سند انحراف دلا‌ر ۴۲۰۰

گروه اقتصادی الف،   3970405109 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

انتشار لیست ۴۰ شرکت واردکننده موبایل که طی سه ماه گذشته ۲۲۰ میلیون یورو حواله ارزی با دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات موبایل دریافت کرده‌اند، موجی از واکنش‌ها را برانگیخته است. وزیر ارتباطات پیش از آنکه دستور انتشار این لیست را صادر کند از سودجویان بازار موبایل انتقاد کرده بود..

 سند انحراف دلا‌ر ۴۲۰۰
 
 
به گفته جهرمی، برخی برای واردات گوشی ارز دولتی دریافت کرده‌اند؛ اما به جای واردات موبایل، دلار را به بازار برده و گوشی گران فروخته‌اند. گزارش‌ها حاکی است تخصیص میلیون‌ها دلار دولتی تاثیری در رشد قیمت موبایل در بازار نداشته است.
 
به گزارش دنیای اقتصاد، دوشنبه شب تنها ساعاتی پس از آنکه آذری جهرمی در توییتر نوشت لیست شرکت‌هایی که به آنها ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات موبایل اختصاص یافته اعلام می‌شود، روابط عمومی این وزارتخانه لیستی از ۴۰ شرکت وارد‌کننده گوشی همراه را به همراه میزان ارز تخصیص یافته و میزان واردات آنها به کشور را اعلام کرد. اتفاقی که مثل بمب در شبکه‌های اجتماعی توفانی از اظهارنظرها را به پا کرد. آذری جهرمی که صبح دوشنبه به بازار چارسو مراجعه کرده ساعاتی پس از آنکه فیلم‌های مختلفی از اعتراض کسبه این بازار در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. او نوشت: «تلفن همراه وتجهیزات رایانه امروز از ملزومات زندگی مردم است و به نوبه خود برای تامین ارز برای این تجهیزات تلاش خواهم کرد هرچند در میان لازم است با سودجویی‌ها نیز برخورد جدی شود.»
 
وزیر ارتباطات دو روز قبل از آن از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی تحت فشار قرار داشت تا در مورد گران شدن تلفن همراه در بازار توضیح دهد، جایی که از اواسط سال گذشته با طرح رجیستری به گفته خودش تحت نظارت دقیق و شفاف دولت قرار داشت. کاربران از وی می‌خواستند توضیح دهد چگونه کالایی که حالا قاچاقی ندارد و با ارز معادل ۴۲۰۰ تومانی وارد بازار شده با قیمت ارز روز و چه بسا گران‌تر فروخته می‌شود. او در پاسخ به کاربران این موضوع را تایید کرد که پشت پرده گرانی تلفن‌همراه افراد سودجویی قرار دارند که ارز را گرفته و (به جای واردات موبایل) در بازار به مردم ارائه کرده‌اند.  به احتمال زیاد هدف وزارت ارتباطات از انتشار لیست ۴۰ شرکت دریافت‌کننده ارز دولتی طی سه ماه اخیر هم در راستای مشخص شدن سودجویی‌ها در این بازار پرتقاضا بوده است.  انتشار این لیست همچنین نشان داد شایعاتی که پیش از این دربازار موبایل درباره اعطای ارز دولتی به برخی واردکنندگان موبایل شنیده می‌شد صحت دارد.
 
یک لیست وهزار حرف

وزارت ارتباطات دولیست منتشر کرد؛ لیست اول شامل نام و میزان ثبت سفارش ۴۰ شرکت واردکننده موبایل است و لیست دوم شامل ۳۰ شرکت از لیست اول به همراه میزان واردات آنها به یورو است. این لیست نشان می‌داد که به این تعداد شرکت در بازه سه ماهه چقدر ارز تخصیص یافته و آنها چه میزان از موبایل وارد کشور کرده‌اند. رقم کل ارز اختصاص یافته به این ۴۰ شرکت ۲۲۰ میلیون و ۶۴۳ هزار و ۲۰۶ یورو بوده اما میزان واردات موبایل انجام شده ۷۵ میلیون و ۲۸۳ هزار و ۸۶۰ یورو است. انتشار این لیست‌ها برای ساعت‌ها سروصدای زیادی در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرد و برخی کاربران بر اساس لیست منتشره به سراغ سایت و مشخصات شرکت‌ها رفتند. یکی از کاربران با جست و جو در سایت‌های ثبت شرکت‌ها مشخص کرد بعضی از این شرکت‌ها که رقم چند میلیون دلاری ثبت سفارش داشته‌اند همین یک ماه قبل زمینه فعالیت خود را به تلفن همراه تغییر داده‌اند این یعنی این شرکت‌ها اساسا فعالیتی در حوزه موبایل نداشته‌اند.

جست و جوهای دیگر نشان داد که برخی شرکت‌ها اساسا تخصص واردات موبایل نداشته‌اند و در زمینه‌های دیگر تجهیزات کامپیوتری فعالیت می‌کرده‌اند. در میان شرکت‌هایی که ارز دولتی گرفته‌اند نام شرکت‌های شناخته شده که واردکننده بزرگ گوشی‌های اپل، سامسونگ، ال جی، هوآوی و... هم هستند به چشم می‌خورد. برخی از این شرکت‌ها مبلغ کمی از ارز تخصیص یافته را به‌صورت گوشی وارد کرده بودند.  مهم‌ترین پرسش کاربران در مورد قیمت گوشی‌های ارائه شده توسط این شرکت‌ها در بازار بود. کاربران دیگر با انتشار قیمت بسیار گران گوشی‌های ارائه شده توسط بعضی از این شرکت‌ها روی فروشگاه‌های موبایل اینترنتی توسط این شرکت‌ها این سوال را مطرح کرده‌اند اگر این شرکت‌ها موبایل را با قیمت ارز معادل ۴۲۰۰ تومانی گرفته‌اند چرا آن را به قیمت ارز ۱۰ هزارتومانی در بازار می‌فروشند؟

برخی کاربران دیگر نیز تصویرهایی از شکایت خود از برخی شرکت‌های موجود در لیست به دلیل گرانفروشی را منتشر کردند.  با این حال همین لیست هم نشان می‌داد همه واردکنندگان رفتاری یکسان نداشته‌اند چنان‌که برخی شرکت‌ها دقیقا تمام یا بخش عمده‌ای از تعهد واردات با ارز تخصیص یافته را انجام داده‌‌‌اند. از سوی دیگر گفته می‌شود مشکلات وارداتی، تحریم‌ها، مشکلات گمرکی و... هم در کاهش واردات – حتی به‌صورت ارز دولتی – تاثیر داشته است.

ولع ارزی در بازار موبایل

اعطای ارز دولتی به موبایل در راستای سیاست ارزی دولت برای کنترل نرخ ارز به‌صورت دستوری صورت گرفته است اما انتشار لیست شرکت‌های واردکننده موبایل نشان می‌دهد این تصمیم دولت نه تنها بر قیمت بازار موبایل تاثیر نگذاشته بلکه شرکت‌ها را به سمت احتکار ارزی (انجام ندادن تعهدات واردات) یا احتکار محصول و یا فروش گوشی به قیمت نرخ ارز آزاد ترغیب کرده چیزی که به چرخه نامطلوب رشد قیمت ارز و تورم قیمت‌ها در بازار منجر شده است. شکاف بزرگ بین ارز دولتی و ارز آزاد واردکنندگان را به سمت سوءاستفاده از این فرصت ترغیب کرده موضوعی که قبلا در دوره دولت قبلی نیز برخی واردکنندگان بازار مزه این رانت ارزی را به خوبی چشیده بودند.

بازار موبایل از سوی دیگر از سمت تقاضا نیز تحت فشار قرار دارد. کمبود جنس در آن و رشد قیمت‌ها به بیم و رکود تواما تبدیل شده و برخی فروشندگان وواردکنندگان و نهادهای صنفی دولت را برای تخصیص ارز دولتی در این بخش تحت فشار شدیدی گذاشته‌اند. رشد قیمت‌ها و اعتراضاتی که طی روزهای اخیر در بازارهای موبایل دیده شده هرچند در اعتراض به وضعیت موجود است اما در عمل از سوی جریاناتی به‌عنوان اهرم فشار برای اعطای گسترده‌تر ارز دولتی به واردکنندگان هم تفسیر می‌شود.  با توجه به اظهار نظر دولتیان به نظر نمی‌رسد قصدی بر کنار گذاشتن این علت (اعطای ارز ۴۲۰۰ تومانی) در بازار وجود داشته باشد و تلاش‌ها فعلا روی معلول‌ها (کنترل قیمت گوشی در بازار) معطوف شده است.

تصمیمات جدید کمیته رجیستری

رئیس سازمان تنظیم مقررات روز گذشته از برنامه‌های جدید دولت برای حل مشکل قیمت گوشی خبر داد. حسین فلاح جوشقانی با اشاره به انتشار لیست شرکت‌هایی که ارز دولتی گرفته‌اند به خبرگزاری مهر گفت که عده‌ای سودجو از شرایط اقتصادی کشور سوءاستفاده کرده و گوشی را به بیش از دوبرابر قیمت به مردم می‌فروشند. او اما راه حل را به سمت خود مردم برگرداند و از آنها خواست قیمت گوشی‌هایی که با ارز دولتی وارد بازار شده‌اند را استعلام کنند.  رئیس رگولاتوری توضیح داد: به این معنی که یک آیتم به آیتم‌های استعلام رجیستری افزوده شده است تا خریداران با وارد کردن کد IMEI گوشی در این سامانه، مطلع شوند که این گوشی با ارز وارداتی وارد کشور شده است و یا خیر. در این صورت می‌توانند با محاسبه ساده، نرخ اصلی گوشی را دریافت کنند.

وی گفت: برای مثال یک گوشی هزار دلاری وقتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور می‌شود با محاسبه عوارض و سود واردکننده و توزیع‌کننده، باید حدود ۶ میلیون تومان نرخ‌گذاری شود اما متاسفانه شاهد هستیم که این گوشی هم اکنون در بازار حدود ۱۱ تا ۱۲ میلیون تومان قیمت داده می‌شود. معاون وزیر ارتباطات بر لزوم شفاف‌سازی در این بازار تاکید کرد و با بیان اینکه دستگاه‌های نظارتی نیز به این مساله ورود کرده‌اند، ادامه داد: اگرچه افزایش نرخ ارز و تاثیر آن در اقتصاد کشور، یک واقعیت است اما هم اکنون به عاملی برای سوءاستفاده برخی تبدیل شده است. وی گفت: یکی از موهبات طرح رجیستری گوشی موبایل این بوده است که از لحظه ورود گوشی به کشور تا زمانی که به دست مردم برسد، تحت رصد قرار دارد و کاملا می‌توان دریافت که این گوشی در چه تاریخی و با چه قیمت ارزی وارد بازار شده است. به رغم انتقادهایی که از سودجویی برخی شرکت‌ها در بازار شده مسوولان فعلا به محکوم کردن این موضوع کفایت کرده‌اند و راه حلی برای رفع این مشکل ارائه نداده‌اند. هرچند برخی معتقدند وزارت ارتباطات با انتشار این لیست‌ها راه را برای قضاوت افکار عمومی و ورود نهادهای نظارتی و قضایی به این موضوع باز کرده است.

25 (2)

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۰۵۲۵۱۱۰:۱۸:۲۵ ۱۳۹۷/۴/۵
نتیجه چی شد لیست منتشر شد اسامی اعلام شد ایا قیمت ها امد پایین
ناشناس۴۰۵۲۸۹۱۰:۳۰:۱۸ ۱۳۹۷/۴/۵
مردم مسئول تحلیل و مجازات این شرکتها نیستند نهادهای نظارتی وارد شوند و حق این فرصت طلبی رو کف دستشون بگذارند
ناشناس۴۰۵۳۲۵۱۰:۴۴:۰۵ ۱۳۹۷/۴/۵
خوب برای کاری که کردن تنبیهی هم وجود داره یا فقط قراره بهشون بگیم خیلی بدید دیگه از این کارا نکنید خوب آفرین
ناشناس۴۰۵۳۳۸۱۰:۴۹:۳۳ ۱۳۹۷/۴/۵
انتقاد برای مردم نان و اب نمیشه به دادگاه معرفی کنند و تا قران اخرش را بابت گران فروشی بگیرند و جریمه خیلی سنگین هم به ان اضافه کنند تا نقره داغ شوند انتقاد کرد در همین حد حق و حقوق مردم چه میشود خدا داند
ناشناس۴۰۵۳۶۰۱۱:۰۱:۴۰ ۱۳۹۷/۴/۵
چرا گوشی هزار دلاری باید ارز دولتی بگیرد؟ خنده دار است یعنی ما نمیدانیم مایحتاج مردم چیست
ناشناس۴۰۵۴۷۶۱۱:۴۲:۵۴ ۱۳۹۷/۴/۵
همین ها اخلال گر بازار ارز و رانت خوار هستند اگر ده تا از این ها را اعدام کنند وضع بهتر میشود و فرقی هم نگذارند بین اقازاده و غیر ان چون صبر مردم رو به پایان است
رضا درستکار۴۰۵۴۸۶۱۱:۴۷:۳۷ ۱۳۹۷/۴/۵
دادن دلار ارزان با نرخ غیر واقعی به این شرکت ها خطا بوده بهتر است با ممیزی مالیات با نرخ دلار آزاد از آنها مالیات گرفته شود.
نادر۴۰۵۶۱۸۱۲:۳۸:۰۹ ۱۳۹۷/۴/۵
اسامی رو منتشر کردید، حالا منتظریم تا ببینیم چه برخوردی با این افراد و این شرکتها خواهید کرد!
بیگی29۴۰۵۹۷۷۱۴:۵۴:۲۵ ۱۳۹۷/۴/۵
اگر بازرس هااز پشت میز وارد بازار وند،خیلی از مشکلات حل میشود.البته با توجه به خصوصیات کشور،باید تیم های حد اقل سه نفره که نفرات جا بجا میشوند انتخاب شوند.مشتری نمیتواند با فروشنده درگیر یا روز ها دنبال پرونده بدود آخرش هم هیچ...
سید۴۰۵۹۸۵۱۴:۵۹:۲۸ ۱۳۹۷/۴/۵
تو اوضاع حالا گوشی شده از نون شب واجبتر
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

پربحث‌های هفته

  1. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  2. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  3. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  4. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  5. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

  6. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  7. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  8. افزایش ۳۵ درصدی دستمزد، حاصل ایستادگی گروه کارگری بود  

  9. رشد ۲ رقمی تولید خودرو در ایران/ جهش تولید خودروهای تجاری

  10. حقوق بگیران در سال ۱۴۰۳ چقدر باید مالیات بدهند؟

  11.  تورم سالانه اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد 

  12. وزیر جهاد کشاورزی: با ممنوعیت‌های صادراتی غیرمنتظره و افزایش لحظه‌ای تعرفه ها مقابله می کنیم

  13. چرا گوشت قرمز گران شد؟

  14. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  15. ۷۷همت دارایی‌ مازاد بانک‌ها در دولت سیزدهم فروخته شد

  16. لااقل به پژوهش‌های مرکز خود رجوع کنید!

  17. مبلغ ارز مسافراتی به ۵۰۰ یورو برگشت

  18. این چک‌های صیادی را قبول نکنید!  

  19. جدول کامل حقوق و مزایای کارگران در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  22. زمان آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

آخرین عناوین