افشای یک پرونده سیاه در ایرانشهر

گروه حوادث الف،   3970327094

۴۱ زن و دختر قربانی تجاوز یک باند ۶ نفره در سیستان و بلوچستان شدند.

افشای یک پرونده سیاه در ایرانشهر

شهروند نوشت: تجاوز به ۴۱ زن و دختر در ایرانشهر. خبری کوتاه و تکان‌دهنده. خبر این حادثه را نخستین‌بار مولوی محمدطیب ملازاده امام‌جمعه در نماز عید فطر اعلام کرد. خبری هولناک که ابتدا کام اهالی این منطقه در جنوب سیستان‌و‌بلوچستان را تلخ کرد. این تجاوزها از سوی یک گروه ۶ نفره رخ داده است. باند مخوفی که زمان شروع فعالیت‌های سیاهشان مشخص نیست، ۶نفری که در ایرانشهر و مناطق اطراف زنان و دختران را قربانی نقشه‌های شومشان می‌کردند. پیش از عیدفطر بود که یک نفر از اعضای این گروه متجاوز دستگیر شد و در همان مراحل ابتدایی بازجویی به ۴۱ مورد تجاوز اقرار کرد، با این وجود، اما تاکنون فقط سه شکایت در این پرونده ثبت شده است. هنوز جزییات زیادی درخصوص این پرونده تکان‌دهنده افشا نشده، اما براساس شنیده‌های خبرنگار «شهروند» به احتمال افزایش تعداد قربانیان این حادثه وجود دارد.

مولوی محمدطیب ملازاده، امام‌جمعه در خطبه‌های نماز عید فطر با اشاره به این حادثه خواستار برخورد قاطع با عاملان این حادثه هولناک شد. اما محمد طیب ملازاده در صحبت‌هایش اشاره‌ای به چگونگی برملا شدن این پرونده و زمان دستگیری نخستین متهم آن نکرد و تنها به جزییات کوتاهی درخصوص تعداد قربانیان و لزوم برخورد با اعضای این باند اشاره کرد. از سوی دیگر فرماندار ایرانشهر هم در گفت‌وگو با «شهروند» ضمن تایید خبر دستگیری یک نفر در ارتباط با این پرونده گفت: «تاکنون یک نفر از سوی پلیس دستگیر شده و همزمان پرونده هم در مراجع قضائی درحال رسیدگی است. ما به‌طور دقیق نمی‌توانیم بگوییم که ۴۱نفر مورد تجاوز قرار گرفته‌اند. این ادعایی است که تنها متهم دستگیرشده این پرونده داشته. احتمال می‌رود تعداد شکات بیش از این باشد. این‌که دقیقا چه تعداد مورد تجاوز قرار گرفته‌اند، مشخص نیست. انگیزه احتمالی این افراد هم برای ما مبهم است. باید صبر کرد تا مراحل بازجویی انجام شود، پس از آن می‌شود به‌طور دقیق درخصوص ابعاد این پرونده اطلاع‌رسانی کرد.» او از پاسخ به پرسش‌ها و توضیحات بیشتر درباره این خبر خودداری کرد.

اما عبدالحمید یکی از ساکنان این منطقه درباره برخی جزییات این حادثه به شهروند گفت: «هنوز خیلی از موارد این حادثه مبهم است. اما آن‌طور که از افراد مطلع این منطقه شنیده می‌شود، یک باند ۶نفره مدتی بود که در این ایرانشهر و مناطق اطراف دست به چنین اقدامات غیرانسانی می‌زدند و تاکنون یک‌نفر از آنها از سوی مراجع انتظامی دستگیر شده و در بازجویی‌های اولیه هم به ۴۱ مورد تجاوز به زنان و دختران اقرار کرده است.» او درباره افشا شدن ماجرای این باند هم توضیح داد: «آن‌طور که امام جمعه در صحبت‌هایش گفت چند وقت پیش زنی در یکی از خیابان‌های ایرانشهر درحال تردد بوده که از سوی دو نفر مورد تعرض قرار می‌گیرد، یعنی آن دو نفر با توجه به خلوتی منطقه سعی داشتند آن زن را به زور سوار خودرو کنند و با خودشان ببرند. اما مقاومت و داد و فریادهای این زن باعث می‌شود همسایه‌ها و اهالی محل در جریان قرار بگیرند و برای کمک به او به خیابان بیایند. آن دو نفر هم بلافاصله از محل فرار می‌کنند. اقوام این زن موضوع را به مولوی محمدطیب ملازاده اطلاع می‌دهند. آن زن هم شرایط روحی بسیار بدی دارد. این مساله بلافاصله از سوی مولوی پیگیری  و با ورود شورای تامین پرونده یکی از متهمان دستگیر می‌شود. درواقع خانواده این زن با مراجعه به مولوی این پرونده را افشا می‌کند.»

اما آن‌چه جای تعجب است، تعداد پایین شکایت‌های پرونده است. با وجود اقرار متهم به ۴۱تجاوز در ایرانشهر تاکنون سه خانواده روی این پرونده شکایت مطرح کرده‌اند. ابوبکر یکی از فعالان حوزه اجتماعی و زنان در منطقه سیستان‌وبلوچستان در این‌باره به شهروند می‌گوید: «در این منطقه به دلیل شرایط سنتی و مذهبی این گونه موارد عمومی نمی‌شود. خانواده بیشتر سعی می‌کند چنین حوادثی را درون خودشان حل‌وفصل کند، یعنی حتی موضوع به پلیس و مراجع قضائی هم اطلاع داده نمی‌شود. در بسیاری از موارد خود زنان از بیان این حوادث ابا دارند، چون علاوه بر سرشکستگی، این زنان حتی از سوی خانواده‌های خودشان هم در معرض آسیب و مورد تردد واقع شدن قرار دارند، حتی مواردی هم داشتیم که زنان و دختران قربانی این حوادث از سوی خانواده به قتل رسیدند تا مایه سرافکندگی نباشند.» او ادامه می‌دهد: «در مواردی هم موضوع فقط به امام جمعه اطلاع داده می‌شود و خانواده‌ها و طوایف خودشان اقدام می‌کنند، حتی اگر سال‌ها طول بکشد، یعنی خانواده قربانی خودش به دنبال ردی از متجاوز است و پس از شناسایی در یک فرصت مناسب با او یا همدستان احتمالی‌اش تسویه‌حساب می‌کند. حتی اگر این پروسه سال‌ها طول بکشد، به همین علت این‌گونه پرونده‌ها در این منطقه کمتر رسانه‌ای می‌شود، دلیل تعداد پایین شکایت‌های مطرح شده درخصوص این باند متجاوز هم همین است.»

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  11. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  12. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  13. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  14. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  15. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  16. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  17. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  18. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  19. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  20. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  21. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  22. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  23. با انواع شیوه‌های اعدام در دنیا آشنا شوید

  24. رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند

  25. همکاری شریفی‌نیا با رهبری درارتباط با موسیقی و قرآن

آخرین عناوین