اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کردند؛ 87 درصد از نقدینگی در بانک‌ها حبس شده است/رئیس جمهور تیم اقتصادی جوان و با انگیزه به کابینه دولت وارد کند/اولین مشکل اقتصاد، سیاست‌های بودجه‌ای و هزینه‌ای دولت است

گروه اقتصادی الف،   3970407129 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس می گویند: متاسفانه در امر اقتصاد دچار روزمرگی شده ایم و در شرایط ویژه‌ای قرار داریم، لذا نیاز است که برای تحقق راهبرد‌های رئیس جمهور تیم اقتصادی جوان و با انگیزه که می تواند با تحریم‌ها به صورت هوشمندانه برخورد کند به کابینه دولت وارد شود.

87 درصد از نقدینگی در بانک‌ها حبس شده است/رئیس جمهور تیم اقتصادی جوان و با انگیزه به کابینه دولت وارد کند/اولین مشکل اقتصاد، سیاست‌های بودجه‌ای و هزینه‌ای دولت است

به گزارش الف؛ علی اکبر کریمی کمیسیون اقتصادی مجلس شب گذشته در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، اظهار کرد: مردم ایران می‌دانند که ما در شرایطی قرار داریم که طی ماه‌های گذشته توطئه و دسیسه‌های دشمنان ایران به سرکردگی آمریکا که خباثت آن بار‌ها ثابت شده افزایش پیدا کرده است، خشونت و دشمنی آمریکا با ایران و همچنین مقاومتِ ملت ما در چهار دهه گذشته به جهانیان ثابت شده است.

وی افزود: هدف آمریکا این است که در یک مدت زمانی کوتاه در اقتصاد داخلی و بین‌المللی ایران تاثیر سو گذاشته و توان اقتصادی جمهوری اسلامی را تضعیف کرده و همچنین با به کارگیری تهدیداتش مجموعه بازیگران اقتصادی که می‌توانند با ما تعامل سازنده‌ای داشته باشند را از همکاری با ایران منع کند.

کریمی تصریح کرد: برای مقابله با این تهدید‌ها ما باید گلوگاه‌های مختلفی را در نظر بگیریم که اولین آن وجود عزم و اراده مقابله با این تهدیدات است که خوشبختانه در بیانات رئیس جمهور به وضوح این اراده و عزم دیده شد و وی توانست مواضع قاطعانه و خوبی اتخاذ کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه ما گلایه‌هایی از رئیس جمهور داریم، چرا که این اقدامات باید زودتر و در بهمن سال ۹۲ که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد صورت می گرفت، گفت: این روز‌ها فضای کشور حال و هوای فوتبالی دارد و اگرچه ظاهرا نتوانستیم پیروز شده و به مرحله بعد صعود کنیم، اما با این وجود مردم ایران تیم ملی را با تمام وجود تحسین و تشویق کردند، چرا که این تیم هرچه بضاعت و توان داشت به کار گرفت، اما متاسفانه در چند ماه گذشته در عرصه اقتصادی و عزم و اراده لازم از سوی مسئولان برای حل مشکلات دیده نشد.

کریمی گفت: آمریکا با ایران اعلام جنگ کرده و ما باید بتوانیم برای مقابله با این کشور ثابت قدم عمل کرده و برای مقابله با تحریم‌ها برنامه ریزی کرده و آن را با ساختار اجرایی کشور تطبیق دهیم.

محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم در ادامه برنامه در ارتباط تلفنی اظهار کرد: تجربیات ما از دوران تحریم و علی الخصوص دوران برجام که با وجود پایبندی به تعهدات تحت فشار آن قرار داشتیم کم نیست، لذا باید با به کارگیری این تجربیات گران بها با تکیه بر توان داخلی کشور را اداره کنیم.

وی افزود: موقعیت ایران در عرصه بین الملل با سال‌های قبل بسیار متفاوت است، چرا که همه کشور‌ها رفتار آمریکا را به وضوح مشاهده کرده اند و امروز آن چیزی که بنابر فرموده مقام معظم رهبری می تواند به ما کمک کند ایجاد شورای هماهنگی اقتصادی میان سه قوه است، چرا که ما در دوران دفاع مقدس نیز با جنگ روبه رو بودیم، اما توانستیم‌ کشور را با اقتدار و همدلی اداره کنیم.

سید فرید موسوی عضو دیگر کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این برنامه گفت: رئیس جمهور در سخنانشان با قاطعیت راهبرد‌های آتی کشور را ارائه کردند و با شفافیت کامل با مردم سخن گفتند. برنامه ریزی‌های لازم برای تحقق راهبرد‌های رئیس جمهور اهمیت به سزایی دارد و یکی از مهم‌ترین مولفه‌های تحقق این راهبرد‌ها همدلی میان قوای سه گانه است و همانطور که مقام معظم رهبری تاکید کرده اند مسئولان باید هر چه توان دارند را در جهت حمایت از دولت به کار گیرند.

موسوی با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های اقتصادی کشور باید در اختیار دولت قرار گرفته و بخش خصوصی نیز به عنوان موتور محرکه عمل کند، چرا که متاسفانه در امر اقتصاد دچار روزمرگی شده ایم، بیان کرد: امروز نمایندگان با حدود ۲۰۰ امضا خواهان ترمیم تیم اقتصادی دولت شدند، چرا که امروز ما در شرایط ویژه‌ای قرار داریم، اما افرادی که اکنون در تیم اقتصادی حضور دارند برای شرایط دیگری انتخاب شده بودند، لذا نیاز است که برای تحقق راهبرد‌های رئیس جمهور تیم اقتصادی جوان و با انگیزه که می تواند با تحریم‌ها به صورت هوشمندانه برخورد کند به کابینه دولت وارد شود.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در ادامه با اشاره به اینکه نقدینگی باید به سمت تولید جهت‌گیری داده شود گفت: حجم نقدینگی در اقتصاد ایران هم فرصت و هم تهدید است. باید مجموعه امکانات برای کمک به افزایش ظرفیت های اقتصادی در داخل کشور بسیج شود؛ در کشورهای دیگر صندوق توسعه ملی می تواند در اقتصاد خلق پول کند و لذا به عنوان صندوق معمولی عمل نمی کنند و اثرگذار هستند، این در حالی است که در صندوق توسعه ملی ما در ساختار و اساسنامه منابع دیده نشده است.

علی اکبر کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم با اشاره به اینکه دولت و مجموعه حاکمیت تمام تلاششان را به کار خواهند گرفت تا خدشه ای در تامین مایحتاج مردم ایجاد نشود، افزود: به دلیل مشکلات جدی که در حوزه تنظیم بازار به واسطه شرایط ناپایدار این روزها به وجود آمده ، باید برخوردهای کنترلی و نظارت ها تشدید پیدا کند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه به لحاظ تامین مایحتاج مشکل خاصی در کشور نداریم گفت: به نظر می‌رسد فضای ناامنی ذهنی، بیشتر ناشی از سوء استفاده ها و تلاش رسانه‌های بیگانه است لذا، باید دستگاه‌های اقتصادی تلاش مضاعف داشته باشند.

کریمی با اشاره به اینکه فضای کنونی کشور فرصت طلایی است تا ما ساختارهای اقتصادی ایران را اصلاح کنیم خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته نحوه رویکرد ما با تحریم دور زدن آن بود، اما در این دوره نحوه رویکرد متمایز است باید به جای تلاش برای دور زدن تحریم ساختارهای اقتصادی را اصلاح کنیم.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه مشارکت عمومی برای اصلاح ساختارها باید بیشتر شود گفت: باید از فرصت استفاده کرد تا اشتغال و تولید ایجاد شود. قطعاً کشور در شرایطی نیست که کسی تصور کند که در شرایط بن بست قرار داریم؛ 87 درصد از نقدینگی در بانک‌ها حبس شده است که در خدمت تولید و اشتغال نیست.

طهماسب مظاهری رئیس اسبق بانک مرکزی  نیز در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه اولین مشکل اقتصاد سیاست‌های بودجه‌ای و هزینه ای دولت است، اظهار کرد: دولت در شرایطی قرار دارد که رقم بسیار درشتی بدهی نسبت به بانک‌ها، مردم و بازار سرمایه دارد و طلبکاران از بدهی سنگین دولت به آنها بسیار در مضیقه هستند.

وی یکی از عوامل مخرب اقتصاد را مربوط به بدهی دولت دانست و عنوان کرد: یکی از مشکلات نظام بانکی تنگنای مالی است، لذا بانک ها منابع و مصارف بانکی لازم را ندارند و کفاف آنها را نمی دهد، مسئله منفی بودن ترازنامه بانک ها باید حل شود.

مظاهری با اشاره به اینکه بانک ها بیش از سود دریافتی از مشتریان خود، به سپرده گذاران می دهند بیان کرد: شایعه ربوی بودن نظام بانکی در بین مردم ایجاد شده است و از سوی دیگر سیاست های ارزی باید تجدیدنظر شود. امروزه رقم سودی که بانک ها به سپرده گذاران می دهند بسیار بیشتر از نرخ تورم و سودی است که بانک‌ها کسب می‌کنند و هر روز که می‌گذرد ترازنامه بانک های ما زیاد می شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۰۸۷۲۳۱۲:۵۵:۴۶ ۱۳۹۷/۴/۷
مشکل اصلی عدم اعتماد مردم به دولتمردان هست
ناشناس۴۱۰۸۲۰۲۳:۵۳:۰۲ ۱۳۹۷/۴/۸
معوقات کلان بانکی در طی چند سال گذشته با وام جدید تسویه میشده و از محل ان سود های صوری ساخته می شده و معوقات مخفی می شده و زیان دهی بانک ها مخفی می شده
ناشناس۴۰۸۷۵۱۱۳:۱۲:۱۸ ۱۳۹۷/۴/۷
تاوقتی که برای هر روز یک قانون ویک سیاست جدید اقتصاد وضع میشود وهیچ گونه ثبات در قوانیین گمرک و تجارت و تولید وجود ندارد چه توقع از سرمایه گذار داریدکه توان تصمیم گیری برای فعالیت اقتصادی خود داشته باشد این مملکت احتیاج به ثبات تصمیم گیری دارد تا فعال اقتصادی و سرمایه گذار توان تصمیم گیری داشته باشد قوانین باید برای حداقل یک سال تضمین ثبات داشته باشد
ناشناس۴۰۸۷۵۲۱۳:۱۳:۳۴ ۱۳۹۷/۴/۷
حجم نقدینگی در اقتصاد ایران متناسب با ظرفیت اقتصادی کشور و رشد اقتصادی نبوده است. متاسفانه سیستم بانکی و بانک مرکزی از سال 84 تا کنون اقدام به خلق نقدینگی بدون پشتوانه کرده اند که امروز، آثار آن گریبانگیر مردم شده است. این حجم نقدینگی به هر کجا که برود خرابی به بار می آورد، حتی اگر مقصد آن بخشهای تولید و خدمات و کشاورزی باشد! نقدینگی بیشتر از ظرفیت بازار اگر به سمت تولید هم برود (به فرض محال) باید منتظر گران شدن لجام گسیخته قیمت کارگاه، سوله، ماشین تراش، دستگاه سی ان اسی و ادوات و الزامات تولیدیها باشیم. همینطور که این اتفاق برای مسکن، خودرو، طلا و ارز هم افتاد. تنها راه نجات کشور کنترل حجم نقدینگی است که لازمه آن بودجه ریاضتی و قطع ریخت و پاش همه ارگانهای حکومتی و تجمیع تمام موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز و بانکهای زیان ده در بانکهای بزرگتر کشور زیر نظر بانک.مرکزی به منظور پایان دادن به مسابقه سود سپرده بانکها و اتمام خلق نقدینگی بدون پشتوانه توسط سیستم بانکی است.
ناشناس۴۰۸۷۸۲۱۳:۳۵:۱۶ ۱۳۹۷/۴/۷
پول الان تو بانک نیست الان تو مسکن دلار و سکه هست امار قدیمی
ناشناس۴۰۸۸۰۳۱۳:۴۴:۳۴ ۱۳۹۷/۴/۷
بانک ها نقدینگی رو به بازار مسکن و بورس و شرکت ها می برند برید صورت های مال ها رو بختید این حرف هیچ وجه علمی ندارد
ناشناس۴۰۸۹۵۶۱۵:۲۶:۱۱ ۱۳۹۷/۴/۷
اقای نماینده اتفاقا باید نقدینگی در بانک حبس باشد تا سیستم بانکی با اجرای طرحهای اقتصادی کلان باعث توسعه کشور شود والا مردم با سپرده چند ده یا صد میلیونی چه حرکت اقتصادی زیر بنائی میتوانند انجام بدهند ؟ حال اگر بانکها این اندوخته ها را صرف دلالی در اقتصاد میکنند مشکل مدیریت کلان اقتصاد کشور است نه مردم
مازیار۴۰۹۰۴۷۱۶:۴۳:۱۰ ۱۳۹۷/۴/۷
امروزه رقم سودی که بانک ها به سپرده گذاران می دهند بسیار بیشتر از نرخ تورم و سودی است که بانک‌ها کسب می‌کنند .... خیر در حال حاضر بسیار کمتر از تورم و بی ارزش شدن پول است
ناشناس۴۰۹۰۸۵۱۷:۱۲:۰۹ ۱۳۹۷/۴/۷
چرا بانکها با استفاده از نقدینگی مردم برای تولید و پروژه های عمرانی و گشایش کار مردم وام نمیدهند.
ناشناس۴۰۹۱۴۳۱۷:۵۸:۱۵ ۱۳۹۷/۴/۷
الان چین به خاطر تحریم شدن ایران جشن گرفته
ناشناس۴۰۹۳۷۶۲۳:۳۳:۴۲ ۱۳۹۷/۴/۷
مشکل اقتصاد تنها و تنها سیاست های کلان و باورها ی بنیادینی است که باید اصلاحیه بخورد
علیایی۴۰۹۳۹۹۰۰:۰۷:۴۸ ۱۳۹۷/۴/۸
کاری از دست دولت بر نمیاید همه چیز به تحریم بر میگردد.
ناشناس۴۰۹۵۵۳۰۹:۰۱:۵۱ ۱۳۹۷/۴/۸
اشکال کار در کجاست؟ قداست سرمایه در ایران از آزادترین اقتصاد‌های جهان بیشتر است. به این معنا که کمترین مالیاتی به این سودهای نجومی تعلق نمی‌گیرد. چندی پیش ولی‌الله سیف رئیس بانک مرکزی از پرداخت بهره ۸۹ درصدی و دریافت سود بانکی ۲۳ میلیارد تومانی توسط یک فرد، ظرف دو سال، پرده برداشت. به این سود هیچگونه مالیاتی تعلق نمی‌گیرد. در واقع علت عمده داغ شدن بازار رانت، عدم وصول مالیات بر سود حاصل از معاملات رانتی‌ است؛ چیزی که در هیچیک از کشورهائی که دارای نظام بازار آزادند دیده نمی‌شود.
ناشناس۴۰۹۶۱۶۱۰:۲۴:۴۵ ۱۳۹۷/۴/۸
متاسفانه مشکل این دولت عدم استفاده از مدیران ارشد جوان است... رئیس جمهور باید در یک اقدام انقلابی کلیه مدیران ارشد اجرایی بالای ۶۵ سال را مرخص کند. اول هم از سیستم خودشان شروع کنند تا بقیه جرات اجرا پیدا کنند
شریعتی۴۱۰۹۰۴۰۱:۱۴:۵۷ ۱۳۹۷/۴/۹
نتیجه ربا خواری بانکهادر سالیان گذشته و حال نتیجه اش ورشکستگی فعلی انهاست .
ناشناس۴۱۱۰۱۳۰۶:۲۷:۳۶ ۱۳۹۷/۴/۹
اگر طیب نیا همچنان به عنوان وزیر اقتصاد بود الان کشور به بحران نمیرسید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین