در یک برنامه تلویزیونی مطرح شدِ بازار خودرو کاملا انحصاری است/ چرا شرکت های خودروساز به آشفتگی بازار دامن زدند؟

گروه اقتصادی الف،   3970328041 ۳۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس شورای رقابت با بان اینکه پیش از اعلام ترامپ مشکلی در بحث بازار وجود نداشت، اما پس از صحبت های وی این آشفتگی بازار به وجود آمدُ گفت: قیمت خودرو به تعداد شرکت ها بستگی ندارد و به سهم بازار مربوط می شود و این بازار، بازار انحصاری است؛ یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم می‌گوید: چرا وقتی شرکت های خودرو ساز می توانستند جلوی التهاب را بگیرند، به این آشفتگی دامن زدند؟

 بازار خودرو کاملا انحصاری است/ چرا شرکت های خودروساز به آشفتگی بازار دامن زدند؟
به گزارش الف؛ بررسی ثبت نام و نابسامانی قیمت خودروها موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری شب گذشته بود که با حضور امیرحسین کاکایی مشاور مدیر عامل ایران خودرو و خاکساری کارشناس بازار برگزار شد.

امیرحسین کاکایی مشاور و مدیر عامل ایران خودرو در ابتدای برنامه گفت: تا قبل از بهمن ماه زمزمه های تلاطم ارز و سکه پیش آمد و الان نوبت خودرو است. همه می دانیم که بعد از عید با افزایش قیمت خودرو مواجه هستیم. البته یک سلسله اتفاقاتی افتاد که این تنش قیمت طبیعی بود و ابتدا از خودروهای گران قیمت شروع شد و حال به خودروهای ارزان قیمت رسیده است. امروز بقیه بازارهای سرمایه به انتها رسیدند و مردم ما به خودرو روی آورده و طبیعی است که مردم به سمت سرمایه گذاری در این حوزه بروند.

خاکساری ضمن رد کردن این نظریه گفت: قیمت خودرو نسبت به قدرت خرید خودرو در جهان طبیعی نیست و قطعا در اینجا بحث انحصار وجود دارد. مقدار هر کالایی وقتی به بازار عرضه می شود مشخص است. ما وقتی صحبت از خودرو در ایران می کنیم، یعنی در کشورمان یک عرضه همه جانبه داریم‌.

دلیل آشفتگی بازار خودرو، دخالت ایران خودرو و سایپا است

کاکایی عنوان کرد: دستوری نمی شود قیمت را تعیین کرد، وقتی ما صنعتی داریم که همه جانبه از آن حمایت می شود؛ پس این آشفتگی دلیل دخالت ایران خودرو و سایپا است. در سال گذشته قیمت ارز مبادله ای با قطعه سازان معامله شد که تا شب عید این اتفاقات رقم خورد و همه چیز با قیمت روز پیش رفته است و پیشواز نیست.ما در ایران ۵ شرکت خودرو سازی داریم و انحصاری بین دو شرکت ایران خودرو و سایپا نیست.

خاکساری عنوان کرد: ایران خودرو و سایپا در جاده های ما قرار گرفتند و با جان و خون مردم بازی می کنند. ما در دنیا شاهد هستیم که قیمت یک خودرو معادل چهار برابر دستمزد حقوق یک مهندس است و این کاری به تورم کشورها ندارد.در حال حاضر خودرو بدتر از خودروهای ایران خودرو و سایپا نداریم، وقتی خودرو را با آن برق آن چنانی و کارگر ارزان تولید می کنیم، چه طور می شود که این خودرو بعد از تمام مشکلات به این شکل دست مردم می رسد.

بازار خودرو در کشور کاملا انحصاری است

رضا شیوا رئیس شورای رقابت در ادامه در تماسی تلفنی گفت: در رابطه با خودروهایی صحبت می کنیم که بازار انحصاری دارند. قیمت خودرو به تعداد شرکت ها بستگی ندارد و به سهم بازار مربوط می شود و این بازار، بازار انحصاری است.

رئیس شورای رقابت گفت: بانک مرکزی سه متغیر دارد که یکی از آنها تورم بخشی است که سال به سال تورم اجزای خودرو را محاسبه می کند و‌ پس از آن ما قیمت واحد را اعلام می کنیم. بانک مرکزی تا پایان اسفند ماه قیمت تورم را محاسبه می کند و تا پایان سال به ما اعلام می کند.

وی با اشاره به جلسه ای که با خودرو سازان داشت، گفت: پیش از اعلام ترامپ مشکلی در بحث بازار وجود نداشت، اما پس از صحبت های وی این آشفتگی بازار به وجود آمد.

سید مهدی مقدسی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه برنامه بیان کرد: ما وقتی هزینه های تمام شده خودرو را بررسی کنیم، مشاهده می کنیم که می شد تعادلی برقرار کرد؛ اما چرا وقتی شرکت های خودرو ساز می توانستند جلوی التهاب را بگیرند، به این آشفتگی دامن زدند؟

کاکایی در جواب تصریح کرد: قبل از اینکه این التهاب به بازار داخلی برسد، بر سر خودرو های وارداتی بود.

کاکایی بیان کرد: بالاترین نرخ واردات را در سال ۸۹ و ۹۰ داشتیم که خیلی ها با واردات خودرو خوشحال شدند. ما در این صنعت چند ماهی است که سرمایه گذاری نکرده ایم و پیش از برجام با چند شرکت خارجی مذاکره ها انجام شد، اما به نیمه رسید و قراردادها صورت نپذیرفت.

مردم هزینه عدم مدیریت را می پردازند

سید مهدی مقدسی عضو کمیسیون صنایع مجلس در ادامه برنامه با اشاره به اینکه نباید صورت مسئله را پاک کرد باید به دنبال راه حل منطقی بود خاطرنشان کرد: متاسفانه مردم هزینه عدم مدیریت را می پردازند، اما می شد با اصلاح ساختار و روش های مختلف، موضوع را کنترل کرد.

وی با بیان اینکه التهابات بازار ارز و طلا، هجمه‌ای به بازار خودرو آورد اظهار کرد: چرا خودروسازان که توان عرضه را داشتند گذاشتند تا بازار ملتهب شود و بعد عرضه کنند.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به اینکه وقتی هزینه‌های تمام شده خودرو را محاسبه می‌کنیم می بینیم که می توان برخی از مسائل را با روش های اصلاحی کنترل کرد، گفت: خودرو ساز ها به جای اینکه فضا را مدیریت کنند و آثار تبعی هر فشاری را به حداقل برسانند به دنبال حل مشکلات خود هستند.

وی با اشاره به طرح ساماندهی خودرو افزود: این طرح به امضای اکثر نمایندگان مجلس رسیده و موضوع به کمیسیون ارجاع داده شده، اما قرار است تا شش ماه مسکوت بماند.

مقدسی با اشاره به اینکه انحصار خودرو باید شکسته شود اظهار کرد: باید فضایی را فراهم کرد تا خودروسازان دیگر بتوانند به بازار بیایند.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به اینکه یک شوکی از نظر نقدینگی در بازار ایجاد شده است، افزود: باید اوضاع را مدیریت کرد، لذا در کمیسیون صنایع موضوع را دنبال می کنیم و حوزه نظارتی خودمان را وسیع خواهیم کرد و از سوی دیگر، مسائل را به شدت بررسی می‌کنیم و به کسی اجازه ملتهب کردن بازار را نمی دهیم.

امروز در جنگ اقتصادی قرار داریم

کاکایی مشاور مدیرعامل شرکت ایران خودرو در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه ما در جنگ اقتصادی قرار داریم گفت: خودروسازان برنامه های مدیریت بحران دارند، از سال ۸۹ به بعد صنعت خودرو به شدت ضربه دید و در سال ۹۲ به اوج خود رسید.

وی با بیان اینکه اگر وضعیت به این صورت ادامه پیدا کند تمام کارهای توسعه ای با چالش جدی مواجه می شود اظهار کرد: بنده چالش بازار را قبول ندارم که برای خودروسازان است، متاسفانه به طرز عجیبی از اطراف می خواهند این صنعت را به زمین بزنند تا واردات صورت گیرد.

کاکایی با اشاره به اینکه در دو ماه اول سال افزایش تولید داشتیم، گفت: قبل از حاشیه ها در خودروهای وارداتی، بازار آزاد وجود داشت به طوری که بالاترین نرخ واردات را داشتیم که در نهایت صنعت خودرو به زمین زده شد.

وی با اشاره به اینکه ترامپ صنعت خودرو را سه ماه اول تحریم کرد و ۶ ماه بعد برای بانک ها و نفت برنامه ریزی کرد، گفت: در صنعت خودروسازی چندین سال برنامه‌ریزی صورت گرفته نشد .

وی با اشاره به اینکه خودروسازان بزرگ تحت نظارت کامل هستند گفت: قرار فروش 6 هزار خودرو گذاشته شده بود لذا، ۲۷ میلیون مراجعه به سایت صورت گرفت و این ۶ هزار خودرو به صورت رندوم در کل ایران پخش شده است، بنابراین تهمت زده می شود که 9 هزار خودرو احتکار شده است، نباید تمام سیستم نظارتی کشور را با این گونه صحبت ها زیر سوال برد.

۱۲ درصد هزینه های خودرو متعلق به مالیات و عوارض است

وی با اشاره به اینکه ۱۲ درصد هزینه های خودرو متعلق به مالیات و عوارض است عنوان کرد: قیمت کارگر ارزان نیست، متوسط کارگر در ایران خودرو و سایپا بالای ۴ تا ۵ میلیون است ، امروز ایران خودرو ۲۲۰ هزار خودرو را به فروش رساند و این مسئله باعث نمی‌شود، حاشیه بازار پایین بیاید لذا مردم می دانند که با مشکل روبه رو هستیم.

مشاوره مدیرعامل شرکت ایران خودرو با اشاره به اینکه ساندرو متعلق به رنو است، به همین دلیل حاشیه بازار برای این خودرو پیدا شده است ادامه داد: تا جایی که اطلاع دارم چند سال است که در انواع تحریم به سر می‌بریم و لذا مشکل انتقال فناوری در قطعه سازی داریم ، اگر وضعیت به این صورت ادامه پیدا کند تمام کارهای توسعه ای با چالش جدی مواجه می شوند، حاشیه بازار همچنان ادامه دارد و این مسئله از اختلاف ارز واقعی از نرخ ارز رسمی است، ما در واردات دخالتی نداریم و نخواهیم داشت، در مرداد سال گذشته به منظور کنترل ارز جلوی واردات گرفته شد.

خاکساری استاد دانشگاه و اقتصاددان با اشاره به اینکه صنعت خودرو صنعتی اشتغالزا نیست بلکه سرمایه بر است عنوان کرد: اقتصاد راهکار هایی دارد که باید در آن عرضه و تقاضا را به تعادل رساند.

محصول بی‌کیفیت، پول و جان و محیط زیست را از بین می‌برد

این اقتصاددان با بیان اینکه برای آشفتگی‌های ساختگی نمی‌توان کاری انجام داد افزود: برای دلالی های سازماندهی شده نمی‌توان کاری انجام داد، در آشفتگی های ایجاد شده عده ای سود جویی می کنند.

وی با اشاره به اینکه دلال بازار خودرو سازمان یافته است، خاطرنشان کرد: خودرو را نباید بدون کیفیت تولید کرد؛ انحصار شدیدی بر روی خودرو وجود دارد، زیرا خودرو تنها محصولی است که در آن هم سند و هم پلاک باید وجود داشته باشد.

خاکساری تصریح کرد: اگر می‌خواهیم معضل صنعت خودرو را پیدا کنیم باید بر روی اعضای سیاست گذاری خودرو دست بگذاریم و آنها را شناسایی کنیم تا در نهایت معضل کار مشخص شود.

وی با اشاره به اینکه خودروهای کره ای مانند سانتافه سال گذشته ۲۲۰ میلیون تومان قیمت داشت، اما به یکباره قیمت آن به ۴۷۰ میلیون تومان رسیده است گفت: علیرغم مسائلی که در دنیا وجود دارد و آمریکا و اروپا به جان هم افتادند، باید بر روی تراز پرداخت در معاملات جهانی حساب کرد، قیمت خودروها مانند زنجیر به هم دیگر وصل است وقتی قیمت سانتافه بالا می رود ، قیمت مزدا 3 هم نیز افزایش پیدا می‌کند، محصول بی‌کیفیت پول و جان و محیط زیست را از بین می‌برد، لذا باید خودروهای دیگر به صورت مستقل در ایران کار کنند ، محصولی که جان و مال مردم را از بین می برد کالای ایرانی نیست.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۹۱۲۹۵۰۸:۵۳:۲۷ ۱۳۹۷/۳/۲۸
محمود خان صادقی طرفدار شفافیت و FATF, چرا اینجا ها طرفدار شفاف سازی نیست؟!
ناشناس۳۹۱۶۶۴۱۲:۴۸:۰۴ ۱۳۹۷/۳/۲۸
چرا همه چیز را جناحی می کنید ؟ ربط شقایق خانم با جناب گودرز چیه الان این وسط؟ صنعت خودرو دستپخت هر دو جناحه هیچ کدام هم مبرا نیستند چون هر دو به انحصار خودرو و افتضاح فعلی میدان دادن
خرمی۳۹۱۷۵۹۱۳:۵۶:۵۳ ۱۳۹۷/۳/۲۸
عجب حالا دستپخت هر دو جناحه؟ اگر موفقیتی بود بازم میگفتید برای هر دو جناحه؟؟؟
شاهرخ۳۹۱۳۱۲۰۹:۱۶:۰۶ ۱۳۹۷/۳/۲۸
اینها که گفتید اظهر من الشمس بود و هست....سوال اینه چرا کسی یا ارگانی جلوشون رو نمی گیره!!!؟؟؟؟ به نظرم اگه در روستایی دزدی زیاد شد اول باید گردن داروغه را زد....
ناشناس۳۹۱۳۱۳۰۹:۱۹:۲۸ ۱۳۹۷/۳/۲۸
یعنی واقعا هیچکس نیست جلوی اینارو بگیره؟ یعنی اینقدر این کشور بی در و پیکر و هرکی هرکیه؟ امیدوارم مردم غیرت بخرج بدن و نخرن
Ahmad۳۹۱۶۷۵۱۲:۵۱:۲۷ ۱۳۹۷/۳/۲۸
دوست عزیز این برنامه سالهاست از مسئولین ، در مورد معظلات و مشکلات پرسیده میشود و تا حالا هم هیچ مسئولی مقصر شناخته نشده همش مردم مقصرند نتیجه این برنامه در کل این سالها ، حسن نیت مسئول و ابقا ایشان و همچنین مقصر شناختن مردم بوده و هست یا مردم عجولند یا پر مصرف تر از جان یا بی دقت یا بی فرهنگ خلاصه تمام مشکلات ایران ، مردم مقصرندد و منتظر کاهش قیمت نباشید با این بازی ها اگه میخواستند درست کنند لزومی نداشت اینجور دادوقال کنند فقط یک بخشنامه
ناشناس۳۹۱۳۱۶۰۹:۲۳:۲۱ ۱۳۹۷/۳/۲۸
نه به خرید خودروی صفر
مرد۳۹۱۸۴۵۱۴:۴۷:۲۶ ۱۳۹۷/۳/۲۸
نه به خرید خودرو صفر: 27 میلیون مراجعه برای خرید! ازماست که برماست...
ناشناس۳۹۱۹۸۸۱۶:۱۰:۱۶ ۱۳۹۷/۳/۲۸
از ماست که بر ماست
ناشناس۳۹۱۳۱۷۰۹:۲۵:۴۵ ۱۳۹۷/۳/۲۸
پشت سر گرانی خودرو مدیران دولتی هستند. پشت سر گرانی مسکن اتحادیه املاک است. پشت سر گرانی سکه و ارز بانک مرکزی است. پشت سر گرانی خدمات دفترخانه های اسناد رسمی قوه قضاییه است. پشت سر گرانی سهام در بورس سازمان بورس و مدیران انتصابی هستند. همه چیز را گران کرده اند جز درآمد مردم را. بزودی بهشت زهرا قیمت قبر را گران می کند. مدارس هم شهریه های غیر قانونی را گران می کنند. نرخ تاکسی ها هم گران می شود. داستان گرانی ها یک داستان دنباله دار است. دولت و مجلس و قوه قضاییه و بانک مرکزی مقصر گرانی هستند. باید می دانستند که با اولین مجوز گرانی همه بازارها به صورت دنباله دار گران خواهد شد. باید با اولین متخلف برخورد قاطع انجام می شد. مردم را در زیر بار زندگی درمانده کرده اند.
ناشناس۳۹۴۳۷۱۲۱:۳۷:۴۳ ۱۳۹۷/۳/۲۹
هر بنگاه دولتی را که هر جای دنیا باشد اگر بررسی کنند بنگاه موفقی نخواهد بود و این مسئله در ایران بعلت فساد ساختاری و نبود شایسته سالاری تشدید این ناکارمدی را به دنبال داشته است. صنعت خودرو با ارائه آمار اشتغال همیشه معدود منتقدان در دولت را کنار زده و با استفده از رانت مافیای خود دولت را مجبور به حفظ وضع موجود نبوده است. امروز همه میدانند که این صنعت طفلی است 50 ساله که امکان بلوغ با این سیستم امکان پذیر نیست و عقب ماندگی آن روز به روز بیشتر میشود. متاسفانه مدیران نالایق این صنعت در چند سال اخیر برای کم کردن ناراضیان و منتقدان اقدام به مونتاژ محصولات برند های چینی در تیراژ پایین کردند که باعث کم شدن سود دهی شرکت های خودروسازی میشود و التهابات چند وقت اخیر بهترین فرصت برای جبران آن می بینند. مردم بزرگ ایران نیک میدانند که با تغییر دولت هیچ تغییری در بازار خودرو ایجاد نخواهد شد و چه بخواهند چه نخواهند مجبور به خرید محصولات از رده خارج و بی کیفیت این دو غول باصطلاح خودروسازی هستند و تنها خودشان میتوانند با ایجاد کمپین های واقعی و قوی با این معضل برخورد کنند و لاغیر. به امید آن روز...
سهیل روشنگر۳۹۱۳۲۳۰۹:۲۸:۰۵ ۱۳۹۷/۳/۲۸
دقت کردید چندین ساله چه زمان اصلاح طلبان چه اصولگرایان همه منتقدن و درد رو میدونن ولی هیچ اتفاقی نمیفته و بدترم میشه. مثلن همین تعرفه رو باز هم زیاد کردن. حتا خودشونم در مقام منتقد در میان. چرا؟ دلیل چیه؟ هر روز ما خبر داریم که فلان کارشناس نظر میده و ساده و درست و بدیهی هم هست اما هیچ اتفاقی نمیفته. احساس می کنم این انتقادات هم از طرف خودشونه تا جامعه رو آروم کنن و خودشون همه میدونن مشکل چیه. سایت الف، آقای توکلی و عزیزان دلسوز احساس میشه مافیای بدی رو کشور چنبره انداخته و به جناح ها هم ربطی نداره و اگر این مشکلو حل نکنید یروزی یهو کشور منفجر میشه و ایرانمون میره رو هوا با این همه دشمن قسم خورده در اطرافمون. امیدوارم منتشر کنید. بخدا ما دلسوزیم دشمن نیستیم.
تبریزی۳۹۲۱۸۹۱۸:۲۳:۰۶ ۱۳۹۷/۳/۲۸
یه روزی؟ من به شما قول می دم زمستون همین امسال کشور بره رو هوا. مردم ایران در طول تاریخ نشون دادن هر وقت هوا سرد می شه تازه گرمشون می شه. کلا همه چیمون باید با بقیه دنیا فرق داشته باشه.
ناشناس۳۹۱۳۷۰۰۹:۵۹:۳۴ ۱۳۹۷/۳/۲۸
این کارخانه ها مصداق ظلم به مردم هستند سیاستهای این دو خودرو ساز دست کمی از ظلم خارجی ها ندارد
ناشناس۳۹۱۳۷۱۱۰:۰۰:۵۷ ۱۳۹۷/۳/۲۸
چی تو این مملکت انحصاری نیست؟؟
ناشناس۳۹۱۳۷۳۱۰:۰۱:۰۴ ۱۳۹۷/۳/۲۸
بارهاهمین مسئولین وکارشناسان درمقاطع مختلف همین بحثهای بی فایده روکردن متاسفانه چیزی نصیب ملت بدبخت نمیشه واقعامتاسفم
آزاده۳۹۱۳۷۹۱۰:۰۵:۴۹ ۱۳۹۷/۳/۲۸
نتیجه حمایت بی چون و چرا از صنعت خودرو سازی طی چند دهه و اقتصاد دولتی و مدیران دولتی بهتر از بیان و نتیجه ایی که هم اکنون شاهد آن هستیم نخواهد شد
ناشناس۳۹۱۳۹۱۱۰:۱۱:۲۷ ۱۳۹۷/۳/۲۸
با اقدام دیروز ایران خودرو و عدم ثبت نام فوری محصولات، قیمتها باز هم بالا رفت. چون فروشنده ها مطمئن شدن فروش فوری در کار نیست و خریدار هم مطمئن شد مجبوره از دلال ها بخره. تشکر از ایران خودرو
ناشناس۳۹۱۴۳۸۱۰:۴۰:۲۵ ۱۳۹۷/۳/۲۸
البته دلالان خودی ایران خودرو
ناشناس۳۹۱۴۱۷۱۰:۲۸:۳۹ ۱۳۹۷/۳/۲۸
انحصار مدیران که با دلال های خودرو زد و بند دارند نتیجه ان میشود که قیمت 206 مزخرف ایرانی در بازار و کارخانه 6 میلیون میشود شما اگر مراجعه کنید به سایت فروش متوجه میشوید هیچ شانسی برای ثبت نام ندارید و فوری ظرفیت تکمیل میشود دولت باید ورود خودرو های کم مصرف را بدون گمرک ازاد کند در غیر ان اینگونه فساد ها از میان نخواهد رفت و انحصار شده نان و اب یک عده و کیفیت بسیار بد و هر سال عوض پیشرفت پسرفت دارد
ناشناس۳۹۱۴۳۵۱۰:۳۶:۰۸ ۱۳۹۷/۳/۲۸
ایران خودرو وسایپا با حمایت بعضی از دولتمردان ونمایندگان به مردم خیانت می کنند آقای قالیباف هم دیشب فقط وقتو به نماینده خودروسازان می داد ولی همه چیزبرای مردم روشن شده حلا نوبت مردمه بازی در بیارن
زهرا۳۹۱۴۴۲۱۰:۴۴:۴۶ ۱۳۹۷/۳/۲۸
ما دیگه امیدی به این دو خودرو ساز و مسئولین نداریم،کسی ب فکر مردم نیست
محسن۳۹۱۵۱۲۱۱:۲۳:۴۴ ۱۳۹۷/۳/۲۸
سالیان سال است که این دو خودرو ساز دست در خون مردم، از انواع رانت‌های ریز و درشت برخوردارند و روز به‌ روز از کیفیت محصولاتشان کاسته و به ادعایشان افزوده می‌شود و از آن طرف هم به هر سازی که بخواهند میرقصانند این مردمِ دست از همه جا کوتاه را !!!
ناشناس۳۹۱۵۲۶۱۱:۲۵:۴۷ ۱۳۹۷/۳/۲۸
الان مدیران ارشد ایران خودرو و سایپا رو نباید به جرم اخلال در بازار خودرو دستگیر و محاکمه کنند؟ اینها که به مردمشون خیانت می کنند اساسا نباید از کار برکنار شوند؟ قوه قضاییه نباید ورود کنه؟
ناشناس۳۹۲۶۰۲۰۲:۲۴:۵۲ ۱۳۹۷/۳/۲۹
احسنت
ناشناس۳۹۱۵۵۴۱۱:۴۳:۰۱ ۱۳۹۷/۳/۲۸
مسائل را به شدت بررسی می‌کنیم و به کسی اجازه ملتهب کردن بازار را نمی دهیم.!!!!!!!!!!!!! نه!!!!!!
ناشناس۳۹۱۵۶۶۱۱:۴۶:۱۶ ۱۳۹۷/۳/۲۸
از قدیم گفتن : دوای جنس گرون ، نخریدنه. آقا نخرید!!
ناشناس۳۹۱۵۸۴۱۲:۰۱:۰۳ ۱۳۹۷/۳/۲۸
از گفتن شنیدن بررسی های تکراری خسته شدیم یعنی هیچ کس نمی داند خودرو ساز ها انحصاری و برای چاپیدن ملت است خورو سازی که کیفیت و قیمت مناسب معنی ندارد
ناشناس۳۹۱۵۹۵۱۲:۰۷:۱۵ ۱۳۹۷/۳/۲۸
به دلیل بالا رفتن ارز یک رونق موقت به بازار خودرو حاکم شده اما در ادامه اش چند سال رکود می آید.این کسایی که دارن این خودروها رو می خرن بیشترشون برای مصرف خودشون نیست و برای حفظ سرمایه است. قشر متوسط هم که در آینده خریدارهای بالقوه این خودروها هستند با تورم کالاهای اساسی و عدم افزایش حقوق ها به اندازه تورم قدرت خریدشون کمتر شده .نیاز به تشکیل کمپین نخریدن خودرو صفر نیست.چند ماه بعد رکود شدید بر این بازار حاکم میشه و به نظر من چینی ها از این فرصت برای فروش خودروهایشان استفاده خواهند کرد.
ناشناس۳۹۱۶۴۶۱۲:۴۰:۱۱ ۱۳۹۷/۳/۲۸
همه چی آرومه من چقدر خوشحالم!!!!!!!
ناشناس۳۹۱۷۰۶۱۳:۱۷:۲۱ ۱۳۹۷/۳/۲۸
همه چی زیر سر دولت و نمایندگان رانت بگیر ماست... یعنی در واقع از ماست که بر ماست...
ناشناس۳۹۱۷۴۵۱۳:۴۷:۵۲ ۱۳۹۷/۳/۲۸
شایعه شده که فقط 20 درصدسود تولید خودرو از آن خودروسازان است وبقیه آ ن متعلق به چه کسانی می باشد
م.ن۳۹۱۷۵۳۱۳:۵۴:۱۰ ۱۳۹۷/۳/۲۸
مردم عزیز و بزرگوار یک ماه نخریم دنیا به آخر می رسه شصت درصد در دهه شصت و هفتاد و حتی دهه هشتاد ماشین و موبایل نداشتند مگر دنیا به آخر رسید ؟پول دار و بی پول با هم توی این یک مورد متحد باشیم فقط یک ماه کافی است نه گفتن به مدیران رانت خوار ایران خودرو و سایپا و کسانی پشت پرده این گرانی هستند چرا هر وقت مشکلی پیش میاد که مردم هم در آن نقشی ندارند و ناشی از بی لیاقتی و ناکارآمدی و سو مدیریت کسان دیگه است مردم باید قربانی شوند دولت برای ریال مملکت ارزشی قائل نیست قشر زحمتکش معلم کارمند و کارگر باید چه کار کنند
مهدی۳۹۱۸۳۹۱۴:۴۳:۳۲ ۱۳۹۷/۳/۲۸
بنام خدا- دو - سه دهه قبل رشته گفتار درمانی در دانشگاه ها به عنوان یک رشته جدید و دسته چندم محسوب می شد که مدرک کاردانی می دادند. الان یک تخصص و بلکه فوق تخصص بحساب می آید. از دولت مچکریم! گفتار نیک با کردار نیک ارزش می یابد.
ناشناس۳۹۱۹۲۳۱۵:۲۴:۲۷ ۱۳۹۷/۳/۲۸
آقایک نفرپیدابشه تعریف دقیقی ازشورای رقابت داشته باشه تاماببینیم جریان بررسی این شورابه چه عواملی بستگی داره؟اصلاچکارمیکنندکه هرازگاهی اظهارفضل کرده که بگویندماهستیم.رییس شورا۳۵سال پیش مدیرعامل موسسه مالی واعتباری بنیادمستضعفان بودند.بعداز۳۵سال رییس شورای رقابت.مملکت جای افرادجوان ونترس و دلسوزمردمه نه افرادمسن وازکارافتاده.
مجید۳۹۲۲۹۵۲۰:۲۲:۳۳ ۱۳۹۷/۳/۲۸
بهترین کار نخریدن و تحریم خودروی داخلی توسط مردم هست.
کارگر ایران خودرو۳۹۲۶۳۹۰۴:۳۴:۱۵ ۱۳۹۷/۳/۲۹
مدیران و روسای شرکت ما غیر از حقوق های بالا و مزایای اونچنانی در طی سال چند بار به خارج میروند البته به اسم ماموریت.باور ندارید بروید پرونده هاشون را ببینید.جان هرچی مرد سانسورش نکن.
محمد سعیدی۳۹۳۰۷۰۱۱:۲۳:۳۲ ۱۳۹۷/۳/۲۹
وقتی شرکت هایی مثل کرمان موتور و پاکرو ، در مدت کوتاهی قیمت های خودرو هایشان را نجومی بالا می برند و سکوت مراجع نظارتی وجود دارد مشحض است این شرکت ها به جایی وصل هستند البته اگر قیمت ها از اول نجومی بود کمتر کسی خرید می کرد ولی با فریبی که این شرکت ها انجام می دهند در سال 96 با قیمتی مناسب پیش فروش انجام داده اند و الان با تاخیر چند ماهه قیمت خودرو را نجومی بالا می برند تا مشتری با اندکی کمتر از قیمت نجومی راضی شود خودرو خود را دریافت کند
رضا۳۹۳۹۶۸۱۶:۵۵:۲۶ ۱۳۹۷/۳/۲۹
ما این صحبت های کلیشه ای و تکراری و بی خاصیت رو سال هاست داری می شنویم. خود آقایان هم می دانند که همه ما سر کاریم. عجیب تر این است که چرا از این همه حرف و حرافی خسته نشده اند.... تا کی می خواهند به این بازی های کودکانه ادامه بدهند. تنها راه حل این مشکل نخریدن و نه گفتن است. باید خود مردم از خریدن خودرو خودداری کنن.... دولت هم با خودرو ساز ها هم پیاله است و تنظیم نقدینگی و کسری بودجه خود را از این راه حاصل می کند....
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

پربحث‌های هفته

  1. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  2. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  3. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  4. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  5. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

  6. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  7. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  8. افزایش ۳۵ درصدی دستمزد، حاصل ایستادگی گروه کارگری بود  

  9. رشد ۲ رقمی تولید خودرو در ایران/ جهش تولید خودروهای تجاری

  10. حقوق بگیران در سال ۱۴۰۳ چقدر باید مالیات بدهند؟

  11.  تورم سالانه اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد 

  12. وزیر جهاد کشاورزی: با ممنوعیت‌های صادراتی غیرمنتظره و افزایش لحظه‌ای تعرفه ها مقابله می کنیم

  13. چرا گوشت قرمز گران شد؟

  14. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  15. ۷۷همت دارایی‌ مازاد بانک‌ها در دولت سیزدهم فروخته شد

  16. لااقل به پژوهش‌های مرکز خود رجوع کنید!

  17. مبلغ ارز مسافراتی به ۵۰۰ یورو برگشت

  18. این چک‌های صیادی را قبول نکنید!  

  19. جدول کامل حقوق و مزایای کارگران در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  22. زمان آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

آخرین عناوین