۱۷ راهکار میرسلیم برای حمایت از تولید ایرانی/ بهره بانکی بالا، نظام پیچیده مالیاتی و... عامل موفق نبودن تولید ملی

گروه اقتصادی الف،   3970322136 ۳۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه حمایت از کالای ایرانی در جامعه تولیدمحور محقق می‌شود گفت: جامعه‌ای که تولید دانش، تولید فکر، تولید کالا، تولید فرهنگ خلاق داشته باشد. آن‌گاه کالای با کیفیت هم تولید می‌کند و مردم آن مصرف‌کننده کالای تولید داخل نیز می‌شوند.

سیدمصطفی میرسلیم با اشاره به اینکه مردم در یک جامعه ویژه خوار، طبق یک ذائقه و در جامعه تولیدمحور با ذائقه‌ای دیگر مصرف می‌کنند اظهار کرد: ما نمی‌خواهیم مردم را محکوم به مصرف کالای بد کنیم، به همین دلیل وظیفه داریم که کمک کنیم تا قیمت تمام شده کالای ایرانی ارزان‌تر و رقابتی‌تر بشود و هم فناوری بهتری بیاید و کیفیت آن ارتقا یابد.

وی تاکید کرد: پای اقتصاد رقابتی در ایران می‌لنگد و مهمترین دلیل این موضوع نیز حمایت بی‌دریغ، بدون برنامه و دائمی از تولیداتی است که مزیتی در کشور ما ندارند و همچنان شاهدیم که حمایت از صنایعی صورت می‌گیرد که نه‌تنها مزیتی برای کشور ندارند، بلکه در بسیاری از مواقع آن حمایت‌ها نتیجه‌ای جز ویژه‌خواری در بخش‌های غیرمولد نداشته است.

متن کامل گفت‌وگوی ایسنا با سیدمصطفی میرسلیم درباره راهکارهای حمایت از کالای ایرانی به شرح زیر است:

رهبر معظم انقلاب امسال را سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری کرده‌اند. به نظر شما آثار کلی حمایت از کالای ایرانی بر اقتصاد کشورمان چیست؟

حمایت از کالای ایرانی موجب جلوگیری از انتقال سرمایه‌ها به خارج از کشور و جذب سرمایه‌های خارجی به دلیل صرفه اقتصادی برای سرمایه گذاران و مقابله با تحریم های ناعادلانه و نابخردانه اقتصادی کشورهای سلطه گر می شود. از سویی زمانی که کشور متکی به تولیدات درون‌زای خود باشد، مسلماً قدرت چانه زنی آن نیز در معادلات و معاملات بین المللی افزایش می یابد.

حمایت از تولید داخل یعنی کاهش صادرات موادخام و بسترسازی برای ایجاد ارزش افزوده در مواد خام کشور. حمایت از تولید داخل یعنی افزایش اعتماد به نفس و تقویت باورهای فرهنگی و اجتماعی و کاهش آثار تحریم‌های جهانی در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، روحی و روانی جامعه. حمایت از تولید داخل یعنی تلاش برای بومی شدن فناوری‌های مختلف در حوزه تولید ازمسیر طراحی ، نمونه سازی، الگوبرداری، آزمون و مهندسی معکوس.

برای تحقق شعار سال ۹۷ رعایت چه الزاماتی باید رعایت شود؟

در یک بررسی کارشناسی که با همکاران متخصص خود انجام داده ایم به هفده مورد رسیده ایم که مختصرا برایتان شرح می دهم:

۱- بهبود کیفیت: رفع مشکلات و ایرادات کیفی، کیفیت محصولات، تولید متناسب با نیاز واقعی مشتریان ایرانی حتی به صورت منطقه‌ای، تولید محصولات با دوام و مطمئن ، توجه بیشتر به ایمنی و بهبود بسته بندی.

۲- توسعه تنوع و نوآوری: تولید متناسب با معیارهای فنی جهانی، با سلایق و توقعات مشتریان بویژه جوانان، گستردن دامنه طرح‌ها، رنگ‌ها، نمونه‌ها و ... کاهش قیمت تمام شده، افزایش کارآیی منابع، کاهش ظرفیت‌های خالی، بلا استفاده و نیمه استفاده، کاهش اتلاف‌ها و ضایعات مواد، انرژی و ملزومات.

۳- بهبود خدمات پس از فروش: توجه به خدمات عام و خاص مورد نیاز مشتریان پس از فروش و تقویت کیفیت و کمیت شبکه خدمات پس از فروش، مدیریت و نظارت بر کیفیت خدمات و ایجاد نظام واقعی ارزیابی عملکرد و رتبه بندی با الگو برداری از تجارب برتر.

۴- تبلیغات موثر و فرهنگ‌سازی میهنی: استفاده از روش‌های نوین و اثربخش معرفی کالا، بسیج رسانه‌های مختلف بویژه رسانه ملی، آگاه سازی مردم از ویژگی‌ها و خواص برجسته  کالاهای داخلی، ایجاد امتیاز اجتماعی برای استفاده از کالای ایرانی، تشویق استفاده کنندگان از کالای ایرانی به شکل‌های مختلف از جمله تخفیف با توجه به حجم خرید و دادن تسهیلات خرید.

۵- بهبود بازاریابی: درک صحیح نیازهای واقعی مشتریان، استفاده از مهندسی فروش برای کالاهای صنعتی و سرمایه‌ای، بکارگیری روش‌های نوین و بهنگام برای جذب مشتریان و سفارش خرید، تقویت نیروهای متخصص بازاریابی و بازاریاب حرفه‌ای، ایجاد پیوند قوی با شبکه بازار و عمده فروش‌ها و خرده فروش‌ها، ایجاد منفعت کافی برای شبکه فروش در بازار برای کالای ایرانی در مقایسه با مشابه خارجی، قیمت‌گذاری مناسب و درست متناسب با انواع بازارها.

۶- بهبود نام و نشان تجاری: انتقال پیام مشتریان راضی و خشنود مصرف کننده کالا به جامعه، برنامه‌ریزی معرفی نام و نشان، استفاده از نام‌ها و نشان‌های متناسب با فرهنگ، هنجارها و تمایلات عمومی جامعه، تبلیغ موثر نام و نشان‌های ایرانی در سراسر کشور، بهره‌گیری از امکانات رسانه‌ها و مراکز اطلاع رسانی و تبلیغات، ایجاد پشتوانه بین‌المللی برای نام و نشان کالاهای ایرانی از طریق صادرات و حضور در بازار های خارجی.

۷- جلوگیری از واردات کالای قاچاق ارزان و بی کیفیت : بررسی و شناسایی مبادی و مجاری ورود عمده کالای قاچاق به کشور، مشارکت هر سه قوه مجریه، قضائیه و مقننه برای برخورد با پدیده قاچاق کالا، برخورد جدی با واردکنندگان و توزیع کنندگان عمده کالای قاچاق و مصادره اموال آنان، استفاده از توان و شمّ کسب و کار واردکنندگان کالای قاچاق برای صادرات کالای ایرانی، شفاف سازی قوانین و مقررات، افزایش تعرفه کالاهای وارداتی و کاهش تعرفه واردات مواد اولیه و قطعات.

۸- ایجاد تسهیلات خرید: ایجاد امکان خرید کالا به صورت اقساط کوتاه، میان و بلندمدت، تامین بودجه خرید به صورت اعتباری از طرف بانک‌ها برای مشتریان، دادن وام های مناسب با نرخ بهره کم به خریداران کالا، دادن بخشی از حقوق و دستمزد به کارکنان به صورت غیر نقدی در قالب اجناس ایرانی.

۹- سرمایه گذاری روی فناوری‌های نوین و بهنگام: بهبود کیفیت، کاهش هزینه و افزایش تنوع محتاج فناوری‌های جدید و بهنگام برای تامین هرچه بهتر و صحیح تر نیازهای مشتریان و افزایش قدرت و توان رقابت پذیری بنگاه‌ها است.

۱۰- توسعه نظام های مدیریت و ارتقای مدیران: ضرورت اصلاح دیدگاه‌ها، نگرش و نظام فکری مدیران و دوری جستن از اندیشه‌ها و باورهای کهنه و ناکارآمد و بها دادن جدی و واقعی به خواسته‌ها و توقعات مشتریان، تفکیک مالکیت از مدیریت و توجه اساسی به مدیریت حرفه ای، پرورش مدیران جهان تراز و در سطح بین المللی برای ارتقاء توان و سطح رقابت پذیری، به کارگیری تجارب موفق ملی و بین المللی در عرصه مدیریت.

۱۱- پرورش منابع انسانی متخصص: با توجه به این که عوامل اصلی تولید و ایجاد ارزش افزوده، نیروی انسانی و سرمایه اند، همان گونه که نیاز به فناوری پیشرفته و بهنگام وجود دارد، نیاز به انسان‌های متخصص، با تجربه نوین که علاوه بر دانش رسمی، آموزش های حرفه ای نیز گرفته اند و علاوه بر دانش در ابعاد نگرشی، فکری، انگیزشی و رفتاری در مدار بالندگی و توسعه یافتگی قرار گرفته اند، یک ضرورت است. لذا قائل شدن جایگاه اصلی برای انسان و سرمایه اصلی دانستن آن برای سرمایه گذاری یک ضرورت است.

۱۲- بهبود طراحی و ترکیب بندی: برای تولید بهتر از نظر کیفیت و بسته بندی و همچنین قیمت مناسب، بی تردید باید به فعالیت و مرحله طراحی و ترکیب بندی محصول توجه ویژه ای نمود. انطباق هرچه بهتر و بیشتر با نیازهای مشتریان، بهبود و ارتقای کیفیت و استفاده هرچه بهتر از منابع بویژه مواد اولیه، نیازمند طراحی بهتر، قوی‌تر و پیشرفته تر، استفاده از فناوری‌های نوین طراحی و بکارگیری افراد متخصص حرفه ای است.

۱۳- بهبود و مهندسی مجدد فرآیندها: تحول و دگرگونی در فرآیندهای اصلی، پشتیبان و مدیریتی اغلب بنگاه های تولیدی یک ضرورت است. مهندسی مجدد فرآیندهای شرکت‌های تولیدی موجب تحول و قرار گرفتن شرکت‌ها در مسیر و راهی بهتر، با عملکردی توام با بهره وری بیشتر و حرکت در مسیر تعالی خواهد شد. حفظ فرآیندهای قدیمی و منسوخ و ناکارآمد که شرکت‌ها را زمین گیر کرده و در تله بهره وری ضعیف گرفتار کرده است، جز نابودی نتیجه ای ندارد و نمی تواند منجر به تولید کالا های با کیفیت و مشتری پسند شود.

۱۴- جذب سرمایه گذار خارجی: جذب سرمایه گذاران خارجی باعث چندین نتیجه مثبت و خوب خواهد شد. اول اینکه کمبود سرمایه برای توسعه را جبران می کند، دوم اینکه دانش فنی و مدیریتی و فناوری روز را وارد بنگاه های اقتصادی کشور خواهد کرد، سوم اینکه فضا و شرایط ورود بنگاه های ایرانی به بازار های خارجی را فراهم می کند.
۱۵- ایجاد تسهیلات مالی برای تولیدکنندگان: تولیدکننده ایرانی بویژه شرکت‌های کوچک و متوسط مشکلات کمبود نقدینگی دارند و برای توسعه و بهبود خود نیازمند حمایت مالی‌اند بویژه اگر قرار بر فروش کالا با تسهیلات میان مدت و بلندمدت باشد. بنابراین ایجاد شرایط و فضای مناسب برای دسترسی بهتر و راحت‌تر بنگاه ها به منابع مالی مورد نیاز و تقویت توان مالی و اقتصادی آنان برای افزایش قدرت و توان تولید و فروش، ضروری است البته به شرط این که برای تخصیص منابع مالی، نظام صحیح و علمی برقرار شود.

۱۶- بهبود و اصلاح قوانین و مقررات منسوخ، ناکارآمد و ضد بهره‌وری: وجود قوانین و مقررات دست و پا گیر که عمر آنها به سر آمده و حاصل عقل و خرد دیروز و متناسب با شرایط زمانی و مکانی دیگری بوده اند، موجب بروز مسائل و مشکلات اساسی برای بنگاه های اقتصادی شده که ناگزیر بخشی از توان آنان را می بلعد و باعث دل سردی و بی انگیزگی آن ها می شود. شناسایی و حذف و اصلاح اینگونه قوانین و مقررات و محدود کردن تعدد و تنوع و بهنگام کردن آنها یک الزام است.

۱۷- الگو برداری از تجارب موفق در دنیا: همواره باید از تجارب دیگران درس گرفت و از آنها نهایت بهره را برد. تجارب کشورهایی مانند هند، چین و ژاپن در ایجاد فضای مناسب در سطح ملی برای حمایت از تولیدات داخلی درجهت تقویت و رونق اقتصادی کشور، قابل استفاده است؛ اگرچه این سیاست و رویکرد در بسیاری از کشورهای دنیا با شدت و ضعف متفاوت و به صورت مستقیم و غیر مستقیم به کار گرفته شده است، باید درس آموخته‌های این تجارب را برای کشورمان به نحو احسن به کار گیریم.

اگر بخواهیم این مجموعه نکات ارزنده‌ای که مطرح کردید را خلاصه کنیم، به چه نتیجه‌ای می‌رسیم؟

برای تحقق شعار سال، هم افزایی تمامی دستگاههای اجرایی و بویژه دستگاه‌های فرهنگی و رسانه‌ها و نیز آحاد مردم ضروری است. الگو شدن رفتار مسئولان و مدیران کشور در زمینه استفاده از محصولات ساخت داخل، تامین منابع کافی از طرف دولت، تخصیص منابع مالی بانک‌ها و موسسات به بنگاه‌های تولیدی در چارچوب سیاست‌گذاری و اجرای برنامه‌های صحیحِ بانک مرکزی، تعهد و التزام عملی صاحبان کسب و کار و مدیران بنگاه های اقتصادی به اصلاحات و دگرگونی‌ها با توجه به حمایت‌های جامعه و دولت از تولید داخلی، ایجاد ساز و کار نظارت، ارزیابی و بازخورد، اصلاح قوانین و مقررات متناسب با حمایت از کالاهای ایرانی، در مجموعه قوای سه گانه، هم راستایی و هم هدفی رسانه‌های مختلف برای حمایت واقعی و فرهنگ سازی در راستای استفاده از کالاهای ساخت داخل و نیز نام و نشان سازی کالاهای ایرانی و همچنین ایجاد ساز و کار و ساختار مناسب برای تشویق رفتارهای مناسب و نمونه، از نکات مهمی است که باید در راستای حمایت از تولید و کالای ایرانی به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

برای عملیاتی کردن طرح حمایت از کالای ایرانی، به چه اقداماتی نیازمندیم؟

این سوال مهمی است که من به برخی از راهکارهای آن مختصرا اشاره می کنم:

۱در تمام دانشگاه‌ها، دانشکده‌ها و موسسات پژوهش اقتصادی، درباره این موضوع مهم ، تدوین عناوین پژوهشی و تبلیغی را تهییج و تشویق نمایند.

۲صدا و سیما درباره فرآیند تولید کالاهای ایرانی برنامه‌ایی آموزشی در برخی شبکه‌ها با حضور تولیدکنندگان پخش نماید.

وزارت آموزش و پرورش برای دانش‌آموزانی که والدین آنها تولید کننده اند، فرآیندی را تعریف کند که دانش‌آموزان مبلغ کالاهای والدین خود در غرفه‌های اقتصادی مدارس باشند.

۴تمام مساجد، تولیدکنندگان کالای ایرانی را بمناسبت دعوت ، و از آنها درخواست شود، روند رشد تولید خود را برای مردم تشریح نمایند.

۵تمام تولید کنندگان برای توسعه فروش به کمک دوستان و همکاران خود، با ارائه اطلاعات درباره اجناس تولیدی، اطلاع رسانی و تبلیغ مناسب برای اجناس خود داشته باشند.

۶تولید کنندگان برای خدمت رسانی از طریق شبکه‌های مجازی و برای دریافت معایب تولیدات خود به صورت داوطلب استقبال کنند و در پایان سال به پیشنهاد دهندگان به قید قرعه جایزه بدهند.

۷به مناسبت برپایی نمازجمعه در مصلاهای کشور از تولیدکنندگان کالاهای ایرانی برای معرفی کالای خودشان بعد از فریضه ، با ثبت نام قبلی از مردم و با حضور در تالاری ویژه که برای مباحث اقتصادی طراحی شده ، حمایت کنند.

۸مراکز بسیج، کالاهای ایرانی تولید شده بسیجیان کشور را در یک همایش ملی، در سراسر کشور اطلاع‌رسانی و با تخفیف ویژه از فروش کالای ایرانی حمایت کنند.

۹در کشور یک روز تحت عنوان حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شود.

۱۰گروه‌های جهادی طلاب و دانشجویان، راهکارهای حمایت از کالای ایرانی را در دستور کار آموزشی خود در مناطق محروم قراردهند.

۱۱بنیاد شهید انقلاب اسلامی، پیشنهادهای مندرج در وصیت‌نامه شهدا را، درباره حمایت از اقتصاد کشور به کمک کارگروهی در رسانه‌ها و پایگاه‌های خبری و صدا و سیما برنامه‌ریزی و تبلیغ نماید.

۱۲سازمان تبلیغات اسلامی با طراحی نشان حمایت از کالای ایرانی به صورت مشترک با دیگر مراکز تبلیغی از تولید کنندگان ایرانی حمایت کنند.

۱۳وزارت اقتصاد و دارایی با عقد قراردادی بین تولید کنندگان و مخترعان و نخبگان اقتصادی، از روند اصلاح تولید داخلی حمایت کند.

۱۴تولید کنندگان مرزی با تعریف فرآیند اقتصادی مختص خودشان در کارگروه اقتصادی دولت، از صادرات و واردات در تعریف اقتصاد مقاومتی برخوردار و حمایت شوند.

۱۵وزارتخانه‌ها و مراکز دولتی ، از تولید کنندگان داخلی با فرآیند اصلاح تولید که به دست نیروهای آنان حمایت شده‌اند تشویق نمایند و از محل بودجه‌های تعریف شده حمایتی کمک کنند.

۱۶ایجاد بازار مشترک با تولید کننده‌گان خارجی به همراه آموزش نیروی انسانی آنهایی که از کالای ایرانی حمایت نموده‌اند.

۱۷حمایت ویژه دولت از تولیدکنندگانی که مصرف کننده‌های ایرانی را در مدار جذب و حمایت از اقتصاد مقاومتی و مصرف کالای ایرانی قرار بدهند.

۱۸وزارت امور خارجه تبلیغ کالاهای ایرانی را متناسب با سفارت‌خانه‌ها در برنامه‌های فرهنگی خود تعریف نماید.

چرا با وجود حمایت همه‌جانبه دولت‌ها از تولیدملی، مصرف‌کننده ایرانی احساس رضایتمندی از خرید کالای ایرانی ندارد و چرا صادرات کالای ایرانی در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن ندارد؟

سال‌هاست که تحلیلگران و فعالان اقتصادی تاکید می‌کنند که پای اقتصاد رقابتی در ایران می‌لنگد و مهمترین دلیل این موضوع نیز حمایت بی‌دریغ، بدون برنامه و دائمی از تولیداتی است که مزیتی در کشور ما ندارند و همچنان شاهدیم که حمایت از صنایعی صورت می‌گیرد که نه‌تنها مزیتی برای کشور ندارند، بلکه در بسیاری از مواقع آن حمایت‌ها نتیجه‌ای جز ویژه‌خواری در بخش‌های غیرمولد نداشته است. اما در حالی که نامگذاری امسال به نام حمایت از تولید کالای ایرانی انجام شده، پیش از این نیز بارها ضرورت حمایت از کالای تولید داخل در فضای اقتصادی و اجتماعی ایران مطرح شده بود. بی‌تردید تکیه مقام معظم رهبری بر این موضوع در سال‌جاری می‌تواند زمینه را برای اجرایی کردن این امید دیرپای ایرانی فراهم کند.

