تشخیص وضعیت سلامت با تورم انگشتان

گروه سلامت الف،   3970323116

در برخی موارد، پف کردن انگشتان دست، به ویژه هنگامی که با درد همراه است می‌تواند به مشکلات اساسی و جدی اشاره داشته باشد.

تشخیص وضعیت سلامت با تورم انگشتان

به گزارش باشگاه خبرنگاران، در این مطلب به برخی از دلایل تورم انگشتان دست اشاره خواهیم کرد و به شما خواهیم گفت که چه زمانی نیاز است که با پزشک تماس بگیرید. با ما همراه باشید.

تورم انگشتان

احتمالاً در تابستان داغ، از منزل خارج شده‌اید و انگشتان دستتان شبیه چند تکه سوسیس متورم شده است و یا برای مدتی وعده غذایی زیادی مصرف کرده‌اید که دیگر حلقه ازدواجتان برای انگشتتان مناسب نیست. آیا در شرایطی که انگشتان‌ متورم می‌شوند باید نگران بود و عجله کرد؟ احتمالاً نه! انگشتان دست به دلایل زیادی متورم می‌شوند که بسیاری از آن‌ها بی‌ضررند؛ اما در برخی از موارد، پف کردن انگشت دست با نام پزشکی داکتیلیت، به ویژه هنگامی که با درد همراه است می‌تواند به مشکلات اساسی و جدی اشاره داشته باشد. در اینجا به برخی از دلایل تورم انگشتان دست اشاره خواهیم کرد و به شما خواهیم گفت که چه زمانی نیاز است که با پزشک تماس بگیرید:

1. دمای هوا در بیرون از خانه زیاد است

گرما، موجب انبساط رگ‌های خونی می‌شود که در نتیجه به گرما اجازه فرار از طریق پوست داده و موجب احساس خنکی می‌شود. همان‌طور که رگ‌ها منبسط می‌شوند، ممکن است برخی از مایعات درون آن به بافت نرم نشت پیدا کنند و موجب پف کردن شوند. این تورم، زمانی که شما با دستتان کاری را انجام بدهید و آن را برای زمانی ادامه دهید، از بین می‌رود. اما اگر شما تنها متوجه تورم در دست و انگشتان دست (نه پاها) شدید که همراه با درد ضعیف و احساس چنگ‌زنی بود، فقط گرما نمی‌تواند دلیل آن باشد و باید با پزشک خود در این باره مشورت کنید.

وقتی مفاصل نزدیک به نوک انگشتان دست، خود به خود بزرگ می‌شوند، به طوری که نتوان حلقه را وارد انگشت کرد، ممکن است بتوان استئوآرتریت را مقصر دانست، به ویژه اگر انگشتان در هنگام صبح متورم شوند

2. دچار اُوردُز (افزایش بیش از حد) سدیم شده‌اید

مصرف زیاد مرغ سوخاری، چیپس و یا به‌طور کلی هر چیزی که در روغن سرخ شده است، می‌تواند منجر به سوسیسی شکل شدن انگشتان دست شود. بدن، تمایل دارد بین میزان آب و نمک تعادل برقرار کند. مصرف زیاد نمک به این معنی است که بدن باید آب بیشتری را در خود حفظ کند که خود توجیحی برای تورم است.

به طور معمول، تورم خفیفی که توسط غذاهای پرنمک به وجود می‌آید، در عرض یک روز به خودی خود از بین می‌رود، اگرچه ممکن است بسته به میزان نمک اضافی موجود در سیستم بدن شما، این حالت طول بکشد. اگر باوجود ترک مصرف زیاد نمک تورم از بین نرفت، بهتر است از پزشکتان کمک بخواهید.

3. مفاصل شما تخریب شده‌اند

وقتی مفاصل نزدیک به نوک انگشتان دست، خود به خود بزرگ می‌شوند، به طوری که نتوان حلقه را وارد انگشت کرد، ممکن است بتوان استئوآرتریت را مقصر دانست، به ویژه اگر انگشتان در هنگام صبح متورم شوند. این نوع آرتریت مرتبط با افزایش سن، ناشی از فرسایش بافت نرم انتهای مفاصل است. استئوآرتریت اغلب، اما نه همیشه، همراه با درد و سفتی است. بسیاری از انواع دیگر آرتریت نیز می‌توانند باعث ایجاد تورم (چاقی) و درد انگشتان شوند.

4. دچار بیماری تونل کارپال شده‌اید

هنگامی که عصبی که از ساعد به سمت کف دست می‌رود در مچ دست فشرده می‌شود، بیماری تونل کارپال رخ می‌دهد. تورم ناشی از آن معمولاً با درد، سوزش، سوزن شدن و یا بی‌حسی در دست و انگشتان، که اغلب به آرامی در طول زمان ایجاد می‌شود، همراه است. تحقیقات نشان می‌دهد که تونل کارپال در زنان سه برابر بیشتر از مردان اتفاق می‌افتد.

5. در سیستم لنفاوی شما انسداد رخ داده است

لنف‌اِدم، شرایطی است که اندام‌ها در آن متورم می‌شوند زیرا مایع لنفاوی که باکتری‌ها و ویروس‌ها و زباله‌های بدن را از بدن خارج می‌کنند، به اندازه کافی تخلیه نمی‌شود. در این وضعیت، ممکن است انگشتان دست و پا متورم شوند، و معمولاً بازوها و ساق پا ورم می‌کنند. ممکن است احساس کشیدگی و ضخیم ‌شدن پوست تجربه شود. لنف‌اِدم با جراحی و پرتودرمانی مربوط به سرطان سینه، مرتبط است. در موارد نادر، لنف‌اِدم، همچنین می‌تواند ناشی از رشد غیرطبیعی سیستم لنفاوی شما باشد.

6. به بیماری رینود مبتلا هستید

رینود ناشی از محدود شدن رگ‌های خونی به علت استرس یا سردی هوا است. این تنگی عروق، خون‌رسانی را محدود می‌کند، تورم، و در کنار آن درد و سوزش، زمانی رخ می‌دهد که جریان خون برگشت پیدا کند (همان‌طور که گرم می‌شوید یا استرس شما را از بین می‌برد). این بیماری شایع است و احتمالاً در زنان بیشتر از مردان اتفاق می‌افتد. اگر انگشتان و دستتان قبل از تورم کبود یا رنگ‌پریده شوند، این یکی از شاخص‌های رینود است.

7. در حال تجربه عوارض بارداری هستید

گاهی اوقات، تورم در مادران باردار معمول است. اما تورم در دست‌ها و صورت، به خصوص اگر با فشار دادن پوست انگشت شست، فرورفتگی قابل توجهی ایجاد می‌شود، می‌تواند علامت هشداردهنده «پری کلامپسی» باشد. مشخصه این وضعیت، فشار خون بالاست و اگر بدون درمان رها شود، می‌تواند عوارض جدی را برای مادر و فرزند به دنبال داشته باشد. اغلب این وضعیت در زنان باردار بالای 40 سال، کسانی که بارداری دوقلو یا سه‌قلو دارند و افراد باردار چاق دیده می‌شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین