تاملی بر انتشار لیست واردکنندگان کالاها / سود سرشار عدس

سید حمید موسوی،   3970412077 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

انتشار لیست واردکنندگان کالاها با ارز دولتی از سوی بانک مرکزی واکنش‌های فراوانی را در جامعه به‌همراه داشته است. از فاش‌شدن واردات چای‌ساز و قهوه‌ساز توسط شرکت خودروسازی تا واردات لوبیا‌چیتی توسط شرکت واردکننده پارچه. در این میان یکی از اقلامی که تقاضای زیادی برای واردات آن وجود داشته و تعداد زیادی از شرکت‌ها برای آن درخواست ثبت سفارش داده‌اند، عدس است.

تاملی بر انتشار لیست واردکنندگان کالاها / سود سرشار عدس

بازار حبوبات ایران یکی از بازارهای جذاب است که بسیاری برای فروش بیشتر محصولات خود در آن به رقابت می‌پردازند. با وجود تولید حبوبات در کشور، میزان بالایی از حبوبات نیز از کشورهای دیگر وارد ایران می‌شوند. بنابر گفته‌های آقای کاوه خاکسار، مدیرکل سابق غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با فارس سرانه مصرف عدس در کشور 5/2‌کیلوگرم است که بر این اساس کشور به سالانه 190‌هزار تن عدس نیاز دارد. بنابر آمار وزارت جهاد کشاورزی، در سال 1394، نزدیک به 92هزار تن عدس در کشور تولید شده است. 

این میزان در سال 1396 با هفت درصد افزایش، 99هزار تن پیش‌بینی شده است. با توجه به اینکه میزان تولید عدس در کشور جواب‌گوی میزان مصرف نیست از این رو برای تامین این نیاز کشور مجبور به واردات این محصول از خارج است. از عوامل واردات می‌توان به میزان تقاضای بالا، تفاوت فصل برداشت در کشورهای دیگر، متنوع بودن کیفیت محصول از محصولات ایران و… اشاره کرد. یکی دیگر از عواملی که باعث رقابت برای واردات عدس به کشور می‌شود، سود سرشاری است که واردات عدس به همراه دارد. براساس گزارش فصل تجارت، آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی 12‌ماهه سال 96، حاکی از آن است که در این مدت حدود 126هزار‌و‌750 تن عدس به‌صورت خشک و غلاف‌کنده از کشورهای مختلف جهان وارد ایران شده است. براساس این آمار واردات این حجم عدس به کشور، باعث خروج 149‌میلیون‌‌و‌188‌هزار‌و‌12‌دلار ارز از کشور شده است. حال با انتشار گزارش بانک مرکزی مشخص شده که فقط در سه ماهه نخست سال جاری تعداد 45‌شرکت برای واردات عدس از خارج از کشور ثبت سفارش انجام داده‌اند که به این شرکت‌ها مبلغ 41میلیون‌و‌662هزار یورو تقریباً معادل 48میلیون ‌دلار ارز مبادله‌ای تخصیص یافته است. یکی از عواملی که باعث می‌شود شرکت‌های زیادی برای واردات حبوبات و از جمله عدس اقدام کنند؛ سود فراوانی است که این محصول در خرده‌فروشی دارد.

قیمت جهانی عدس بر اساس کیفیت محصول تعیین می‌شود و بنابر اعلام سایتی مانند علی بابا قیمت‌ها از 250‌دلار در هر تن شروع شده و تا 1200‌دلار برای محصولات ارگانیک ادمه دارد ولی به‌طور متوسط نرخ جهانی این محصول در حدود 500 تا 600 دلار در هر تن در سال‌2018 است. اگر قیمت هر تن عدس را 600‌دلار و قیمت ارز مبادله‌ای را 4200تومان درنظر بگیریم، قیمت هر کیلو عدس 2520‌تومان به‌صورت عمده محاسبه می‌شود که باید به این عدد هزینه‌های حمل‌ونقل و بسته‌بندی و سایر موارد را اضافه کرد. با گشتی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای خواهید دید که حبوبات در بسته‌های 900‌ گرمی برای فروش گذاشته شده و قیمت هر بسته عدس بین 10 تا 12 هزار تومان تعیین شده است که به‌طور تقریبی برای هر کیلو در حدود 12 تا 14 هزار تومان خواهد شد. یعنی هر کیلو عدس وارداتی چهار برابر قیمت به مصرف‌کننده نهایی فروخته می‌شود. حال اگر بنا را بر گزارش گمرک بگذاریم که هزینه هر تن عدس وارداتی در سال گذشته را 1177‌دلار در هر تن اعلام کرده (‌‌که با توجه به قیمت‌های بازار جهانی رقم بسیار بالایی است) و قیمت هر دلار در سال گذشته را 3500تومان در نظر بگیریم متوجه می‌شویم که قیمت هر کیلو عدس وارداتی در سال‌96‌، 4100تومان بوده که پس از بسته‌بندی با سه برابر قیمت در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به فروش رسیده است.

یکی از نکاتی که انتشار لیست ارزبگیران بانک مرکزی به همراه داشت این بود که مشخص شد مقدار بسیار زیادی ارز برای کالاهایی اختصاص یافته که در کشور تولید می‌شوند؛ از حبوبات و چای گرفته تا لاستیک خودرو. شاید این امر موجب شود تا نهادهای نظارتی توجه بیشتری به مقوله نظارت بر نحوه تخصیص ارز داشته باشند و همچنین این تذکر را برای مصرف‌کنندگان در پی داشته باشد که به جای استفاده از محصولات خارجی و ایجاد اشتغال برای کارگران خارجی، با استفاده از محصولات ایرانی فرصت اشتغال را برای کارگران و تولیدکنندگان ایرانی به‌وجود بیاوریم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۱۶۱۵۳۱۰:۰۸:۱۱ ۱۳۹۷/۴/۱۲
یعنی هر تن با دلار ازاد میشود 4000 میلیون تومان از قرار کیلویی 4000 تومن ان وقت بسته 900 گرمی را 9000 تومن میفروشند این یعنی دزدی و رانت در ابعاد وسیع
ناشناس۴۱۶۱۵۶۱۰:۱۰:۴۱ ۱۳۹۷/۴/۱۲
واقعا باید بحال خودمون گریه کنیم که چرا اجازه میدیم این تعداد کالایی که مشابه داخلی دارند وارد شوند . و بدتر اینکه چرا مسئولان مربوطه هیچ کاری نمیکنند !!!!!!!!!!!!! مثلا لاستیک خودرو های سواری در کشور به تعدادو با کیفیت بالا تولید میشود و اصلا نیازی به واردات ندارد .
ناشناس۴۱۶۱۸۳۱۰:۲۰:۲۶ ۱۳۹۷/۴/۱۲
باید به نرخهای وارداتی با دقت و شدت و شفافیت بیشتری نظارت نمود تفاوت دو برابری نرخ ارز در بانک و بازار ازاد زمینه مفاسد اقتصادی بیشتری میباشد ، دولت و بانک مرکزی و گمرگ و دستگاههای نظارتی و سازمان تعزیرات و دستگاه قضایی دقت بیشتری کنند ، چشمان سایتها و مطبوعات و رسانه ها نیز باز باشد و هشدارهای بموقع به دولت و مسئولان بدهند ، در حقیقت کشور ما بنوعی دوران جنگ خاموش و نهان را دارد با دشمنان نظام میگذرانند و هرمتخلف اقتصادی در این زمان دشمن کشور و ملت باید تلقی شود و سخت ترین مجازاتها برای او تعیین گردد .
ناشناس۴۱۶۱۸۹۱۰:۲۳:۳۴ ۱۳۹۷/۴/۱۲
کی به کیه؟؟؟؟؟؟
ناشناس۴۱۶۱۹۲۱۰:۲۴:۲۵ ۱۳۹۷/۴/۱۲
داعشان اقتصادی نفرین بر شما
ناشناس۴۱۶۲۸۱۱۱:۰۱:۰۵ ۱۳۹۷/۴/۱۲
به شما قول می دهم این مرتبه هم هیچ اتفاقی که به نفع مردم باشد روی نمی دهد ، نهایتا" تا مدتی جنجال رسانه ای داریم و بعد و به دلیل عدم پی گیری مناسب و به سرانجام نرسیدن تهدیدهای تو خالی مسئولان ، مدتی بعد این موضوع هم بصورت خودجوش فراموش و دوباره فسادهایی بزرگتر رو می شود و باز همین آش و همین کاسه . این تجربه چندین ساله ما مردم ایران است که دهها مثال عینی دارد . واقعیت این است که در ایران شیب ثروت از جیب تهی دستان و اقشار عادی به سمت جیب ثروتمندان و رانت خواران است و مسئولان کشور سال های سال است فراموش کرده اند مردم چطور زندگی می کنند و اصلا" موقعیت فعلی را حق خود می دانند نه مسئولیتی که موقتا" از جانب مردم به آن ها تفویض شده است . البته هر جامعه ای یک نقطه عطف دارد که زمان وقوعش معین نیست ولی ممکن است خیلی دور نباشد . ولی یادتان باشد این عهد و قرارمان نبود که ما انقلاب کنیم و در جنگ کشته بدهیم و سختی بکشیم و شما مناصب را اشغال کنید و بی عدالتی را گسترش دهید و برای خود و فرزندان خود ثروت اندوزی کنید و همه این ها را به اسم انقلاب و اسلام انجام دهید که نتیجه اش ضربه به اعتقادات و باورهای صادقانه ای باشد که صدها سال اساس استواری فرهنگ ما بوده و اکنون با عملکرد شما از بنیان متزلزل شده است .
رضا۴۱۶۳۰۱۱۱:۰۹:۰۹ ۱۳۹۷/۴/۱۲
عدس تولیدی دشت مغان در انبارهای کشاورزان در حال از بین رفتن هست و........
ناشناس۴۱۶۳۱۲۱۱:۱۲:۵۹ ۱۳۹۷/۴/۱۲
یعنی این پولها به جای اینکه صرف وارد کردن تکنولوژی، کارخانه و صنایع بشه صرف وارد کردن عدس و نخود شده. بعد دولت میگه من سال گذشته 700 هزار شغل ایجاد کردم.
ناشناس۴۱۶۳۹۸۱۱:۴۴:۵۵ ۱۳۹۷/۴/۱۲
بخور بخور خیلی بخور هی هی .... 2 زار حقوق کارگر میخوان اضافه کنن 6 ماه بحث میکنن و آخرش هم نمیشه، عدس کیلویی 2 تا 3 هزار تومن جهانی رو 12 تا 14 تومن میفروشن و تسبیح و صلوات هم میفرستن و میگن کاسب حبیب خداست...... به قول بهداشت ای خدااااااا......
شادان۴۱۷۶۷۰۰۵:۱۱:۳۰ ۱۳۹۷/۴/۱۳
تموم این مشکلات و معضلات تقصیر دولته چون اگه در تمام زمینه ها نظارت کافی داشته باشه هیچکس جرات دزدی و حروم خوری پیدا نمیکنه.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین