ادامه پروژه ایران هراسی سفیر دردسرساز آمریکا

گروه جهان الف،   3970414064

«ریچارد گرنل» سفیر جنجالی آمریکا در آلمان برای پیشبرد پروژه ایران هراسی در قلب اروپا دست به دامن شرکت های کوچک و متوسط آلمانی شد تا به فعالیت در ایران پایان دهند.

به گزارش ایرنا، تارنمای پولیتیکو به نقل از منابع آگاه نوشت: گرنل در تلاش برای چرب زبانی و واداشتن شرکت های کوچک و متوسط آلمانی به خروج از ایران، به طور بی سروصدا با مدیران تجاری ارتباط برقرار کرده است. او به این مدیران وعده داده است به آنها کمک خواهد کرد تا در بازار بزرگ تر و پرسودتر آمریکا آمریکا فعالیت کنند.

گرنل روز سه شنبه با اعضای اتاق های بازرگانی و صنایع آلمان و نمایندگان حدود دوازده شرکت آلمانی دیدار کرده است. به نوشته پولیتیکو، ملاقات گرنل با مقام های تجاری آلمان بخشی از یک راهبرد گسترده تر است تا شرکت های اروپایی را قانع کند که داوطلبانه از ایران خارج شوند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا 18 اردیبهشت از برجام خارج شد و اعلام کرد که تحریم ها علیه ایران را بازمی گرداند. کشورهای اروپایی به شدت با این تصمیم ترامپ مخالفت کردند. اروپایی ها ایران 80 میلیون نفری را کشوری دارای جمعیت جوان می دانند که فرصت های جذابی برای شرکت های اروپا دارد. این نکته در مورد نگاه آلمان به ایران صدق می کند و شرکت های آنها پیشتر نیز حضور گسترده ای در ایران داشتند.

هنگامی که توافق هسته ای در سال 2015 امضا شد، شرکت های آلمانی به سرعت به ایران بازگشتند. «زیگمار گابریل» وزیر وقت اقتصاد آلمان چند روز بعد از امضای برجام به تهران سفر کرد و با رئیس جمهوری ایران دیدار کرد. در آن زمان، فدراسیون صنایع آلمان پیش بینی کرده بود که صادرات شرکت های آلمانی به ایران در سال 2017 به 10 میلیارد دلار برسد. حتی با وجود تحریم ها، شرکت های آلمانی هرگز از رویای خود برای حضور در ایران دست برنداشتند.

هنوز مشخص نیست که آیا پیشنهاد گرنل درباره دسترسی آسان تر شرکت های آلمانی به بازار آمریکا برای آنها انگیزه کافی ایجاد خواهد کرد یا نه. فعالیت شرکت های کوچک خارجی در آمریکا خطرات خاص خود را دارد. نزاع تجاری اخیر میان دولت ترامپ و اتحادیه این خطرات را نمایان کرده است.
از سوی دیگر، آمریکا هویج (گزینه تشویقی) دیگری به آلمانی ها پیشنهاد داده است؛ یعنی بهبود روابط با عربستان سعودی.

گرنل به دولت آلمان پیشنهاد داده است که کمک خواهد کرد تا روابط پرفراز و نشیب برلین با ریاض ترمیم شود. برلین تصمیم گرفته تا به هیچ یک از کشورهایی که در جنگ علیه یمن نقض دارند، سلاح صادر نکند. این تصمیم باعث تیرگی روابط برلین و ریاض شده است. آلمان همواره یکی از بزرگ ترین صادرکنندگان سلاح به عربستان بوده است. اما هنگامی که «زیگمار گابریل» وزیر سابق خارجه آلمان از مداخله عربستان در امور داخلی لبنان انتقاد کرد، ریاض سفیر خود را از برلین فراخواند. سفیر سعودی هنوز به آلمان بازنگشته است.

پولیتیکو نوشت که شرکت های آلمانی معتقد هستند عربستان به طور غیررسمی آنها را بایکوت کرده است. یکی از دلایلی که آمریکا سعی دارد به مناقشه میان این دو متحد خود پایان دهد، این است که واشنگتن تصور می کند نزدیک کردن آلمان به عربستان کمک خواهد کرد تا برلین از ایران فاصله بگیرد.

به نوشته پولیتیکو، ترامپ هیچ چیزی را بیشتر از این دوست ندارد که آلمان ها را به اردوگاه ضد ایرانی بکشاند. اما در حالی که روابط دو سوی آتلانتیک به پایین ترین حد رسیده است، راضی کردن آلمان ها کار سختی خواهد بود.

گرنل چهره ای جنجالی است. او در ماه می و ساعاتی قبل از آنکه راهی آلمان شده و کارش را شروع کند، در توئیتی خطاب به شرکت های آلمانی جنجالی به پا کرد. او از شرکت های آلمانی خواست که «فورا» به فعالیت های خود در ایران پایان دهند. گرنل همچنین در مصاحبه با تارنمای آمریکایی «بریتبارت» گفته بود، امیدوار است که «محافظه کاران اروپا را قدرت ببخشد.» این اظهارات انتقادات شدیدی را در اروپا و همچین آمریکا برانگیخت. شماری از قانونگذاران و مقام های آلمانی ضمن انتقاد از گرنل خواستار اخراج وی از برلین شدند.

همچنین «رابرت منندز» از دموکرات های ارشد کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در نامه ای به وزارت خارجه آمریکا نوشت: برای آنکه دوباره اعتماد ایجاد شود و روابط دیپلماتیک سازنده با یکی از نزدیک ترین متحدان اروپایی (آلمان) حفظ شود، لازم است وزارت خارجه نشان دهد که این اظهارات و تاثیرات منفی آن بر روابط دیپلماتیک خارجی ما را جدی می گیرد.

مواضع و اظهارات دردسرساز گرنل با تنش های سیاسی و تجاری میان اروپا و آمریکا همزمان شده است. ترامپ بر واردات آلومینیوم و فولاد از اتحادیه اروپا، مکزیک و کانادا تعرفه 10 و 25 درصدی وضع کرده و تهدید کرده است که بر خودروهای ساخت اروپا نیز تعرفه خواهد بست. اروپایی ها، کانادا و مکزیک در سازمان تجارت جهانی از آمریکا شکایت کرده و دست به اقدامات متقابل زده اند.

خروج ترامپ از برجام و پیمان های دیگر مانند معاهده آب و هوایی پاریس و توافقنامه های تجاری دو و چندجانبه خشم کشورهای مختلف از آمریکا را در پی داشته است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

پربحث‌های دیروز

    آخرین عناوین