در دیدار شمخانی با مقام ازبکستانی چه گذشت؟

گروه جهان الف،   3970405245

«ویکتور محمود اف» دبیر شورای امنیت ملی ریاست جمهوری ازبکستان که برای دیدار رسمی به تهران سفر کرده است، بعدازظهر امروز (سه‌شنبه) با دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

 

به گزارش فارس، شمخانی با ابراز نگرانی از عملکرد ناامن کننده ناتو در افغانستان گفت: ایران و ازبکستان می‌توانند با کار مشترک و از طریق افزایش همکاری و پشتیبانی از دولت وحدت ملی به بهبود شرایط امنیتی و اقتصادی در افغانستان کمک کنند.

«ویکتور محمود اف» دبیر شورای امنیت ملی ریاست جمهوری ازبکستان که برای دیدار رسمی به تهران سفر کرده است، بعدازظهر امروز (سه‌شنبه) با دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان دیدار و گفتگو کرد.
شمخانی در جریان این دیدار با اشاره به توافقات روسای جمهور دو کشور در سال ۱۳۹۶ امادگی جمهوری اسلامی ایران را برای گسترش همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های سیاسی، امنیتی، نظامی، اقتصادی و فناوری اعلام کرد.
وی با استقبال از سیاست رئیس جمهور ازبکستان در تقویت تعامل سازنده و راهگشا با همسایگان افزود: ایران و ازبکستان می‌توانند در مسیر افزایش همکاری بین کشور‌های آسیای مرکزی شرکای قابل اعتمادی برای یکدیگر باشند.
دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان توسعه بحران‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی در افغانستان و عملکرد ناامن کننده اعضای ناتو در این کشور را بسیار نگران کننده خواند و افزود: ایران و ازبکستان می‌توانند با کار مشترک و از طریق افزایش همکاری و پشتیبانی از دولت وحدت ملی به بهبود شرایط امنیتی و اقتصادی در افغانستان کمک کنند.
وی بر ضرورت مقابله همه جانبه با تروریسم، افراط گرایی و جدایی طلبی به عنوان معضلات مشترک منطقه تاکید و خاطرنشان کرد: وهابیت بستر ایدئولوژیک تروریسم تکفیری بوده و بر اساس آن داعش با طراحی برخی قدرت‌های جهانی و بازیگری تعدادی از کشور‌های نادان و مدعی منطقه ایجاد و پشتیبانی شده است.
شمخانی به اهداف آمریکا برای مدیریت و بهره برداری ابزاری از تروریسم اشاره کرد و با ابراز نگرانی در خصوص انتقال داعش به افغانستان و آسیای مرکزی گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده انتقال تجربیات درخشان و موفق خود در مبارزه با تروریسم به سایر کشور‌های منطقه است.
وی با دعوت از ازبکستان برای مشارکت جدی در طرح ایران برای برگزاری نشست دبیران و مشاوران امنیت ملی کشور‌های منطقه برای مقابله با تروریسم و بررسی ساز و کار‌های مشترک تامین امنیت منطقه‌ای گفت: تجربیات پرهزینه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که حضور نیرو‌های فرامنطقه‌ای به بهانه ایجاد امنیت، فرجامی به جز بی ثباتی و توسعه ناامنی نخواهد داشت.
شمخانی همکاری‌های اقتصادی چندجانبه با تمرکز بر ایجاد دسترسی برای ازبکستان به بازار‌های سایر کشور‌ها به ویژه از طریق بندر چابهار را مورد تاکید قرار داد و افزود: تسریع در ایجاد کریدور ازبکستان، ترکمنستان، ایران و عمان می‌تواند جهش قابل ملاحظه‌ای در توسعه مناسبات تجاری و بازرگانی بین کشور‌های عضو کریدور به دنبال داشته باشد.
ویکتور محمود اف دبیر شورای امنیت ملی ازبکستان نیز در این جلسه با ابراز خرسندی از سفر به جمهوری اسلامی ایران و ملاقات با مقامات عالی کشورمان اظهار داشت: راهبرد‌های اعلام شده از سوی جنابعالی در جریان کنفرانس امنیتی روسیه، چشم اندازی بسیار روشن، سازنده و واقعی را برای ایجاد امنیت پایدار و توسعه همه جانبه روابط کشور‌های منطقه ارائه کرد.
وی رخداد‌های خونین و تاسف‌بار در افغانستان را موجب ناخشنودی و رنج همه کشور‌های منطقه عنوان و بر ضرورت تحرک جدی منطقه‌ای برای کمک به دولت این کشور برای مقابله با ناامنی و بی ثباتی تاکید کرد.
محمود اف با اشاره به ظرفیت‌های گسترده قابل مبادله دو کشور در حوزه‌های اقتصادی، ترانزیت، انرژی و همکاری‌های امنیتی اظهار داشت: روابط سازنده دو کشور ضمن این که علیه هیچ کشور دیگری نیست، تحت تاثیر اقدامات طرف‌های ثالث نیز قرار نمی‌گیرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین