انواع چروک‌های پوستی/بوتاکس، آری یا خیر؟

گروه سلامت الف،   3970410065

یک متخصص پوست و مو ضمن تشریح انواع چین‌وچروک‌های پوستی، درباره اما و اگرهای بوتاکس توضیحاتی ارائه داد.

انواع چروک‌های پوستی/بوتاکس، آری یا خیر؟

دکتر همایون مژدهی‌آذر در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به انواع چین و چروک صورت و شیوه رفع آنها، گفت: چروک‌های صورت دارای انواع مختلفی است و هر کدام از آنها علت خاص خودش را دارد. بر همین اساس هم برای چروک‌های صورت اقدامات پیشگیرانه، درمانی یا کنترلی  انجام می‌شود. به عنوان مثال برخی چین‌ها به علت حرکت عضلات ایجاد می‌شوند، مانند چین‌های ناحیه اخم یا لبخند یا چین‌های افقی پیشانی. همچنین برخی چین‌ها بر اثر تغییرات مربوط به آفتاب و تغییرات پوستی مربوط به مرور زمان و بالا رفتن سن ایجاد می‌شوند، مانند چین‌های ریز اطراف چشم. در عین حال فرآیند شل شدن پوست صورت نیز باعث تشدید چین‌های عمیق ناحیه لبخند، آویزان شدن غبغب و شل شدن پوست ناحیه زیر فک می‌شود.

وی با بیان اینکه در برخی از چین‌ها هم مجموعه‌ای از این عوامل دست به دست هم می‌دهند، افزود: بهترین رویکرد برای کنترل و بهبود این چین‌وچروک‌ها مراجعه به افرادی است که این علت‌ها را می‌شناسند، از نظر علمی دارای صلاحیت بوده و از سوی وزارت بهداشت تایید شده‌اند. این افراد می‌توانند علت بروز چین‌ها را تعیین کرده و بهترین راهکار را برای کنترل یا رفع آنها به مراجعه‌کننده ارائه کنند که گاهی این راهکارها استفاده از یک روش است و گاهی چندین روش.

چگونه چروک‌های پوستی را رفع کنیم؟

این متخصص پوست و مو با بیان اینکه روش‌های متعددی برای رفع چروک‌های صورت وجود دارد، گفت: در چین‌های حرکتی ما از موادی استفاده می‌کنیم که این حرکت را کاهش می‌دهد یا کاملا متوقف می‌کند. از جمله این روش‌ها می‌توان به استفاده از فرآورده‌ای با عنوان سم میکروب بوتولینوم اشاره کرد که در بازار با نام‌های تجاری مختلف وجود دارد. این فرآورده در داخل عضلات ناحیه مربوطه تزریق می‌شود که تکنیک، مقدار تزریق و شرایط تزریق آن مشخص است و بویژه متخصصین پوست در این زمینه تجربه کافی دارند و زمانیکه پزشک تشخیص می‌دهد که ناحیه چین عمیق بیشتر حرکتی است، می‌توان از آن استفاده کرد.

بوتاکس چیست؟

مژدهی‌آذر با اشاره به اصطلاح اشتباهی که در ایران برای تزریق بوتولینوم به کار برده می‌شود، گفت: این اقدام اصطلاحا در ایران بوتاکس گفته می‌شود، اما بوتاکس نام تجارتی فرآورده‌ای است که در آمریکا تولید شده است، اما در ایران وجود ندارد و اگر در ایران فرآورده‌ای تحت عنوان بوتاکس باشد، یا قاچاق است و یا تقلبی. البته مردم این اقدام را با نام بوتاکس می‌شناسند، اما این اصطلاح اشکال دارد. ما که در این حوزه هستیم می‌دانیم که موارد داروهایی که به صورت قاچاق از مبادی غیر رسمی  وارد کشور شده، در بازار وجود دارد و با قیمت‌های پایین‌تر مصرف می‌شوند و حتی افرادی آن را توزیع می‌کنند و از طریق بروشور و اس ام اس تبلیغ می‌شود، اما این فرآورده‌ قاچاق است و وزارت بهداشت باید در این زمینه نظارت و برخورد لازم را انجام دهد.

از حساسیت‌های پوستی تا مرگ

وی ادامه داد: معتقدم که افزایش آگاهی مردم، آموزش به پزشکان و آگاهی مردم از مسائل و مشکلات جنس قاچاق برای کنترل مصرف این نوع از فرآورده‌ها موثر است. مردم باید بدانند که داروی قاچاق استانداردهای لازم را کسب نکرده، شرایط نگهداری آن مشخص نیست و معلوم نیست چقدر ماده استاندارد در آن وجود دارد. فکر می‌کنم عدم آگاهی و اطلاع مردم درباره عوارضی که استفاده از این مواد قاچاق می‌تواند داشته باشد، به بیماران آسیب می‌زند و باید اطلاع‌رسانی شود تا خود مردم نسبت به این مسائل حساس شوند. بویژه که اختلاف قیمت جنس قاچاق با جنس اصلی زیاد است و این اختلاف قیمت انگیزه ایجاد می‌کند.

مژدهی‌آذر تاکید کرد: اگر دارو استاندارد نباشد، تاریخ مصرف گذشته باشد و حجم آن معلوم نباشد، می‌تواند منجر به آسیب‌های جدی به سلامت فردی شود که از این مواد استفاده کرده است. حتی گاهی این عوارض کشنده است و یا بیمار را از کار می‌اندازد و گاهی هم بیماران برای رفع عوارض ناشی از استفاده از مواد غیر استاندارد باید هزینه‌های اضافی را انجام دهد. از طرفی فردی که این اقدامات را انجام می‌دهد باید پزشک باشد. متاسفانه در حال حاضر می‌بینیم که این اقدامات در آرایشگاه‌ها و مکان‌های غیربهداشتی که کنترلی رویشان وجود ندارد، انجام می‌شود. عوارض این موضوع شامل حساسیت‌های دارویی، افتادگی پلک، ابرو، واکنش‌های حساسیتی شدید، تغییر شکل‌هایی که مدت‌ها گریبانگیر فرد است، عوارضی که می‌تواند چندین سال بیمار را درگیر کند، اضطراب در فرد و خانواده،  هزینه‌های زیاد و حتی مرگ را به دنبال داشته باشد.

این متخصص پوست و مو ادامه داد: از آنجایی که مردم از این موضوعات اطلاع ندارند و از عوارض چنین اقداماتی هم آگاه نیستند، در زمان بروز این عوارض سرگردان می‌شوند. از طرفی فردی که این اقدام را انجام می‌دهد باید صلاحیت داشته باشد. همانطور که تجویز عینک باید از سوی چشم‌پزشک تشخیص داده شود، عمل تزریق برای از بین بردن چین و چروک هم باید فرد صلاحیت‌دار آن که در ایران متخصصین پوست یا متخصصینی که وزارت بهداشت تایید کرده، هستند، با تابلو و نام مشخص، انجام شود. بعد از انجام این اقدامات از سوی فردی دارای صلاحیت، پزشک بیمار را تحت نظر می‌گیرد و اگر مورد خاصی بود به آن رسیدگی می‌شود و تغییرات لازم برای فرد انجام می‌شود.

مژدهی‌آذر با بیان اینکه رایج‌ترین تغییرات ناشی از انجام این اقدام تغییر در چین و چروک‌های عمیق صورت است، گفت: این اقدام برای اهدافی مانند کنترل تعریق زیر بغل یا کف دست، رفع چین‌های ناحیه گردن و...  انجام می‌شود. بنابراین توصیه می‌کنم که مردم برای اطمینان از استاندارد بودن دارو و انجام درست این تغییرات با کمترین میزان آسیب، باید به افراد دارای صلاحیت مراجعه کنند. زیرا آن فرد به دلیل صلاحیت‌ها و چارچوب‌هایی که وزارت بهداشت برایش تعیین کرده است، بهترین دارو را انتخاب می‌کند.

چرایی اختلاف قیمت تزریق بوتولینوم در مراکز مختلف

وی درباره دلیل اختلاف‌ قیمت‌های تزریق بوتولینوم در مراکز مختلف نیز گفت: قیمت‌ داروها از سوی شرکت‌ها تعیین می‌شود و بخشی از این اختلاف قیمت‌ها به دلیل هزینه‌هایی است که هر مرکزی بابت تزریق متقبل می‌شود. از طرفی برخی هزینه‌های اضافی بستگی به مکان این مراکز دارد. به عنوان مثال اجاره مطب در مناطق پایین یا بالای تهران متفاوت است. از سوی دیگر باید توجه کرد که تزریق بوتولینوم که از سوی وزارت بهداشت تایید شده تقریبا طیف قیمتی ثابتی دارند و داروی آن حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان محاسبه می‌شود، اما داروهای قاچاق و غیرقانونی ارزان‌تر عرضه می‌شود و این هم موضوعی است که باعث می‌شود اختلاف قیمت در این زمینه وجود داشته باشد. گاهی می‌بینیم که برخی بیماران از گران بودن این خدمات در مراکز معتبر گلایه‌مندند، اما باید بدانیم از آنجایی که این مراکز از داروی قاچاق و غیر استاندارد استفاده نمی‌کنند، هزینه‌هایشان هم  افزایش می‌یابد. به هر حال این موضوع وجود دارد و باید ریشه‌ای این مساله را حل کنیم.

این متخصص پوست و مو درباره زمان تجدید تزریق بوتولینوم، گفت: این ماده نباید با فاصله‌های کمتر از سه ماه تزریق شود و بعد از سه ماه می‌توان آن را تجدید کرد، اما معمولا در فواصل چهار الی شش ماه یکبار مجددا تزریق می‌شود. اخیرا گفته می‌شود که این ماده برای جوان‌سازی و تغییر جنس پوست هم تاثیر دارد.

مژدهی‌آذر در ادامه صحبت‌هایش به انواع دیگر چین‌و چروک‌ها اشاره و اظهار کرد: برای چین‌های پوستی که فقط پوست را درگیر کرده و حرکت ندارد، میتوانیم از تکنیک‌هایی مانند انواع لایه‌برداری استفاده کنیم. لایه‌برداری ممکن است به وسیله مواد شیمیایی باشد که اصطلاحا پیلینگ گفته می‌شود. در این روش با استفاده از موادی چون اسیدهای میوه این اقدام انجام می‌شود. همچنین لایه‌برداری‌های فیزیکی هم با استفاده از تراش پوست از طریق مواد ساینده خاص است و تکنیک‌های لایه‌برداری حرارتی مانند لیزر نیز وجود دارد. این اقدامات برای تغییرات پوستی و چین‌هایی که صرفا پوست را درگیر کرده و معمولا سطحی‌ترند استفاده می‌شوند.

وی همچنین گفت: در برخی موارد برای چین‌هایی که در اثر شلی صورت ناشی از افزایش سن یا آفتاب ایجاد می‌شوند، از تکینک‌هایی که پوست را سفت می‌کنند استفاده می‌کنیم. از جمله این تکنیک‌ها می‌توان به RF اشاره کرد. اخیرا هم از تکنیک‌هایی مانند نخ‌های مخصوص استفاده می‌شود که این افتادگی را تا حدی جبران کنند. این نخ‌ها در پوست قرار می‌گیرند و از طریق این اقدام چین ناشی از شلی پوست تا حدی جبران می‌شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین