مکزیکوسیتی در مقابل امریکا

گروه جهان الف،   3970412078

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور یکشنبه‌شب به وقت مکزیک پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور شد. سیاستمداری چپ‌گرا که با شعار تغییر پا به عرصه رقابت گذاشته بود و توانست آرای مردمی را کسب کند. طبق اعلام کمیسیون انتخابات کشور، اوبرادور توانسته آرای بیش از ۵۳ درصد رای‌دهندگان را به خود اختصاص دهد.

آرای او عملا دو برابر نزدیک‌ترین رقیب خود بود. ریکاردو آنایا که در این انتخابات در جایگاه دوم قرار گرفت حدود ۲۳ درصد آرا را به دست آورد و متحمل یک شکست سنگین شد. لوپز اوبرادور، که در رسانه‌های انگلیسی‌زبان به صورت مخفف AMLO نامیده می‌شود، رسما خود را پیروز انتخابات اعلام کرد و در ساعات پایانی روز یکشنبه در جمع هواداران خود در مکزیکوسیتی حاضر شد و نطق پیروزی خود را ایراد کرد.

رییس‌جمهور انریکه پینانیتو از لوپز ابرادور برای ملاقات با وی دعوت کرد و به او تبریک گفت و متعهد شد که به او کمک کند تا یک دوره انتقالی منظم داشته باشد. طبق برنامه اوبرادور در روز اول دسامبر قدرت را برعهده می‌گیرد. به گزارش سی‌ان‌ان تنها دوساعت پس از بسته شدن صندوق‌های رای سه نفر از رقبای اصلی اوبرادور شکست را پذیرفتند. زیرا همان ابتدا مشخص شد که فاصله میان نفر اول با سایر رقبا بسیار قابل توجه است.

رییس‌جمهور منتخب در سخنرانی خود به حامیانش گفت: من رابطه جدیدی با امریکا برقرار خواهم کرد که ریشه در احترام متقابل و دفاع از هموطنان مهاجری دارد که در این کشور صادقانه کار و زندگی می‌کنند. وی در ادامه تاکید کرد که مهاجرت باید به دلخواه انجام شود، نه اینکه مردم مجبور به مهاجرت شوند. ما باید به تقویت بازار داخلی بپردازیم و سعی کنیم آنچه که در کشور تولید می‌کنیم را مصرف کنیم به‌طوری که مکزیکی‌ها بتوانند در داخل کشور خود کار کنند و خوشحال باشند که در آن متولد شده‌اند و در جایی زندگی می‌کنند که آداب و رسوم و فرهنگ آنها جاری است. اوبرادور همچنین وعده داد که با خشونت مقابله کند و فساد را از بین ببرد. او در سخنرانی خود تاکید کرد که ما کاملا مطمئن هستیم که فساد علت اصلی نابرابری اجتماعی و نابرابری اقتصادی است. وی افزود، به دلیل فساد است که خشونت در کشور ما گسترش یافته است.

رییس‌جمهور منتخب مکزیک همچنین اعلام کرد که برنامه‌های صلح را با نمایندگان سازمان ملل متحد، حقوق بشر و سازمان‌های مذهبی را دنبال خواهد کرد و وعده داد که میزان قتل را که در دوره پنانیتو افزایش یافته بود را کاهش دهد. گفتنی است آمار قتل در دوره پنانیتو افزایش پیدا کرد که منتقدان او را متهم به ناتوانی در مقابله با آن کردند و معتقدند بودند که نمی‌تواند در برابر جنایت، فساد و نابرابری اقتصادی مقاومت کند. دونالد ترامپ رییس‌جمهور ایالات متحده در توییتر خود به اوبرادور تبریک گفت و عنوان کرد که من منتظر کار با او هستم. و باید روابط میان ایالات متحده و مکزیک سودمند باشد.

جاستین ترودئو، نخست‌وزیر کانادا نیز به رهبر جدید مکزیک تبریک گفت و تاکید کرد که دو کشور اهداف مشترکی دارند که افراد قوی می‌توانند مردم دو کشور را بهم پیوند دهند و روابط تجاری میان دو طرف سودمند است و روابط میان دو کشور نیز برای تمام جهان رشک‌برانگیز است. ترودئو تاکید کرد: من منتظر هستم تا با روی کار آمدن رییس‌جمهور منتخب، دولت او و کنگره مکزیک برای همکاری پر جنب و جوش میان دو کشور و ایجاد رشد اقتصادی و پیشرفت حقوق بشر و تقویت برابری در کشور فعالیت کنند.

**در انتظار تغییر بزرگ
برای بسیاری از ۸۹ میلیون رای‌دهنده مکزیکی واجد شرایط رای دادن، انتخابات یکشنبه رفراندومی میان نخبگان سیاسی کشور و جهت‌دهندگان اقتصادی آن بود و این در شرایطی بود که دوره شش‌ساله پنانیتو به پایان رسیده بود و طبق قانون نمی‌توانست دوباره رییس‌جمهور مکزیک شود.

خبرنگار سی‌ان‌ان در مکزیکوسیتی نیز صبح روز دوشنبه به جمع حامیان اوبرادور رفت که یکی از رای‌دهندگان اوبرادور گفت که من در میان دو گزینه که می‌خواستم رای دهم اوبرادور را انتخاب کردم. من مدت زیادی از او حمایت کرده‌ام. زیرا به او اعتقاد دارم زیرا دولت ما فاسد شده است. جوانان ما باید یک رهبر داشته باشند که به او اعتقاد دارند و جوانان باید ایمان و امید به رییس‌جمهور خود داشته باشند. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن بود که جوانان نقش کلیدی در این انتخابات داشتند. به گفته مقامات انتخاباتی، پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که نزدیک به ۱۳ میلیون رای‌دهنده بین ۱۸ تا ۲۳ سال بودند که بخشی از آنها برای اولین‌بار رای می‌دادند.

اوبرادور رییس دولت محلی سابق مکزیکوسیتی بود که خاطره‌ای خوش برای مردم برجا گذاشته است و مردم نیز به او برای ریاست‌جمهوری نیز اعتماد کردند. با این حال اکنون رییس‌جمهور جدید باید با تهدید‌های دونالد ترامپ دست و پنجه نرم کند. چرا که او می‌خواهد از توافق تجاری نفتا خارج شود و خواسته اصلی ترامپ از مکزیک نیز پرداخت هزینه ساخت دیوار در مرز میان دو کشور است که احتمالا موجب رویارویی اوبرادور با ترامپ می‌شود، البته هنوز مشخص نیست به چه نحوی می‌خواهد با ترامپ در این زمینه‌ها برخورد کند اما وعده داده که نفتا را حفظ کند.

اوبرادور در طول مبارزات انتخاباتی نیز به‌شدت در خصوص سیاست جداسازی خانواده‌ها از یکدیگر در مرز با امریکا انتقاد کرد و این رفتار را متکبرانه، نژادپرستانه و غیرانسانی خواند. وی همچنین قول داده است تا برخی از سیاست‌های انریکه پنانیتو را تغییر دهد و دیگر دولت او اجازه نمی‌دهد این کار کثیف ترامپ در مرز دوباره تکرار شود. با این حال همه چهار رقیب در طول مبارزات سیاسی خود از سیاست‌های ترامپ نسبت به مهاجران و مکزیک انتقاد کردند، اما در این میان آنها به‌شدت نسبت به رفتارهای پنانیتو انتقاد کردند و تاکید داشتند که او به اندازه کافی در برابر رییس‌جمهور امریکا در مورد تجارت، مهاجرت و ساخت دیوار قوی نبوده و عملا در مقابله با او ناکام بوده است.

از سوی دیگر باید تاکید کرد که اوبرادور در یک پلتفرم پوپولیستی قرار می‌گیرد. او نخبگان سیاسی را مافیایی در داخل مکزیک توصیف می‌کند که آنها را عملا در این رقابت شکست داد. او وعده داده است که حقوق مقام‌های بالاتر را کاهش و حقوق افرادی که در طبقات پایین‌تر هستند را افزایش می‌دهد. او قول داد هواپیمای ریاست‌جمهوری را بفروشد و کاخ ریاست‌جمهوری را به یک پارک عمومی تبدیل کند.

*منبع: روزنامه اعتماد

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین