خیال پردازی ترامپ از توافق با ایران

گروه جهان الف،   3970324089 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

کارشناسان و رسانه های غربی اعتقاد دارند هدف نهایی رئیس جمهوری و وزیر امورخارجه آمریکا از مطرح کردن موضوع امضای یک توافق واقعی با تهران، وادار ساختن تهران به عقب نشینی از همه سیاست ها و تغییر نظام است.

خیال پردازی ترامپ از توافق با ایران

به گزارش ایرنا، بیش از یک ماه قبل «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا به یکباره خروج کامل واشنگتن از توافق هسته ای با ایران را اعلام کرد. وی با این کار کشورها و شرکت های جهان را تهدید کرد پس از یک دوره چند ماهه تحریم ها علیه ایران را از سر می گیرد و هر شرکت معامله کننده با تهران را مجازات خواهد کرد. کاخ سفید انتظار دارد از این طریق آسیب های جدی را به اقتصاد ایران وارد کند به همین دلیل ترامپ از واژه brutal (به معنی وحشیانه) برای توصیف این دور از تحریم ها استفاده کرده است.

حال آنکه کارشناسان آمریکایی تاکید دارند توافقی که ترامپ می تواند از طریق آن با کره شمالی دست پیدا کند در بهترین شرایط شبیه توافق هسته ای باراک اوباما با ایران خواهد بود. روزنامه نیویورک تایمز اعتقاد دارد درواقع رئیس جمهوری ایالات متحده باید از همان توافقی که آن را فاجعه بار توصیف کرد اصول اساسی را اقتباس و اجرا کند تا به خواسته های خود در مورد کره شمالی دست پیدا کند.

**ترامپ؛ از خیال تا واقعیت
تصورات رئیس جمهوری ایالات متحده وی را متقاعد ساخته است که کاهش سطح اطمینان به آینده، مقام های ایرانی را به مذاکره با ایالات متحده در مورد یک توافق دیگر متمایل سازد. با این حال بسیاری از رسانه های آمریکا چنین عقیده ای را ندارند. روزنامه واشنگتن پست چندی قبل در مورد شروط 12 گانه پومپئو و رویکردهای دولت ترامپ آورد: راهبرد رئیس جمهوری آمریکا برای تغییر در ایران نتیجه عکس خواهد داد. آشکار است که برای واشنگتن بهترین گزینه، تغییر نظام ایران است.

از این رو ترامپ و مشاوران وی اعتقاد دارند پیگیری خواسته های کاخ سفید با افزایش فشار علیه ایران حداقل باعث نارضایتی های اجتماعی می شود که نظام ایران را برای امضای توافقی بزرگتر با ایالات متحده تحت فشار قرار می دهد. به نوشته این روزنامه آمریکایی، اما این رویکرد کاخ سفید نتیجه نخواهد داد زیرا در شرایط وجود یک تهدید بیرونی، توجه مردم ایران از مسائل داخلی به سوی دشمن خارجی یعنی آمریکا تغییر می کند و به جای اینکه تنش ها افزایش یابد در عرصه داخلی موجب انسجام و وحدت ملی مردم ایران می شود.

به رغم ادعاه و رویاهای دونالد ترامپ تارنمای نشریه The American Conservative هم بر این باور است که رئیس جمهوری ایالات متحده نمی تواند به توافقی بهتر از برجام با ایران دست پیدا کند. «اسکات ریتر» افسر اطلاعاتی و مسئول پیشین توافق کنترل تسلیحات واشنگتن با اتحاد جماهیر شوروی می گوید: واقعیت این است که برجام حاصل یک مصالحه بود و نه تسلیم شدن؛ این موضوع برای دولت ترامپ قابل پذیرش نیست.

بنابر تحلیل دیپلمات سابق آمریکایی، این تقریبا همان موضوعی است که وزیر امور خارجه آمریکا در نخستین نشست رسمی و مهم خود در مورد حق مصالحه بر سر میز مذاکره بیان داشت. وی با تجویز مجموعه ای از خواسته ها و توصیه ها که بیشتر شبیه اولیتماتوم بود از واقعیت ها فاصله گرفت و به جای این که با ایران همچون یک قدرت منطقه ای که خط مشی های مشخص هسته ای دارد سخن بگوید، با حالتی سخن گفت که گویی تهران را در یک جنگ شکست داده است. حال آنکه این رویکرد از سوی اروپا، چین و روسیه طرد شده است.

به نوشته این تحلیل، سخنان پومپئو همان هدف نهایی دولت ترامپ و چیزی فراتر از مخالفت با برجام بود که به نوعی حتی می تواند اعلام جنگ با ایران تفسیر شود. برخی شروط همچون خروج کامل از سوریه، و توقف همیشگی غنی سازی همه درخواست هایی غیرممکن هستند که هیچ فرصتی را برای مذاکره با ایران ایجاد نمی کند.

این گزارش افزود: نیت حقیقی وزیر امور خارجه کاخ سفید تضعیف توان اقتصادی ایران و تسهیل فرایند تغییر نظام از درون و سپس ورشکستگی و غلبه نظامی بر ایران است. پومپئو نقشه راهی را مشابه اشغال عراق در سال 2003 برای ایران طرحی کرده است.

به گزارش ایرنا، تحلیل نشریه محافظه کاران آمریکا تاکید دارد: آنچه که ترامپ و مشاوران وی در مورد ایران فراموش کرده اند این است که فصل آغازین راهبرد کاخ سفید در عراق تهاجم نظامی و نابودی اقتصاد و زیرساخت های این کشور با تحریم ها بود. ایران امروزه نه تنها شکست خورده نیست بلکه در انزوا هم قرار ندارد، بنابراین ایالات متحده باید از آن مسیر دشوار درس بگیرد. هنگامی که از میانه های دهه نخست قرن 21 فشار بر ایران افزایش یافت ایران کمتر از100 سانتریفیوژ را عملیاتی کرده بود اما هنگام امضای برجام در سال 2015 ایران نزدیک به 20 هزار سانتریفیوژ فعال را در اختیار داشت.

به باور این تحلیلگر و دیپلمات سابق آمریکایی «این که فشار حداکثری کلید پیروزی است امری بی اساس و به نوعی ساده سازی موضوع است. همین فرایند در ابتدای دوره ریاست جمهوری ترامپ در ارتباط با کره شمالی رخ داد و پیونگ یانگ در اثر فشارها به انواع تسلیحات هسته ای پیشرفته دست پیدا کرد. بدیهی این است حتی اگر مذاکرات ترامپ با کره شمالی موفقیت آمیز و نتیجه بخش باشد، رئیس جمهوری آمریکا خود را مدافع معامله ای خواهد دید که از نظر ساختاری به شدت شبیه برجام است».

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۸۶۷۸۷۱۱:۱۲:۰۴ ۱۳۹۷/۳/۲۴
والا از کاسبان برجام هیچی بعید نیست...
حیدری۳۸۶۷۹۹۱۱:۱۷:۱۷ ۱۳۹۷/۳/۲۴
قبل از انتخاب ترامپ تحلیل گران ما می گفتند ترامپ دیوانه است اما حالا همه به ریزکی و تیز هوشی اش ایمان آورده تمام وعده هایش عملی کرد
ناشناس۳۸۶۹۴۵۱۲:۲۷:۲۵ ۱۳۹۷/۳/۲۴
مطمین هستین خیال پردازیه ..... دولت روحانی تا حالا نشون داده به هر قیمتی آماده مذاکره و اماده پذیرش هر گونه توافقیه ...مکه یادتون رفته در همون ابتدای مذاکرات برجام وزارت خارجه کمپینی از هنرمندان راه انداخت که تحت هر شریطی هر نوع توافقی بهتر از توافق نکردن و شکست مذاکراته.... و درنهایت نتیجه توافق برجام هم نشون داد که بهخ این شعار عمل هم شده... الان هم اگر روجانی از افکار عمومی و رهبر انقلاب نترسه یقین داشته باشید که حاضر است با همین ترامپ تحت هر شریطی گفتگ کند و هر نوع توافقی را بپذیرد....
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین