مقابله با استرس و نیاز به مراجعه به روانشناس و مشاور

گروه عکس الف،   3970323107

در بین انواع مشاوره فردی، مشاوره برای مقابله با استرس یکی از موارد پرتکرار در مراجعه به مشاوران و روانشناسان است. شاید اصلی‌ترین دلیل شایع شدن این نوع اختلال در رفتارهای فردی را بتوان ویژگی سرعت و فشارهای زندگی امروزی دانست. قطعاً بهترین راه حل برای حل مشکل استرس مراجعه به روانشناس و استفاده از مشاوره تخصصی است. کم‌توجهی و نادیده گرفتن عوامل بروز استرس می‌تواند در روند زندگی فرد اختلالات بیشتری را به وجود آورد. به طور کلی وقتی افراد نتوانند افسار زندگی خود را در دست بگیرند و در تنگنا و مضیقه قرار بگیرند، دچار استرس و اضطراب می شوند. البته باید توجه کرد که در علم روانشناسی میان استرس و اضطراب تفاوت وجود دارد.

استرس یا اضطراب؟

اکثر مردم وقتی مشاهده می‌کنند که شخصی دچار ناآرامی، سردرگمی و تشویش  شده است، او را به کنترل استرس خود و اضطراب نداشتن تشویق می‌کنند. اما بایستی بدانیم که در علم روانشناسی استرس با اضطراب تفاوت دارد. به طورکلی وجود استرس در یک شخص دارای دلیل روشن و واضحی است. دانش آموزی که امتحان دارد، برای کسب نمره در امتحان استرس دارد. اما اضطراب به گونه‌ای است که شخص دقیقاً آگاهی ندارند که دلیل ناآرامی درونی او چه چیزی است. عموماً افرادی که دچار استرس بوده و نسبت به مراجعه به روانشناس کم‌توجهی می‌کنند، می‌توانند در آینده دچار اختلال اضطراب شوند. وجود اضطراب در هر فرد هیچگونه بار مثبتی را به همراه ندارد و کاملاً یک اختلال منفی رفتاری به حساب می‌آید. اما وجود استرس به میزان کم یک ویژگی مثبت بوده و تنها استرس زیاد می تواند مختل کننده شرایط افراد باشد.

استرس تحصیلی

بدون شک یکی از انواع استرس که تعداد زیادی از افراد جامعه را درگیر می‌کند، استرس امتحان و کنکور است. وقتی که قرار است آموخته های دانش آموز یا دانشجو مورد محک قرار گیرد، شخص برای امتحان دادن و نمره آوردن دچار استرس می‌شود. به طور کلی گفته می‌شود که مقداری استرس بار مثبت دارد و وجود استرس در هر شخص می تواند باعث ایجاد انگیزه برای اقدام مناسب در شخص شود. اگر دانشجو برای امتحان‌های خود استرسی نداشته باشد، در نتیجه هیچگونه تلاشی برای مرور درس ها و انجام تمرین و تکالیف نخواهد داشت و در نتیجه در کارنامه نهایی خود با نمرات بسیار پایین مواجه خواهد شد. پس استرس به خودی خود ویژگی مثبتی است، اما استرس زیاد است که می تواند منجر به مختل شدن زندگی فرد و بروز نتایج منفی گردد. اگر در زمان تحصیل شخصی در تهران نتواند به دلیل استرس زیاد خود، نسبت به مطالعه درس‌ها اقدام کند حتماً بایستی با مشاوره روانشناسی در تهران استرس فرد کنترل شود.

دلایل بروز استرس

همانطور که اشاره شد، استرس دارای دلیل روشن و واضحی است. در بین افراد مبتلا به استرس عموماً دلایل و علت‌های مشابهی برای ایجاد استرس وجود دارد. مواجه شدن با بیماری‌های جسمی، مشکلات اقتصادی و معیشتی، بلاتکلیفی و مشخص نبودن وضعیت بعدی، از دست دادن عزیزان و حتی دوران بارداری از موقعیت‌هایی هستند که بسیاری از افراد می توانند دچار اختلال استرس شوند. همچنین نداشتن نظم به عنوان یکی از مهم‌ترین دلایل بروز استرس شناخته می شود. هنگامی که شخص در خانه یا محل کار خود نسبت به ایجاد نظم توجهی ندارد، در زمان‌های متعدد از پیدا نکردن وسایل و به تعویق افتادن کارهای خود دچار استرس می شود. بی برنامه‌گی و نداشتن برنامه‌ریزی برای انجام کارهای روزمره یکی دیگر از دلایل بروز استرس در درون افراد است. زمانی که شخص از برنامه‌ریزی استفاده نکند، انجام کارهای خود را مکرراً به تعویق می اندازد تا اینکه با فشاری بیرونی مواجه شده و مجبور به انجام وظیفه خود در زمان محدود می گردد. در این شرایط نداشتن زمان کافی باعث بروز استرس در شخص خواهد شد. افرادی که در اهواز ساکن هستند می توانند با مراجعه به روانشناس خوب در اهواز نسبت به یادگیری تکنیک‌های برنامه‌ریزی برای کنترل استرس خود اقدام نمایند.

درمان استرس

مطابق با الگوهای روانشناسی به طور کلی برای مقابله با استرس دو راهکار کلیدی وجود دارد. اولین راهکار برای درمان استرس را می توان انجام اعمال مناسب توسط خود شخص عنوان کرد. بسیاری از افراد پس از ملاقات با روانشناسان برای درمان استرس خود و کسب آرامش به انجام عبادت‌ها و مناجات با خداوند توصیه می شوند. انجام ورزش‌های روزانه، برنامه‌ریزی شخصی، حفظ نظم و انضباط در انجام امور مختلف از جمله مواردی هستند که شخص بایستی خود نسبت به اجرایی کردن آنها اقدام نماید. برای تمامی این موارد لازم است تا با مراجعه به روانشناس برای انجام هر یک از اقدامات لازم، برنامه‌ای صحیح و اصولی معین گردد.

دومین راهکار مقابله با استرس، مصرف دارو مناسب است. بایستی توجه کرد که به طور کلی استفاده از دارو برای درمان استرس بسیار بسیار کم اتفاق می افتد. اکثر روانشاسان سعی می کنند با انجام مشاوره و تعیین اقدامات عملی لازم از استفاده دارو برای درمان استرس اجتناب کنند. اگر شما ساکن شهر مشهد هستید و از وجود استرس رنج می برید، می توانید با جستجو و پیدا کردن یک روانشناس خوب در مشهد مشکل خود را حل کنید.

مشاوره و درمان استرس

زمانی که به روانشناس مراجعه می شود بایستی با دقت نسبت به انتقال اطلاعات توجه شود تا مشاور هم بتواند بهترین تصمیم را برای کنترل استرس اتخاذ کند. اگر مشاور شما اطلاعات ناقص و ناکافی دریافت کند، قطعاً دوره درمان استرس شما طولانی‌تر خواهد شد. با مراجعه به وب‌سایت پزشک خوب می‌توانید نسبت به یافتن پزشک یا روانشناس خوب اقدام نمایید. از نکات مهم در زمان بروز استرس این است که پس از یافتن متخصصان مناسب برای انجام درمان استرس بایستی نسبت به انجام دستورات متخصص اهتمام ویژه داشت.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین