"تراموا" به تهران می‌رسد؟

گروه اجتماعی الف،   3970409112 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
"تراموا" به تهران می‌رسد؟

چندی پیش پیشنهادی از سوی دفتر حمل و نقل ریلی درون شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری‌های کشور مبنی بر راه اندازی تراموا در مسیر اتوبوس های تندرو مطرح شد. در این پیشنهاد عنوان شده بود که مد جدید حمل و نقلی می تواند در مسیر اتوبوس های تندرو غرب به شرق و شمال به جنوب تهران حرکت کند و این تردد مانعی برای فعالیت اتوبوس ها نخواهد شد. این پیشنهاد اما واکنش‌هایی از سوی شورای شهر و شهرداری تهران در پی داشت به طوری که رییس شورای شهر تهران برقی کردن سیستم BRT را گزینه کم هزینه تری نسبت به تراموا دانست و معتقد بود منطقی نیست تراموا را نیز در همین کریدور که هم مترو وهم BRT دارد، اجرایی کنیم.

به گزارش ایسنا،"تراموا یا قطار سبک شهری" این روزها به عنوان یکی از مدهای حمل و نقلی که می‌تواند کارکرد مناسبی در ناوگان حمل و نقل عمومی داشته باشد مطرح شده و براساس همین نگرش قرار است تراموا در یکی ازشهرهای کشور به صورت پایلوت اجرایی شود. همچنین پیشنهاد راه اندازی این طرح در تهران نیز داده شده است، به طوری که حسین رجب صلاحی _ مدیرکل دفتر حمل و نقل ریلی درون شهری سازمان شهرداری ها با بیان اینکه خطوط BRT در تهران قابلیت تبدیل شدن به خطوط تراموا را دارند، می گوید، پیشنهاد ما این است که در تهران و در مسیرهای BRT  آزادی - امام حسین و راه‌آهن-تجریش ریل‌گذاری تراموا انجام شود؛ البته این ریل گذاری باعث نخواهد شد که تردد اتوبوس‌ها متوقف شود، بلکه این دو می‌توانند در کنار یکدیگر جابه‌جایی مسافر را انجام دهند.

وی معتقد است در تمام دنیا از تراموا برای جابه‌جایی مسافر استفاده می‌شود و تراموا می‌تواند راهکاری برای نجات تهران از ترافیک و آلودگی باشد. ضمن اینکه از نظر اقتصادی نیز به مترو به صرفه‌تر است.

مدیرکل دفتر حمل و نقل ریلی درون شهری سازمان شهرداری‌ها  به مقایسه سامانه های مختلف حمل و نقل عمومی می پردازد و ادامه می‌دهد: متروی زیرزمینی بیش از ۴۰ هزار نفر را جابجا می‌کند این سامانه حمل و نقلی برای شهرهای بیش از ۲ میلیون نفر مناسب است و به کاهش میزان بار ترافیکی نیز کمک خواهد کرد. همچنین منوریل نیز بیش از ۸۵۰۰ مسافر را در  یک ساعت جابه‌جا می‌کند که برای شهرهای بیش از یک میلیون نفر مناسب بوده و این سامانه نیز بر کاهش میزان بار ترافیکی اثرگذار است.

صلاحی در ادامه می افزاید: اتوبوس‌های تندرو یا BRT بیش از ۲۷۰۰ نفر را در ساعت جابه‌جا می‌کنند . تراموا نیز بیش از ۴۵۰۰ نفر را در ساعت جابه‌جا  کرده و اگرچه هزینه احداث تراموا تقریبا سه برابر هزینه احداث خطوط اتوبوس سریع‌السیر است ولی می‌تواند حدود دو برابر مسافر را نسبت به اتوبوس‌های تندرو جابه‌جا کند.

در این میان اما محسن هاشمی _ رییس شورای شهر تهران در این باره معتقد است تراموا یکی از سیستم‌های حمل ونقل عمومی نسبتا سبک است که در دنیا استفاده می‌شود و اینکه ما این سیستم را کجا استفاده کنیم باید در طرح جامع حمل ونقل شهر تهران، پیش بینی شود.

وی همچنین اضافه می کند: زمانی که طرح اجرای خطوط BRT در تهران مطرح بود و خیابان انقلاب نیز به عنوان یکی از کریدورها مطرح شد به شورای  و شهردار وقت تهران گفتم که انجام این طرح با توجه به اجرای خط ۴ مترو در زیر همین مسیر به صرفه نیست، اما این طرح اجرا شد ، حال که هزینه اجرای BRT انجام شده است منطقی نیست که بیائیم تراموا را نیز در همین کریدور که هم مترو وهم BRT دارد، اجرایی کنیم.

برقی کردن سیستم BRT، گزینه کم هزینه تری نسبت به تراموا است

رییس شورای شهر تهران می‌گوید: اگر مساله اصلی بحث آلایندگی اتوبوس‌های شرکت واحد است، می‌توانیم ناوگان اتوبوسرانی را برقی ‌کنیم اما بهتر است منابع محدود را صرف اولویت‌ها کنیم که مهمترین اولویت در حوزه حمل ونقل ، تکمیل و تجهیز خطوط ساخته شده مترو و بهره برداری کامل از ظرفیت آن است که متاسفانه هنوز به نتیجه نرسیده و درصورت اختصاص منابع، امکان افزایش ظرفیت متروی تهران از دومیلیون نفر فعلی به هفت میلیون نفر ظرف سه سال وجود دارد. بنابراین برقی کردن سیستم BRT، گزینه کم هزینه تری نسبت به تراموا است.

با وجود اینکه ممکن است هزینه احداث تراموا از احداث خطوط اتوبوس و برقی کردن آنها بیشتر باشد اما تراموا زیبایی شهر را دوچندان کرده و در شهرهایی که توریست پذیر است نیز می‌تواند به عنوان جاذبه گردشگری مورد استفاد قرار گیرد؛ ضمن اینکه استفاده از تراموا باعث کاهش آلودگی هوا نیز خواهد شد.

از طرفی عمر مفید BRT  بین ۷تا ۱۰ سال بوده درحالی که عمر مفید تراموا بالای ۳۰ سال است. همچنین هر رام تراموا می‌تواند حداقل ۳۰۰ نفر را جابه‌جا کند که در مقایسه با اتوبوس تعداد بالایی است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت اگرچه تراموا به عنوان مد حمل و نقلی مزایای بسیاری دارد و در بلند مدت نیز آثار مثبتی بر افزایش کیفیت ناوگان حمل و نقل عمومی و افزایش کیفیت زیست مردم  خواهد گذاشت؛ اما به دلیل هزینه هایی که ممکن است این مد حمل و نقلی بر شهردای ها وارد کند و شاید شهرداری ها نیز در حال حاضر اولویت های دیگری داشته باشند و منابع مالی آنها نیز پاسخگوی این طرح نباشد، شاید عملی کردن آن در شرایط فعلی راهکار مناسبی نباشد.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۱۱۳۵۲۱۱:۳۷:۳۸ ۱۳۹۷/۴/۹
الفی های محترم ، عزیز و گرامی سلام و صدسلام راستی اش را بخواهید من دیگر قصد کرده ام که حتی اگر خانه خالی است لامپی را روشن گذاشته ، از گاز استفاده غیر ضرور کرده و از صرفه جویی در مصرف آب نیز بکاهم! حتماً چرایی این کار را می پرسید ؟! الان برایتان می گویم واحدی دارم که چند وقت خالی بود و قاعدتا آب ، برق و گاز آن می بایست از جهت مصرفی صرف باشد متاسفانه اداره برق پس از اینکه مدتی قبض های بدون مصرف صادر نمود در اقدامی خودجوش ( بدون اینکه بپرسد چرا این واحدمصرفی ندارد) آمد کنتور را تعویض نمود یعنی فکر کرده بود که مصرف هست ولی کنتور نشان نمی دهد!!!!! پس از مدتی آمد کنتور آب را نیز تعویض نمودند چون شک کرده بود که چرا این واحد اینقدر کم مصرف کرده است !!!!! من نیز نتیجه گرفته که متاسفانه وزارت نیرو هر واحدی را که درصدد کم مصرف کردن باشد و بخواهد اینگونه به کشور و کم آبی و کم برقی کمک نماید مورد ظن قرار گرفته و اولین اقدام بدون پرس و جو تعویض کنتور هاست حال ببینید چند درصد مردم واقعا دغدغه کشور داشته و بخواهند با صرفه جویی به کشور و مردم کمک کنند در عوض اینکه تشویق شوند مورد ظن قرار گرفته و محکوم به تعویض کنتور هستند. به نظر شما وقتی خود سازمان های دولتی کسانی را که مصرف نداشته و یا کم مصرف می کنند مورد هجوم قرار می دهند می توان با دلسوزی از مصرف کم کرد؟
ناشناس۴۱۱۴۳۰۱۲:۲۶:۳۵ ۱۳۹۷/۴/۹
این طرحهای رو بزارید کتار. بودجه ملی رو صرف توسعه مترو کنید.
ناشناس۴۱۲۲۸۱۰۱:۲۹:۱۸ ۱۳۹۷/۴/۱۰
واقعا مترو, هم هزینه نگهداریش کمه و هم بیشترین خدمت رو در جابجایی مسافر داره.
ناشناس۴۱۱۵۱۹۱۳:۱۹:۳۴ ۱۳۹۷/۴/۹
اول فرهنگ موتور سوارها و عابران پیاده را درست کنید لطفا و بعد این تکنولوژی را وارد کنید که مصیبت به بار نیاد.
نه به تراموا۴۱۱۷۰۷۱۴:۵۳:۱۵ ۱۳۹۷/۴/۹
ریل گذاری برای تراموا در سطح خیابانها و مخصوصا تقاطع ها و چهار راه ها معضلات زیادی ایجاد میکند و تعمیر و نگهداری ان بسیار پر هزینه است. اتوبوس های برقی طویل با حجم جابجایی مسافر د مسیرهای مستقیم بسیار پر صرفه تر و توریست پستدتر از تراموا است، به شرط اینکه اتوبوسها مدرن، مجهز به تهویه مطبوع و حتی وای فای مجانی برای مسافران باشد.
آریابان۴۱۱۸۴۳۱۶:۵۳:۰۹ ۱۳۹۷/۴/۹
این سامانه BRT که در واقع حروف اول سه واژه انگلیسی ِ "باس رَپید ترانسپورت" (به معنای اتوبوس حمل و نقل سریع میباشد) در اکثر شهر های پر جمعیت دنیا هم کارائی دارد و در اوایل ورودش به تهران هم بسیار کارا و مناسب بود زیرا هم ازدحام مسافرین کمتر بود و هم اتوبوس ها نو و تمیز بودند ولی امروزه اکثرا از دل و دماغ افتاده اند به نحوی که بیشتر به "بیعار.تی" تبدیل شده اند تا اینکه همون BRT !!!!! بدو ورود مونده باشند ؛
ناشناس۴۱۱۸۴۸۱۶:۵۵:۳۹ ۱۳۹۷/۴/۹
خیلی هم عالی و در دسترس تر از مترو
ناشناس۴۱۱۹۰۱۱۷:۵۰:۲۰ ۱۳۹۷/۴/۹
کسی که میگه برقی کنیم و با تراموا مشکل داره شک نکنید دنبال پورسانت خرید و تعویض و دردسرهای اتوبوسهاست
پگاه۴۱۲۲۸۴۰۱:۳۴:۳۸ ۱۳۹۷/۴/۱۰
این تراموا تو خود غرب هم در حال تلق ،تلق است خیلی از شهرهای مدرن از قطار هوایی /sky tren/دیگه استفاده میکنند/کمتر از خیابان را اشغال می کنه/کم هزنیه تره ،چون سریع تره
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  24. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

آخرین عناوین