بهشتی پور در گفتگو با الف مطرح کرد: اروپا می خواهد برجام را ادامه دهد، اما بدون آمریکا نمی تواند/ ایران نباید منتظر بماند

گروه سیاسی الف،   3970323129 ۳۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه اختلافات آمریکا و اروپا جدی نیست و اروپا بدون آمریکا در برجام نمی تواند بماند؛ گفت: ایران هم نباید زمان زیادی منتظر بماند و اگر اقدامی مناسبی انجام ندادند، برجام را به حالت تعلیق در بیاوریم.

اروپا می خواهد برجام را ادامه دهد، اما بدون آمریکا نمی تواند/ ایران نباید منتظر بماند

به گزارش الف، اظهارات اخیر مقامات اروپایی نشان دهنده این است که اروپایی ها بدون آمریکا نمی توانند برجام ادامه دهند و برای تامین منافع شرکت هایشان در آمریکا توان جدایی از این کشور را ندارند و علی رغم اختلافاتی که با آمریکا پیدا کردند اما به نظر نمی رسد آنها بتوانند منافع اقتصادی ایران را پس از خروج آمریکا از برجام تضمین کنند.

از سوی دیگر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در سفر به آفریقای جنوبی در جمع خبرنگاران درباره روند مذاکرات با اتحادیه اروپا و چین و روسیه پس از خروج آمریکا از برجام گفت: در آخرین دور گفتگوهای کارشناسی که هفته گذشته در تهران برگزار شد، یک بار دیگر همه اعضای باقیمانده برجام تعهد خود را برای اینکه اقدامات لازم را انجام دهند، برای تضمین برخورداری ایران از دستاوردهای اقتصادی برجام اعلام کردند.

وی افزود: هنوز ما بسته عملیاتی لازم را دریافت نکرده‌ایم، همکاران ما در اتحادیه اروپا و هم همکاران چینی و روسیه عنوان کردند که مشغول کار کردن بر روی همین بسته هستند.   

همچنین فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این مورد گفته بود که اتحادیه اروپا نمی‌تواند منافع تجاری ایران را پس از خروج آمریکا از برجام تضمین کند و می‌تواند از یک تلاش جدی برای حفظ برجام حرف بزند، اما نمی‌تواند درباره ضمانت‌های حقوقی به ایران صحبت کند.

این اظهارات نشان می دهند که اروپایی علی رغم فرصت داده شده به آنها هنوز نتوانستد به تصمیم واحدی در این خصوص برسند و بدون آمریکا کار زیادی نمی‌توانند انجام دهند.در همین راستا الف گفتگویی با یکی از کارشناسان هسته ای داشته که بدین شرح است:

حسن بهشتی پور در گفتگو با خبرنگار الف، در مورد اینکه آیا اروپایی ها بدون آمریکا در برجام باقی خواهند ماند، اظهار داشت: نباید این نکته را نادیده بگیریم که اختلافات آمریکا و اروپا جدی نیست، اختلافات جدی بر سر پیمان آب و هوایی پاریس، برجام و جنگ تعرفه ها و بسیاری از مسایل در میان آمریکا و اروپا بروز پیدا کرده که بسیار جدی است و از سوی دیگر  منافع اروپا در برجام مبادلات اقتصادی با ایران است و این اروپاست که ذی نفع این رابطه است؛ به این دلیل که آمریکا رابطه تجاری با ایران نداشته و حجم مناسباتش هم با ما بسیار کم است، لذا اروپایی ها اجازه نمی دهند که برجام برای همیشه از بین برود، چراکه طبق گفته برخی از کارشناسان آنها نمی‌خواهند بازار 15 هزار میلیارد دلاری ایران را از دست بدهند.

وی به منافع امنیتی اروپا در برجام اشاره کرد و گفت: اروپا در برجام منافع امنیتی هم دارد چراکه ناامنی سراسر خاورمیانه را فرا گرفته که به نفع اروپا نیست و پناهجویان با فاصله هزاران کیلومتری به شهرهای اروپایی رفته و مشکلاتی برای آنها ایجاد کرده اند، لذا آنها می دانند که ایران می تواند امنیت منطقه را فراهم کند، لذا به دلیل بحث امنیتی از برجام خارج نمی شوند. نکته سوم که بسیار مهم است بحث همکاری با آژانس است، فعالیت های ما همواره تاکنون مورد تایید آژانس بین المللی انرژی اتمی بوده است و قطعنامه هایی که علیه ایران وجود داشت در این سال ها لغو شده است، بنابرین مبانی حقوقی اروپا امروز بسیار متفاوت از گذشته است و اروپا می خواهد تا برجام ادامه پیدا کند.

کارشناس مسائل بین الملل در مورد اینکه آیا اروپا می تواند بدون آمریکا در برجام باقی بماند، گفت: پاسخ این سوال منفی است، چراکه اروپا شرکت های بزرگی دارد که با ایران همکاری می کنند که ستون اصلی آنها در آمریکا بوده و چندجهانی هستند به طور مثال توتال یکی از این شرکت های چند ملیتی است که در چندین کشور فعالیت اقتصادی دارد یا همینطور شرکت بیمه هرمس آلمان یا پژو سیتروئن، که در واقع تمام منافع این شرکت های اروپایی به آمریکا گره خورده است و این شرکت ها در این خصوص با حجم وسیع سرمایه گذاری روبرو هستند. 

بهشتی پور در پاسخ به این سوال که در حال حاضر راه حل این موضوع چیست، افزود: هم اکنون اروپایی ها فرصت خواسته اند که این موضوع را بررسی کنند تا به دنبال راه حل هایی باشند که اعتبارات و مبادلات بانکی را از طریق یورو با ایران داشته و از سوی دیگر نیز ارتباط خود را هم با آمریکا حفظ کنند؛ همچنین به دنبال این هستند تا از طریق برخی از شرکت ها با ایران مراودات خود را حفظ کنند، اما این نکته را هم نباید نادیده گرفت که به سرعت هم نمی توانند عکس العمل نشان دهند و در این مورد تصمیم گیری کنند، زیرا نیازمند زمان است، اما ایران هم نباید زمان زیادی منتظر بماند.

وی معتقد است: این موضوع را هم نباید نادیده بگیریم که برجام یک سندی بود که موفق شد پرونده دروغ سازی علیه ایران را فرو بپاشد که اگر از آن خارج شویم در واقع فضا را آماده می‌کنیم تا دوباره قطعنامه ها علیه ایران را احیا کنیم، لذا تنها راهی که وجود دارد این است که فعلا در برجام با اروپایی ها بنمانیم تا اینکه ببنیم آنها چه اقدامات مناسبی را انجام خواهند داد و اگر اقدامی مناسبی انجام ندادند، برجام را به حالت تعلیق در بیاوریم و غنی سازی را از نو شروع کنیم و نشان دهیم که این آمریکا بود که حقوق بین الملل را نادیده گرفت و هرچه فریاد داریم باید بر سر آمریکا بزنیم و علیه آنها تبلیغ کنیم.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: روی کار آمدن ترامپ و اقدامات وی هم موجب شده که اروپا اختلافات جدی با آمریکا داشته باشد؛ لذا بهترین فرصت است که علیه آمریکا اجماع شود، البته باید این نکته را هم در نظر گرفت که اروپا بدون آمریکا در برجام نمی تواند بماند، مگر اینکه اقدامات مناسبی در این راه انجام دهد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۸۷۲۲۵۱۵:۱۰:۲۹ ۱۳۹۷/۳/۲۴
از این مقاله وشواهدی که همگان می بینند چند نکنته را می توان دریافت کرد: 1- امریکا بدون فکر واستراتژی دست به تحریم نزده ، بنابراین نمی توان فقط با شعار به جنگ تحریم رفت . 2- امریکا نشون داده که حتی اروپا هم نمیتونه در مقابلش بایسته و شاید بهتره بگیم تمام کشورهای اقتصادی دنیا نمی تونن جلو امریکا بایستند .همانطور که در جلسه جی 7 همگان دیدند .
ناشناس۳۸۷۴۶۵۱۸:۴۰:۴۰ ۱۳۹۷/۳/۲۴
هیچ کشوری در دنیا توانایی مقابله با تحریمهای آمریکا را ندارد.
ناشناس۳۸۷۴۷۰۱۸:۴۶:۴۲ ۱۳۹۷/۳/۲۴
تجربه ثابت کرده که بعد از تحمیل خسارت عظیم به کشور و مردم، آخرش بدو بدو میریم برای مذاکره. بهتره از همین اول عاقلانه بریم و شجاعانه مذاکره کنیم.
ناشناس۳۸۷۷۳۴۰۰:۵۷:۰۹ ۱۳۹۷/۳/۲۵
خوب پس چرا مذاکره کردیم. شعار چیه ؟ خودت میدونی چی میگی؟عزیز آقای بهشتی پور مدافعی از برجام بود که تو مناظره تلویزیونی واسه همین توافق داشت یقه پاره میکرد حالا شده شعار زده
ناشناس۳۸۷۲۳۰۱۵:۱۷:۰۴ ۱۳۹۷/۳/۲۴
اما ما هم نباید فعالیت های اتمی خود را شروع کنیم اینها نقشه است تا بعدا ما دوباره پای میز بکشند،پس احتیاط کنیم و از هول و بلای تندرو ها در دام غربی ها نیفغتیم.تاریخ نشان داده تندروی تندروها ما تا کجا برده و مجبور به قبول شرایط انها و نهایتا به اینجا برسیم. ادم عاقل دوبار از یک محل گزیده نمی شود.صبور باشیم و با چشمان باز دشمنان خارجی و دوستان نادان داخلی را رصد نماییم،تا باز بازنده این بازی حقارت بار نشویم.
علی۳۸۷۲۳۹۱۵:۲۳:۰۷ ۱۳۹۷/۳/۲۴
از اول هم معلوم بود که اروپا منافع خود و شرکتهای خود را به خاطر ایران به خطر نمی اندازد. پس چند ماه دیگر که تحریم ها جدی شد پول و ارز به داخل کشور نخواهد امد و انهائی که نشسته اند با اشوب کشور را به هرج و مرج بکشند دست بالا خواهند داشت. بعضی اوقات کوتاه امدن به نفع است
ناشناس۳۸۷۲۴۴۱۵:۲۹:۳۱ ۱۳۹۷/۳/۲۴
باشه چون تو گفتی
مهرداد۳۸۷۲۵۳۱۵:۳۲:۴۷ ۱۳۹۷/۳/۲۴
اروپایی ها هیچ اقدامی مانند ارائه تضمین در خصوص برجام نخواهند داشت و صرفا طبق همیشه برجام را خواهند خواست که منافع متصوره آن با خروج امریکا از بین رفته است. از سوی دیگر در صورت اعلام تعلیق برجام از جانب دولت جمهوری اسلامی ایران ، نه تنها اروپایی ها بلکه چین و روسیه هم در مقابل ایران قرار خواهند گرفت و مصیبتهای بیشتر شروع خواهد شد. انتخاب دیگر مذاکره مجدد با دولت امریکاست.
ناشناس۳۸۷۲۶۶۱۵:۴۰:۴۹ ۱۳۹۷/۳/۲۴
بازار 15 هزار میلیارد دلاری ایران؟؟؟؟؟؟؟؟/ کل درآمد سالانه ما از فروش نفت 60-70 میلیارد دلاره این عدد رو از کجا استخراج فرمودید؟؟؟
هاشم۳۸۷۵۱۱۱۹:۵۲:۰۰ ۱۳۹۷/۳/۲۴
ای بابا. منظورش بازار آمریکا بوده است.
ناشناس۳۸۷۲۸۱۱۵:۴۹:۴۹ ۱۳۹۷/۳/۲۴
آقای کارشناس این حرفو( تیتر)که مردم همون فردای خروج آمریکا زدند!
ناشناس۳۸۷۲۹۰۱۵:۵۵:۰۴ ۱۳۹۷/۳/۲۴
آنها نمی‌خواهند بازار 15 هزار میلیارد دلاری ایران را از دست بدهند. ایران در کل تاریخ موجودیتش و از زمانی که صاحب تولید نفت شدر درآمدش به 2000 میلیارد دلار نرسیده. این آقای کارشناس عدد 15000 میلیارد دلار را از کجا در آورده؟!
هوشیار۳۸۷۲۹۲۱۵:۵۶:۰۹ ۱۳۹۷/۳/۲۴
اینکه میگید ایران نباید منتظر اروپا نباشد به بعضی ها برمیخوره . اجازه بدین تا آخرش برن تا یک بار دیگه سرشون به سنگ بخوره . البته باز هم پشیمون نمیشن میگن باید مستقیم بریم با آمریکا ببندیم .
میبدی۳۸۷۲۹۴۱۵:۵۷:۳۷ ۱۳۹۷/۳/۲۴
به به حامی سرسخت برجام هم اعتراف کرد زهی به انصافش پس بقیه هم لجاجت را تمام کنند بلاتکلیفی تمام شود تا بچسبیم به داخل و‌ تولید و اشتغال
ناشناس۳۸۸۲۶۷۱۵:۱۸:۰۱ ۱۳۹۷/۳/۲۵
وجود دیدگاهی همچون شما اقای میبدی باعث تعجبه!!! مگه کسی از تولید داخل دست کشیده بود که حالا بخواهیم احیا کنیم. موضوع ارتباط با دنیاست که توقع داشتیم با برجام به آن دست پیدا کنیم. دیدیم که خودروسازی (آنهم خودروهای از رده خارج) بدون ارتباط با شرکت های مادر تولیداتش نصف شد و بسیار بی کیفیت تر از قبل. وقتی اقتصاد اروپا بدون امریکا نمیتواند ادامه دهد چطور اقتصاد ایران بدون ارتباط موثر با دنیا قابل دوام است. کاش امکان مناظره وجود داشت تا برای همیشه از شعار زدگی خارج شویم. واقع بینی با خیانت و وابستگی تفاوت بسیار است, دوست عزیز.
بورامینی۳۸۷۳۴۳۱۶:۳۶:۱۲ ۱۳۹۷/۳/۲۴
از طرفی تامین منافع امنیتی اروبادر منطقه از سوی ایران که اشار داشتند واز طرف دیگراهمیت نقش میانجی گرانه ودیبلماسی برجامی اروبا در توافق برجام که متاثر از مبانی نسبتا مستقل وارزشی اروبا می باشد از این رو حفظ اعتبار بین المللی برجام از علل تمایل اروبا برای ماندن در برجام میتوانند تلقی شود از طرف ایران نیز ماندن در برجام بعد از خروج امریکا ونیز تداوم ناسزاوارانه ایران هراسی از سوی اروبا بعد از برجامی که باطل السحر ایران هراسی بود میتواندبه مثابه اهرمی بازدارنده وموثر تلقی می شود ودر مجموع بنظر میرسد در مذاکره با اروبا منافع حداکثری ایران را اگر در کوتاه مدت نگوییم در میان مدت بیش از بیش نسبتا تامین نماید
ناشناس۳۸۷۳۴۸۱۶:۴۲:۰۰ ۱۳۹۷/۳/۲۴
اول روز خروج امریکا از برجام من هم گفتم که نمیتوان روی قولهای اروپا حساب باز کرد چون خودشان زندانی اقتصادی نظامی امریکا هستند.در کشورهای اروپایی مثل این کشور که من هستم سفیر امریکا در خیلی مسائل آخرین حرف را میزند.بیاد دارید چند وقت پیش یک راکت فضایی امریکا که چندین ماهواره را حمل میکرد در روی زمین منفجر شد؟خیلی از کشورهای اروپا جرات نکردن هیچ گزارشی از آن خبر پخش کنند.سفارت امریکا دستور داده بود......
ناشناس۳۸۷۳۵۱۱۶:۴۴:۰۵ ۱۳۹۷/۳/۲۴
از برجام خارج شویم و علیه آمریکا تبلیغ کنیم که دنیا قبول کند آمریکا مقصر بوده است که ال خارج شده است...!.... دنیا هم میگه چشم. هر چی شما بگید
ناشناس۳۸۷۳۶۷۱۷:۰۳:۲۹ ۱۳۹۷/۳/۲۴
برجام تمومه. باید به فکر یک توافق جایگزین بود برای نجات مردم.
نوشهری۳۸۷۵۲۷۲۰:۰۹:۳۲ ۱۳۹۷/۳/۲۴
خوب است اما نه با مذاکره کنندگانی چون ظریف و حسین فریدون و عراقچی و بقیه سکه گیرها که تعدادیشان جاسوس بودند باید آمریکا و اروپا را به سبک کره شمالی پای میزمذاکره بکشانیم آنوقت امتیازبگیریم که همه خوشحال شوند
ناشناس۳۸۷۵۴۶۲۰:۵۷:۲۵ ۱۳۹۷/۳/۲۴
توافقی که بتواند مردم را نجات دهد وجود ندارد چون وضعیت مردم ربطی به روابط خارجی ندارد. چیزی که زندگی مردم را بهبود می دهد اتخاذ سیاستهای درست در مدیریت کشور به خصوص در زمینه اقتصاد است.
ناشناس۳۸۷۶۵۸۲۳:۱۴:۱۴ ۱۳۹۷/۳/۲۴
برجام تموم شد برجامیون تموم شد اسلاحات تموم شد برو جلو بوق بزن
محمد۳۸۷۷۳۸۰۱:۰۱:۵۸ ۱۳۹۷/۳/۲۵
میگم خلیج فارس خوزستان سکوهای نفتی رو بدیم و......... تا بلکه راضی شدن چقدر ساده اید
ناشناس۳۸۷۸۰۳۰۳:۲۲:۵۷ ۱۳۹۷/۳/۲۵
باشه. فکر می کنیم که بدیم ظریف و دوستان و عراقچی برند، قطعنامه ای بسازند که هر چی گلستان و ترکمنچایه در مقابلش لنگ بندازند آخرش هم بگن ... دستاورد برجام 2 و 3 و ... شکاف آمریکا و اروپا بود. مسخره بازی را تمام کنید. تنها کسی که به جوان ایرانی اعتماد داره، انصافا رهبر انقلابه و اگر پنجاه درصد این اعتماد را دولت داشت الان کاسه بدست نمی گرفت و ...
ناشناس۳۸۷۹۶۶۱۰:۳۷:۳۵ ۱۳۹۷/۳/۲۵
دوست عزیز : مشکل اینه که فقط یک دهم درصد برای و 99/9 درصد ملت تصمیم می گیرند و ما باید تحمل کنیم بسوزیم و بسازیم !
ناشناس۳۸۷۳۷۹۱۷:۲۱:۳۱ ۱۳۹۷/۳/۲۴
فایده نداره دیگه الان دلار تا 7 هزار هم رسیده دو روز دیگه گرونیهاش میاد و جلومردم رو نمیشه گرفت بازار رکود کامله لحظه به لحظه بر نارضایتی مردم افزوده میشه میخواهید چکار کنید؟
کارمند۳۸۷۴۴۷۱۸:۱۴:۲۸ ۱۳۹۷/۳/۲۴
آقای بهشتی پور بفرمایید ما از برجام خارج شدیم چی کار کنیم منافع ما حفظ بشه؟ غیر از بالا رفتن نرخ ارز بیکاری و تورم بالا چی برای کشور باقی می مونه؟!!!
ناشناس۳۸۷۴۶۶۱۸:۴۳:۳۷ ۱۳۹۷/۳/۲۴
بهترین کار ان است که ما اروپا و امریکا و چین و روسیه را تحریم کنیم و فقط بورکینو فاسو
ناشناس۳۸۷۴۸۲۱۹:۱۵:۰۶ ۱۳۹۷/۳/۲۴
ما راهی حز تعامل نداریم باید در برحام ماند و با آمریکا مذاکره مجدد کرد. خروج از برجام دقیقا هدف جنگ طلبان امریکاست
الی۳۸۷۵۶۶۲۱:۳۴:۴۵ ۱۳۹۷/۳/۲۴
به نظرتون واقعا بدون ارتباط با دنیا میتونیم تا کجا پیش بریم؟آیا بهتر از کره شمالی و پاکستان میشیم
ناشناس۳۸۷۶۰۱۲۲:۰۶:۱۹ ۱۳۹۷/۳/۲۴
ما که نفهمیدیم استاد چی میخواد بگه. اروپا مشکلش با آمریکا جدیه یا نه؟ در برجام بمونیم یا زودتر تعلیقش کنیم؟و......
ناشناس۳۸۷۶۷۳۲۳:۴۲:۲۹ ۱۳۹۷/۳/۲۴
اقای روحانی هر از گاه پس از گران شدن ارز و سکه و خودرو ....می فرمایند علت اقتصادی نیست !!!!خوب این را بچه 5 ساله می دونه .چرا ایشون حرف نمی زنن در مورد علت اصلی؟
ناشناس۳۸۷۷۳۵۰۰:۵۸:۲۹ ۱۳۹۷/۳/۲۵
یعنی اگه فقط آمریکا رو با خودمون داشته باشیم، کل دنیا دست ما میشه
ناشناس۳۸۷۷۶۰۰۱:۳۹:۳۷ ۱۳۹۷/۳/۲۵
باید با امریکا آشتی کنیم بیخود هی حرفو بپیجونید راه دومی وجود نداره
احمد۳۸۷۷۷۸۰۲:۱۷:۳۳ ۱۳۹۷/۳/۲۵
چند سال پیش اقای روحانی گفته بود برای مذاکره با اروپایی ها اول باید با کدخداشون مذاکره کرد . در داخل عده ای این گفته رو طوری دیگه تفسیر کردند به مسخره گرفتند . حالا خودشون به این حرف رسیدن
ناشناس۳۸۹۱۸۸۱۴:۵۰:۴۸ ۱۳۹۷/۳/۲۶
مگه برجام را با بورکنافاسو بستد؟ خوب با همین کدخدا بستند
ناشناس۳۸۷۷۸۴۰۲:۳۱:۰۰ ۱۳۹۷/۳/۲۵
این کارشناس محترم اصل رو بر این گذاشته اند که اروپا قبول دارد که ایران کشوری هست که به منطقه ثبات می آورد و از نظر امنیتی اروپا به ایران احتیاج دارد و تمامی راه حل های ایشان هم بر همین اصل استوار است. اما میخواهم بدانم از روی چه مدرکی و شواهدی همچین ادعایی دارند؟ لازم نیست راه دوری بریم و خیلی به مغزمان فشار بیاوریم و احتیاجی هم به تحلیل نداریم خود اروپایی ها از سرانشان گرفته تا رسانه های اصلی و معتبرشان همه ایران رو به نوعی مشکل اصلی خاورمیانه مینامند! حالا چه ما خوشمان بیاد چه نیاد! نگاه امنیتی آنها به ایران بخاطر کمک گرفتن از ایران نیست بلکه برای بقول خودشان محار ایران است! همینگونه تحلیل ها هست که کار دست ما میدهد! شما واقعیات آشکار رو نادیده میگیرید و از روی خیالات خودتان استدلال و تحلیل میدهید! همین میشه که بعدا در انتهای صحبتها نظر میدهند که بله دیگه «غنی سازی را از نو شروع کنیم و نشان دهیم که این آمریکا بود که حقوق بین الملل را نادیده گرفت و هرچه فریاد داریم باید بر سر آمریکا بزنیم و علیه آنها تبلیغ کنیم.» انگار که دنیا هم حرف ما رو راحت میپذیره!
ناشناس۳۸۷۷۹۹۰۳:۰۵:۴۶ ۱۳۹۷/۳/۲۵
صادقانه همه میدونند و میدونیم که برجام کلکش کنده است ولی فقط بعضی ها شجاعت اعترافش رو دارند و راه دیگری هم جز مذاکره مجدد متاسفانه وجود ندارد که البته اونم ممکنه تبعات چندان خوبی نداشته باشه
نق زن۳۸۸۴۳۵۱۹:۱۴:۰۴ ۱۳۹۷/۳/۲۵
کی بود ک میگفت ما در هر سطحی قادر به مقابله هستیم کو پس؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

پربحث‌های هفته

  1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  2. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  3. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  4. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  5. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  6. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  7. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  8. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  9. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  10. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  11. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  13. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  16. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  17. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  18. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  19. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  20. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

  21. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  22. یک سیلی برای تنبیه

  23. رئیسی: می‌گفتند روی موشک‌ها شعار مرگ بر اسرائیل ننویسیم        

  24. نگاهی به جایگاه و موقعیت ارتش شاهنشاهی

  25. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

آخرین عناوین