زنگنه: افزایش 14 برابری تولید بنزین یورو 4 تا پایان سال جاری/ ایران از واردکننده نفت‌گاز به صادرکننده تبدیل شده است

گروه اقتصادی الف،   3970407181 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر نفت با بیان اینکه تولید بنزین یورو 4 تا پایان سال جاری به 14 برابر خواهد رسید، گفت: ایران از واردکننده نفت‌گاز به کشور صادرکننده تبدیل شده است.

زنگنه: افزایش 14 برابری تولید بنزین یورو 4 تا پایان سال جاری/ ایران از واردکننده نفت‌گاز به صادرکننده تبدیل شده است

به گزارش فارس، بیژن زنگنه بعد از ظهر امروز در مراسم افتتاح فاز دوم پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس با اشاره به بهره‌برداری از فاز نخست این پالایشگاه در اردیبهشت‌ماه سال گذشته اظهار داشت: در عملیات سال گذشته قول اقدامات عملی در زمینه توسعه تولید بنزین در گام‌های بعدی داده شد و امروز شاهد افتتاح فاز دوم این پالایشگاه عظیم با حضور رئیس جمهور هستیم.

وی در ادامه به اقدامات صورت پذیرفته توسط متخصصان داخلی کشور در این پروژه عظیم اشاره کرد و افزود: باز کردن گره‌های کوری که در این پروژه به وجود آمده بود کار بسیار مهمی محسوب می‌شود که با حمایت رئیس جمهور و دستان توانمند متخصصان جوان داخلی این مرز و بوم عملی شد.

وزیر نفت از بهره‌برداری فاز سوم پالایشگاه میعانات گازی نفت خلیج‌فارس بندرعباس تا پایان سال جاری خبر داد و بیان داشت: امروز خوشحال هستیم که فاز دوم این پالایشگاه با ظرفیت 120 هزار بشکه در روز در شرایط تثبیت شده تئوری وارد مدار شده است و ان شا الله فاز سوم نیز در سال جاری با ظرفیت کامل به مدار اضافه شود.

زنگنه در ادامه با اشاره به وضعیت کمی و کیفی تولید بنزین در کشور بیان کرد: در سال 92 ما در بنزین یورو 4 کمتر از 3.4 دهم میلیون لیتر تولید داشتیم که امروز این میزان به 28 میلیون لیتر رسیده است و با افتتاح و تثبیت فازهای اول و دوم، میانگین تولید این نوع بنزین در سال جاری به 54 میلیون لیتر خواهد رسید، یعنی بیش از 14 برابر رشد خواهیم داشت.

وی تشریح کرد: میزان تولید بنزین از 59.5 میلیون لیتر در نیمه اول سال 92 به 76 میلیون لیتر در سه ماهه آخر سال 96 رسید و با بهره‌برداری از فاز سه به 88 میلیون لیتر خواهد رسید که می‌توان گفت، در مدت مذکور 50 درصد به میزان تولید بنزین کشور اضافه شده است.

وزیر نفت در ادامه یادآور شد: کشور در سال 91 به عنوان وارد کننده نفت‌گاز محسوب می‌شد و بالغ بر 6.5 میلیون لیتر واردات داشتیم که با اقدامات انجام شده سال گذشته بیش از 16 میلیون لیتر و امسال نیز بالغ بر 6 میلیون لیتر صادرات خواهیم داشت.

زنگنه تبیین کرد: برای خودکفایی بنزین، تنها نباید به افزایش تولید فکر کنیم، بلکه باید این مهم را در کارخانه‌های خودروسازی کشور جستجو کرد، اقتصاد کشور با توجه به افزایش هر ساله تولید خودرو نمی‌تواند برای تامین بنزین پاسخگو باشد.

وی با اشاره به کیفیت تولید بنزین در کشور و توزیع آن در کلان‌شهرها بیان داشت: بالغ بر 94 جایگاه اصلی کشور بنزین و نفت‌گاز یورو 4 توزیع می‌شود که تا پایان سال این میزان به 200 جایگاه ارتقا خواهد یافت.

وزیر نفت با اشاره به طرح‌های مهم وزارت نفت برای افزایش کیفیت سوخت کشور متذکر شد: طرح‌ها و پروژه‌های مناسبی در حوزه بهبود کیفی سوخت در پخش فراورده‌ها و پالایشگاه‌های کشور در دست اجرا است که می‌توان به واحد تصفیه نفت و گاز پالایشگاه تبریز با تصفیه 6 میلیون نفت و گاز در روز اشاره داشت که در مهرماه سال جاری شاهد بهره‌برداری واحد تصفیه نفت‌گاز در پالایشگاه نفت بندرعباس خواهیم بود و 12 میلیون نفت‌گاز و 12 میلیون بنزین با کیفیت یورو 4 عملیاتی وارد مدار خواهد شد، 2 میلیون لیتر بنزین یورو 4 در پالایشگاه لاوان نیز در سال جاری عملیاتی خواهد شد و یکی از مهم‌ترین واحدهایی هم که البته در سال 98 با ظرفیت 15 میلیون لیتر بنزین با استاندار یورو 4 در واحد تصفیه پالایشگاه اصفهان به بهره‌برداری خواهد رسید، است.

زنگنه ادامه داد: این طرح اهمیت بالایی در شرایط کنونی دارد و با توجه به فشارهای آمریکا در زمینه جلوگیری از واردات بنزین به ایران ما قادر شدیم با استفاده از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، پالایشگاه ستاره را افتتاح و تولید بنزین کشور را در این مجموعه به تعادل برسانیم.

وی در ادامه با اشاره به مشکلاتی که برای صادرات بیش از 360 هزار بشکه نفت کشور وجود داشت، عنوان کرد: اکنون به عنوان خوراک پالایشگاه استفاده می‌شود و در این زمینه دیگر نیازی به صادرات نداریم.

وزیر نفت در پایان با اشاره به طرح عظیم دیگری که با اجرای آن تمام میعانات گازی تولید کشور در داخل مصرف خواهد شد، بیان داشت: این مجتمع عظیم و همچنین پالایشگاه نفت ستاره بندرعباس برای تکمیل و توسعه نیازمند مشارکت مردم است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۰۹۲۱۰۱۹:۲۵:۵۱ ۱۳۹۷/۴/۷
ترخدا بنزین با کیفیت تولید کنید. تحریم که هستیم حداقل هوای ناسالم نداشته باشیم نیازمند اسپری و دارو خارجی بشیم. شما که این همه سفر میروید کجای دنیا بنزین هاشون اینقدر بد بو و ماشین هارو سیاه میکنه؟ الف وقت میذاریم نظر میدیم حداقل منتشر نمیکنید بهشون منتقل کنید
ناشناس۴۰۹۲۲۷۱۹:۴۱:۱۰ ۱۳۹۷/۴/۷
رویترز از آمادگی هند برای توقف واردات نفت از ایران خبر داد. وزارت نفت هند از پالایشگاه‌های این کشور خواسته است به فکر جایگزین‌هایی برای نفت ایران باشند. / تسنیم به کجا میخوای صادر کنی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مهسا۴۰۹۳۱۸۲۱:۵۵:۴۸ ۱۳۹۷/۴/۷
آقای زنگنه‌ پز نده همانهایی که به ما امنیت دادند این پالایشگاهها را ساختند شما و رییست برید راحت باشید
ناشناس۴۰۹۶۹۲۱۱:۳۲:۳۷ ۱۳۹۷/۴/۸
خواهشا صادر کنید فقط نفت و گاز را سر سفره مردم نیارید که نون خالی ما سر سفره بوی نفت می گیرد و دیگر آا نون خالی رو هم نمی تونیم بخوریم . با تشکر .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین