بیش از یک سوم جوانان بیکار ایرانی، درتلاش و حتی کسب مهارت برای پیدا کردن شغل نیستند

گروه اقتصادی الف،   3970326079 ۶۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
بیش از یک سوم جوانان بیکار ایرانی، درتلاش و حتی کسب مهارت برای پیدا کردن شغل نیستند

در حال حاضر بیش از ۳۶ درصد از جوانانِ غیرشاغل، در حال تحصیل یا کسب مهارت‌های ورود به بازار کار نیستند که این گروه، به شدت در معرض خطر به حاشیه رانده شدن از بازار کار قرار دارند.

به گزارش مهر، وضعیت «جوانان غیر شاغل که در حال تحصیل یا مهارت نیستند» تحت عنوان شاخص NEET شناخته می شود؛ اما سازمان بین المللی کار، به منظور درک بهتر وضعیت بازار کار جوانان و با توجه به آن که شاخص های میزان بیکاری، نرخ اشتغال و نرخ مشارکت به تنهایی نمی توانند گویای وضعیت دقیقی از نیروی کار باشند، شاخص دیگری را تحت عنوان «جوانان غیرشاغل که در حال تحصیل یا مهارت نیستند» را تعریف و مد نظر قرار داده است.

البته این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت که برخی از جوانان نیز به طور غیرارادی و به اجبار، به دلایلی نظیر ناتوانی، بیماری و معلولیت قادر به اشتغال، تحصیل و یا کسب مهارت نیستند و یا حتی مادر جوانی که توانایی پرداخت هزینه مراقبت از کودک یا کودکان خود را ندارد و به اجبار، بازار کار را ترک می کند.

ولی قسمت نگران کننده موضوع، جوانانی هستند که در هیچ یک از مصادیق برشمرده فوق گنجانده نشده و در عین حال، نه در جستجوی کار بوده و نه در حال آموزش یا کسب مهارت هستند. این گروه به شدت در معرض خطر به حاشیه رانده شدن از بازار کار و مواجهه با محرومیت ها و ناهنجاری های اجتماعی هستند که توجه ویژه برنامه ریزان برای وضع سیاست های حمایتی از جمله فراهم کردن امکانات تحصیلی، مهارت آموزی و اشتغال را طلب می کند.

بررسی ها حاکی از آن است که در سال ۱۳۹۵، حدود ۳۶.۲ درصد جوانان کشور، شاغل نبوده و در حال تحصیل یا کسب مهارت نیز نیستند؛ البته بخش عمده آن مربوط به زنان است که نرخ مشارکت آنان در فعالیت های اقتصادی به دلیل شرایط فرهنگی اجتماعی کشور بسیار پایین است.

در سال ۱۳۹۵، میزان جوانان غیر شاغل که در حال تحصیل یا مهارت نیستند در بخش مردان، حدود ۲۳.۸ درصد، بوده است. همچنین در گروه زنان، ۴۹.۰ درصد از زنان ۲۴-۱۵ ساله شاغل نبوده و در حال تحصیل یا کسب مهارت نیستند.

همچنین بررسی ها نشان می دهد، میزان «جوانان غیرشاغلی که در حال تحصیل یا مهارت نیستند» برای زنان، بیش از ۱.۳ برابر میزان کل کشور است. همچنین این میزان حدود ۲ برابر میزان مذکور برای مردان است. به عبارت دیگر زنان غیر شاغلی که در حال تحصیل و یا مهارت آموزی نیستند، بیش از ۲ برابر مردان در این گروه، است.

بررسی شاخص جوانان غیر شاغل که در حال تحصیل یا مهارت نیستند، بر اساس نتایج طرح سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۰ و ۱۳۹۵ حاکی از روند نزولی میزان این شاخص دارد، به طوری که این میزان با کاهش ۲.۱ درصدی از ۳۸.۳ درصد در سال ۱۳۹۰ به ۳۶.۲ درصد در سال ۱۳۹۵، رسیده است. این شاخص در گروه مردان با افزایش ۰.۱ درصدی و در گروه زنان با کاهش ۴.۱ درصدی مواجه بوده است.

بررسی وضعیت جوانان غیرشاغلی که در حال تحصیل یا مهارت نیز نیستند (NEET)، به تفکیک استانها نشان می دهد، بیشترین میزان این جوانان در سال ۱۳۹۵، به استان سیستان و بلوچستان با ۴۸.۲ درصد، استان گلستان با ۴۴.۰ درصد و استان هرمزگان با ۴۳.۸ درصد و کمترین آن به استانهای سمنان، یزد و اصفهان به ترتیب با ۲۲.۶ درصد، ۲۵.۱ درصد و ۲۸.۰ درصد، تعلق داشته است.

بررسی ها نشان می دهد در سال ۱۳۹۵ در گروه مردان، استان سیستان و بلوچستان با ۳۲.۶ درصد، استان کرمانشاه با ۳۱.۲ درصد و استان هرمزگان با ۳۱.۱ درصد بیشترین و استانهای سمنان و یزد با ۱۲.۶ درصد، استان قزوین با ۱۶.۱ درصد و استان تهران با ۱۶.۷ درصد، کمترین میزان NEET را در بین استانهای کشور داشته اند.

در گروه زنان نیز استان سیستان و بلوچستان با ۶۴.۳ درصد، استان کردستان با ۵۹.۶ درصد و استان آذربایجان غربی با ۵۹.۳ درصد بیشترین و استان سمنان با ۳۳.۲ درصد، استن یزد با ۳۸.۵ درصد و استانهای تهران و اصفهان با ۳۹.۵ درصد، کمترین میزان NEET را در بین استانهای کشور داشته اند.

مطالعه شاخص NEET(جوانان غیر شاغل که در حال تحصیل یا مهارت نیستند) در استانهای کشور نشان می دهد که شکاف (مطلق) در میزان NEET به حدود ۲۶ درصد، رسیده است. به عبارت بهتر میزان NEET در استان سیستان و بلوچستان حدود ۲ برابر استان سمنان است.

در دستور کار ۲۰۳۰ سازمان ملل متحد نیز در دستیابی به توسعه پایدار، دو هدف برای جوانان در نظر گرفته شده است؛ نخست دسترسی کامل و موثر به اشتغال و کار شایسته برای تمامی زنان و مردان از جمله افراد جوان و دیگری نیز کاهش افرادی که شاغل نیستند و در حال تحصیل و مهارت آموزی نیستند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۸۹۰۲۰۱۲:۳۲:۵۷ ۱۳۹۷/۳/۲۶
حالا جوانان مقصر هستند دیگه ؟ کی برای به تعویق انداختن هجوم جوانان جویای کار در دانشگاهها را باز کرد لیسانس و فوق لیسانس و دکترا ؟ این همه کارگر و مهندس که طی چند سال اخیر بیکار شدن چی ؟ اونها هم بی سواد و بی تجربه بودن ؟ فقط کارمندان دولت در سایه ی امن نشسته اند مابقی روی هوا زندگی می کنند اینکه سیاست های آموزشی آموزش و پرورش بر مبنای درس خواندن بدون کسب مهارته و 12 سال از عمر بچه ها بدون کسب مهارت صرف حفظ کردن مطالب غیر مفید می شه هم حتما مقصرش جوانان هستند ؟ وقتی فرهنگ جامعه به سمتی رفته که کارمند پشت میز نشین دارای ارج و قرب و منزلت اجتماعیه و صتعتگر و زحکتکش بی کلاس و بی سواد و سطح پایین تلقی می شه نتیجه ای جز این نداره یه نگاه به فیلم ها و سریالها ی تلویزیون بکنید نقش های مثبت و محترم و مفید و ثروتمند و مورد احترام همه پزشک و مهندس و وکیل و استاد دانشگاه و پشت میز نشین با کت شلوار شیک و ماشین مدل بالا در حال ریاست کردن هستند و صنعتگران همه در خانه های کوچک حومه شهر و دارای بچه های با استعداد و محرومند و مدام از زحمت بی مزد می نالند و به انواع و اقسام بیماری ها مبتلا هستند و بیچاره و درمانده اند . البته این واقعیت اجتماعه و پشت میز نشین در واقعیت هم مرفه تر از صنعتگر و زحمتکشه غیر از اینه ؟ مدام شعار شعار شعار برای تغییر فرهنگ تنبلی و پشت میز نشینی چکار کردین حضرات ؟
محمد۳۸۹۰۲۷۱۲:۳۵:۱۴ ۱۳۹۷/۳/۲۶
چه مهارتی آخه ادم تکلیف آینده رو بدونه این کار رو میکنه وضعیت معلوم نیست
ناشناس۳۸۹۱۲۸۱۴:۰۴:۱۵ ۱۳۹۷/۳/۲۶
حداقل حقوق حدود 1.200.000 تومان هست که با دلار 7500 تومانی می شود 160 دلار که مسخره هست
ناشناس۳۹۰۰۱۶۱۱:۰۷:۳۱ ۱۳۹۷/۳/۲۷
فاجعه بیکاری برای ایرانیان و بهشت اشتغال برای اروپائیان!!!!!!!!!!!!! به حضرت عباس بیش از چهار پنجم از مردان آماده کار از ۱۸ ساله تا ۵۵ ساله بیکار و بلاتکلیفند. پیداکردن کار برای خانمها راحت تر از آقایون است.
تبریزی۳۸۹۱۳۷۱۴:۰۹:۰۶ ۱۳۹۷/۳/۲۶
می تونین مهارت پرش از روی سیم خاردار و دیوار و دویدن و جاخالی دادن از تیر کسب کنین تا بتونین از مرز رد بشین و برین به یه کشور درست و حسابی.
ناشناس۳۸۹۹۷۱۱۰:۴۸:۴۰ ۱۳۹۷/۳/۲۷
آخه تا کی باید بجای فکر کردن و تلاش کردن ، به فکر فرار از این مملکت باشیم ، این مملکت مال ماست . جا خالی کردن دردی دوا نمیکنه باید راه چاره را پیدا کرد . خیلی از این افراد در این وضعیت دارند تلاش میکنند و نان حلال در می آورند . دست روی دست گذاشتن نمیتونه وضعیت را بهتر کنه . اگه ما بجای چینی ها بودیم با آنهمه جمعیت و رقابت برای جستجوی کار چه میکردیم ؟
ناشناس۳۹۱۲۰۱۰۷:۰۱:۴۲ ۱۳۹۷/۳/۲۸
تا وقتی مسئولین درست و حسابی فکر مملکت باشند وگرنه هرگز درست نمیشه. یه ترافیک و آلودگی هوا و نظم عمومی خودروها(بوق های بی‌مورد و پارک کردن‌های همه جا و....) را درست نکردن.....
ناشناس۳۸۹۲۷۰۱۶:۰۱:۳۴ ۱۳۹۷/۳/۲۶
نتیجه برخورد کاملا غلط پدر مادر های هلکوپتری این بچه ها هستند ،در همه جا و در همه چیز بچه دخالت میکنند،ربطی هم به شهری و روستایی یا فقیر و غنی هم نداره ، در همه چیز بچه دخالت میکنند، اجازه تصمیم گیری نمی دهند ،اجازه اشتباه کردن و تاوان دادن رو به بچه ها نمی دهند ، توقع بچه رو بالا می برند ، و لذت بُرد و باخت های بی خطر و کم خطر رو از بچه می گیرند ...نتیجه ...انگیزه رو نابود می کنند.آدم بی انگیزه به هیچ درد نمی خوره.
ناشناس۳۸۹۸۸۷۰۹:۳۷:۲۴ ۱۳۹۷/۳/۲۷
اینها خروجی سیستم آموزشی کشورند. در حالیکه خروجی سیستم آموزشی دوره پهلوی، جوانانی بودند که با جان و دل 8 سال از مملکت در جنگی نابرابر دفاع کردند.
لادن۳۸۹۳۶۹۱۷:۳۵:۵۰ ۱۳۹۷/۳/۲۶
بیماری تنبلی از دولت به ما مردم هم سرایت کرده
ناشناس۳۸۹۴۲۵۱۸:۴۶:۵۵ ۱۳۹۷/۳/۲۶
مسولان که اکثرا پست گرفتند بعد مدرک!
ناشناس۳۸۹۵۳۴۲۰:۵۵:۱۶ ۱۳۹۷/۳/۲۶
ریشه تمام بدبختی های مملکت, کسانی هستند که با مدرکهای الکی رفتند وارد دولت شدند.
ناشناس۳۸۹۰۳۵۱۲:۴۱:۴۵ ۱۳۹۷/۳/۲۶
خب وقتی می بینن کسانی که هم درس خوندن و هم مهارت دارن بیکارن. شما باشی چیکار میکنی؟
ناشناس۳۸۹۱۷۹۱۴:۴۱:۴۱ ۱۳۹۷/۳/۲۶
من تحصیل کرده ام و دارای مهارت عملی بسیار خوب و قابل قبولی هم بوده و هستم ولی بقدری حقوق پایین است که کوچکترین انگیزه ای برای رشد و پیشرفت در کار باقی نمانده است. واقعیت این است که شغل ما فقط برای سرگرمی است و نه چیز دیگر! به نظرم، افراد بیکار با ورود به زمینه های دلالی (البته دلالی از نوع بدون وجدان و دزدی) خیلی موفقتر از امثال من بوده اند.
ناشناس۳۸۹۲۲۷۱۵:۲۹:۲۴ ۱۳۹۷/۳/۲۶
درس خواندن لزوماً مهارت ایجاد نمی کنه متاسفانه هیچکدام از رشته های تحصیلی در ایران مهارت ایجاد نمی کنن چه در دبیرستان چه در دانشگاه. دو سال پیش یه بازدید از یه شرکت آلمانی داشتم. اونجا دیدم یه بخشی از کارگاه اون شرکت محصور شده بود و تعدادی نوجوان داشتن کارهای فنی انجام می دادند. مدیر کارخانه در پاسخ به سوال ما گفت این نوجوانان به جای دبیرستان به مدت چهار سال اینجا مهارت یاد می گیرند و ماهی پانصد یورو حقوق میگیرند. بعد از پایان دوره یک گواهینامه مهارت تخصصی براشون صادر میشه که در کل آلمان معتبره. این نوجوانان تا ۸۰ درصدشون تو همون شرکت جذب میشن. دولت آلمان هم به شرکتها بابت پرداخت به این افراد و هزینه های آموزش معافیت مالیاتی ارائه میده که به سود شرکتهاست.
ناشناس۳۸۹۵۳۷۲۰:۵۸:۵۰ ۱۳۹۷/۳/۲۶
اگر فقط دانشگاههای دولتی وجود داشتند, الان مشخص بود چه کسی دکتر است, چه کسی مهندس. اینقدر دانشگاههای بیخود درست کردند که بچه های مردم عوض اینکه به مهارتهای فنی و حرفه ای رو بیاورند, فقط در فکر دانشگاه رفتن هستند.
ناشناس۳۹۰۸۵۳۱۹:۴۳:۲۲ ۱۳۹۷/۳/۲۷
احسنت. دمت گرم
ناشناس۳۸۹۵۷۹۲۱:۵۲:۲۰ ۱۳۹۷/۳/۲۶
تا 12 - 13 سال پیش در ایران هم چنین برنامه هایی وجود داشت و در همسایگی برخی از شرکتهای معتبر، هنرستان ساخته شده بود و بچه ها در حاشیه کارخانجات با مهارتهای عملی آشنا می شدند. اما آموزش و پرورش به دلیل کمبود بودجه، به مرور از پرداخت هزینه های آموزش به کارخانجات سر باز زدند و کارخانجات هم در اقدامی متقابل، هنرستانها را جمع کردند. من خودم در یکی از همین هنرستانها درس خواندم و انصافاً کیفیت کار عملی ما واقعاً خوب بود و شناخت خیلی خوبی از محیط کار آینده مان داشتیم.
ناشناس۳۹۰۰۹۳۱۱:۵۴:۴۲ ۱۳۹۷/۳/۲۷
اوایل سالهای پنجاه که در موسسه تولیدی صاحبنام و بزرگی مشغول کار بودم جوان و تحصیلات خارج از کشور در رشته خودم داشتم یک روز بدلیل اینکه رئیسم گرفتار کارهای مهمتری بود من را به جای خودش به جلسه ای فرستاد که خیلی از بزرگان علمی دانشگاهی دور هم جمع شده بودند و در مورد دانشکده جدیدی که قرار بود دایر شود صحبت میکردند. هر شرکت کننده ای صحبتهایی میکرد وتوضیحاتی میداد و ضرورت دانشگاهی شدن این رشته را با دلایل خودش ثابت میکرد. یکی از استادان که بنظر خودش کاندید ریاست دروس این رشته تازه تاسیس بود وارد جزئیات سیلابسهای درسی شد و انصافا توضیحات خوبی هم داشت و برنامه های دوره لیسانس و سپس فوق لیسانس را با جزئیات توضیح داد. استادان نظرهای خود را میدادند و بحثهای کاملا تخصصی در زمینه آموزش عالی بود. بحث در مورد شیمی و واحدهای شیمی به جدال کشید. در تمام مدت من که از همه جوانتر بودم و تا آن لحظه ساکت و سراپا گوش.یکی از استادان رو بمن کرد و گفت شما در تمام مدت ساکت نشسته ای و هیچ سخنی نمیگوئی نظر شما چیست؟ گفتم والا من چه عرض کنم در مقابل اساتید بزرگ. ایشان گفتند شما نظر خودت را بگو. سئوال کردم واقعا نظر من را میخواهید؟ همه گفتند بعله نظرتان را بفرمائید. عرض کردم جدا جسارت نیست در مقابل اساتید؟ رئیس جلسه که از پدر من هم مسن تر بود گفت حتما نظر شما را میخواهیم. گفتم واقعا جای ستایش دارد که دانشگاه بفکر این رشته هست ولی این رشته کاملا نو است و ما در این مملکت احتیاج به یقه سفید و کراواتی برای این رشته هنوز لازم نداریم ولی در عوض لباس آبی کاربلد میخواهیم. چرا این انرژی و پول را صرف تربیت کارگر ماهر نکنیم. البته در وقتی به اندازه کافی کارگر ماهر داشتیم آنوقت طرح تربیت سرکارگر دارای تحصیلات سرکارگری را طرح و اجرائی کنیم. و انشااله در آینده دانشکده و به تربیت یقه سفید و فوکل کراواتی بپردازیم. در قیافه حضرات شوکه وارده را میدیدم ولی بعدها خوشحال شدم که حرفهای من تاثیر خودش را گذاشت و اگر نمیگذاشت امروز تعدادی لیسانس و فوق لیسانس که زبان دانشگاه داشتند ولی کارگری نبود که بفهمد این جماعت چه میگویند. و با روندی که بعد از انقلاب داشتیم حتما دکترا و فوق دکترا هم در رشته ایکه کارگر نداریم به جامعه تحویل داده بودیم که با تحصیلات دانشگاهی بدرد هیچکاری نمیخوردند ولی حق داشتند که کار داشته باشند و شرافتمندانه زندگی کنند. بیست واندی سال بعد در یکی از وزارتخانه ها به جلسه ای دعوت شدم که یزرگان این رشته و مدیران وزارتخانه همه تاکید بر ساخت ماشین الاتی برای این رشته داشتند و آنروز اصلا اجازه گسترش کارگاه نمیدادند. باز بهمان روش گذشته سکوت من باعث نظر خواهیم شد. با اصرار مدیرکل آن اداره مجبور به اظهار نظر شدم و گفتم اگر واقعا تشکیل این جلسه به منظور خدمت است و همه حضار وطن پرست و ایراندوست. پیشنهاد میکنم این انرژی و پول را صرف تولید بیل وشنکش کنیم که مجبور نباشیم از خارج وارد کنیم.همه شوکه شدند وجلسه بهم خورد و از من دیگر دعوتی برای جلسه ای نشد. الحمداله یکی از مشکلات ما سیستم تربیتی و آموزشی ماست که این بایستی اصلاح شود شاید هم اصولی شود
ناشناس۳۸۹۴۱۷۱۸:۳۶:۳۱ ۱۳۹۷/۳/۲۶
درس خوندن با مهارت فرق داره. به نظرم به عنوان یک جامعه تونایی کار آفرینی نداریم. شاهد قضیه هم تولید پایین هست.
ناشناس۳۸۹۵۰۰۲۰:۱۰:۰۷ ۱۳۹۷/۳/۲۶
الان فقط رشته پزشکی هم بیکاری نداره وهم به لطف وزیر پزشکان درامدش صد برابر اساتید دانشگاه هست.
ناشناس۳۹۰۹۸۳۲۲:۱۹:۰۲ ۱۳۹۷/۳/۲۷
خسته نشدید انقدر پَرت گفتید؟حیف اکسیژن.اگه میانگین حقوق اساتید رو دانشیار پایه ۱۵ در نظر بگیریم میشه ۸ میلیون صدبرابرش میشه ۸۰۰میلیون میانگین حقوق پزشکان به زحمت یک پنجاهم این مبلغ هست
ناشناس۳۸۹۶۳۶۲۳:۲۶:۲۷ ۱۳۹۷/۳/۲۶
دقیقا درست فرمودید. ضمنا در 15سال اخیر بسیاری از افراد متخصص، تحصیل کرده و ماهر و باتجربه و با هوش بعلت عدم رونق کسب و کار در بازار کار تعدیل شده اند. حتی افراد با تجارب بالا و بسیار درخشان و سالم که شاغل هم هستند اصلا به آینده شغلی خود اطمینان ندارند و روز به روز حقوقی را که دریافت میکنند از نظر قدرت خرید پایین و پایین تر میآید و هر روز شرایط و کیفیت زندگیشان بد و بدتر میشود و همه شرمنده خانواده شان هستند.
ناشناس۳۸۹۰۶۰۱۲:۵۹:۵۰ ۱۳۹۷/۳/۲۶
مثلا مهارت هم داشته باشند با حقوق یک میلیونی چیکار کنن ؟؟؟؟ بهتر دولت و حکومت به فکر بالا بردن قدرت خرید مردم باشه و ارزش پول ملی ما رو به بهانه حمایت تولید پایین نگه ندارند چون تا حالا که هیچ نتیجه ای نداشته و از این به بعدم نداره .
ناشناس۳۸۹۰۷۳۱۳:۰۸:۲۵ ۱۳۹۷/۳/۲۶
الان افراد با حتی 10 سال سابقه هم در جستجوی کار هستن اما کار نیست! چی میگین واسه خودتون!
ارش۳۸۹۰۸۷۱۳:۲۰:۰۳ ۱۳۹۷/۳/۲۶
شما هزینه های سرسام آور تحصیل ما رو بده چشم کسب مهارت میکنیم وقتی پدر من فوت شده و مجبورم مخارج خانواده رو تامین کنم وقتی سازمان نظام وظیفه ازم ۲۵ میلیون تومان پول میخواد
ناشناس۳۸۹۰۸۹۱۳:۲۱:۵۲ ۱۳۹۷/۳/۲۶
کلی برای تحصیل خرج کردیم حالا هم کلی برای کلاس های مهارت آموزی. بعد هم که شرط سنی گذاشتن و مثلا به فرد 35 ساله میگن شما دیگه سنت بالاس استخدام زیر 30 سال!
ناشناس۳۸۹۱۶۶۱۴:۲۸:۵۳ ۱۳۹۷/۳/۲۶
بازم برید با آمریکا سرشاخ بشوید
ناشناس۳۸۹۶۷۲۰۰:۲۴:۳۷ ۱۳۹۷/۳/۲۷
ما چند بار سعی کردیم سرشاخ شدن را به مهربونی تبدیل کنیم اما امریکا هربار زده زیرش. این روند ادامه داره تا زمانی که اقتصادمان را درمان کنیم
ناشناس۳۸۹۲۱۰۱۵:۱۱:۱۹ ۱۳۹۷/۳/۲۶
اول بیاین اثبات کنین این کشور تا ده سال همینطور سرپا خواهد ماند بعد از جوان بخواهید از این اوقات طلایی و خوش گذرانی بگذرد و دنبال اینده باشد نیاز هم نیست iq بیل گیتس یا هاوکینگ را داشته باشید تا به این واقعیات برسید در کشوری که هم اکنون با خشکی و کم ابی شدید در بیشتر نقاط کشور مواجه است در کشوری که ارزش پول ملی که عملا یعنی دسترنج کار چنین بی ارزش میشود در کشوری که هر روزش با تحریم بیشتر و افزایش تعداد دشمنانش مواجه و کاهش درامد مواجه است در کشوری که دیگر بودجه ای برای کارهای عمرانی و توسعه ای عملا وجود ندارد و اگر هیچ مشکلی نباشد فقط می تواند حقوق کارکنان را بدهد در کشوری که به تایید همگان در چند سال بعد قادر به پرداخت حقوق بازنشستگانش هم نخواهد بود و در کشوری که فقط بر مبنای احساسات و نه تعقل اداره میشود و هزینه های اقتصادی تصمیمات سیاستمداران هیچ اهمیتی ندارد و در کشوری که تحصیلکردگان ان از لیسانس تا دکتری در علوم انسانی تا مهندسی ان کاری پیدا نمی کنند و انتظار است بعد از اینهمه تحصیل مجدد جوشکاری یا کارهای تعمیراتی انجام دهند و نهایتا فقط راننده اژانس خواهند شد ایا امید دارید همچنان سرپا بماندان ۳۸ درصد جوانان که فرمودید دقیقا فقط به دلایل فوق امیدشان را از دست داده و دیگر بی خیال شده اند
حسین۳۸۹۲۴۹۱۵:۴۷:۲۱ ۱۳۹۷/۳/۲۶
با دیدن کسانی که یک شبه با زد و بند و رانت به ثروت های نجومی و باد آورده رسیدن چه انگیزه ای باقی میمونه
پیر مرد۳۸۹۳۰۶۱۶:۳۳:۲۵ ۱۳۹۷/۳/۲۶
اکر شما واقعا نگران این موضوع هستید به جای درس های حجیم و بی مورد و عموما بی فایده در دبیرستان ها به جوانان اموزش مهارت هایی مانند نجاری و برق کاری و نقاشی و خیاطی و تعمیرات وسایل و............بدهید.
ناشناس۳۸۹۶۴۰۲۳:۳۸:۲۵ ۱۳۹۷/۳/۲۶
بنده یک بنای درجه یک با هف سال سابقه ولی شش ماه دنبال کار میگردم نیست.
بانو۳۸۹۳۰۸۱۶:۳۷:۰۶ ۱۳۹۷/۳/۲۶
تعداد هنر ستان ها را زیاد کنید.
ناشناس۳۸۹۳۷۱۱۷:۳۶:۲۰ ۱۳۹۷/۳/۲۶
فارغ التحصیل دانشگاه دولتی و بیکارم, اما یه نفر که دانشگاه علمی کاربردی خونده , چون پارتی داشت الان کارمند دولت شده و زن و زندگی و خونه داره.
ناشناس۳۸۹۵۴۰۲۱:۰۴:۲۲ ۱۳۹۷/۳/۲۶
ای کاش بغیر از دانشگاه دولتی, هیچ دانشگاهی درست نمیشد. اینجوری کسانی که دانشگاه دولتی قبول نمیشدند, در مراکز فنی و حرفه ای کار یاد میگرفتند و خودشان نان خودشان را در می آوردند. الان طوری شده که کشور, کمبود کارگر و تکنسین نداره. در ضمن, قبلا یه قانون بود که یک تکتسین تا ۴ سال حق ادامه تحصیل نداشت, اما الان با برداشتن این قانون باعث شدند که کسی فوق دیپلم گرفته, به فکر دادن امتحان دکتری میباشد.!! واقعا جای تاسفه. نمیدانم چه کسانی به مجلس میروند و چنین قوانینی را تصویب میکنند.
ناشناس۳۹۰۸۵۶۱۹:۴۷:۲۱ ۱۳۹۷/۳/۲۷
احسنتتتتتتتت
محمد۳۹۱۱۲۸۰۱:۴۷:۴۹ ۱۳۹۷/۳/۲۸
چقدر خودخواه. ما بریم عرق بریزیم اونوقت چون تو دو تا تست بیشتر زدی بری زیر باد کولر لم بدی و واسه کار نکردنت بهت حقوق بدن ؟
ناشناس۳۸۹۳۷۵۱۷:۳۹:۱۸ ۱۳۹۷/۳/۲۶
من که مهارت دارم کار هم پیدا کردم زندگیم شبیه رباتهاست . کار خواب کار خواب .... روزی 12 ساعت کار بدون تعطیلی ... تا کی ؟!
ناشناس۳۸۹۶۴۱۲۳:۴۱:۲۶ ۱۳۹۷/۳/۲۶
خوشا بحالت که کار داری من مهرت دارم کار ندارم
سید۳۸۹۳۸۳۱۷:۵۷:۱۵ ۱۳۹۷/۳/۲۶
یادمه در سالهای قبل طرح کاد بود و عده زیادی بعد از 12 سال درس حرفه ای را آموزش دیده بودند اما الان مدارس تماما درس محور و کنکور وعده شده اند
ناشناس۳۸۹۳۹۳۱۸:۰۶:۲۳ ۱۳۹۷/۳/۲۶
در مملکت ما مهمترین عامل پیشرفت داشتن رانته نه مهارت و تحصیل. به همین دلیل کسی رغبتی برای درس خوندن یا مهارت آموزی نداره
زهرا۳۸۹۴۲۰۱۸:۴۰:۵۶ ۱۳۹۷/۳/۲۶
تورو خدا نگید ک بیکاری جوانان برای مسئولین اندکی دغدغه شده است ک باور نمیکنیم
ناشناس۳۸۹۶۴۴۲۳:۴۸:۰۲ ۱۳۹۷/۳/۲۶
من مخالفم دغدغه دارن زیادم دارن ولی توی هرج و مرج و بی ثباتی سیاسی کاری نمیتونن بکنن بدبختا دارن بوکسوبات میکنن عزیز دلم
ناشناس۳۸۹۴۲۶۱۸:۴۷:۰۷ ۱۳۹۷/۳/۲۶
چون افسرده هستن
محسن۳۸۹۴۷۸۱۹:۳۹:۰۱ ۱۳۹۷/۳/۲۶
بنده فوق لیسانس و کارمند شرکت نفت هستم از دانشگاه دولتی معتبر و رتبه برتر بودم همکارم رفته عمان برای ۷۵۰۰ دلار در ماه ( با دلار آقای جهانگیری ۴۲۰۰ تومن هم میشه ۳۲ میلیون) اما بنده با ۸ سال سابقه کار دارم ۳.۵ میلیون حقوق میگیرم حالا حساب کنید برای خرید یه آپارتمان معمولی که ۴۰۰ میلیون در شهر ما میشه چقدر باید پس انداز کنم تازه اگه یک دفعه مثل الان تورم بدبختمون نکنه. ما که مهارت و تخصص داریم وضعمون اینه وای به حال بی مهارت ها به خدا حق این مردم بیشتر از اینه
مهدی۳۸۹۷۰۱۰۱:۲۱:۵۷ ۱۳۹۷/۳/۲۷
محسن امثال تو افراد خوبی برای جواب دادن به گروه اقتصادی الف هستن باریکلا بهشون فهموندی چه جوری کشور اداره می کنن خودتو با یک میلیون دویستی ها مقایسه کن ببین اونا چوضعی دارن
ناشناس۳۸۹۵۱۰۲۰:۲۱:۲۳ ۱۳۹۷/۳/۲۶
تجربه ثابت کرده تقریبا 99 درصد دانش آموختگان ما حتی نمیتونن خودشون رو درست معرفی کنن!! چه برسه به اینکه مهارتی داشته باشن! مدرک زایی فقط یک دستاورد داشته و اون اینکه جامعه مدعی تربیت کرده.
علیرضا۳۸۹۶۰۳۲۲:۲۷:۱۷ ۱۳۹۷/۳/۲۶
واقعا باختیم سرمون کلاه رفت سنمون رفت بالا نه کاری نه درآمدی..هیچ و هیچ واقعا جای تاسف داره کاش وقتی ۱۸ سال داشتیم از مملکت رفته بودیم که اینجا فقط ناامیدی بی انگیزگی و آینده مبهم واسه جوانانه...خصوصا تحصیل کردهها...روزی هزار بار خدا رو شکر میکنم که از لیسانس بالاتر نرفتم
ناشناس۳۸۹۶۲۱۲۲:۵۸:۲۷ ۱۳۹۷/۳/۲۶
کار کلا نیست از سال 89 کشور وارد رکود شده مهارت هم داشته باشی کار نیست چیزی هم تولید کنی خریدار نداره رکوده
ناشناس۳۸۹۶۶۱۰۰:۱۳:۲۳ ۱۳۹۷/۳/۲۷
ای کاش بغیر از دانشگاه دولتی, هیچ دانشگاهی درست نمیشد. اینجوری کسانی که دانشگاه دولتی قبول نمیشدند, در مراکز فنی و حرفه ای کار یاد میگرفتند و خودشان نان خودشان را در می آوردند. الان طوری شده که کشور, کمبود کارگر و تکنسین نداره. در ضمن, قبلا یه قانون بود که یک تکتسین تا ۴ سال حق ادامه تحصیل نداشت, اما الان با برداشتن این قانون باعث شدند که کسی فوق دیپلم گرفته, به فکر دادن امتحان دکتری میباشد.!! واقعا جای تاسفه. نمیدانم چه کسانی به مجلس میروند و چنین قوانینی را تصویب میکنند
ناشناس۳۸۹۶۶۸۰۰:۱۹:۴۰ ۱۳۹۷/۳/۲۷
دانشمند کدوم ادم عاقلی برای ماهس 1.200 (180 دلار ) از صبح تا شب میره سر کار ؟ اجاره خونه میشه یا خرج زن و بچه ؟
سعیدروشن کرمانشاهی۳۸۹۶۷۷۰۰:۲۸:۴۹ ۱۳۹۷/۳/۲۷
همیشه مردمـ مقصر هستند نه برنامه ریزان دولتی !؟وقتی دولت متولی کنترل جریانات اطاق خواب مردم تا عاقبت انهاست اینجا چرا مسوول وجوابگو نیست!؟
هادی۳۸۹۸۶۸۰۹:۱۹:۵۵ ۱۳۹۷/۳/۲۷
احسنت. با این تدبیر، یک سوم بیکارها کم شد منتظر تدبیر دیگر دولت هستیم
ناشناس۳۹۰۰۱۳۱۱:۰۵:۵۹ ۱۳۹۷/۳/۲۷
آیا اگر مدرک وحرفه داشته باشند آینده آنها تضمین است در این مملکت باید پارتی داشته باشی تا از همه نعمت ها بهره مند واز همه بلاها مصون باشی
احمد۳۹۰۳۰۱۱۳:۵۹:۳۴ ۱۳۹۷/۳/۲۷
آقا حالا شما بی خیال این یک سوم شو، بگو برا اوون دوسوم بقیه که در تلاشند چه کردن؟
ناشناس۳۹۰۵۷۷۱۶:۳۸:۰۸ ۱۳۹۷/۳/۲۷
اکثر نظرات خواندم و بسیار لذت بردم از دقت نظر بعضی از آنها چند سوال برایم مانده که باید از مسئولین و مردم پرسیده شود و به جواب آن فکر شود 1- شنیده ام اوایل تاسیس دانشگاه آزاد از مرحوم هاشمی میپرسند که هدف از تاسیس این دانشگاه چیست ایشان پاسخ میدهند(نقل به مضمون) که هدف بالا بردن سطح آموزشی است و چه اشکالی دارد که راننده تاکسی ما هم لیسانس داشته باشد. حال بیش از 30 سال از تاسیس این دانشگاه میگذرد و به نظر من، ما باید باز به این پرسش پاسخ دهیم که چه اشکالی دارد که راننده تاکسی ما هم لیسانس داشته باشد؟! 2- بیش از 2 میلیون مهاجر در ایران حضور دارند. به نظر شما چند درصد از آنها بیکار هستند؟ 3- عواملی که باعث شده در این چند دهه ;دلالی به ;تولید ارجحیت پیدا کند چیست؟(واردات هم به نظر بنده نوعی دلالی است) به نظر این حقیر با تفکر و پاسخ به این سوالات خیلی از مسائل ما حل خواهند شد ان شاالله. راهنمایی: ج1 : مساله سیاست گذاری ج2 : مساله فرهنگی ج3: مساله قانون گذاری
حمید۳۹۰۷۰۳۱۸:۰۱:۵۴ ۱۳۹۷/۳/۲۷
منم فوق لیسانس از یه دانشگاه معتبر دارم بیست ساله تجربه کسب کردم ولی نمی تونم برا داداشم که بیکاره کارافرین باشم ،چرا چون زیرساخت کار کردن ایجاد نشده
ناشناس۳۹۰۸۶۳۱۹:۵۲:۰۶ ۱۳۹۷/۳/۲۷
بزرگترین ضربه به این مملکت را کسانی زدند که با گرفتن مدرک از دانشگاههای غیر دولتی و بواسطه پارتی و آشنا بازی وارد سیستم دولتی شدند و بواسطه دانش اندک خود توانایی پاسخگویی و حل مشکل ارباب رجوع را ندارند.
ناشناس۳۹۱۲۰۹۰۷:۱۷:۵۴ ۱۳۹۷/۳/۲۸
مهارت آموزی با کدام انگیزه؟ لیسانس ماهر گرافیک از دانشگاه دولتی سراغ دارم هرجا برای استخدام میره حقوقش وزارت کاری بیشتر نمیدن مهندس صنایع سراغ دارم بالاترین حقوقی که سراغ گرفته یکو نیم میلیون تومنه رفته مسافرکشی با اسنپ و تپسی کارگران ماهر باسابقه در هر استخدام جدید بدون رعایت سابقه حقوق پایه وزارت کاری میگیرند قراردادها شده سفید امضای یکماهه و تمام مسئولین ریز و درشت وزارت کار اطلاع دارند اما هیچوقت اعتراض و تقاضای کارگران را رسیدگی نمیکنند امنیت شغلی صفر حقوق ناکافی با تاخیر پرداخت میشه بیمه اغلب واریز نمیشه رسیدگی به هر شکایت کارگر بیش از یکسال زمان نیاز داره درحالیکه کارگر نه نسخه قرارداد دستشه نه بازرس اداره کار به محل کارش رفته گواهی شهود هم قبول نمیکنند و.و.و.
ناشناس۳۹۱۸۵۱۱۴:۴۹:۱۴ ۱۳۹۷/۳/۲۸
من هم مهارت دارم هم دو دهه تجربه کاری ولی اگر به هر دلیلی جایی که کار میکنم تعطیل بشه کار گیرم نمیاد چه برسه به یه جوان تازه کار بی تجربه تقصیر را گردن جوانها نیاندازیم تا دلالی هست کسی دنبال تولید نمیره تا تولید نباشه اشتغال نیست حالا شما برو هی مهارت کسب کن وقتی جوانها نگاه میکنند که مهارت موجب اشتغال نمیشه چرا باید دنبال مهارت بروند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین