ماهیگیری نتانیاهو از آب گل‌آلود

گروه جهان الف،   3970407096

چند وقتی است نخست‌وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو در رویکردی بی سابقه اقدام به ارسال پیام‌های مستقیم به مردم ایران کرده است.در آخرین نمونه از این اقدام‌ها، نتانیاهو در یک پیام ویدیوئی خطاب به مردم ایران که روز سه شنبه در توییتر و یوتیوب منتشر شد، به تحسین بازی تیم‌ملی در مقابل پرتغال در جریان آخرین بازی آن در مرحله گروهی جام جهانی پرداخته است.

ماهیگیری نتانیاهو از آب گل‌آلود

وی پس از زدن چند روپایی به ستودن «شجاعت» بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران در این مسابقه می‌پردازد و می‌گوید «تیم ایران غیرممکن را به اجرا رساند.»

اما کمی نمی‌گذرد که بازی اصلی شروع می‌شود و نتانیاهو با ربط دادن بازی تیم ملی به اعتراضات روز دوشنبه در بازار تهران در اعتراض به افزایش قیمت ارز و عملکرد ضعیف دولت، «شجاعت مردمی که در خیابان‌ها» هستند را نیز ستایش می‌کند. او سپس به مشکلات ایران از جمله آلودگی هوا و آب اشاره می‌کند.

این پیام در راستای تلاش‌های اسرائیل برای متوقف‌کردن حمایت ایران از دولت سوریه و مبارزه کشورمان با تروریسم است که در ماه‌های گذشته نیز با فشار به روسیه، متحد اصلی ایران در سوریه، بشدت دنبال شده است. نتانیاهو در ادامه ابراز امیدواری کرده که روزی شاهد بازی فوتبال ایران و اسرائیل در «تهران آزاد» باشد و سخنان خود را با این جمله پایان داده که «در چنین روزی همه ما پیروز خواهیم بود.»

این پیام در حالی منتشر شد که اسرائیلی‌ها در دوره‌های قبلی حضور ایران در جام جهانی، از جمله در جام جهانی 2006 آلمان و 2010 آفریقای جنوبی، بارها در اعتراض رسمی خواهان عدم حضور ایران در این تورنمنت به بهانه اتهاماتی چون انکار هولوکاست و تلاش برای نابودی اسرائیل شده بودند. حتی کمی قبل از شروع جام جهانی امسال در روسیه، رسانه‌های اسرائیلی خواهان آن شده بودند که مهدی طارمی، بازیکن برجسته تیم ملی از حضور در این رقابت‌ها محروم شود، چون وی سال گذشته اقدام به بازنشر پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی در توییتر کرده بود که می‌گفت اسرائیل در 25 سال آینده وجود نخواهد داشت.

**ماهیگیری از آب گل‌آلود
اما پیام نتانیاهو بازتاب چندانی در فضای مجازی نداشت و حتی با تمسخر تعدادی از کاربران رو به رو شد. کاربری به نام Bill Smith نوشت: «فکر می‌کنم به جای نظر دادن در مورد عملکرد ایران در جام جهانی، نتانیاهو باید به مسائل مهمتری بپردازد: فساد و رشوه در دولت اسرائیل، وضع وخیم حقوق بشر در غزه و همکاری با سعودی برای کشتار مردم یمن.»

کاربری به نام حمید نوشت: «خنده‌دار‌ترین اتفاق تو این روزای تلخ مملکت، صحبتای دوباره نتانیاهو با مردم ایرانه! مصداق واقعی از آب گل‌آلود ماهی گرفتن. یاد روباه مکار میوفتم که پینوکیو رو گول میزد...»
علی‌اکبر هم گفت: «آقای نتانیاهو تکنولوژی قهرمان شدن تو جام جهانی رو تو یک سایت بزارن ما یاد بگیریم!»

**تکنولوژی اسرائیلی
اما پیام نتانیاهو چندمین پیام وی به مردم ایران در هفته‌های اخیر است. وی 21 خرداد ماه نیز در یک پیام ویدئویی دیگر پس از نوشیدن یک لیوان آب به مشکلات ناشی از خشکسالی در ایران اشاره می‌کند و مدعی می‌شود که حکومت استبدادی ایران آب را هم از مردم دریغ می‌کند، اما اسرائیل در کنار مردم ایران ایستاده است! در ادامه وی می‌گوید اسرائیل دانش و تجربه رویارویی با این بحران‌ها را دارد و آن را از طریق وبسایتی به زبان فارسی در اختیار شهروندان و کشاورزان ایرانی می‌گذارد.

این ویدئوی عجیب نیز با واکنش منفی بسیاری از کاربران مواجه شد که متعجب بودند چرا نتانیاهو یکباره به فکر افتاده تا مشکل آب در ایران را حل کند. کاربران زیادی در فضای مجازی به فلسطینی‌های ساکن نوار غزه اشاره می‌کردند که به دلیل تصرف منابع آبی‌شان از سوی رژیم صهیونیستی، از مشکلات شدید رنج می‌برند. فلسطینی‌ها با کمبود منابع آب آشامیدنی و حتی آب کافی برای آبیاری مزارع کشاورزی و درختان زیتون خود که یکی از منابع درآمد مردم این منطقه است مواجه هستند.

اما تنها یک هفته بعد، نتانیاهو پیام دیگری منتشر کرد و از استقبال ایرانیان! از موضوع وب‌سایت مقابله با بحران آب، قدردانی کرد. در این پیام وی گفت «یک روز، شما از چنگال استبداد آزاد خواهید شد؛ در این روز، من به تهران خواهم آمد تا با مردم شجاع و با استعداد ایران دیدار کنم.»

**ماجرا چیست؟
اما ماجرای پشت این ویدئوهای به دقت برنامه‌ریزی شده چیست؟ چرا نخست وزیر اسرائیل که در ضربه‌زدن به مردم ایران از طریق تلاش برای اعمال تحریم و روش‌های دیگر کم نگذاشته است، اکنون از در دوستی با مردم ایران درآمده است؟

آقای نتانیاهو خود در پیام روز سه‌شنبه می‌گوید که حل مشکلات ایران با مردم این کشور است و برای همین او سعی کرده با مردم این کشور «رابطه دوستانه» برقرار کند. سرنخ جالب توجه این است که هر دو پیام نتانیاهو بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و تهدیدات مستقیم و غیرمستقیم مقامات آمریکایی مبنی بر براندازی حکومت ایران منتشر شده‌اند.

به نظر می‌رسد استراتژی دیپلماسی عمومی نتانیاهو در قبال مردم در هماهنگی با به آشوب کشاندن ایران است که از زمان روی کار آمدن ترامپ دوباره روی میز قرار گرفته و نئوکان‌های آمریکایی چون جان بولتون در پیوند با دشمنان ایران از جمله عربستان ماموریت اجرای آن را به عهده گرفته‌اند و از سورپرایز خود برای ایرانی‌ها در تابستان خبر داده‌اند.

یکی از محورهای اصلی این تلاش‌های آمریکا طرح این ادعا است که واشنگتن کنار مردم ایران ایستاده است.

**الگوی شوروی تکرار می‌شود؟
نتانیاهو هم در پیام‌های خویش می‌کوشد حساب مردم و حکومت را از هم جدا و با دست گذاشتن بر مسائل مناقشه برانگیز وجود شکاف شدید بین آنها را القا کند. جالب است که در هفته‌های اخیر، رسانه‌های غربی نیز هماهنگ با محور پروپاگاندای رسمی دولت اسرائیل سعی در القای دوستی اسرائیل با مردم ایران داشته‌اند. برای مثال خبرگزاری انگلیسی رویترز هفته گذشته مقاله‌ای مفصل منتشر کرد که در آن به حمایت مردم اسرائیل از ایران در جریان رقابت‌های جام جهانی می‌پرداخت. به نظر می‌رسد الگوی نتانیاهو در ارسال این پیام‌ها رئیس‌جمهور سابق آمریکا دونالد ریگان باشد، کسی که در راستای پروژه خود برای به عقب‌راندن شوروی در دهه 1980 برای مردم جمهوری‌های اتحاد جماهیر شوروی پیغام می‌فرستاد و از دوستی آمریکا با آنان سخن می‌گفت.

نئوکان‌های آمریکایی در ماه‌های اخیر بارها با انتشار مقالاتی مقامات غربی را توصیه به پیگیری دکتری ریگان کرده بودند که گفته می‌شود نقش مهمی در فروپاشی شوروی داشت. مارک دوبوویتز مدیر اجرایی اندیشکده ضد ایرانی «دفاع از دموکراسی» سال گذشته در وال استریت ژورنال نوشت: در دهه 1980 ریگان راهبرد روسای قبلی مبنی بر بازداشتن شوروی را کنار گذاشت و طرح عقب راندن توسعه طلبی‌های شوروی را به کار بست. سیاست ریگان در سال 1983 با دستور اجرایی مورد پیشنهاد شورای امنیت ملی آمریکا شکل گرفت. این دستور، راهبردی جامع بود که از ابزارهای قدرت آشکار و نهان آمریکا استفاده می‌کرد. این طرح شامل دفاع گسترده، جنگ اقتصادی، حمایت از نیروهای نیابتی ضد شوروی و مخالفان آن و اقامات تهاجمی علیه مشروعیت ایدئولوژیک آن رژیم می‌شد.

اکنون ایران‌ستیزان معتقدند برای مقابله با تهدید ایران، دولت ترامپ باید راهکاری را از نسخه رونالد ریگان که علیه شوروی به کار گرفت علیه ایران تکرار کند.

منبع: روزنامه جام جم

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. انتقام از پوتین؟

  12. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین