درسهایی که از کی روش آموختیم

گروه ورزشی الف،   3970405119 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

عجب شبی بود، خیلی ها تا صبح بیدار بودند و اشک ریختند، باور نداشتند که یوزهای لایق ایرانی، از ادامه راه باز ماندند.

همه ایران، شامگاه دوشنبه چشم به صفحه جادویی تلویزیون، برای پیروزی بچه های تیم ملی دعا می کردند و برای ساعاتی، نه صحبت از ارز و دلار بود، نه کم آبی، نه گرانی و نه گرمای طاقت فرسا، دیشب 80 میلیون ایرانی، یک دست و یک رنگ، نگاههای خود را به چمن سبز دوخته بودند تا هنرنمایی فوتبالیست های غیرتمند و جنگنده خود را ببینند.

کجای دنیا سراغ دارید که تیمی در مقابل قهرمان جهان با یک گل باد آورده ببازد و در بازی دیگر در مقابل قهرمان اروپا به نتیجه دلچسب تساوی دست پیدا کند و از صعود باز بماند اما هوادارانش راضی و خشنود باشند و برای صعود نکردن تیم به خیابان ها بیایند و از تیم ملی خود حمایت کنند؟.

دیشب، تلاقی اشک و بهت بود، تلاقی حسرت و غرور، دیشب همه برای این تیم که به جرات می توان آن را بهترین تیم تاریخ فوتبال کشور دانست سنگ تمام گذاشتند و ستاره ای بی بدیل به نام تیم ملی ایران را تشویق کردند.

وقتی دیشب میلاد محمدی را دیدیم که با تمام توان به سمت توپ می دوید تا آن را تصاحب کند و یا بر روی سکوهای ورزشگاه، هواداری را دیدیم که ارام و بی صدا اشک می ریخت و اشکش با رنگ تصویر پرچم خوش رنگ کشورمان عجین شده بود و آرام، آرام از گونه هایش جاری بود به خود افتخار کردیم که یک ایرانی هستیم.

جام جهانی را باختیم اما چه آبرومندانه باختیم، صعود نکردیم اما شجاعت ایرانی را در صحنه ورزش به رخ دنیا کشیدیم، باز ماندیم اما درس ایستادگی تا آخرین لحظه را به جهان آموختیم.

و چه خوب مردم قدرشناس ایران که در واقع خود، بهترین تحلیلگر فوتبال جهان هستند از بچه های تیم ملی حمایت کردند و پا به پای آنها پیش آمدند و اجازه ندادند که تیم ملی ما با باز ماندن از ادامه راه، شرمنده ملت شود، چون همه دیدند که تیم ملی همه تلاش خود را نمود و هیچکس هم کوتاهی نکرد و تا آخرین لحظه جنگید، آفرین به این همت بالا.

*** اعجوبه ای دوست داشتنی به نام 'کی روش'
اما جام جهانی، درسهای دیگری هم به دنبال داشت که می تواند کلاس درسی برای فوتبالیست های ما، مربیان داخلی و در یک کلام فرهنگ فوتبال ایرانی باشد. قطعا پیشرفت و سرافرازی تیم ملی فوتبال ما در سالهای گذشته، مدیون درایت و هوشیاری و مدیریت 'کارلوس کی روش' مربی چشم آبی پرتغالی است.

این مربی که حالا خیلی بیشتر در دل فوتبال دوستان ما جا باز کرده و همه ایران، هواخواه او هستند علاوه بر بحث های فنی، درسهای زیادی هم از مدیریت فوتبال حرفه ای به ما یاد داد. او در تمام این هفت سالی که برای فوتبال ما مایه گذاشت، حرفه ای کار کرد، حرفه ای سخن گفت و حرفه ای مدیریت کرد و اجازه دخالت آماتورها را در تیم ملی نداد.

او یک ستاره ساخت به نام 'تیم ملی فوتبال ایران' و اجازه نداد سلیقه های نادرست بر تیم ملی حکمفرمایی کند، اجازه نداد مثل برخی از سالها، بازیکن سالاری، پیکره تیم را نابود کند، بی خود و بی جهت حرف نزد و تیمی یکدل و یک رنگ از خود به جا گذاشت که از او حرف شنوی دارند و البته به توانایی او هم ایمان دارند.

تبعیت تک تک اعضای تیم ملی از کی روش و بکار بستن تفکرات ناب او، حلقه گمشده فوتبال ما بود که تا قبل از حضور وی، ضربه های سنگینی بر تیم ملی فوتبال ما وارد کرده بود. حتی سخن گفتن کی روش هم حرفه ای بود، یک حاضر جواب شش دانگ که سخنان کارشناسی او و پاسخ هایش به برخی اظهار نظرهای مغرضانه مربیان و بازیکنان خارجی، به ما ایرانیان غرور و افتخاری دوباره میداد.

اینها برخی از اظهار نظرهای مرد چشم آبی تیم ملیست که همه جا دانسته و حرفه ای سخن می گوید:

'روزی برای احترام به این دو ملت بزرگ(ایران و پرتغال)؛ کسانی که به من بیش از 20 سال کار و اعتماد داده اند. روز افتخار مردم، خاطرات و تمام بازیکنان بزرگ این کشورها مانند پروین و ناصر حجازی، اوزه بیو و ژوردائو، که در سال 1972 اولین بار در بازی ایران-پرتغال حضور داشتند'. روزی برای احترام به ارزش های واقعی فوتبال و ورزش... بهترین بازی را برای پیروزی انجام دهید'.

'این بازی فوتبالی بود که ما به آن افتخار می‌کنیم، ما به جام جهانی شخصیت دادیم،ایران با نظم و شیوه کنترل بازی، خیلی خوب کار کرد. طبیعتا یک برد می‌توانست از این بازی حاصل شود و آن برنده باید ایران باشد، درباره مدیریت بازی، نگرش، رقابت، تصمیمات حمله و ذهنیت بازی، ما شایسته بردن بودیم'.

حتی حرف های ساده او به دل می نشیند:
'وقتی پنالتی گرفته می‌شود، دمای بازی از 46 درجه به 150 درجه می‌رود، وقتی دمای هوا بالا می‌رود من مجبور می شوم کتم را در بیاورم!، به نظرم آقای اینفانتینو در فیفا باید بدانند که خیلی شکایت ها وجود دارد و داورها به خوبی کار نمی‌کنند، تنها کشوری که شکایت نمی‌کند ما بودیم'.
اینگونه سخن گفتن را فقط یک مربی حرفه ای، باهوش و کاربلد بر زبان می آورد که می تواند برای بسیاری از مربیان ما درس و کلاسی باشد.

*** کی روش را حفظ کنیم تا فوتبال ما همچنان پویا بماند
اما سخن آخر اینکه نباید تحت هیچ شرایطی کی روش را از دست بدهیم، نه در داخل و نه در خارج نمی توانیم مربی با کلاس و توانایی چون او پیدا کنیم.  سالها وقت گذاشته و حالا دیگر فوتبال ایران و بازیکنان ما را خوب می شناسد، اجازه اعمال سلیقه برای انتخاب بازیکنان را نمی دهد، کار به سرخ و آبی ندارد، همه دنیا را زیر پا می گذارد تا بهترین ها را برای تیم ملی انتخاب کند.

اجازه اظهار نظرهای تفرقه انگیز و غیرکارشناسی به هیچکس و هیچ بازیکنی نمی دهد و این همان چیزی است که فوتبال ما سالها به دنبال آن بود. نظم، هماهنگی و شخصیتی که کی روش به تیم ملی ما داد در هیچ دوره از فوتبال ملی ما سابقه نداشته است.

او را نگه داریم، با برخی حرفها و سخنان بیجا او را دلسرد نکنیم، به برنامه هایش برای تقویت تیم، کمک کنیم و آنچه را میخواهد در اختیارش قرار دهیم تا در جام ملتهای آسیا بدرخشیم و این چیزی است که تیم ما لایق آن است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۰۵۳۲۶۱۰:۴۴:۴۵ ۱۳۹۷/۴/۵
مربی با کلاس و توانا و صد البته متعصب و جنگنده! گویی که یک ایرانی تمام عیار است و نه هفت سال که هفتاد سال است که در این کشور بوده! دوستش داریم خیلی زیاد . . . شایسته است که تابعیت ایرانی رو به او هدیه کنیم.
گنجی۴۰۵۴۶۰۱۱:۳۵:۲۹ ۱۳۹۷/۴/۵
منطقی و متین و موقر گفتید کیروش نشان داد که علمی بودن عامل پیشرفت است و باید در همه عرصه ها آدم های دانشمند اختیار کار را در دست بگیرند و آقازاده ها حق دخالت نداشته باشند کاش اقتصاد و سیاست ما از آقازاده های بدون علم و اختلاس گر رها شود کار به دست کاردان سپرده شود کیروش را تقویت کنیم و حفظ کنیم - کیروش ایرانی تر از همه آقازاده های مقیم غرب است
مهدی۴۰۵۵۱۴۱۲:۰۴:۰۹ ۱۳۹۷/۴/۵
مسئولین: از شما خواهش میکنم که حتی برای تداوم حضور بر صندلیهای ریاستی خودتان و گرفتن عکسها یادگاری بیشتر, کارلوس را از دست ندهید. تمام پولهایی که به او میدهید حلالش باشد و میدانید که او حقوقش را از جوایز فیفا و غیره بدست میآورد و برای شماها آبرو میخرد. کارلوس را بهر قیمتی تا پایان بازیهای جام ملتهای آسیای 2022 نگه دارید. ملت شما را نخوهد بخشید اگر کارلوس از یک کشور عربی سر درآورد.
مهرداد رادمهر۴۰۵۶۲۱۱۲:۳۹:۴۳ ۱۳۹۷/۴/۵
کارلوس کیروش مربی زیرک و داری اصولی پایدار و لی خارجی است. سئوال تا کی باید به فکر ساختن فوتبال و کشور توسط خارجی ها و دیگران باشیم؟ چرا ما نمی توانیم افرادی منظبط و فکور باشیم و همیشه باید چشم به دست دیگران باشیم؟ علت را در عدم اعتماد به نفس, خودباوری, جرات خطر پذیری و تلاش نکردن می دانم. من شخصا از نحوه فوتبال بازی کردن تیم ملی و فوتبالی که کیروش ارائه می کند به هیچ وجه راضی نیستم. اعتقاد دارم فوتبال باید یک بازی گروهی مدیریت شده است که باید از آن لذت برد. متاسفانه ما بیش از آنکه تلاش کنیم به دعا می پردازیم. باید یاد بگیرم که اگر تلاش اصولی و سالم داشته باشیم خودبه خود تمام دعا ها و نیات ما برآورده می شود. مهرداد رادمهر
مثبت نگر۴۰۵۶۵۰۱۲:۴۹:۱۵ ۱۳۹۷/۴/۵
کاملا موافقم
ناشناس۴۰۵۶۹۷۱۳:۰۶:۱۹ ۱۳۹۷/۴/۵
کی روش را فدراسیون باید تا جام جهانی بعدی حفظ کند
ناشناس۴۰۵۹۱۶۱۴:۲۶:۵۷ ۱۳۹۷/۴/۵
ببخشید که اینطور صریح میگم اما خاک بر سرمون اگر از دست بدیمش....هرکس توی رفتنه کی روش مقصر باشه یه خاءن به ایران و تیم ملی!!!الف یکبار هم که شده بعد این همه سال دنبال کردن سایتتون کامنتمو بذار....
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

  12.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  13.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  15. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  5. جلاد، به پایان سلام کن!

  6. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  12. انتقام از پوتین؟

  13. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  17. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  18. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  19. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  22. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین