بن‌بست‌شکنی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا/ آبِ شور آبادان و خرمشهر با کار 24 ساعته شیرین می‌شود

گروه اقتصادی الف،   3970409157 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

اجرای پروژه یک‌ساله در مدت زمان یک‌ماهه دوباره نظریات مربوط به کار جهادی برای پیشبرد امور را زنده کرد و نشان داد راه برون‌رفت کشور از وضعیت فعلی تکیه بر کار جهادی و نیروهای داخلی است.

به گزارش فارس، «آبادان آب ندارد»، جمله‌ای که این روزها مکرر توسط برخی از فعالان فضای مجازی منتشر می‌شود و در فضای واقعی آبادانی‌ها برای رسیدن به جرعه‌ای آب شیرین ساعت‌ها در صف آب می‌ایستند.

مشکلات آبرسانی به شهرهای خوزستان از دیرباز دامن‌گیر مردم بوده به همین دلیل از ساله 85 مطالعاتی انجام و مقرر شد تامین آب در درازمدت برای آن‌ها در قالب دو طرح جداگانه (آبرسانی به شهرهای جنوبی، مرکزی و آبرسانی به شهرهای غربی استان) از سد کرخه عملیاتی شود.

در سال 1387 با توجه به منبع تامین آب مشترک و مسیر اصلی یکسان خطوط انتقال این دو طرح‌، مقرر شد آبرسانی به شهرهای غربی، مرکزی و جنوبی استان خوزستان، شهرهای شمال شرق و جنوب شرق و همچنین شهرهای اندیمشک، دزفول، مسجدسلیمان، شوشتر و گتوند به انضمام یک هزار و 200 روستا در قالب طرحی موسوم به غدیر مطالعه و اجرا شود.

عملیات اجرایی طرح آبرسانی غدیر از دی‌ماه 1387 توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (موسسه نیرو گستر) شروع شد و قرار بود سه‌ساله به بهره‌برداری برسد.

طرح آبرسانی غدیر قادر است با ظرفیت تامین آب شرب 24 مترمکعب در ثانیه، در سال افق طرح یعنی 1415، چهار میلیون و 700 هزار نفر جمعیت را تحت پوشش آبرسانی قرار دهد.

منبع اصلی تامین آب بخش غربی، مرکزی و جنوبی طرح آبرسانی غدیر خوزستان رودخانه و سد دز و منبع فرعی آن کرخه است، طول خطوط لوله آبرسانی این حوزه 970 کیلومتر و حجم ذخیره مخازن آن به یک‌میلیون مترمکعب بالغ می‌شود.

کلنگ‌زنی طرح غدیر بی‌توجه‌ به اعتبارات

فردوس کریمی مجری طرح آبرسانی غدیر در دولت دهم در مورد چگونگی آغاز طرح آبرسانی غدیر و شرایط آن، می‌گوید: در سال 1387 زمانی که طرح آبرسانی غدیر آغاز شد اولویت را به خاطر شرایط بحرانی وضعیت آب شرب آبادان و خرمشهر به این دو شهر اختصاص دادیم.

وی می‌افزاید: با توجه به اینکه آن زمان مشکل کمیت و نیز کیفیت و درصد شوری آب این دو شهر مطرح بود که به EC 7000 می‌رسید و بسیاری از مردم منطقه از این وضعیت ناراضی بودند لذا با یک همت مضاعف و تلاش بسیار سنگین ، عملیات شروع شد.

اجرای طرح غدیر با 3 فاز

مجری طرح آبرسانی غدیر در دولت دهم بیان می‌کند: بدون آنکه نقدینگی داشته باشیم با درخواست سازمان آب و برق خوزستان و همکاری وزارت نیرو کلنگ عملیات را زدیم و با هماهنگی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء هم بخشی از عملیات اجرایی طرح بدون تامین درصدی از اعتبار شروع شد. با توجه به برداشت آب از سدهای کرخه و دز، طرح آبرسانی غدیر به سه فاز تقسیم شد.

وی عنوان می‌کند: اولویت اول از قیصریه تا آبادان خرمشهر است. ما در قیصریه تلمبه‌خانه‌ای احداث کردیم که بتوانیم از کانالی که از سد حمیدیه آب می‌گیرد به‌طور موقت آب را با کیفیت بهتر از آب بهمن‌شیر و کارون به آبادان و خرمشهر برسانیم. اگر می‌خواستیم مستقیم از دز و کرخه آب را به این دو شهرستان برساندیم حداقل دو تا سه سال طول می‌کشید و لازم بود که حدود 600 کیلومتر لوله‌گذاری کنیم. در نتیجه ما مسیر را کوتاه کردیم و از آن کانال، دو مترمکعب آب در ثانیه به‌طور موقت به آبادان و خرمشهر انتقال دادیم. ما با این دو متر ادعا نمی‌کنیم که کیفیت آب را به‌طور 100درصد مطلوب برای آبادان و خرمشهر تامین کردیم. اما کیفیت آب نسبت به گذشته قابل قیاس نیست.

کریمی بیان می‌گوید: به‌منظور عملیاتی کردن فاز دوم ، از قیصریه تا آبادان 125 کیلومتر خط انتقال به قطرهای 1800 میلی‌متری و 1600 میلی‌متری اجرا کردیم. در سوم خرداد سال 89 آب را به خرمشهر و در پنجم مهرماه آب را به آبادان رساندیم تا اینکه در آینده به مخزن اصلی آن‌که سد دز است وصل می‌شویم.

معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان ماه گذشته در نشست خبری خود نیز گفت: وعده رئیس‌جمهور برای تکمیل فاز ۲ طرح غدیر و رساندن  آب شرب با کیفیت و پایدار به مردم تا پایان سال ۹۷ بود که امیدواریم این اقدام را زودتر به انجام برسانیم.

کاهش شوری آب

 غلام‌رضا شریعتی نیز با بیان اینکه ما وعده کردیم خط دوم طرح آبرسانی غدیر را  تا 15 تیر به شهرهای آبادان و خرمشهر برسانیم، اظهار کرد: آب شهرهای آبادان و خرمشهر را از طریق  یکی از ایستگاه قیصریه با ای سی 2 هزار تا 2هزار و 100  و دیگری را  از طریق ایستگاه ام الدبس با ای سی یک هزار و 800 تا 2هزار تامین می‌کنیم.

وی با اشاره به اقدامات دولت در زمینه طرح آبرسانی در یک سال گذشته بیان کرد: چنانچه در سال 95 چنین مسئله‌ای در استان رخ می‌داد ما قدرت چنین مانوری را نداشتیم و باید تامل می‌کردیم.

استاندار خوزستان گفت: در اسفندماه 95  رئیس‌جمهور وعده داد مسئله آب شرب و فاضلاب مردم استان را حل کند و در فروردین سال 96 اعتبارات لازم برای زیرساخت‌های خوزستان مصوب شد.

شریعتی افزود: با این مصوبه بحث حل مشکل آب و فاضلاب استان در دستور کار قرار گرفت، اعتبار زیادی برای آن اختصاص داده شد و فاینانس‌های داخلی برای این پروژه فعال شد.

وی عنوان کرد: در سال گذشته حدود 900 میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شد این در حالی است که از سال 87 تا 95 حدود 950 میلیارد تومان تعلق گرفته بود.

شریعتی با بیان اینکه مگر اینکه اتفاق غیرمنتظره‌ای بیفتد که 15 تیر خط دوم طرح آبرسانی به شهرهای آبادان و خرمشهر افتتاح نشود، بیان کرد: در روزهای گذشته نیز یکسری تمهیدات اندیشیده شد و موفق شدیم آب غدیر را به منطقه شرق اهواز برسانیم.

وی با تاکید بر بالا رفتن قدرت مانور در حوزه طرح آبرسانی غدیر عنوان کرد: ظرف چند روز گذشته  با رساندن آب غدیر و حیات به شهرهای  آبادان و خرمشهر توانستیم ای سی آب را کم کنیم.

شریعتی افزود: اگرچه  اکنون ای سی آب مطلوب نیست اما  موفق شدیم از 7 هزار به حدود 4هزار و 500  برسانیم.

وی گفت: از طریق برخی اقدامات صورت گرفته مانند رهاسازی آب، تامین آب غدیر و حیات بیش از 30 هزار مترمکعب برای آب برای شهر آبادان  و 10 هزار متر مکعب برای  شهر خرمشهر تامین شد.

کار جهادی برای کاهش شوری آب

فرامند هاشمی زاده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، با بیان اینکه پروژه آبرسانی غدیر مراحل عادی خودش را می‌گذراند، اظهار کرد: شوری آب و ای سی رودخانه‌هایی که محل تامین آب شرب عمده شهرهای آبادان و خرمشهر است بالا رفته  از حالت عادی خارج شده است.

 وی بیان کرد: با همت و یک کار جهادی حدود 100 کیلومتر خط انتقال آب به شهرهای آبادان و خرمشهر که ممکن است در شرایط عادی حداقل تا یک سال افتتاح می‌شد با فشاری که صورت گرفت و انجام اقدامات فنی 15 تیرماه جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

معاون عمرانی استاندار خوزستان گفت: با افتتاح خط آبرسانی غدیر در 15 تیرماه آبگیری شهرهای آبادان و خرمشهر از رودخانه بهمن‌شیر، کارون و اروند منتفی و آب این شهرها از رودخانه کرخه تامین می‌شود.

هاشمی‌زاده با اشاره به احداث سد خاکی مارد عنوان کرد: این سد به‌صورت موقت تا احداث سد دریچه‌ای، اصولی و فنی جهت ممانعت از ورود آب دریا به رودخانه احداث‌شده است.

کار 24 ساعته قرارگاه خاتم برای حل مشکل آب خرمشهر و آبادان

صابر علیدادی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس دررابطه تسریع در افتتاح پروژه آبرسانی غدیر به شهرهای آبادان و خرمشهر اظهار کرد: به‌منظور رساندن آب شرب سالم به شهرهای آبادان و خرمشهر هیچ زمانی از روز با وجود گرمای شدید هوا کار را تعطیل نکردیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر  تعداد 15 اکیپ در این خط فعالیت می‌کنند، گفت: به‌منظور سرعت کار 3 شیفت تعریف کردیم که هر شفیت پس از 8 ساعت کار جای خود را با شیفت بعدی عوض می‌کند.

معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به مدیریت جهادی پیمانکار قرارگاه خاتم بیان کرد: با توجه به وضعیت آب شرب آبادان و خرمشهر به‌سرعت نقدینگی لازم برای پیشبرد کار تامین شد و خوشبختانه قرارگاه خاتم با احساس تکلیف در این زمینه در حال انجام کار با سرعت‌بالا است.

علیدادی  با بیان اینکه در خط دوم طرح آبرسانی غدیر 500 میلیارد تومان هزینه شده است، عنوان کرد: با افتتاح خط دوم طرح غدیر آب علاوه بر شهرهای آبادان و خرمشهر به شادگان نیز می‌رسد.

علیدادی  با تاکید بر تامین آب شهرهای آبادان و خرمشهر تا افق 1425 به‌وسیله طرح غدیر عنوان کرد: EC آبی که از رودخانه کرخه به این شهرها منتقل می‌شود یک هزار و 500 است که بسیار مطلوب است.

 اجرای پروژه یک ساله در مدت زمان یک ماهه دوباره نظریات مربوط به کار جهادی برای پیشبرد امور را زنده کرد و نشان داد راه برون رفت کشور از وضعیت فعلی تکیه بر کار جهادی و نیروهای داخلی است.

دیدگاه کاربران

مرتضی۴۱۱۷۰۲۱۴:۴۸:۲۹ ۱۳۹۷/۴/۹
الله اکبر ... احسنت ...
ناشناس۴۱۱۷۸۵۱۶:۰۲:۵۷ ۱۳۹۷/۴/۹
جوجه رو آخر پاییز میشمرن. مشکل آب خوزستان به این زودیها حل نخواهد شد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. کمی دیر نیست؟

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  23. اسراییل چه باید بکند؟ 

  24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

آخرین عناوین