رسانه‌ها به‌تنهایی نمی‌توانند امید تزریق کنند

گروه فرهنگی الف،   3970403033

یک مدرس روزنامه‌نگاری معتقد است که کارکرد رسانه‌ها متاثر از رفتارهای عمومی جامعه و رفتار مدیریت جامعه هستند؛ بنابراین رسانه‌ها به تنهایی نمی‌توانند مبشر موضوعی باشند که موجب تسلی‌بخشی به روحیه ناآرام و مایوس جامعه شوند.

فریدون صدیقی در گفت‌وگو با ایسنا درباره‌ی عملکرد رسانه‌ها در قبال پرهیز از گسترش ناامیدی اظهار کرد: رسانه‌ها برای جلوگیری از ناامیدی یا امیدوار کردن مردم طبیعی و بدیهی است که باید خبرها، رویدادها و گزارش‌هایی که خبر امیدوارکننده و آینده قابل اعتماد را ارائه می‌دهند، منتشر کنند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که این نوع رویدادها در جامعه پیش‌روی ما قرار بگیرد اما اگر اتفاقاتی که پیش می‌آید موجب نگرانی شود طبیعتا رسانه‌ها نمی‌توانند کاری انجام دهند به دلیل اینکه باید گزارشگر واقعیت‌هایی باشند که پیش‌روی ماست.

او ادامه داد: البته در کنار گزارش این نوع رویدادها که باعث نگرانی می‌شوند هم می‌توان نظر کارشناسی را همراه کرد که شاید به نقطه‌نظراتی رسید که باعث امیدواری خواننده و مخاطب پیام شود. 

این مدرس ارتباطات درباره‌ی تاثیرپذیری رسانه‌ها از رفتار و مدیریت جامعه بیان کرد: واقعیت این است که کارکرد رسانه‌ها متاثر از رفتارهای عمومی جامعه و رفتار مدیریت جامعه است؛ بنابراین رسانه‌ها به تنهایی نمی‌توانند مبشر موضوعی باشند که موجب تسلی‌بخشی به روحیه ناآرام و مایوس جامعه شوند. کار رسانه پند، اندرز و نصحیت دادن نیست بلکه کارکرد اولیه رسانه‌ها خبری است. امیدوارم مدیریت جامعه، دولت و مسوولان تدبیری بیندیشند که نتیجه کارشان امیدبخشی به جامعه باشد و طبیعی است که رسانه در این مساله می‌تواند در دامن زدن به بسترهایی که امیدبخشی می‌کند، موثر باشد.

صدیقی درباره اینکه عملکرد رسانه برای جلوگیری از توقع بی‌جا باید چگونه باشد؟ اظهار کرد: این مساله دو وجه دارد که وجه اول آن به درک و دانش رسانه از مخاطب بستگی دارد به این معنی که اگر رسانه‌ای فاقد پشتوانه علمی و تجربه به‌سزا و بایسته باشد، طبیعی است که با موج هیجان نهان در رویدادی همراه شود و دستخوش هیجان شود. در واقع رسانه باید دارای تجارب، دانش و منشی باشد که با پدیده‌ها برخورد هیجانی نداشته باشد و واقع‌بینانه برخورد کند.

این روزنامه‌نگار پیشکسوت در پایان به وجه دیگر اشاره کرد و گفت: هدف از دامن زدن به پدیده اتفاقی و هیجانی شاید به این دلیل است که در شرایطی که جامعه بی‌قرار و ملتهب است مخاطب را برای لحظاتی امیدوار کنند تا موجب آرام‌بخشی آن‌ها شوند؛ برای مثال دلخوشی مردم ما این بود که در بازی با اسپانیا به تساوی برسیم که خود این امر شاید کمک کند تا جامعه‌ای که پر از تاثر و تالم ناشی از التهابات اقتصادی و معشیتی است، برای لحظاتی به آرامش برسد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین