اولویتی مضحک برای استیضاح/آیا ربیعی باید پاسخگوی افسار گسیختگی اقتصاد باشد؟

مهیار شریفی،   3970402109 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
اولویتی مضحک برای استیضاح/آیا ربیعی باید پاسخگوی افسار گسیختگی اقتصاد باشد؟

حسین مقصودی نماینده مردم سبزوار در مجلس 24 خرداد ماه در گفتگویی با اشاره به معضلات کلان اقتصادی از آغاز طرح استیضاح وزرا خبر داد و گفت : در صورتی که آقای رئیس جمهور تیم اقتصادی خود را بازسازی نکند 50 تن از نمایندگان استیضاح برخی از وزرا را با اولویت آقای ربیعی تدوین و به هیئت رئیسه تقدیم می‌کنیم. و در نهایت 28 خرداد نیز در گفتگوی دیگری باز خبر از استیضاح علی ربیعی با محورهایی همچون مشکلات بیمه روستائیان و قالیبافان، عدم تعامل با بیمه‌گزاران، مشکلات سازمان تامین اجتماعی و شرکت‌های وابسته، مشکلات شستا، عدم توجه به استفاده از مدیران جوان داد که هیچ کدام از این محورها با حال و هوای این روزهای جامعه و مشکلات معیشتی مردم همخوانی ندارد .

همچنین این نماینده مجلس گفته ؛ امروز با مشکلاتی نظیر کاهش ارزش پول ملی، نوسان بازار ارز، تعطیلی کارخانه‌ها، افزایش قیمت خودرو، و همچنین بالا رفتن قیمت کالا‌ها و اجناس ضروری مردم ... روبررو است.

در مورد این اقدامات و مصاحبه آقای مقصودی نکاتی وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می شود:

الف) آقای مقصودی در مصاحبه خود به معضلات کلان اقتصادی مانند کاهش ارزش پول ملی ، نوسان بازار ارز ، تعطیلی کارخانه ها ، بالا رفتن قیمت کالاها و اجناس ضروری مردم اشاره و در نهایت اولویت استیضاح را به علی ربیعی اختصاص می دهد. سوال این است که وزیر کار در به جود آمدن کدامیک از معضلات نامبرده از طرف این نماینده دخالت دارد و تاثیر گذار است؟ آیا وزیر کار مسئول تنظیم بازار ارز است یا مسئول تنطیم بازار مواد غذایی؟ لازم است که آقای مقصودی یک بار دیگر ساختار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی را نگاه کند شاید جایگاه وزارت تعاون کار و رفاه را با هیئت دولت اشتباه گرفته است.

ب) نکته دومی که در این میان مطرح می شود این است که چرا سایر وزرا در اولویت استیضاح قرار نگرفتند، چرا نماینده سبزوار آقای کرباسیان وزیر اقتصاد را که سرتیم اقتصادی دولت است و سیاست های اقتصادی دولت توسط وی و مجموعه اقتصادی دولت تدوین می شود را لایق اولویت قرار گرفتن برای استیضاح ندانسته است ؟ تنش در بازار ارز و افزایش حدود 48 درصدی نرخ ارز ، مشکلات ایجاد شده برای سپرده گذاران و وضعیت نامناسب بانک ها ، عدم توجه به قانون بهبود محیط کسب و کار ، عبور نقدینگی از مرز هزار و 500 هزار میلیارد تومان ، سردرگمی تولید کنندگان جهت اختصاص ارز و مشکلات عدیده دیگر گویا برای نماینده سبزوار مهم نبوده است.

ج) حال و هوای این روزهای بازار نشان می دهد که قیمت کالاهای اساسی به شدت بالا رفته و قدرت خرید مردم کاهش یافته ، کارخانه ها یکی پس از دیگری تعطیل و تبدیل به بنای متروکه می شوند، قیمت خودرو افزایش شدیدی یافته به طوری که قیمت بعضی از خودورها تا ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است ، شرکت هایی مانند پژو-ستروئن اعلام کرده اند که از ایران خارج می شوند و این خروج هیچ هزینه ای برای این شرکت گویا نخواهد داشت و قرارداد با پژو هم محرمانه ماند . با وجود موارد بالا که مشکلات اندکی از وزارت صنعت و معدن است ، چرا آقای محمد شریعتمداری در اولویت اول استیضاح قرار نگرفته است ؟

د) اخیراً شرکت هایی مانند شل ، توتال ، انی ایتالیا ، پی.جی.ان.آی.جی لهستان به راحتی و بدون هیچگونه تبعاتی از ایران خارج شده اند ، قرارداد وزارت نفت با شل و توتال باز جز محرمانه ها مانده است . افزایش واردات بنزین، انتصاب بازنشستگان در این وزارتخانه و زیرمجموعه های آن ، خسارت بالای ۱۰۰ میلیون دلاری به کشور در حوادث نفتی ، عدم برنامه ریزی و سردرگمی جهت صادرات نفت بعد از تحریم ها مشکلاتی هستند که از جانب وزارت نفت به اقتصاد و کشور تحمیل شده اند ، چرا آقای بیژن زنگنه وزیر نفت در اولویت اول استیضاح قرار نگرفته است ؟

و در نهایت افزایش سرسام آور قیمت مسکن ، امتناع بوئینگ و ایرباس از دادن هواپیما به ایران بدون پرداخت هیچگونه خسارتی ،مشکلات ایجاد شده برای سپرده گذاران، تلفات جاده ای زیاد ، وضعیت نامناسب ایرلاین ها ، مشکلات موجود در دریافت مجوز کسب و کار و بسیاری مسائل دیگر که اشاره شد ثابت می کند اولویت قرار گرفتن ربیعی برای استیضاح ، اولویتی مضحک است.

این یاداشت در پی آن نبوده و نیست که وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی را مبرا از هر گونه خطا بداند بلکه به طور مثال سازمان فنی و حرفه ای مهارت آموزی را به کل کنار گذاشته است و تبدیل به یک سازمان مسکوت و در حاشیه نشسته شده است، یا برخی مدیران کل زیرمجموعه این وزارتخانه ذر استان ها فاقد کارایی لازم هستند ، چون نگارنده از نزدیک تحولات برخی استان های جنوبی کشور را دنبال می کند می توان به ضعف عملکرد اداره کل کار خوزستان و فنی حرفه استان اشاره کرد به طوری که این کم کاری صدای استاندار را درآورده است .

اما نباید بگونه‌ای عمل کرد که مردم احساس کنند برخی نه برای درد مردم که برای درد خود و احیانا منافع فردی و گروهی دست به اقدامی می زنند.

برخی معتقدند ربیعی زیر مجموعه هایی مانند شستا و شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی دارد که در زیر مجموعه های این دو شرکت ، شرکت های زیادی وجود دارد. و همین امر نگاهها و مطالبات و تمنیات از او را افزایش داده است.

انتظار از نمایندگان مجلس پیگیری مطالبات مردم و تشخیص اولویتهای اصلی کشور در جهت تامین منافع مردم است.

حوادث نفتی، عدم برنامه ریزی و سردرگمی جهت صادرات نفت بعد از تحریم ها مشکلاتی هستند که از جانب وزارت نفت به اقتصاد و کشور تحمیل شده اند، چرا آقای بیژن زنگنه وزیر نفت در اولویت اول استیضاح قرار نگرفته است ؟

و در نهایت افزایش سرسام آور قیمت مسکن ، امتناع بوئینگ و ایرباس از دادن هواپیما به ایران بدون پرداخت هیچگونه خسارتی ،مشکلات ایجاد شده برای سپرده گذاران، تلفات جاده ای زیاد ، وضعیت نامناسب ایرلاین ها ، مشکلات موجود در دریافت مجوز کسب و کار و بسیاری مسائل دیگر که اشاره شد ثابت می کند اولویت قرار گرفتن ربیعی برای استیضاح ، اولویتی مضحک است.

 

دیدگاه کاربران

تهرانی۳۹۸۸۲۷۱۴:۴۴:۰۱ ۱۳۹۷/۴/۲
او قربانی باج ندادن به وزارت بهداشت و طرح تحول پزشکان میشود؟
ناشناس۳۹۹۲۸۳۱۸:۵۸:۳۴ ۱۳۹۷/۴/۲
در حقیقت استیضاح ربیعی میخواد هم بگه که نماینده ها فعال هستند و به فکر مشکلات مردمند و هم میخواد به وزرای بیکار و مقصران اصلی کابینه کاری نداشته باشه تا خدانکرده به دولت بر نخوره. مثل شلیک تیر مشقی در نبرد واقعی هستش
ناشناس۳۹۸۸۶۷۱۵:۰۶:۵۵ ۱۳۹۷/۴/۲
اصل کاری را ول کردن رفتن سر فرعی ترین ادم
ناشناس۳۹۸۹۴۶۱۵:۴۷:۵۸ ۱۳۹۷/۴/۲
مجموعه های اقنصادی زیر نظر اقای ربیعی از کل وزارت اقتصاد بزرگ تر هست
ناشناس۳۹۹۱۹۷۱۸:۰۲:۱۴ ۱۳۹۷/۴/۲
اولاَ شرایط کشور در حالت نرمال نیست همه سیستم به هم خورده است و اقیانوسی هم از نقدینگی داریم. دوماَ قریب به اکثر مدیران در این چهل سال، مدیر نبوده و نیستند اینها افرادی بوده و هستند که پول نفت را خرج می کنند ، اینها نه فکر درآمد بوده و هستند و نه می توانند درآمد کسب کنند. ساختار حکومت بدن نفت باید طرح ریزی شود. بجای اینکه جریان از حکومت به سمت مردم باشد باید برعکس گردد و تمام جریانات از مردم شروع شوند.
ناشناس۳۹۹۲۲۶۱۸:۱۹:۰۴ ۱۳۹۷/۴/۲
یک چیزی از او خواسته اند ،جواب منفی داده است .
ناشناس۳۹۹۳۱۰۱۹:۲۳:۲۳ ۱۳۹۷/۴/۲
کوتاه بیایید. قبلنا دیدیم چجوری استیضاح می کنید.
ناشناس۳۹۹۶۱۴۰۰:۰۲:۱۵ ۱۳۹۷/۴/۳
با افکار مردم بازی نکنید. مجلس از توان لازم برخوردار نیست.
ناشناس۴۰۱۴۵۹۱۷:۴۴:۲۷ ۱۳۹۷/۴/۳
چند نفر نماینده منتقد استیضاح می کنه بعد ... نمایندگان موافق خودشون با چند تا جواب الکی وزیر می گویند قانع شدیم ! استیضاح یعنی هیچ....!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین