«سیاسی کاری»؛ کلید واژه‌ وزارت بهداشت برای فرار از شفافیت

گروه اجتماعی الف،   3970414014

در حالی که رسانه‌ها و افکار عمومی خواستار شفاف‌سازی وزارت بهداشتی‌ها درباره لیست منتشر شده توسط بانک‌مرکزی هستند، مسئولان این وزارت‌خانه معتقدند این درخواست‌ها سیاسی است و این جریان‌ها قصد تخریب وزارت بهداشت را دارند!

فارس نوشت: دیروز بانک مرکزی فهرستی از ارز بگیران دولتی در حوزه خودرو را منتشر کرد و وزارت بهداشت با 18 و نیم میلیون یورو صدر این جدول را به خود اختصاص داد.

اما این لیست ابهامات و شبهاتی داشت که تا امروز مسئولان وزارت بهداشت نتوانستند به آنها پاسخ درست و محکمی بدهند و تنها با مصاحبه‌ و به صورت غیر مستند، دست به فرافکنی زده‌اند.

روابط عمومی وزارت بهداشت  تنها مرجعی است که در این حوزه در حال مصاحبه و پاسخگویی است و از دیروز چندین مصاحبه تنها یا یک رسانه خاص داشته است و تمام پاسخ‌ها را بدون آنکه سوالی مطرح شود در اختیار این رسانه قرار داده است.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در آخرین اظهار نظر خود در پاسخ به برخی شبهات درباره واردات آمبولانس توسط این وزارتخانه گفت: افراد و رسانه هایی که به این موضوع دامن می‌زنند و ابهام ایجاد می‌کنند، به اندازه کافی مستندات در اختیار دارند که بدانند وزارت بهداشت به جز آمبولانس، خودروی دیگری وارد نمی‌کند. به نظر می‌رسد این موضوع، سیاسی و هدف آن تخریب وزارت بهداشت است.

زارع نژاد رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت ضمن بیان این مطلب گفت: واردات آمبولانس، کدهای متعددی دارد. کدی که اعلام شده نیز مربوط به خودروهایی با حجم 1500 تا 2500 سی سی است که با آمبولانس‌های خریداری شده کاملا مطابقت دارد. متاسفانه در اعلام این کد و مطابقت با حجم موتور، اطلاع‌رسانی غیرواقعی و تحریف شده از جانب یکی از رسانه‌ها صورت گرفته است.
 
وی افزود: در حال حاضر نیز بخشی از 400 دستگاه آمبولانس کمک‌دار که برای استفاده در مناطق صعب‌العبور خریداری شده‌اند با حجم موتور 2143 سی سی، وارد گمرک بندرعباس شده و فرآیند ترخیص آن در حال انجام است. ضمن اینکه کدها توسط گمرک تعریف می‌شود و در این مورد هم مغایرتی وجود ندارد.

مشاور وزیر بهداشت در واکنش به شائبه‌های ایجاد شده در این زمینه از سوی برخی رسانه‌ها، تاکید کرد: افرادی که به این موضوع دامن می‌زنند و ابهام ایجاد می‌کنند، به اندازه کافی مستندات در اختیار دارند که بدانند وزارت بهداشت به جز آمبولانس، خودروی دیگری وارد نمی‌کند. به نظر می‌رسد این موضوع، سیاسی و هدف آن تخریب وزارت بهداشت است. تاکید می‌کنم که اگر در گمرک یک ماشین به جز آمبولانس به نام وزارت بهداشت وجود دارد، اسناد آن را منتشر کنند.


دم خروس را باور کنیم یا اسناد و مدارک موجود

این فرافکنی در حالی از سوی وزارت‌بهداشتی‌ها صورت می‌گیرد که افکار عمومی و رسانه‌ها تنها مطالبه‌ای که دارند شفاف‌سازی است و قطعا این مسئله با انتشار اسناد واردات و ثبت سفارش این آمبولانس‌ها صورت می‌گیرد.

آمبولانس‌هایی که طبق تعرفه ثبت شده در گمرک کمتر از 2هزار سی‌سی ثبت شده است. 

البته زارع‌نژاد مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت دیروز گفته بود که این آمبولانس‌ها در مناطق محروم مشغول به فعالیت هستند و وقتی مشخص شد مدل این خودروها با آنچه گمرک و بانک مرکزی اعلام کرده است همخوانی ندارد، امروز اعلام می‌کند که هنوز ترخیص نشده است!

اما یک روش قدیمی و نخ نما شده در رفتار وزارت بهداشتی‌ها وجود دارد و آنهم متهم کردن و برچسب زدن به منتقدان است. در این مورد هم وزارت بهداشت با متهم کردن رسانه‌ها و نماینده افکار عمومی به سیاسی‌کاری اعلام کرده است که اینها قصد تخریب وزارت بهداشت را دارند!

مطالبه عمومی سیاسی‌کاری نیست

در کنار افکار عمومی یکی از رسانه‌هایی که در این‌باره خواستار شفاف‌سازی شد روزنامه شرق بود. شرق در یک نیم صفحه با عنوان «عملکرد وارداتی مجهول وزارت بهداشت» به بیان مدارک و شواهد موجود و تناقض‌های آشکار در این پرونده پرداخته است. اختلاف‌هایی نظیر تعرفه‌ گمرکی و نبود مدارک مستدل برای اثبات ثبت و ....

 در بخشی از گزارش روزنامه شرق آمده است: «وزارت بهداشت 18 میلیون یورو با نرخ دولتی دریافت کرده و خودروهای 1500 تا 2000 سی‌سی وارد کرده است. حالا چرا یک وزارتخانه خود اقدام به واردات خودرو کرده، سوالی است که هنوز وزارت بهداشت به آن پاسخ نداده است.

وزارت بهداشت فقط گفته است: «این ارز مربوط به خرید 400 دستگاه آمبولانس کمک برای مناطق کوهستانی، برف‌خیز و صعب‌العبور است که امکان تولیدش در داخل کشور نیست»، اما این وزارتخانه توضیح نداده که چرا به‌جای کد تعرفه واردات آمبولانس، آمبولانس‌ها را با کد تعرفه خودروهای 1500 تا 2000 سی‌سی وارد کرده است.

یعنی موتور این آمبولانس‌های مخصوص مناطق صعب‌العبور، هم‌‌قدرت خودروهای سبکی مانند تیبا است؛ بین 1500 تا 2000 سی‌سی؟ البته در این لیست نام شرکت ایران خودرو دیزل سهامی عام هم آمده که برای وزارت بهداشت آمبولانس وارد می‌کند؛ آمبولانس‌های 1500 تا 2000 سی‌سی.»

در بخش دیگری از این گزارش آمده است :«در حالی ایران خودرو دیزل از سامانه نیما و با ثبت سفارش با کد تعرفه آمبولانس حدود چهار میلیون یورو با نرخ دولتی دریافت کرده که میزان ارز دریافتی وزارت بهداشت و درمان برای واردات خودرو حدود 18 میلیون و 500 هزار یورو به نرخ دولتی است.

جالب این است که وزارت بهداشت خودروهای خود را نه با کد تعرفه آمبولانس، بلکه با کد تعرفه خودروهای 1500 تا 2000 سی‌سی وارد کرده و ارز خود را هم از بانک دریافت کرده است.

مسئولان وظیفه دارند پاسخگو باشند

حال بهتر است مسئولان این وزارت‌خانه به جای این فرافکنی نخ‌نما شده به صورت شفاف مدارک مورد نظر برای ثبت سفارش این آمبولانس‌ها که طی امسال انجام شده را منتشر کند. مدارکی که البته با فهرست منتشر شده بانک مرکزی از لحاظ حجم موتور و بنزینی بودن همخوانی داشته باشد. البته همچنان یک سوال باقی‌است که چرا این نوع تعرفه ذکر شده با کد آمبولانس هم‌خوانی ندارد!؟ 

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین