قیمت خودرو از کارخانه تا بازار 14میلیون تفاوت دارد

گروه اقتصادی الف،   3970322150

رییس اتحادیه فروشندگان اتومبیل گفت: امروز به دلیل خروج پژو و رنو از صنعت خودرو، شرکت‌ها نتوانستند تولید خود را به موقع تحویل بدهند و همانطور که شاهد بودیم شرکت سایپا بخشنامه‌ای ارایه کرده که در آن به کسانی که ساندرو ثبت نام کردند گفته می‌توانند در ازای آن ال 90 تحویل بگیرند.

سعید موتمنی در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص التهابات موجود در بازار خودرو گفت: شایعات و عدم انجام تعهد شرکت‌هایی که خودرو پیش فروش کردند سبب شده که وضعیت بازار این چنین آشفته شود و قیمت‌ها روند افزایشی به خود بگیرند. وی ادامه داد: وقتی شرکتی اقدام به پیش فروش خودرو می‌کند باید ابتدا قطعات و لوازمی که مورد نیاز تولید است را داشته باشد یا واردات آن را پیش بینی کند تا در چنین مواقعی دچار مشکل نشود.

رییس اتحادیه فروشندگان اتومبیل افزود: امروز به دلیل خروج پژو و رنو از صنعت خودرو، شرکت‌ها نتوانستند تولید خود را به موقع تحویل بدهند و همانطور که شاهد بودیم شرکت سایپا بخشنامه‌ای ارایه کرده که در آن به کسانی که ساندرو ثبت نام کردند گفته می‌توانند در ازای آن ال 90 تحویل بگیرند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر دولت برای کنترل قیمت خودروهای زیر 45 میلیون تومان شورای رقابت را ایجاد کرده تا کمترین اجحاف در حق افراد ضعیف صورت بگیرد اما امروز قیمت این خودروها از درب کارخانه تا بازار 14 میلیون تفاوت دارد. موتمنی افزود: سه هفته پیش قیمت خودروها روند نزولی گرفت و بازار داشت به تعادل می‌رسید اما شورای رقابت اعلام کرد از آخر خردادماه قیمت خودروها افزایش پیدا می‌کند که همین امر سبب شد که به بازار شوک وارد شود و اندک خودرویی که در بازار موجود بود، جمع شود.

وی تصریح کرد: قیمت‌ها در بازار بر مبنای تقاضا و عرضه است و امروز عرضه آنقدر کم شده و به صورت قطره چکانی انجام می‌شود که قیمت ها به صورت بی‌سابقه‌ای در حال افزایش است در واقع امروز این شبکه توزیع خودروها است که بازار را کنترل می‌کند و ترجیح داده که برای سود بیشتر تا آخر این ماه خودرو کمتری به بازار عرضه کند.

وی ادامه داد: وضعیت امروز بازار نشان می‌دهد هیچ نظارتی وجود ندارد چرا که اگر سازمان صنعت و معدن و تجارت و یا تعزیرات بر بازار نظارت داشت اختلاف 14 میلیونی از درب کارخانه تا بازار وجود نداشت و به طور کلی ما قیمت دو نرخی نداشتیم.

موتمنی تصریح کرد: تولید کارخانه و خروجی آن مشخص است. لیست این که کدام شرکت‌ها خودروها را تحویل گرفتند وجود دارد پس به راحتی می‌توان بر روی آنها نظارت داشت. شرکت‌های بزرگی که شبکه توزیع را در اختیار دارند و روزانه کل تولید یک کارخانه را خریداری می‌کنند تخفیف‌های 10 الی 15 درصدی می‌گیرند و از آن طرف سود 40 درصدی اعمال می‌کنند چون هیچ کسی بر روی آنها نظارت ندارد و هرکاری دلشان بخواهد انجام می‌دهند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان اتوموبیل در خصوص خودروهای مونتاژی گفت: وضعیت این گونه خودروها به مراتب بدتر از خودروهای 45 میلیون تومانی است زیرا خروج پژو و رنو از کشور سبب شد که روند قطعه رسانی آنها مختل شود به طوری که خودروهای سایپا ، ایران خودرو و بهمن در چند روز اخیر حداقل 15 تا 40 میلیون افزایش داشته است به طور مثال هایما اس 7 که دو  هفته پیش قیمت درب کارخانه آن 104 میلیون تومان بود و در بازار 114 میلیون تومان به فروش می رسید امروز به 158 میلیون تومان رسیده است.

سراتو سایپا که هفته گذشته 118 میلیون تومان بود امروز سفید آن 158 میلیون و مشکی آن 164 میلیون به فروش می رسد. این افزایش قیمت به علت آن است که عرضه کم شده است.

موتمنی اظهار داشت: متاسفانه برخی این نوسانات بازار را به گردن فروشندگان و دلالان می‌اندازند در صورتی که این کارخانجات خودروسازی هستند که با عرضه نکردن خودرو قیمت‌ها را این چنین افزایش دادند خودروهای زیر 45 میلیون تومان کارتکسی عرضه می‌شود و اصلا جای مانور برای دلال‌ها ندارد از طرف دیگر سایپا و ایران خودرو ثبت نام خودرو را متوقف کردند و معلوم نیست خودروهایی که آنها روزانه تولید می‌کنند به کجا می‌رود. سایپا اعلام کرده که تولیدی خود را در اردیبهشت ماه افزایش داده است اما معلوم نیست این افزایش به کجا رفته است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین