آخرین اخبار از صدور کارت بلیت یکساله خبرنگاری

گروه اجتماعی الف،   3970412108

مشاور معاون ترافیک شهردار تهران با تشریح فرآیند برخورداری آقازاده‌ها و نمایندگان مجلس از طرح ترافیک خبرنگاری نحوه توزیع کارت بلیت خبرنگاری را بیان کرد.

آخرین اخبار از صدور کارت بلیت یکساله خبرنگاری

علی پیرحسین‌لو مشاور معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به اجرای طرح جدید ترافیک در سال 97 و ساز و کار واگذاری سهمیه‌های خبرنگاری، این طرح موضوع بحث‌های طولانی بین افراد فعال در جامعه رسانه‌ای و همچنین طرف‌های بحث در شهرداری تهران و وزارت ارشاد بوده است، اظهار کرد: طرح ترافیک خبرنگاری به طور عمده شامل کاهش تعداد سهمیه‌های تخفیف یافته به نام خبرنگاران بود و از سویی دیگر روش توزیع مجوز‌ها از اکتفا به کارت خبرنگاری در سال‌های قبل به بررسی مدارک بیشتر تغییر یافت.

وی تصریح کرد: همچنین دخیل کردن تشکل‌های صنفی، موسسات فعال در حوزه مطبوعات و وزارت ارشاد که اطلاعات خبرنگاران در آنجا موجود است، گامی دیگر در مسیر روش توزیع سهمیه‌های طرح ترافیک بود.

مشاور رسانه‌ای معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با تاکید بر اینکه طرح ترافیک خبرنگاران به مراتب بهتر از سال‌های قبل توزیع شد، اظهار کرد: در مورد مدیران مسئول مطبوعات از همان ابتدا این بحث مطرح بود که آیا طرح ترافیک باید به اشخاصی که کاری غیر از تهیه خبر دارند هم تعلق بگیرد یا خیر؟

پیرحسین‌لو با بیان اینکه استدلال و محورهای مختلفی برای اختصاص سهمیه دارای تخفیف به خبرنگاران وجود داشت، گفت: یک استدلال این بود که خبرنگار برای تهیه خبر نیاز به تردد در محدوده طرح ترافیک دارد و از این بابت باید شرایط ویژه‌ای برای آن‌ها در مقررات کلی شهر در نظر گرفته شود.

وی تصریح کرد: استدلال ما این بود که خبرنگاران چون قشر محترمی‌ هستند و کارشان اهمیت دارد، باید فارغ از اهمیت تردد آن‌ها، یک امتیاز ویژه‌ای برایشان قائل شد.

مشاور رسانه‌ای معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران افزود: استدلال سوم این بود که از آنجا که رسانه‌ها معیشت اقتصادی ضعیفی دارند و علاوه بر رسانه‌ها خود خبرنگاران نیز به لحاظ معیشت نیاز به یارانه و کمک از برخی نهادهای حاکمیتی دارند، لذا باید طرح ترافیک برای آن‌ها متفاوت از سایر اقشار جامعه باشد.

پیرحسین‌لو با بیان اینکه استدلال‌هایی از این دست نتایج متفاوتی به همراه داشت، گفت: اگر کسی بگوید بخاطر کمک به مطبوعات باید طرح ترافیک به خبرنگاران داده شود، باید گروه‌هایی هدفی هم باشند که بابت تهیه خبر به حوزه‌های خبری تردد کنند.

مجوز کسانی که بجای خبرنگاران طرح گرفته‌اند باطل می‌شود

وی با بیان اینکه قبل از انتشار اسامی خبرنگارانی که طرح دریافت کردند، طرح تعدادی از خبرنگارانی که عدم صلاحیت آن‌ها احراز شده بود، توسط ما باطل شد، افزود: بعد از این هم اگر محرز شود که کسی خبرنگار نیست، طرح او را باطل می‌کنیم و تاکنون بالغ بر 30 نفر بودند که نامشان در معرفی نامه‌های رسانه‌ها بود و اصرار داشتند که سهمیه طرح ترافیک دریافت کنند و چون خبرنگار نبودند، ما به آن‌ها طرح ندادیم و لازم به ذکر است که این تعداد از مدیرعامل تا آبدارچی‌ را شامل می‌شد.

بهتر بود نمایندگان مجلس طرح خبرنگاری نمی‌گرفتند

پیرحسین‌لو با بیان اینکه برخی از نمایندگان مجلس از طریق برخورداری از یک رسانه اقدام به دریافت طرح ترافیک کردند، گفت: بهتر بود آن‌ها از سهمیه نمایندگی خود استفاده می‌کردند، زیرا نه نمایندگان و نه هیچ بخش دولتی و حاکمیتی از سهمیه برخوردار نیست.

مشاور رسانه‌ای معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران تصریح کرد: امسال هر نماینده مجلسی که طرح یکساله می‌گیرد، باید همانند سایر مردم پول بپردازد و از هیچ تفکیکی‌ بهره‌مند نمی‌شوند و تنها طرح خبرنگاری است که دارای 90 درصد تخفیف است.

مدیر مسئولی نام خبرنگار را خط زد و نام پسرش را اضافه کرد

پیرحسین‌لو با بیان اینکه برخی از نمایندگان فعلی و سابق که اقدام به دریافت طرح ترافیک خبرنگاری کردند،‌ مدیران مسئول مطبوعات هستند، اظهار کرد: هنگامی که آن‌ها درخواست کردند من موافق نبودم و هم در شورا و هم در بین اهل رسانه تاکید کردم که ترجیح به مدیران رسانه نیست و در آئین‌نامه‌ای که ما به کمیسیون فرستادیم این موضوع مطرح شد که سهمیه طرح ترافیک برای مدیر مسئول با حفظ قانون وجود دارد، اما برای مدیر عامل قابل ابطال است.

در حال بررسی مشخصات آقازاده‌ها هستیم

وی با اشاره به دریافت طرح خبرنگاری توسط عده‌ای از افراد سرشناس و برخی آقازاده‌ها، ‌گفت: در این مورد با برخی از آن‌ها به صورت موردی رایزنی کردیم و به آن‌ها گفتیم که برای خودتان هم خوب نیست، زیرا ما در آینده اسامی را بدون سانسور منتشر خواهیم کرد و نمی‌خواهیم مانند سال‌های قبل چیزی را مخفی کنیم.

مشاور رسانه‌ای معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با اشاره به استفاده برخی از نمایندگان مجلس و آقازاده‌ها از سهمیه طرح ترافیک خبرنگاری،‌ گفت: به لحاظ عرفی این را قابل دفاع نمی‌دانم که کسانی که دارای امتیازات متعددی هستند، بخواهند امتیاز دیگری هم بگیرند و آن واکنشی که امروز شاهد هستیم، وجدان عمومی نسبت به این واگذاری‌ها بوده و از نظر من قابل تایید است.

به افراد معروف توصیه کردیم فرزندانشان را از لیست خارج کنند، اما گوش ندادند

پیرحسین‌لو با بیان اینکه به 3 نفر از افراد سرشناس گفتیم که برای اعضای خانواده‌تان طرح نگیرید، تصریح کرد: اما آن‌ها خودشان خیلی اصرار کردند که از این طرح استفاده کنند و چون صاحب رسانه بودند و ما هم مجبور بودیم که طبق مدارکشان‌ به آن‌ها خدمات دهیم، پذیرفتیم. اگرچه این را هم بارها اعلام کردیم که در صورت انتشار اسامی، برای خودتان هم وضعیت بد می‌شود، اما گوش آن‌ها بدهکار نبود و در نهایت بر اساس بیمه خبرنگاری که آن‌ها برای فرزندان و یا اطرافیانشان‌ دادند، ما موظف به واگذاری طرح شدیم.

وی افزود: اما اینکه آن‌ها واقعا‌ در روزنامه کار می‌کنند و یا این اسناد صرفا برای استفاده از تسهیلات بوده، باید توسط خود جامعه خبرنگاری مشخص شود.

مشاور رسانه‌ای معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با بیان اینکه دادن طرح به این افراد خلاف نبوده است، خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه آن‌ها فرزند افراد سرشناس بودند، به آنها اخطار دادیم که این کار را نکنند تا گرفتار تبعات آن نشوند.

پیرحسین‌لو ادامه داد: در مورد چند نفر از افراد سرشناس که ژن خوب بودند و از هر دو جناح هم اسم داده بودند، تیم بررسی کننده مدارک تایید کرد که مدارک آن‌ها درست است و خلاف قانون هم عمل نکرده‌اند.

ماجرای مدیرمسئولی که نام خبرنگار را خط زد تا پسرش وارد فهرست شود/ ابطال مجوز کسانی که به اسم خبرنگار طرح ترافیک گرفتند

وی خاطرنشان کرد: در این موضوع اشکال موجود همان اشکالی است که در مورد پدران آقازاده‌ها وجود دارد و اکنون به فرزندان آن‌ها رسیده و در مجموع جامعه حساس است که نسل بعدی افرادی که از این امکانات بهره‌مند می‌شوند بیش از سایرین باشد و چون ما پیش‌بینی می‌کردیم که بعد از انتشار اسامی افکار عمومی چه واکنشی نشان می‌دهد، خودمان به سراغ این افراد رفتیم و از آن‌ها درخواست کردیم که حتی اگر مدعی هستید که گرفتن طرح حقتان‌ است، انصراف دهید.

مشاور رسانه‌ای معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با اشاره به یکی از افراد سرشناس که خودش و 3 فرزندش طرح دریافت کرده بودند، گفت: در ابتدا به آن‌ها سهمیه ندادیم و گفتیم که فقط اسامی خبرنگاران قابل تایید است، اما آنها به ما گفتند که خبرنگاران را حذف کنید و این چند نفر را اضافه کنید و در این مرحله هم چون مدارکشان‌ ناقص بود، تنها یکی از آن‌ها توانست طرح بگیرد.

پیرحسین‌لو افزود: اگر یک نفر هم غیر خبرنگار باشد و بر خلاف آئین‌نامه شورا طرح گرفته باشد، طرح او برای ما قابل ابطال است.

کارت بلیت رایگان را فقط به خبرنگاران می‌دهیم

وی در ادامه به موضوع کارت بلیت خبرنگاری پرداخت و گفت: طبق مصوبه شورا که به صراحت اعلام کرده کارت بلیت به خبرنگاران تعلق می‌گیرد، کسانی که درخواست می‌دهند باید خبرنگار باشند، زیرا جامعه مطبوعاتی بسیار بزرگ است و اگر همه کسانی که در رسانه فعالیت می‌کنند درخواست دهند، تعداد زیادی می‌شود.

مشاور رسانه‌ای معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران تصریح کرد: در مورد کارت بلیت خبرنگاری اولویت با خبرنگار است و اگر ظرفیتی‌ وجود داشته باشد به سایر کارکنان رسانه‌ها هم خواهیم داد.

پیرحسین‌لو با بیان اینکه در ماجرای طرح ترافیک برای ما مشخص شد که عده‌ای می‌خواهند از این موضوع سوءاستفاده کنند و عده‌ای هم حاضرند به خاطر دیگران فداکاری کنند، ادامه داد: برای 3 هزار نفر کارت بلیت خبرنگاری صادر خواهد شد و ما بررسی زیادی کرده‌ایم که این کارت بلیت تسهیلاتی‌ را برای جامعه خبرنگاری به همراه داشته باشد و هم پدیده‌ای نباشد که به شان خبرنگاران لطمه وارد کند، چون تنها جایی که در آن صحبت از کارت بلیت رایگان شده، در مورد خبرنگاران است و بقیه کارت بلیت‌هایی که به سایر اقشار واگذار می‌شود، با تخفیف است، لذا ما برای اینکه شان خبرنگاران حفظ شود،‌ تعداد محدودی کارت واگذار خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: تدابیری اندیشیده که کارت بلیت‌های خبرنگاری هم مانند سایر کارت‌ها دارای عکس باشند و نام‌شان بر روی آن درج شود تا برای کسی زمینه سوءاستفاده نشود.

مشاور رسانه‌ای معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با بیان اینکه ممکن است سقف تردد روزانه را محدود کنیم، اظهار کرد: تاکنون اسامی ثبت‌نام کنندگان‌ را جمع‌بندی نکرده‌ایم، اما اگر به این نتیجه برسیم که همه متقاضیان نتوانسته‌اند درخواست خود را ثبت کنند، مهلت ثبت‌نام تمدید می‌شود.

پیرحسین‌لو با بیان اینکه 2 هزار و 240 طرح خبرنگاری صادر شده است،تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های طرح ترافیک 97 این است که الگوی قیمت گذاری برای همه شهروندان با دستگاه‌های دولتی یکسان شود و به جای اینکه این قیمت گذاری وابسته به نظام قشری و طبقاتی باشد، وابسته به میزان آلایندگی‌ خود و میزان تردد در محدوده طرح ترافیک باشد.

وی با بیان اینکه یکی از دشواری‌های طرح ترافیک این بود که تمام فرآیند تسهیل آن به شکل فوری و با معیار‌های کوتاه مدت انجام شد، گفت: ما در هفته اول اسفند ماه طرح را جمع‌بندی کردیم و مشخص شد که باید چه کار کنیم و در این صورت می‌توانستیم وارد اجرا شویم و در اواخر فروردین هم پس از بررسی‌های لازم توسط کمیسیون حمل و نقل موضوع را به ما رسما اعلام کردند.

مشاور رسانه‌ای معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با اشاره به تغییرات موجود در کمیسیون در مورد طرح تصریح کرد: ما بنا به تعریفی که وزارت ارشاد در آئین‌نامه خبرنگاری از خبرنگار داشت، با 2 اصلاح کوچک خبرنگار، روزنامه‌نگار و عکاس خبری را تعریف کردیم و مقرر شد که طرح ترافیک خبرنگاری تنها به خبرنگاران داده شود، اما با اصلاحیه‌ای که کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر زد، سایر فعالان مجموعه مطبوعاتی هم مجاز به دریافت طرح ترافیک خبرنگاری شدند.

وی با اشاره به اعتراضات حجت نظری عضو شورای شهر تهران مبنی‌ بر اینکه قرار بود طرح ترافیک فقط به خبرنگاران داده شود، نه هر کسی که در یک رسانه فعالیت می‌کند، گفت: من خیلی خوشحال شدم که این موضوع به گوش آنان رسیده و همه در حال گفتن این سخن هستند که اولویت با خبرنگاران است.

پیرحسین‌لو با بیان اینکه به نظر من باید کمیسیون فرهنگی، کمیسیون تخصصی شرایط واگذاری طرح ترافیک خبرنگاری می‌شد، تصریح کرد: در این صورت زبان مشترک‌تری پیدا می‌کردیم.

مشاور رسانه‌ای معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با بیان اینکه آئین‌نامه واگذاری طرح ترافیک خبرنگاری به نفع مدیر مسئولان و به زعم من به ضرر عموم خبرنگاران تغییر داده شد،‌ گفت: آئین‌نامه اجرایی به ما ابلاغ شد و صراحتا از این جهت نظر ما مخالف آئین‌نامه‌ای بود که کمیسیون ارسال کرده است، زیرا ما به صراحت قید کرده بودیم که این طرح به صاحبان امتیاز و مدیران مسئول نشریات تعلق نمی‌گیرد.

پیرحسین‌لو با بیان اینکه در سال گذشته بیش از 20 درصد از حدود 6 هزار سهمیه طرح ترافیک خبرنگاری به مدیران مسئول رسانه‌ها تعلق گرفت، گفت: امسال ما به مراتب کمتر از 10 درصد را به آن‌ها اختصاص دادیم.

وی با بیان اینکه بسیاری از مدیران مسئول رسانه‌ها ناراضی هستند، تاکید کرد: ما خبرنگار را به مدیران مسئول رسانه‌ها ترجیح می‌دهیم، زیرا تردد در حوزه خبری نیازمند چنین تخفیفاتی‌ است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین