به بهانه نامه صد فعال سیاسی؛ آدرسی برای ترامپ توسط دلالان تحریم و تجربه ای که ایران از کره‌شمالی آموخت

مهدی محمدی،   3970329226 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

آدرسی برای ترامپ توسط دلالان تحریم و تجربه ای که ایران از کره‌شمالی آموخت

نامه یکصد فعال سیاسی که اکنون دیگر باید همه آنها را اپوزیسیون محسوب کرد، یک پدیده عادی، تصادفی یا حاشیه‌ای نیست. این نامه ادامه یک روند برنامه‌‌ریزی شده، محصول یک پروژه توافق شده میان بازیگران داخلی و خارجی و در حکم تکمیل پروژه ترامپ علیه ایران توسط بازیگران و عوامل داخلی است. شبکه همکار غرب، همچون روزها و ماه‌‌های پس از فتنه 88 دوباره به میدان آمده تا سهم خود را در تکمیل پروژه فشار علیه کشور ادا کند.

این نامه ظاهرا درخواستی قدیمی و تکراری را مطرح می‌کند و می‌گوید ایران باید وارد مذاکرات مستقیم جامع و بدون پیش‌شرط با آمریکا شود. اما اگر مساله در چارچوب بازی بزرگی که میان ایران و آمریکا در جریان است و طراحی‌ای که آمریکا و اسرائیل برای ماه‌‌های آینده ایران کرده‌‌اند، تحلیل شود، آنوقت مساله به کلی صورتی دگرگون پیدا می‌کند.

نویسندگان نامه کذایی که سهل است، اکنون هر روزنامه‌خوان متوسط‌الحالی می‌داند خروج ترامپ از برجام مبتنی بر یک استراتژی برای ماه‌‌های آینده علیه ایران بوده است. اینکه این استراتژی چقدر واقع‌بینانه است و عملا می‌تواند پیاده شود یا نه، جای خود بحثی است اما تردیدی نیست که یک راهبرد بشدت خصمانه علیه ایران طراحی شده که خروج از برجام تنها نقطه آغاز آن بوده است.

این راهبرد در اصل ناشی از ضعف آمریکاست. پیشروی‌‌های خیره‌کننده ایران در محیط منطقه‌ای، آمریکا را متقاعد کرد چاره‌ای ندارد جز اینکه هر چه سریع‌‌‌‌‌‌تر یک راهبرد بازدارنده در مقابل ایران تعریف کند. این راهبرد بازدارنده اما بر خلاف تصور اولیه به جای تمرکز صرف روی پارامترهای منطقه‌ای، در واقع محیط داخلی ایران را هدف گرفته است.

آمریکا اینگونه ارزیابی کرده است که می‌تواند با تشدید فشارهای اقتصادی، میان اقتصاد و بخش دفاع در ذهن جامعه ایرانی تقابل ایجاد کند، در گام بعد نارضایتی‌‌های خرد اقتصادی را گروگان بگیرد و اعتراضات لکه‌ای را که عمدتا ریشه در ندانم‌کاری و کارنابلدی دستگاه‌ها دارد به اعتراضات سراسری تبدیل کند و از دل این اعتراض گزینه مذاکره مستقیم، همه‌جانبه و بدون پیش‌شرط با آمریکا را به عنوان تنها راه‌حل به افکار عمومی داخلی القا کند و درنهایت یک برجام بزرگ‌‌‌‌‌‌تر که شامل تخریب همه مولفه‌‌های قدرت ملی ایران باشد روی دست کشور بگذارد. آمریکایی‌ها می‌گویند در آن صورت براندازی در ایران رخ داده بدون اینکه آمریکا هزینه براندازی را پرداخته باشد و ایران مهار می‌شود بدون اینکه حتی یک گلوله شلیک شده باشد.

ایده مذاکره مستقیم با آمریکا در این چارچوب، در واقع بخشی از یک پروژه بزرگ‌‌‌‌‌‌تر است که آمریکا بشدت نیازمند طرح آن از سوی یک جریان در داخل کشور بوده است. روزی که ترامپ از برجام خارج شد، آشکار بود که اگر پروژه فشار آمریکا علیه ایران یک پروژه واقعی باشد، بالاخره باید این صدا از جایی بلند شود. کسانی که این نامه را تهیه کرده‌‌اند- اگر پس پرده آن آشکار شود- تکه‌ای از پازل را تکمیل کرده‌‌اند که نه ترامپ و نه هیچ‌کس دیگر بیرون ایران، قادر به تکمیل آن نبود. بدون جریانی در داخل ایران که تهدید را بزرگنمایی کند، سبد گزینه‌‌های ایران را تهی نشان بدهد، مولفه‌‌های قدرت ملی کشور را تخریب کند، مردم را بترساند و پی در پی آدرس آمریکا را به عنوان یگانه راه نجات به افکار عمومی بدهد، اساسا پروژه فشار از بیرون کار نمی‌کند.

ماموریت «انتقال فشار به داخل» باید توسط داوطلبانی انجام می‌شد و اکنون می‌دانیم آن داوطلبان چه کسانی هستند. من ادعا نمی‌کنم این نامه با هماهنگی کامل طرف خارجی نوشته شده؛ ادعا در واقع بالاتر از این است: کار برخی به جایی رسیده که برای اینکه پروژه اسرائیل و آمریکا را در ایران پیاده کنند، طرف خارجی نیازی به هماهنگی با آنها هم ندارد؛ خود به خود هماهنگند! یاد آن جمله «مایکل مورل» قائم‌مقام اسبق سیا می‌افتم که جایی گفته بود برنامه ما در ایران رسیدن به نقطه‌ای است که اساسا نیاز به جاسوسی نداشته باشیم!

اما مساله اصلی چیست؟
اولا- این نامه حاوی این آدرس برای ترامپ است که مسیر فشار و تحریم علیه ایران جواب می‌دهد و کسانی در ایران هستند که خروج او از برجام را نه‌تنها مستوجب تنبیه و مجازات نمی‌دانند، بلکه آماده‌‌اند به او جایزه بدهند. امضا‌کنندگان این نامه «دلالان تحریم» علیه ملت ایران هستند، کسانی که در حال از بین بردن تردیدها و جمع کردن خاطر آمریکا در این باره هستند که توانسته با فشار از بیرون اختلاف داخلی ایجاد کرده و با از بین بردن برجام هسته‌ای راه را برای تحمیل برجام فراهسته‌ای به ایران هموار کند.

اگر فردا روز تحریم‌ها و دشواری‌‌‌های بی‌سابقه‌ای از راه برسد، مقصر کسانی هستند که به آمریکا کد دادند اگر فشار بیاورد می‌تواند امتیاز بیشتر  بگیرد، درست همانند سال 88 که آمریکا ناامید و ناتوان پی راه چاره‌ای می‌گشت تا اینکه کسانی از منسوبان فتنه 88 مشاوره دادند راه چاره تحریم‌‌های فلج‌کننده علیه سفره مردم است. نامه یکصد فعال سیاسی دقیقا همان چیزی است که آمریکا برای تشدید فشارها به آن نیاز داشت. اپوزیسیون سازش‌طلب امروز برای ملت ایران از ارتش آمریکا خطرناک‌‌‌‌‌‌تر است.

ثانیا- راه‌حلی که ظاهرا ارائه شده در واقع هیچ ارزشی ندارد. اینطور نیست که ایران با آمریکا مذاکره نکرده و حالا تازه باید برود و این گزینه را امتحان کند. جامع یا موضوعی بودن مذاکرات هم تغییری در اصل مساله ایجاد نمی‌کند. ایران در برجام با آمریکا مذاکره و توافق کرد و اکنون با بی‌شرمانه‌‌‌‌‌ترین نقض عهد تاریخ مواجه است. گزینه مذاکره با آمریکا دیگر آن گزینه جذاب سابق نیست. اتفاقا امروز اصل بر این است که نباید مذاکره‌ای اتفاق بیفتد و کسانی که مدافع مذاکره هستند باید دلیلی اقامه کنند که نشستن و توافق کردن با موجودی مانند ترامپ، فایده‌ای دارد.

ثالثا- لااقل تا وقتی که تیم ترامپ سر کار است مذاکره فشار را متوقف نمی‌کند. از حیث تکنیکی، همان‌طور که مدل کره‌شمالی هم نشان می‌دهد ترامپ قائل به تئوری رفع تدریجی تحریم‌ها نیست و حتی اگر مذاکرات آغاز شود، از فشار به عنوان ابزاری برای صفر کردن گزینه‌‌های ایران استفاده خواهد کرد.

در واقع اگر ایران چیزی از تجربه کره‌شمالی آموخته باشد همین است که اصلاح‌‌‌‌‌‌طلبان و اعتدالیون چه مذاکره‌کنندگان بدی بوده‌‌اند و جوانک کره‌ای الگوی فشار آمریکا را بهتر از آنها مدیریت کرده است. ضمن اینکه همانطور که کسانی مانند ولی‌رضا نصر گفته‌‌اند فرق کره‌شمالی با ایران این است که سلاح هسته‌ای دارد و سیاست داخلی ندارد! بنابراین رفتن به مسیر کره‌شمالی چیزی عاید اصلاح‌‌‌‌‌‌طلبان و اعتدالیون محترم نخواهد کرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۹۳۸۹۲۱۶:۱۸:۳۱ ۱۳۹۷/۳/۲۹
اگر می خواهید فشارهای اقتصادی آمریکا موثر نیفتد و امتیازی هم داده نشود پس باید در داخل موارد زیر را شروع کنید : 1- مفسدان و رانت خواران را شناسایی و مجازات کنید و آنان را به ملت معرفی کنید. 2- مدیران ناکار آمد را صرف نظر از خط فکری و سیاسی برکنار و به جای آنها مدیرانی لایق ، پاسخگو و کارآمد بگمارید. 3- تبعیض ها و بی عدالتی های اقتصادی ، سیاسی ، منطقه ای و ... را کاملا برطرف نموده و تمام قوانین تبعیض آمیز ، انحصار آور و فساد انگیز را اصلاح کنید. 4- مدیران و افرادی که در راس نظام هستند ، ریخت و پاش در زندگی فردی و تحمیل هزینه های اضافی به بیت المال مانند سفرها و ماموریت ها غیر ضرور خارجی و داخلی را متوقف نموده و زندگی خود را هم سطح طبقه متوسط تنظیم کنند.
ناشناس۳۹۴۲۷۱۲۰:۲۸:۰۵ ۱۳۹۷/۳/۲۹
مشکل مملکت این چیزها نیست کشور تکنولوژی تولید و توان صادرات ندارد چون تحریم
ناشناس۳۹۴۲۷۴۲۰:۳۰:۱۶ ۱۳۹۷/۳/۲۹
اینهایی که منفی دادن مخالف مبارزه با فساد سیستماتیک هستن؟مخالف گذاشتن افراد لایق در پستها هستند؟ دقیقا مخالف چی هستند؟
ناشناس۳۹۴۴۹۰۲۳:۵۶:۳۱ ۱۳۹۷/۳/۲۹
این چیزهای که نوشته اید در مورد کشور سوئیس هست
ناشناس۳۹۳۹۱۵۱۶:۲۶:۱۱ ۱۳۹۷/۳/۲۹
امریکا هیچ فشاری روش نمیاد راحت نشسته تحریم گذاشته تا اقتصاد ایران کاملا نابود بشه.80 درصد مردم دنبال زندگیشون هستن
ناشناس۳۹۴۲۳۰۱۹:۵۱:۰۶ ۱۳۹۷/۳/۲۹
کسی که این متن را نوشته نمیداند که تحریمها چه بلایی بر سر مردم عادی ایران خواهد آورد. و یا برایش مهم نیست. تاسف و تاسف که مردم ایران پاسوز سیاسی کاری های جناح ها شده اند.
ناشناس۳۹۴۲۹۵۲۰:۴۹:۱۱ ۱۳۹۷/۳/۲۹
باید دانشگاهها ومراکز پژوهشی هر چه در توان دارند به کمک اقتصاد بیایند وصنعت را فعال سازند تقسیم کار بین مراکز تولید علم شود مراکز ناتوان وضعیف را کوچک کنند تا هزینه کمتر شود
ناشناس۳۹۴۳۰۴۲۰:۵۱:۵۶ ۱۳۹۷/۳/۲۹
راه رفته کره شمالی را نباید برویم ، باید مذاکره کنیم و وضع را از این بدتر نکنیم ، مرگ و مرگ نتیجه اش نابودی خود ما شده است . ژن های خوب که گرین کارت دارند و برایشان قیمت دلار مطرح نیست . این مردم هستندکه با فقر و بیکاری دست به گریبان هستند .
ناشناس۳۹۴۴۳۷۲۲:۴۹:۳۱ ۱۳۹۷/۳/۲۹
مسئول تحریم کسانی هستند که کشور را وارد تحریم کردند.
ناشناس۳۹۴۴۴۱۲۲:۵۴:۴۲ ۱۳۹۷/۳/۲۹
چرا برای این صدنفر پرونده سازی میکنید.
امید۳۹۴۵۴۰۰۰:۴۷:۴۸ ۱۳۹۷/۳/۳۰
من میگویم در حال حاضر با آمریکا مذاکره نباید بکنیم چون مذاکره عزتمندانه وقتش گذشته ولی از طرف دیگر لازم هم نیست دشمن را چنان تحریک کنیم (مستمسک بدهیم) تا دشمنیش را با ما بیشتر کند یا بهانه داشته باشد که در افکار عمومی ما را شرور جلوه دهد.رفتار کاملا صلح طلبانه و بدون سر وصدا خدا پسندانه تر و عاقلانه تر است.و اینطوری دشمن را خلع سلاح میکنیم.
محمد قاسمی۳۹۴۵۴۱۰۰:۴۸:۴۹ ۱۳۹۷/۳/۳۰
اگر میخوایم به چیزی که دنبالش هستیم برسیم و مولفه های قدرت کشور رو حفظ کنیم دو کار رو همزمان باید پیش ببریم اول وحدت ملی و حذف هرگونه اختلاف هرچند به صورت صوری دوم انقلاب مدیریتی فارغ از هرگونه حزب و جناح که این کار کمتر از انقلاب سال 57 نیست و ثمره ای بزرگ خواهد داشت. بهرحال انقلاب در ظاهر رخ داد و اخلاق سلطنتی در برخی از مسئولین باقی مونده. انقلاب سوم مستلزم حضور پر شور جوانان انقلابی سال 57 هست همه باهم، وطن پرستان و مذهبی ها و ملی گرایان و هر کس که به قاعده ای از اخلاق متصله اونوقت میشه امیدوار بود دوره ترامپ دوره رشد و بالندگی و زمان تاریخ سازی دوباره ماست.
ناشناس۳۹۴۵۴۸۰۱:۰۰:۰۰ ۱۳۹۷/۳/۳۰
به عنوان یک ایرانی که به نود درصد سیاستهای نظام انتقاد دارم حاضرم تا پای مرگ جلوی تحقیر شدن بایستم به شرطی که مسوولین کاخ نشینی را رها کنند. فرزندانشان تابعیت کانادا و آمریکا را نداشته باشند. شایسته ی پستشان باشند. رانت نفروشند. کشور ملوک طوایفی اداره نشود. من حاضرم
ناشناس۳۹۴۵۷۴۰۱:۲۵:۰۹ ۱۳۹۷/۳/۳۰
نویسنده راه را اشتباه رفته است.
تولید کننده ورشکسته۳۹۴۶۴۴۰۵:۳۴:۵۸ ۱۳۹۷/۳/۳۰
تولید ورشکسته بانکها ورشکسته اقتصاد ورشکسته ..............چیز دیگری از بدنه اقتصادی کشور باقی نمانده.
ناشناس۳۹۴۶۶۷۰۷:۱۷:۵۵ ۱۳۹۷/۳/۳۰
این افراد سر سپرده آمریکا هستند متنی که سازمان سیا برای آن ها دیکته کرده است را منتشر کرده اند وهیچ گونه اراده ی سیاسی از خودشان ندارند ، متاسفانه عده ای قلیل هم هستند که فکر می کنند اگر وارد مذاکره با آمریکا بشویم مملکت گل و بلبل می شود ، درحالی که نمی دانند اگر تز مقاومت در برابر استکبار شکسته شود ومردم منطقه از نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی دلسرد شوند دشمن فرصت یک لحظه آسایش را هم به ما نمی دهد.ملت باید بیدار باشند وگوش به فرمان رهبری تا پای جان از حیثیت ایرانی دفاع کنند.
مرتضی حاجی احمدی۳۹۴۷۱۱۰۸:۳۲:۱۰ ۱۳۹۷/۳/۳۰
عالی
ناشناس۳۹۵۶۱۳۱۶:۴۳:۴۲ ۱۳۹۷/۳/۳۰
نویسنده مطلب قیمت مسکن و دلار و سکه رو ندیده و فقط ایدولوژی خودش رو تحمیل میکنه و به بقیه بر چسب میزنه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    12. کمی دیر نیست؟

    13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

    24. اسراییل چه باید بکند؟ 

    25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

    پربحث‌های اخیر

      پربحث‌های هفته

      1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

      2. این صدای اقتدار ایران است ...

      3. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

      4. وحدت ملی با وعده صادق

      5. استخوانی در گلوی اسرائیل!

      6. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

      7. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

      8. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

      9. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

      10. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

      11. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

      12. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

      13. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

      14. اسراییل چه باید بکند؟ 

      15. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

      16. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

      17. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

      18. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

      19. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

      20. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

      21. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

      22. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

      23. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

      24. احتمال تشکیل استان تهران غربی

      25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

      آخرین عناوین