تنبل نباشید، با مردم حرف بزنید، مردم را اقناع کنید

حمید مقیمی، گروه تعاملی الف،   3970408043 ۳۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
تنبل نباشید، با مردم حرف بزنید، مردم را اقناع کنید

در چند روز گذشته شاهد توصیه مقام معظم رهبری بر اطلاع رسانی و اقناع مردم در قوه قضائیه و سپس تاکید رئیس جمهور بر خبررسانی دستگاه های دولتی به مردم بودیم. این تذکرات که مسبوق به سابقه هم هستند نوعی ضعف و عقب ماندگی نهادها و سازمان ها و دوایر دولتی را در نگاه تخصصی، به روز و فعال در عرصه روابط عمومی و خبررسانی نشان می دهند.

واحدهای روابط عمومی به طور سنتی بیشتر نقش تشریفات یک دستگاه را ایفا کرده و تمرکز خود را به جای رابطه با عامه مردم، بر انجام امور داخلی در سازمان مطبوع خود می گذارند. هر از گاهی هم البته اگر فرصتی دست دهد و مناسبتی باشد اقدام به برگزاری نشست خبری یا ارسال خبر می کنند. از اینها گذشته عرصه خبررسانی ما هم به ویژه در بخش رسمی با ادبیات و رویکرد حاکم بر دنیای به شدت متحول رسانه ها فاصله قابل توجه دارد. این فضای خالی است که دشمنان از آن در جهت ناامید سازی، سیاه نمایی، تفرقه و نفاق استفاده می کنند.

برای مثال فردی دستگیر می شود، کافیست که امکان ایجاد حساسیت روی این شخص به هر علت وجود داشته باشد، بلافاصله حمله انبوه و حساب شده ای آغاز و سیلی از مطالب اغواگرانه و یک سویه با هدف سیاه نمایی و تخریب به راه می افتد. رسانه های خبری بیگانه با رغبت زیاد شروع به جریان سازی می کنند، برای فرد صفحه ویکیپدیا ساخته می شود، سایت های خودخوانده حقوق بشری شروع به هشدار و تبلیغ منفی می کنند و در مقابل این آتش گسترده در تمام رسانه های دیداری و شنیداری و الکترونیک، در این سو معمولا به جواب های کوتاه و مختصر و رفع تکلیف بسنده می شود. اگر هم آش طرف مقابل خیلی شور شد گزارش تصویری کوتاهی نیز ساخته و در تلویزیون نمایش داده می شود. حتی جریان به گونه ای پیش می رود که مصلحت و آثار مثبت ناشی از اجرای حکم یک مجرم برای جامعه در پیش گیری از جرم، واژگونه شده و جریان به سویی هدایت می شود که هزینه و خسارتی که افکار عمومی قرار گرفته در آماج تبلیغات می بیند خیلی بزرگتر از مصلحت اولیه به نظر می رسد.

رسانه های بیگانه و دولت های غربی بارها از این ناحیه با ما وارد یک بازی دو سر برد شده اند. فرضا با دستگیری یک فعال سیاسی یا یک دو تابعیتی بلافاصله جنگ روانی توسط آن ها شروع می شود. به تدریج و با گذشت چند هفته یا چند ماه، کسی که شاید پیش از آن هیچ اسم و رسم خاصی نداشت تبدیل به چهره ای رسانه ای شده، اگر آزاد شود، وانمود می کنند در اثر فشارهای حقوق بشری این اتفاق افتاده و آنها پیروز شده اند و اگر هم آزاد نشود، نشان می دهند که نظام جمهوری اسلامی با مخالفان سیاسی خود به هر بهانه ای برخورد کرده و به آنها ظلم می کند. به این ترتیب در هر دو صورت برای نظام هزینه سازی می کنند. نمونه محمد ثلاث، راننده اتوبوس مرگ یکی از مواردی بود که از یک فرد ناشناخته کسی ساخت که جستجوی نام وی 530 هزار نتیجه را در جستجوگر گوگل بازگردانی می کند. باید پرسید رسانه های ما و روابط عمومی مربوطه چند خبر، چند نشست خبری و چند صفحه مطلب تولید کرده و سهم آنها به عنوان طرف این قضیه از 530 هزار متن مرتبط، چقدر بوده است؟

در امور اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی هم جریان به همین ترتیب است. دستگاه های ما عادت نکرده اند که افکار عمومی شبیه به موجودی زنده و هوشیار نیازمند رسیدگی مرتب و دائم است. اگر بیماری پرندگان رسید و آنها می دانند مرغ و تخم مرغ کم می شود، به مردم اطلاع دهند که مثلا ما طی سه ماه آینده تا بیست درصد کمبود خواهیم داشت، از آنها خواهش کنند برای آرامش بازار و حفظ قیمت مصرف خود را کاهش دهند، این گونه نباشد که مردم با مراجعه به فروشگاه ها با کمبود مواجه شده و وقتی یک ماهی بساط شایعات و زمینه سوء استفاده دشمنان در ناکارآمد نشان دادن و اتصال هر ضعفی به بدنه مدیریتی گذشت، وقتی عده ای از نگرانی افزایش بیش از پیش قیمت ها به جای صرفه جویی حتی بیش از نیاز خود خریدند، مسئولی بخواهد جواب بدهد و احیانا دولت با تحمل هزینه بیشتر شروع به واردات کند.

روابط عمومی در دوره حکومت رسانه ها به ویژه رسانه های مجازی باید متشکل از متخصصان این رشته و با ملاحظه نظر جامعه شناسان و پژوهشگران آگاه و به روز باشد تا حتی پیش از بروز یک مشکل، قبل از شروع جنگ رسانه ای و شبهه افکنی، به صورت انبوه اطلاع رسانی درست و کافی را انجام دهد. ما به جای استفاده از شبکه های اجتماعی مثل یوتیوب، صرفا به فیلتر کردن آنها اکتفا کرده ایم در حالی که دشمنان ما کمترین تولیدات خود را به سرعت وارد آن کرده و کافیست که یک کاربر داخلی یا خارجی نام هایی چون ایران یا اسلام را جستجو کند، آنگاه با عناوین فراوانی روبرو شود که بدخواهان ساخته اند. کافیست که فردی در یک شبکه اجتماعی عضو شود تا انواع طنزها، تصاویر، خبرها و تحلیل های ساخته و پرداخته دستگاه های تبلیغاتی بیگانه در معرض دید وی قرار بگیرند. نقطه ضعفی که رسانه های معاند بسیار از آن استفاده کرده اند همین بی توجهی به افکار عمومی و بی توجهی یا عدم احساس نیاز دستگاه ها به اطلاع رسانی بوده است.

باید نگاه غالب از قالب سازی به سمت قانع سازی تغییر کند. مردم باید بتوانند احساس کنند که سوالات آنان در زمینه های مختلف سیاسی، مذهبی، فرهنگی، اقتصادی و قضایی به موقع، شفاف و در سطح رسانه ها پاسخ داده می شود. هر جا ابهامی باقی بماند، مانند استخوانی لای زخم و مانند یک کانون عفونت منشاء درد و رشد میکروب خواهد شد. مردم هم می دانند و انتظار ندارند که همه کارها مثل ساعت دقیق و درست و بدون اشکال انجام شود، مردم می دانند که در هر قشری ممکن است افرادی مشکل سازی کنند، مردم می دانند که کمبود و مشکلات مقطعی در همه جای دنیا هست اما وقتی آن را با آغوش باز خواهند پذیرفت که این مسائل با صراحت و شفافیت برای آنها بازگو شود، وقتی که اگر شبهه و اشکالی وارد بود جوابی درخور و قانع کننده بشنوند آنگاه همانطور که تیم فوتبال ملی ما را با افتخار پذیرفتند، پشتیبان و قدردان مسئولان خود نیز خواهند بود.

در نهایت اگر ما خودمان را با شرایط جدید همگام نکنیم و نگاه ما انفعالی باشد و وقتی به سراغ پاسخگویی به مردم برویم که انتظار از حد گذشته باشد، باید مطمئن باشیم که دیگرانی هستند که با دقت و هوشیاری در حال رصد اوضاع هستند و بهترین استفاده را از این فرصت ها خواهند کرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۰۹۷۱۲۱۱:۴۳:۵۱ ۱۳۹۷/۴/۸
مردم در زمینه اخبارو اطلاعات خیلی جلوترازمسئولان هستند
ناشناس۴۰۹۹۱۵۱۳:۲۴:۱۱ ۱۳۹۷/۴/۸
آقای رییس جمهور دیروز در مراسم افتتاح پالایشگاه در بندرعباس گفت: "80 میلیون ایرانی روزی 80 میلیون لیتر بنزین در روز مصرف می کند. هیج جای دنیا اینطوری نیست. مردم باید بنزین را درست مصرف کنند." یعنی رییس جمهور نمی دانند که علت مصرف بالای بنزین در ایران تولید خودروهای با تکنولوژی قدیمی است؟ سال قبل هم موقعی که دلار قیمتش 4500 تومان شده بود، فرمودند که قیمت دلار افزایش نخواهد یافت! نمونه از این دست سخنان فراوان است. سکوت مسئولان بهتر از توجیه اشتباهاتشان است. وگرنه اعتماد مردم به آنها از بین رفته و اوضاع بد و بدتر می شود.
ناشناس۴۱۰۱۳۹۱۵:۴۴:۱۴ ۱۳۹۷/۴/۸
آقای روحانی واقعیات را به مردم بگویند. فکر نکنند مردم خردسالند و با حرف های ایشان خوشحال و امیدوار می شوند.
ناشناس۴۱۰۵۴۴۲۰:۱۲:۳۶ ۱۳۹۷/۴/۸
مثلا ما میدانیم دلار الان 8000 تومان است ولی دولت میگوید 4200 تومان است! چرا دولت از بازار روز خبر ندارد؟
ناشناس۴۱۹۶۱۰۰۹:۲۴:۱۵ ۱۳۹۷/۴/۱۴
مردم چپاول های برخی مقامات را می بینند و به اندازه کافی می دانند
ناشناس۴۰۹۷۱۳۱۱:۴۴:۰۹ ۱۳۹۷/۴/۸
مردم حرف نمیخان. کار میخان. پول میخان.تفریح میخان. ارزونی میخان. خونه میخان
ناشناس۴۰۹۷۱۷۱۱:۴۵:۱۹ ۱۳۹۷/۴/۸
شکاف اصلی در جامعه ما شکاف بین سنت و مدرنیسمه که از صد سال پیش بوجود اومده. این شکاف در آمریکا هم هست یعنی شکاف بین جمهوریخواهان و دمکراتها. اما مهم اینه که راهکاری باشه که خواسته های همه طرفها بصورت منصفانه مورد توجه قرار بگیره و هیچ بخشی بیش از اندازه ناراضی نباشند.
ناشناس۴۰۹۷۳۹۱۱:۵۳:۱۳ ۱۳۹۷/۴/۸
سوالی از نویسنده محترم دارم : چرا فکر می کنید فقط حرف زدن مردم را اقناع می کند ؟
ناشناس۴۱۰۰۰۶۱۴:۲۶:۳۰ ۱۳۹۷/۴/۸
حرف زدن دروازه شفافیت و اقدام عملیست .
ناشناس۴۰۹۷۶۹۱۲:۱۰:۵۶ ۱۳۹۷/۴/۸
اگر در خصوص مفسدان با ژن خوب اطلاع رسانی می شد مردم اقناع می شدند
ناشناس۴۰۹۷۹۹۱۲:۲۵:۳۶ ۱۳۹۷/۴/۸
آره. حرف درمانی کنید
ناشناس۴۰۹۸۰۲۱۲:۲۶:۴۶ ۱۳۹۷/۴/۸
آره فکر خوبیه من الان لازمه قانع بشم چرا بعضی خانواده ها که یک نفرشون پست و مقام دارن کل طایفه از فرش به عرش رسیدن و آقازاده هاشون از فرط پول و درامد و تجمل و قدرت نمی دونن چکار کنند و مابقی ملت فقط نظاره گر فخر فروشی و قدرت نمایی اونها هستند ؟ من لازمه الان بدونم که چرا دولتمردان ما دلسوز و دوست و برادر کل مسلمین عالم هستند در حالی که جوانان بی کار و بی پول و ناامید ایران از همه ستم دیده تر و مظلوم تر و رنج کشیده تر هستند من لازمه بدونم این همه ارگان و نهاد و غیر دولتی که بودجه های کلان برای کارهای فرهنگی می گیرند تا به حال چکار کرده اند و چرا اوضاع فرهنگی ما اینگونه است ؟ من الان لازمه بدونم که برای کمبود آب و بحرانهای زیست محیطی که زنگ خطر اون از زمان شاه به صدا درامده بوده چکار کرده ایم طی این چهل سال ؟ من لازمه الان بدونم برای عدم وابستگی به نفت چه اقدامی طی این چهل سال انجام شده ؟ چه موانعی برای گسترش صنعت توریسم بوده و چه کسانی و چرا کاری کرده اند که ایران با این همه جاذبه توریستی موفق به جذب توریست نشده ؟ هزار تا مورد دیگه هست که لازمه ما بدونیم ولی .... من اطمینان دارم شما جرات و جسارت پاسخگویی به هیچ کدام از سوالات فوق و سوالات اساسی دیگه را ندارید همانطور که فقط کامنت های موافق با افکار خود را منتشر می کنید چه دوست داشته باشید چه نه اینها درد دلهای مردم ایران است و عدم پاسخگویی تا قیامت ادامه نخواهد یافت
ناشناس۴۱۰۱۱۶۱۵:۲۷:۴۲ ۱۳۹۷/۴/۸
مشکل از اونجایی شروع شد که مردم به خودی و غیرخودی تقسیم شدن و اقتصاد شد رانتی و تواناییها و استعدادهای بخش بزرگی از مردم هم برای حل مشکلات نادیده گرفته شد.
ناشناس۴۱۰۸۸۰۰۰:۵۸:۲۶ ۱۳۹۷/۴/۹
احسنت برادر درست فرمودید
ناشناس۴۱۰۲۵۸۱۶:۴۷:۴۳ ۱۳۹۷/۴/۸
ای ول الف ! فعلا به همین چند سوال پاسخ قانع کننده بدن لطفا
ناشناس۴۱۰۴۲۴۱۸:۲۹:۳۳ ۱۳۹۷/۴/۸
دمت گرم
ناشناس۴۱۲۲۸۲۰۱:۳۲:۲۲ ۱۳۹۷/۴/۱۰
فرج انشاالله نزدیک است....
ناشناس۴۰۹۸۰۹۱۲:۲۹:۳۷ ۱۳۹۷/۴/۸
توجیه فایده ای نداره کار به عمل بر میاد نه به حرف الان هم که همه ی رسانه های ایرانی دارن توجیه می کنند ولی می بینید که نتیجه داره معکوس میشه
ناشناس۴۰۹۸۳۸۱۲:۳۶:۵۸ ۱۳۹۷/۴/۸
ما نخواهیم اقناع شویم باید کی رو ببینیم ؟
ناشناس۴۰۹۹۳۹۱۳:۴۸:۲۸ ۱۳۹۷/۴/۸
این وضعیت ما رو به بحران می رساند باید فکری کرد دولت اصلا توجه نمیکنه
ناشناس۴۰۹۹۶۶۱۴:۰۳:۳۸ ۱۳۹۷/۴/۸
مردم نرفتند پای صندوق رای که بعد پای منبر بنشینند باید و نباید گوش بدهند. مسوولی که بودجه و اختیار دارد باید اقداماتش برای مردم نتیجه ای داشته باشد!
ناشناس۴۰۹۹۷۷۱۴:۱۱:۱۹ ۱۳۹۷/۴/۸
اقناع کردن دلیل منطقی می خواد نه بهانه که اونم دیگه امکان پذیر نیست
مهرداد۴۱۰۴۳۱۱۸:۳۴:۱۲ ۱۳۹۷/۴/۸
حرف و عملی که خلاف عقل جمعی و خلاف منطق فلسفی باشد قابلیت اقناع سازی نخواهد داشت
ناشناس۴۱۰۴۷۷۱۹:۱۶:۵۶ ۱۳۹۷/۴/۸
آقایان مسئول هر حرفی بزنند عکسش اتفاق میافتد پس بهتر است حرف نزنند
بورامینی۴۱۰۴۸۲۱۹:۲۲:۴۰ ۱۳۹۷/۴/۸
مدت زمان زیادی از توافق برجام که در قبال رفع تحریم های غیر عادلانه صورت گرفت نمی گذرد که نه تنها در بسا برجام با بد عهدی امریکا مواجه گردیدبلکه اکنون نیز دولت امریکا در یک اقدام غیر ارزشی واخلاقی ونا متعارف ابتدا به ساکن انرا زیر با گذاشته واقدام به تحریم های ظالمانه میکند که در نتیجه ان ابتدا از دولت گرفته تا مردم وفعالان اقتصادی اعم از تولید کننده وصادر کننده و واردکننده خریدار وفروشنده و به نوعی همه با شدت وضعف تحت تاثیر ان قرار گیرند وطبیعتادر مبادلات مالی ومعاملات خود وبستانکاری وبدهکاری فی مابین حرف وحدیث ها وسود وزیان ها ووسعت وتنگناهایی را ایجاد میکند که می طلبد بجای اینکه مغلطه ای صورت داد ورفتار دیگران را اصل قرار داد وبر اساس ان تصمیم گیری نمود فرصت زمانی تخفیف قیمتی قایل شد وبه این طریق دست سود جویان را کوتاه نمود که احیانا اگر عمومیت بیداکند و یابه هر حال وبه هرمقدار ارزش وتاثیر خودرا دارد
ناشناس۴۱۰۵۹۳۲۰:۴۹:۲۹ ۱۳۹۷/۴/۸
مقصر فقط دولت است و بس. بقیه نهادها نقشی ندارند!
ناشناس۴۱۰۷۷۹۲۳:۱۲:۰۹ ۱۳۹۷/۴/۸
تنبل ؟؟ اتفاقا حضرات در حرف زدن بسیار فعال هستند ولی عمل در کار نیست
ناشناس۴۱۱۵۶۳۱۳:۴۲:۴۳ ۱۳۹۷/۴/۹
نمونه بارزش آقای نوبخته که حرف زدنش باعث بدبختی ما میشه.
علی کریمی۴۱۱۱۶۰۰۹:۰۸:۱۴ ۱۳۹۷/۴/۹
جناب آقای مقیمی عزیز اقناع مردم فقط و فقط با گردش آزاد اطلاعات و وجود رسانه های مستقل و آزاد امکان پذیر است.
اقای اقناع زادگان۴۱۲۱۰۹۲۲:۰۰:۱۴ ۱۳۹۷/۴/۹
والا ما هم از اول کاکو اقنا شدیم که مشکلی وجود نداره..مردم حالشون خوبه...جیبشون پر از پول...بیکاری افت کرده مخصوصا بین تحصیلکرده ها..قیمت اقلام اساسی مورد نیاز ثابت و مناسب...فضای شهر شاد و همه برونگرا...امید موج میزنه ..مسئولان صبح تا شب عملا به فکر مردم هستن...
ناشناس۴۱۲۷۵۱۱۲:۳۱:۰۴ ۱۳۹۷/۴/۱۰
علت مصرف زیاد بنزین: 1-راههای دور و عدم وجود وسایل نقلیه عمومی در شهرستانهای جنوبی و شرقی 2-عدم اطمینان به تاکسی ها و مسافرکش ها ...مردم هرکدام یک ماشین دارند 3-عدم استفاده از تکنولوژی های روز دنیا مثل خودوی هیبریدی و آفتابی 4-زشت بودن دوچرخه و دوچرخه برقی سورای 5-مصرف بالای سوخت ماشینهای داخلی اما در مورد اوضاع کشور باید بگم هر کس بتونه مملکت رو می چاپه و پارتی بازی و.. می کنه.در مقطعی به بعد کلا آگهی استخدام دولتی جمع شد و هر کی قرار دادی بود و با پارتی سرکار آمده رسمی شد. دهها رانت و... من تنها راه برون رفت کشور از این وضعیت را..آزادی ورود همه اتباع کشور..آزمونهای استخدامی سالم.. پارتی بازی جمع شود رانت خواری جمع شود مناقصه ها و مزایده های شهرداری ها...سالم باشد بر اساس منافع ملی و رای مردم در مسایل دنیا برخورد کنیم. وگرنه..
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین