دو روی سکه بازی ترامپ با کره‌شمالی

گروه جهان الف،   3970412072

کمتر از سه هفته پس از دیدار تاریخی دونالد ترامپ با کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی در سنگاپور، دو روز قبل رسانه‌های غربی خبر دادند که پیونگ‌یانگ نه تنها اقدامی جدی در راستای خلع سلاح اتمی صورت نداده، بلکه میزان تولید اورانیوم غنی شده خود را نیز در مجتمع‌های هسته‌ای مخفی افزایش داده است.

در همین رابطه شبکه «ان بی سی» آمریکا روز شنبه به نقل از چند مقام اطلاعاتی آمریکا گزارش داد که پیونگ‌یانگ پس از بهبود روابط با کره‌جنوبی و آمریکا تولید اورانیوم غنی شده برای استفاده در سلاح‌های هسته‌‌ای را در چندین سایت مخفی افزایش داده و همزمان با به روز رسانی سیستم خنک کننده راکتور تولید کننده پلوتونیوم دو ساختمان جدید و یک ساختمان مهندسی را نیز تکمیل کرده است.

پس از این گمانه‌زنی از سوی مقامات اطلاعاتی آمریکا و در حالی که رسانه‌ها صحبت از فریب خوردن ایالات متحده توسط کره‌شمالی می‌کردند، روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی بر پایه یک تجزیه و تحلیل ماهواره‌ای که از سوی موسسه مطالعاتی میدلبری صورت گرفته است، اعلام کرد: پس از دیدار نمادین میان ترامپ و اون، تردیدها درباره تعهد کره‌شمالی به خلع سلاح اتمی شبه جزیره بیش از پیش بالا رفته است، چرا که تصاویر ماهواره‌ای از داخل این کشور نشان می‌‌دهد، پیونگ‌یانگ سایت هسته‌ای خود در یانگ‌بیون را با سرعت بالایی ارتقا داده و اغلب ساخت و سازهای صورت گرفته نیز در طول سه ماه گذشته انجام شده است.

**آیا ترامپ از اون شکست خورده است؟
پیش از دیدار ترامپ با رهبر کره‌شمالی در سنگاپور، بسیاری از کارشناسان و رسانه‌های خارجی نسبت به حسن نیت پیونگ‌یانگ در قبال آمریکا اظهار بدبینی کرده و معتقد بودند که برنده اصلی این مذاکرات شخص کیم جونگ اون است. زیرا وی پس از سال‌ها انزوا نیاز به مشروعیتی بین‌المللی داشت که ترامپ به راحتی آن را در اختیار اون قرار داد؛ امری که سایر روسای جمهوری آمریکا از دادن چنین امتیازی به پیونگ یانگ ابا داشتند.

از سوی دیگر در همان زمان پیش از مذاکرات نیز تحلیل‌گران معتقد بودند که روند خلع سلاح هسته‌ای کره‌شمالی به آن سادگی‌ها که ترامپ تصور می‌کند، امکان پذیر نیست. هر چند پیونگ‌یانگ در اقدامی نمادین و با حضور خبرنگاران خارجی اقدام به منهدم کردن یکی از تاسیسات مهم هسته‌ای خود کرد، اما همچنان فهرست بلندبالایی از ابهامات از توان هسته‌ای کره‌شمالی موجود است. در حال حاضر هیچ بازرس یا نهاد بین‌المللی قادر به تخمین میزان کلاهک هسته‌ای، ذخایر اورانیوم و پلوتونیوم، دانشمندان هسته‌ای و کارخانه‌های مرتبط با آن نیست.

از سوی دیگر گفته می‌شود طی ارزیابی مقامات آمریکا، کره‌شمالی نزدیک به 3 هزار مرکز فعالیت‌های هسته‌ای را در اختیار دارد که این میزان علاوه بر ابهام ذکر شده در خصوص ذخایر و توان هسته‌ای پیونگ‌یانگ، بازرسی از این کشور را نیز بسیار زمان‌بر و طاقت فرسا خواهد کرد. به همین دلیل است که بسیاری از تحلیل‌گران آمریکایی تاکید داشتند که اون در نمایش ترامپ پیروز اصلی میدان است، زیرا چیز خاصی برای ارائه دادن ندارد و از این روحیه ترامپ که علاقه دارد شکست را به جای پیروزی جای بزند نهایت استفاده را خواهد کرد.

در همین راستا بود که روزنامه گاردین در تحلیلی، گزارش داد که ترامپ به سختی انگیزه‌ای جز پول را درک می‌کند. کره‌ای ها 25 سال در انتظار چنین روزی بودند و بالاخره امری را که کلینتون، بوش و اوباما به دلیل ماهیت نظام کره‌شمالی از آن طفره رفته بودند را ترامپ به راحتی در دامن آنها قرار داد. حالا تنها چیزی که برای رئیس ایالات متحده باقی مانده است، مانور رسانه‌ای برای یک پیشرفت تاریخی در دیپلماسی آمریکا است تا از آن در راستای تحریک افکار عمومی آمریکا پیش از برگزرای انتخابات میان دوره‌ای بهره ببرد.

حال ترامپی که طی مذاکره با رهبر کره‌شمالی با ژستی مقتدرانه می‌گوید امتیازی ندادیم و تمام امتیازات را گرفتیم، در عمل کاری را می‌کند که همیشه انجام داده؛ یعنی شکست را به جای پیروزی جا می‌زند!

**آیا ترامپ اون را به سوی پرتگاه هدایت کرده است؟
با این حال و در شرایطی که منتقدان ترامپ را شکست خورده میدان مذاکره با کیم جونگ اون می‌دانند، رئیس ایالات متحده آمریکا طی مصاحبه با شبکه «‌فاکس بیزنس» با خونسردی از احتمال ناکارآمد بودن توافق با کره‌شمالی سخن می‌گوید و تصریح می‌کند: فکر می‌کنم رفتار اون صادقه بود، اما ممکن است نتیجه مذاکرات مطلوب نباشد. ما چیزی به اون ندادیم و اگر فکر می‌کنید که توقف مانور نظامی با کره‌جنوبی یک امتیاز برزگ به کره‌شمالی بود، باید بگویم که من این مانورها را بازی جنگی می‌دانم که به جزء هزینه برای ما فایده‌ای دیگر ندارد.

از سوی دیگر، جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا نیز با بیان اینکه ما کاملاً از ریسک بهره‌برداری کره‌شمالی از مذاکرات برای بسط توان هسته‌ای آگاه هستیم، اعلام می‌کند که آمریکا برنامه‌ای یکساله برای برچیدن سلاح‌های هسته‌ای کره‌شمالی دارد و اگر آنها مایل به این همکاری استراتژیک باشند می‌توانند نتایج آن را به تدریج مشاهده کنند.

در همین رابطه و در حالی که قرار است مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا طی روزهای آینده برای سومین بار به ملاقات اون برود، اکنون تحلیل متفاوت‌تری از منتقدان مذاکره با کره‌شمالی مطرح می‌شود. این تحلیل معتقد است که بر خلاف جنجال‌های رسانه‌ای حاکم مبنی بر شکست آمریکا و پیروزی کره‌شمالی، اتفاقا این واشنگتن است که دقیقاً آگاهانه وارد این بازی شده است. تیم ترامپ و همراهان او با خونسردی اعلام می‌کنند که فضای مذاکرات ایجاد شده فرصتی برای پیونگ‌یانگ برای بهره‌گیری از پتانسیل‌های این کشور است و در صورت شکست مذاکرات این کره‌شمالی است که افسوس خواهد خورد.

تحلیل محتوای این خونسردی از سوی جمهوری‌خواهان آمریکا از سوی ناظران به این تعبیر برداشت می‌شود که حالا با ایجاد یک فضای بین‌المللی در سایه مذاکرات سنگاپور، توپ در زمین کره‌شمالی و رهبر این کشور قرار دارد زیرا تنها چیزی که برای نومحافظه‌کاران کاخ سفید اهمیت ندارد، روندها و پرستیژ بین‌المللی است. در چنین حالتی اگر اون قصد انحراف از خواسته‌های واشنگتن را داشته باشد، آمریکا با دست بازتری به استقبال راهبردهای جنگ طلبانه در شبه جزیره کره خواهد رفت امری که افکار عمومی جهان نیز در نهایت ناچار به حمایت از آن خواهند بود.

روزنامه ابتکار

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین