشه وارد میشه... ارتش امریکا که از زمان اوباما سعی داشته از راه هوایی و کمک نظامی اقدام کنه وارد جنگ زمینی میشه. عراق و بقیه کشور های عربی به نفعشون نیست که بسته بشه و ... داشتن موشک اگر با دنیا وارد جنگ بشیم چه منفعتی داره. هدف ها کجاست؟
ناشناس۴۲۰۲۴۲۲۰:۲۴:۲۰ ۱۳۹۷/۴/۱۴
همونجوری که باخروج آمریکا ازبرجام ما هم خارج شدیم ! همونجوری هم تنگه هرمز رو میبندیم
ناشناس۴۱۹۷۶۳۱۲:۰۶:۳۶ ۱۳۹۷/۴/۱۴
ایرانی ها ..دل تان خوش است
ناشناس۴۱۹۹۲۰۱۳:۴۱:۲۷ ۱۳۹۷/۴/۱۴
ایران ها دلشان خوش است چون میدانند که واقعا میتوانند این کار را بکنند علاوه بر اینکه ایران توان زدن پالایشگاههای کلیه کشورک های حاشیه خلیج فارس و حتی عربستان را دارد یعنی اگر حتی ترافیک نفتی فقط یک ماه طول بکشد قطعا ایران چنان هزینه این رویا رویی را برایشان بالا میبرد که هرگز نتوانند تصور کنند باحل مشکل ترافیک هم دیگر صنایعی نفتی برایشان باقی نمی گذاریم که بتوانند حماقتی بکنند این را محمد بن سلمان تازه به دوران رسیده باید بداند و غلط اضافی بیشتر نکند .
ناشناس۴۲۰۰۹۲۱۶:۴۸:۲۷ ۱۳۹۷/۴/۱۴
حمله اول رو کردی بعدش چی؟ نفت گرون میشه کل دنیا و خب بعدش چی؟ نفت رو از ونزولا و روسیه می گیرند و بعد حمله... چی کسب کردید هیچی فقط نشون دادید استراتژی روز اول رو بلدید بعدش ...
ناشناس۴۱۹۹۳۴۱۳:۵۱:۵۲ ۱۳۹۷/۴/۱۴
چرا بعضی ها فکر می کنند این فقط آمریکا است که با توانایی هایش حق تهدید مخالفانش را دارد و ایران نه !! بعضی معتقدند بستن تنگه هرمز دودش به چشم خود ما می رود ! مثلا چه می شود تجارتمان می خوابد و نمی توانیم بادنیا روابط اقتصادی بر قرار کنیم؟ کشتی رانیمان می خوابد ؟ این عده مگر غافلند که با برگشت مجدد تحریمها قرار است همه اینها اتوماتیک به سرمان بیاید ومی دانیم که دیگر کشورها هم با آمریکا همکاری می کنند . خوب پس حالا که در هردو شکل محکوم به ضرر هستیم بگذار حداقل اگر ضربه می خوریم ضربه ای هم بزنیم !
ناشناس۴۱۹۸۱۳۱۲:۳۸:۳۰ ۱۳۹۷/۴/۱۴
آفرین. ایشالا به خاک سیاه بشینن که این همه دنیارو بهم ریختن
ناشناس۴۲۰۱۴۴۱۸:۲۷:۳۹ ۱۳۹۷/۴/۱۴
جالبه یک عده به هر کامنت طرفدار ایران منفی میدن و تو صفحه ترامپ ببینید زده تولد آمریکا مبارک، یک عده به فارسی زدن مبارکه. واقعا برای کشورم متاسفم...
ناشناس۴۱۹۹۰۱۱۳:۲۸:۵۸ ۱۳۹۷/۴/۱۴
خط لوله عظیم احداثی عربستان تا عمان تنگه هرمز را دور زده است.
ناشناس۴۱۹۹۶۵۱۴:۲۴:۱۶ ۱۳۹۷/۴/۱۴
خب مگر چند درصد از نفت منطقه از طریق این لوله به دریای سرخ می رسد ، باز هم قسمت عمده ترانزیت نفت منطقه از تنگه هرمز است که تهدید بر سر امنیت آن و امنیت قیمت انرژی می تونه برای تمام کشور های دنیا جدی و مهم باشه.
ناشناس۴۱۹۹۱۴۱۳:۳۴:۴۳ ۱۳۹۷/۴/۱۴
قانون همه یا هیچ قانون جنگل است
ناشناس۴۲۰۰۱۰۱۴:۵۹:۴۰ ۱۳۹۷/۴/۱۴
خدا رحمت کنه امام رو میگف حق وتوی ابرقدرتها کم از قانون جنگل نداره :)
پیمان۴۱۹۹۱۸۱۳:۳۸:۵۵ ۱۳۹۷/۴/۱۴
ایران با این همه ادعا نمیتونم تنگه هرمز رو ببنده؟ هرکی خواست رد بشه یه موشک بزنه.
ناشناس۴۲۰۱۴۰۱۸:۲۰:۴۲ ۱۳۹۷/۴/۱۴
سلام دوست عزیز خیلی خوبه توان موشکی و نظامی داشته باشیم ولی شاید هدف اونها همین باشه. میدونید چه هزینه ای صرف خرید اسلحه و توان نظامی میشه. همین جوری پیش بره باید قید پیشرفت و ساخت داخل کشور رو بزنیم.
ناشناس۴۱۹۹۴۲۱۴:۰۰:۲۰ ۱۳۹۷/۴/۱۴
ایران می تواند عبور کشتی ها از تنگه را گزینشی کند وراه را فقط بر کشورهایی که علنا با ایران مخالفت می کنند و در اجرای تحریمها حامی آمریکا هستند ببندد واخلال ایجاد کند . یعنی همان کاری که اگر امروز تنگه هرمز در اختیار آمریکا یا هرکدام از کشورهای متخاصم بود با کشتی های ایرانی می کردند. به این شکل کشورهای خواستار روابط هرچند مجبور به اجرای فرمان ترامپ هم باشند متوجه غیر خصمانه بودن رفتار ایران می شوند وآمریکا نمی تواند دنیا را در برابر ایران تهیج کند !
ناشناس۴۱۹۹۷۵۱۴:۳۱:۳۷ ۱۳۹۷/۴/۱۴
فکر خوبی است، ایران باید از ابزارهای خود استفاده کند، هر چه عقب نشینی کنیم آنها بیشتر جلو می آیند.
ناشناس۴۲۰۰۰۳۱۴:۵۴:۰۲ ۱۳۹۷/۴/۱۴
از لحاظ قوانین فیزیکی حاکم بر عالم توسط خداوند سبحان نیروی قویتر بر نیروی ضعیفتر غالب است.یقینا در جنگ فیزیکی آمریکا برنده است.اما طبق قانون حاکم بر جهان هوش برتر بر هوش ضعیفتر غالب است.لذا باید به جای استقبال از جنگ از فکر،سیاست و تدبیر استفاده کنیم...لطفا مسوولین کشوراز تصمیمات احساسی حذر کنند.
majid r۴۲۰۲۶۷۲۰:۴۷:۲۳ ۱۳۹۷/۴/۱۴
طبق فرمایش جناب عالی یعنی سال 2006 باید اسرائیل در مقابل حزب الله لبنان پیروز می شد. که نشد. عربستان هم باید 3 سال پیش تمام یمن را تصرف می کرد که نکرد. اسرائیل هم طی چند جنگ باید طی یک ساعت باریکه غزه را تصرف می کرد که نکرد. قدرت ایمان رو هم عزیزم اضافه کن. اینها شعار نیست تاریخ 10 الی 15 سال گذشته خاورمیانه است.
ناشناس۴۲۰۰۱۷۱۵:۰۷:۰۵ ۱۳۹۷/۴/۱۴
ایران تنگه را ببندد؟!مگه شهر هرته؟!
جاوید۴۲۰۰۲۹۱۵:۲۴:۱۸ ۱۳۹۷/۴/۱۴
چه کسی پاسخگوی فاجعه زیست محیطی خواهد شد؟ به آیندگانمان چه خواهیم گفت؟
ناشناس۴۲۰۴۹۵۰۰:۴۱:۰۱ ۱۳۹۷/۴/۱۵
ترامپ !
ناشناس۴۲۰۱۰۰۱۶:۵۸:۱۶ ۱۳۹۷/۴/۱۴
فرض کنیم تنگه را بستیم با چین و اروپا چکار کنیم؟؟ آیا اینها در انتظار به گل نشستن اقتصاد خود خواهند ماند؟؟
ناشناس۴۲۰۲۶۸۲۰:۴۸:۳۸ ۱۳۹۷/۴/۱۴
به نام خدا -من به این حضرات که سخنان یاس آلود در مورد ایران و توان کشورمان می گویند و به اصطلاح ژست روشنفکر مآبانه می گیرند این سخن خمینی کبیر را یاد آور میشوم که اوایل انقلاب می فرمود : ای غرب زده ها، ای انسانهای بی محتوا و میان تهی به خود آیید!
ناشناس۴۲۰۲۴۹۲۰:۲۹:۲۸ ۱۳۹۷/۴/۱۴
در جریان جنگ نفتکش ها (1988-1980) ایران تهدید کرده بود که تنگه هرمز را مسدود می کند. هرچند در این دوره نیروی دریایی کشورهای غربی توانستند جلوی این کار را بگیرند،::::::::::::::::::::::::: در آن سال ها ایران قدرت موشکی نداشت ولی هم اکنون ایران قادر است هزاران موشک با برد های مختلف تولید کند چون تکنولوژی ساخت آنها بومی بومی شده است لذا سران خائن عرب بدانند که در صورت همپیمانی با آمریکا جهت ضربه زدن به ملت و دولت ایران با چه عواقب زیانباری روبرو شده و مراکز حیاتی آنان نابود خواهد شد .
استاد حقوق بین الملل۴۲۰۲۵۱۲۰:۳۰:۱۳ ۱۳۹۷/۴/۱۴
مگرمیتوان یک آبراه بین المللی رابست !!!؟؟؟ من از موضع گیری و بعضی اظهار نظرهای عجیب بعضیا، سخت متعجبم جهان این اجازه را نخواهد داد
هموطن۴۲۰۳۷۳۲۲:۳۸:۵۸ ۱۳۹۷/۴/۱۴
چطور دنیا اجازه ظلم بر ما را بدهد ولی هیچ هزینه ای تحمل نکند؟!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. و ناگهان اخلاق!

  4. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  5. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  6. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  7. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  8. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  9. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  10. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  11. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  12. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  13. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  14. دبی؛ چند روز پس از سیل

  15. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  16. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  17. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  18. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

  19. فریب نخوریم! 

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

پربحث‌های هفته

  1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  2. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  3. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  4. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  5. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  6. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  7. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  8. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  9. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  10. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  11. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  13. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  15. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  16. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  17. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  18. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

  19. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  21. واکنش احمدی‌نژاد به عملیات موشکی سپاه/ وعده زارع‌پور درباره افزایش سرعت اینترنت

  22. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  23. یک سیلی برای تنبیه

  24. بایدن: ایران به‌دنبال محو اسرائیل است

  25. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

آخرین عناوین