عنوان، اولین پله ورود کاربر به درون محتوای سایت شما است. به همین دلیل در بحث تولید محتوا، توجه ویژهای به نوشتن عنوان و اصول آن میشود. اصولی که در نوشتن عناوین باید رعایت شود، نه سخت است و نه زیاد؛ ولی به کار بردن همه این اصول ساده در کنار هم باعث تولید یک عنوان جذاب و متناسب با سایت شما و سئو عالی میشود.
کاربران اولازهمه، عنوان مقاله را میخوانند. اگر عنوان بتواند توجه آنها را به خود جلب کند، برای خواندن مقاله و مطلب وارد سایت میشوند؛ در غیر این صورت بهراحتی از آن عبور خواهند کرد. یک نکتهای را جالب است بدانید که بعضی از کاربران، مقاله را بدون خواندن مطلب آن و فقط به خاطر داشتن عنوان جذاب در شبکههای اجتماعی خود به اشتراک گذاشته یا به دیگر دوستان خود ارسال میکنند. برای دستیابی به این مرحله، باید اصول نوشتن عنوان را بدانید و آن را به کار ببرید. اصول ساده که باید با آنها آشنایی داشته باشید. در ادامه ما قصد داریم تا 8 تکنیک و اصول نوشتن عنوان جذاب را بیان کنیم.
اصول نوشتن عنوان جذاب
- کوتاه و ساده بنویسید و به نقطه اصلی اشارهکنید
عنوان مناسب بهصورت مستقیم به محتوای درون مقاله اشاره میکنند. برای نوشتن عنوان جذاب، نیازی به هوش و طنز نیست، بلکه باید در همان اول به کاربر بگویید که شما در این مقاله چه چیزی خواهید خواند. بهعبارتیدیگر، کاربر باید با خواندن عنوان، پاسخ این سوال را دریافت کند:" چه چیزی درون این مطلب وجود دارد و چه دانش و اطلاعاتی بعد از خواندن آن به من اضافه خواهد شد؟"
سه مثال زیر که دارای عنوان ساده و کوتاه هستند:
- کتاب الکترونیکی رایگان که به شما در گرفتن نمونه X کمک میکند.
- راهنمای جامع برای نوشتن یک مقاله سئوبیس
- همه مدلهای 2018 تا 35درصد تخفیف به فروش میروند.
- مزیتها را ساده و صریح بیان کنید
خصوصیات یک محصول یا مطلب را بهصورت فهرستی در یک مطلب ننویسید، بلکه آنها را در قالب مزیت بیان کرده و مهمترین آن را در عنوان بیاورید. عنوان بهنوعی یک بروشور تبلیغاتی از مطلب و محتوای سایت شما است و باید به صورتی نوشته شود که کاربران را متقاعد به خواندن ادامه مطلب و به اشتراکگذاری آن نماید. شما می توانید در سایت سئوکار نیز از آموزش سئو بهره ببرید.
برای مطالبی که شما در آن به بررسی و معرفی آن یا حتی محصولی میپردازید، مهمترین ویژگی و مزیت آن را در قالب عنوان بیان کنید. البته قبل از نوشتن، خود شما باید اطلاعات کاملی در خصوص مزیت و همچنین کاربرانتان داشته باشید. بهعبارتیدیگر باید بدانید که کدام ویژگی و مزیت باعث جذب بیشتر کاربرانتان برای خواندن ادامه مطلب میشود.
سه مثال زیر را برای این نمونه میتوان در نظر گرفت:
- راه سریع و آسان برای سرمایهگذاری در بورس
- چگونگی ایجاد یک اینفوگرافیک در سه دقیقه
- یک ابزار حرفهای برای مدیریت حقوق
- اخبار شرکت یا پیرامون موضوع کاری خود را بنویسید
کاربران تمایل کمتری برای دنبال کردن اخبار شرکت دارند، برای اینکه اخبارها بیشتر در خصوص پیام مدیرعامل در مورد یک مراسم ملی، عقد قراردادهای داخلی و خارجی، برگزاری مراسم تولد یا جشن و غیره است. این موضوعات و مطالب از حوصله کاربران برای خواندن خارج است.
همانطور که در بالا گفتیم، کاربران بیشتر به دنبال مطالبی هستند که دانش یا اطلاعات جذاب و ارزشمندی را بتوان از آن به دست بیاورند. خبرهایی که موضوعات آنها در خصوص معرفی محصول جدید توسط شرکت، تخفیفات ویژه برای خرید و آخرین اخبار حوزه کسبوکارتان است، بیشتر از بقیه موضوعات خبری خوانده میشود. بیشتر به دنبال این نوع موضوعات در بخش خبری سایت خود باشید. البته توصیه میشود که صفحه خبر و مقاله بههیچوجه جدا نباشد، زیرا همانطور که گفتیم کاربران کمتر به بخش اخبار سایت رفته و در عوض بیشتر صفحه مقالات را باز میکنند؛ اما اگر این دو بخش در یک صفحه باشند، کاربر تمامی موضوعات را برای یکبار حداقل خواهد خواند.
سه مثال زیر، از نمونه موضوعات خبری است که میتواند کاربران جذاب خواندن ادامه مطلب کند:
- امروز، ابزار جدید سامسونگ وارد بازار خواهد شد.
- معرفی آخرین تکنولوژی و ایده در خصوص محصول نوع X
- آخرین تغییراتی که در سئو سایت 2018 ایجادشده است.
- سوال بپرسید
سوال، خود میتواند یک عنوان جذاب باشد؛ اما به شرطی که سوال کاربران سایت شما هم باشد و لازمه این کار، شناخت کاربران و نیاز آنها است. در سوالی که در عنوان به کار میبرید، باید به یک مزیت مهم محصول یا مطلب بهصورت غیرمستقیم ولی محسوس اشارهکنید؛ بهعبارتیدیگر عنوان شما نباید حس سوال را به کاربر القا کند، بلکه باید شبیه جملهای باشد که قصد ارائه یک مطلبی را به کاربران را دارد.
- آیا این 5 خطایی ریز انجامشده توسط سئوکاران را میدانستید؟
- چگونه سگ را در هوای بارانی به گردش ببریم؟
- شما در زمان بررسی عملکرد کارکنان در کارخانه هیچگاه حضور ندارید؟ پس بخوانید که چهکاری انجام دهید.
- دانشی را به کاربران اضافه میکنید
کاربران دنبال عناوینی هستند که در آنها به یک موضوع آموزشی اشاره کند، یعنی عنوانی که کاربر حس کند تا با خواندن مطلب، دانش یا اطلاعاتی به او اضافه میشود. عنوانی که مینویسید، نه باید خیلی دید کلی داشته باشد و نه اینکه فرآیند و جزئیات را شامل شود، بلکه بهتر است که به یک موضوع خاصی بپردازد.
- چگونه از سیگار کشیدن نوجوان خود جلوگیری کنیم؟
- آسانترین روش برای باز کردن درب قوطی در سه ثانیه
- عنوانی بنویسید که کاربران را ترغیب به اشتراکگذاری کند
- به کاربرانتان بگویید که چهکاری انجام دهند
عناوینی که کاربران را بهصورت مستقیم و امری ترغیب به انجام کار کند، از جذابترین نمونهها هستند. جملهای که به کار میبرید، باید اولازهمه بهصورت دستوری و روان باشد و دقیقاً به آنها بگویید که چه فعالیتی و برای چه منظوری باید انجام دهند.
- با ثبت ایمیل در باکس زیر، کتاب آموزش X را رایگان دریافت کنید.
- ایمیل مارکتینگ را جایگزین هزینههای بیخودی شبکههای اجتماعی کنید
- گوشیهای قدیمی و بی امکانات جایگزین مدل X سامسونگ کنید.
- باارزشترین منابع اطلاعاتی را تولید کنید
ما در عصری زندگی میکنیم که به آن بمب اطلاعاتی میگویند، یعنی شما در هر صفحه یا هر جا که میروید، با انواع اطلاعات مختلفی روبرو میشوید که هرکدام هدف و مخاطبان خاص خود را دارند.
برخلاف تصور ما، کاربران به دنبال اطلاعات زیاد نیستند؛ بلکه آنها بیشتر مطالبی را پیگیری میکنند که زندگی را آسانتر کرده و به دانش آنها اضافه میکند. ازاینرو به دنبال عناوینی هستند که روش تازهای را در راحتتر کردن زندگی به آنها ارائه دهد؛ البته بهغیراز عنوان که باید این ویژگی را داشته باشد، خود محتوای متن متناسب با آن نوشته شود.
- ده نکته مهم در اولین جلسه مصاحبه شغلی که باید رعایت کنید.
- نکاتی که باعث آشپزی راحتتر شما میشود.
- ده رازی که سفر شما دلنشینتر میکند.
اضافه کردن اعداد و سمبل
اضافه کردن عدد در اول عنوان یا سمبلهای خاص مانند پرانتز در آخر آن، توجه کاربران بیشتری را نسبت بهعنوان عادی جلب میکند.
- 5 راه کاهش وزن در ماه رمضان
- توصیههایی ابتدایی که باید در اینستاگرام به کار ببرید]اینفوگرافیک[
- 10 روش حرفهای برای تعمیر اتومبیل
سئوکار ارائه دهنده خدمات سئو است. شما می توانید با ما از آخرین اخبار سئو مطلع باشید.
سی