ولی حمایت‌های بدون ضابطه‌ای که نتوانسته است به افزایش بهره‌وری در یک بازه زمانی مشخص منجر شود در کشور ما رایج بوده است.

آری، به همین دلیل بعد از گذشت بیش از سه دهه همچنان پابرجایند. همین موضوع موجب شده که حمایت از تولید برخی از کالاها در کشور، از جیب مصرف کننده صورت بگیرد. به عبارتی دیگر، بی‌توجهی به تولید رقابتی براساس دو مولفه مهم کیفیت و قیمت مناسب موجب شده که مصرف‌کننده داخلی تعلق خاطری به خرید کالای ایرانی نداشته باشد. در چنین شرایطی، سیاست‌گذار به جای آن‌که شرایط را برای رقابتی شدن تولید فراهم کند، بر انحصار موجود در بازار می‌افزاید. به این ترتیب، نه‌تنها تولید آن کالا موجب شده که مصرف‌کننده ایرانی ذهنیت نامناسبی از کالای تولید داخل داشته باشد، بلکه اکثر تولیدکنندگان نتوانسته‌اند تلاشی برای افزایش توانمندی خود در حوزه صادرات کالا داشته باشند.

حمایت از کالای ایرانی در جامعه تولیدمحور محقق می‌شود؛ جامعه‌ای که تولید دانش، تولید فکر، تولید کالا، تولید فرهنگ خلاق داشته باشد. آن‌گاه کالای با کیفیت هم تولید می‌کند و مردم آن مصرف‌کننده کالای تولید داخل نیز می‌شوند. مردم در یک جامعه ویژه خوار، طبق یک ذائقه و در جامعه تولیدمحور با ذائقه‌ای دیگر مصرف می‌کنند. ما نمی‌خواهیم مردم را محکوم به مصرف کالای بد کنیم، به همین دلیل وظیفه داریم هم کمک کنیم قیمت تمام شده کالای ایرانی ارزان‌تر و رقابتی‌تر بشود و هم فناوری بهتری بیاید و کیفیت آن ارتقا یابد. البته در این مسیر باید دقت کنیم که جایگاه فروش و بازاریابی در چرخه تولید بسیار پر رنگ و مهم است، بنابراین لازمه رونق بازار فروش مبتنی بر این است که کالا از مطلوبیت، کیفیت، مرغوبیت، قیمت و خدمات پس از فروش مناسب برخوردار باشد.

جدا از ترویج مصرف کالاهای داخلی و پرهیز از مصرف کالاهای مشابه خارجی، افزایش قدرت خرید مردم با ارائه کارت‌های مصرف کالاهای ایرانی، جلوگیری از قاچاق و واردات بی‌رویه، همه و همه در تحقق شعار سال موثرند.

نتیجه حمایت‌های بی‌ضابطه چه بوده است؟

در حوزه تولید داخلی اختلاف‌نظر بین سیاستگذاران صنعتی و اباحه گرها از قدیم‌الایام وجود داشته و دارد، نقطه اشتراک این دو گروه این است که هر دو گروه پذیرفته‌اند که اگر حمایت از صنعت داخلی بی‌دریغ، دائمی و بلاتبعیض باشد، به ویژه‌خواری غیرمولد و اختلال در نظام قیمت می‌انجامد.

ما همزمان با کره، صنعت خودرو را شروع کردیم؛ صنعت خودروی کره امروز تحت حمایت دولت این کشور نیست و صادرات هیوندایی و چند کارخانه کره‌ای دنیا را گرفته و روی پای خود ایستاده‌اند، اما ما بعد از ۵۰ سال هنوز از صنعتی۸۰ درصد حمایت تعرفه ای می‌کنیم که ورشکسته و وابسته است.

هر حمایتی واقعا به زیان مصرف‌کننده و ظاهرا به نفع تولیدکننده است، منتها مساله این است که این حمایت به چه قصدی انجام می‌شود؟ آیا دائمی است؟ بلاتبعیض است؟ تجربه کشورهای تازه صنعتی شده نشان می‌دهد در جاهایی که حمایت‌ها هوشمندانه، گزینشی و موقت بوده، موفق هم بوده است.

راهکار توسعه صنعتی و حمایت از تولید داخلی در این است که باید به تجارت خارجی نظم و نســقی داد، نرخ ارز را باید درست کنیم، تعرفه‌ها را به آن سبک اصلاح کنیم و واردات را باید مدیریت کنیم. اگر این کارها را انجام دهیم، مصرف کننده داخلی دچار مضیقه نمی‌شود.

چه راهی برای بهبود مرغوبیت کالای ایرانی وجود دارد؟

بهره بانکی دورقمی، نظام پیچیده مالیاتی، فقدان بازار فروش، دیوانسالاری پرپیچ و خم و ... باعث شده در اتکا به تولید داخلی موفق نباشیم. این چند مقوله تولید و صنعت را فلج کرده‌اند. ما وقتی حرفی برای گفتن داریم که زیرساخت اشتغال فراهم شود. امروز در عمل باید تامین زیرساخت اشتغال فراگیر و پایدار، با هدف تقویت تولید کالای داخلی، در اولویت‌ کارهای دولت قرار گیرد. نخستین گام در این مسیر خارج شدن انحصار بازار از دست نظام دولتی و تسهیل فرایند دیوانسالاری است. قطعا با این اتفاق از ضرر و زیان بخش خصوصی کاسته و بر مرغوبیت کالای ایرانی افزوده می‌شود.

در این زمینه چه مسئولیتی برعهده تولیدکنندگان است؟

قطعاً واژه حمایت از تولید داخلی دارای دو بعد خواهد بود که بعد اول به تولیدکننده برمی‌گردد، یعنی تولیدکننده داخلی از ابتدای ساخت و پردازش کالا ضمن رعایت کیفیت و معیارهای لازم در تولید اولیه، مراحل بازاریابی و بسته‌بندی و بازاررسانی را نیز مطابق استانداردهای بین‌المللی انجام دهد. در این صورت کالای داخلی قدرت رقابت با کالای مشابه خارجی و رقبای بازار را پیدا خواهد کرد یا به اصطلاح اقتصادی دارای مزیت نسبی خواهد شد؛ اگرچه باید با کاهش هزینه‌ها هم همراه باشد.

بعد دیگر هم به آحاد مردم و مصرف‌کنندگان برمی‌گردد که نسبت به کالاهای تولیدی داخل تعصب داشته باشند. این درحالی است که هم اکنون انبوه کالاهای قاچاق خارجی را مصرف می کنیم! بسیاری از این کالاها  یا کالاهایی مشابه از نظر کیفی را در داخل کشور تولید می‌کنیم. به طور مثال ایران یکی از بهترین تولیدکنندگان کفش چرم و ماده اولیه کفش چرم در دنیاست و چرم ایران همیشه جزو سه کشور برتر دنیا بوده است. این در حالی است که متاسفانه ما مصرف‌کننده عمده کفش وارداتی هم از مبادی رسمی و هم قاچاق هستیم که افزایش حجم قاچاق کفش در سال‌های اخیر تولید داخلی این صنعت را با مشکلات جدی همراه کرده است. هر چند در این زمینه اگر هم تولیدکننده داخلی کفش، معیارهای لازم را بهتر رعایت کند و طرح‌های جدیدتر و متناسب با ذائقه مشتریان ارایه نماید، می‌تواند جای مناسب خود را در بازارهای داخلی و خارجی پیدا کند.

بنابراین در ارتباط با حمایت از تولید داخل هم مردم و هم تولیدکنندگان همزمان موثرند، اگرچه فرهنگ استفاده از کالای ایرانی باید مورد توجه همگان قرار گیرد تا شرایط برای اشتغال پایدار نیز برای مردم مهیا شود.

آیا تاکنون در مجلس شورای اسلامی بررسی‌های قانونی در این باره انجام شده است؟

اخیرا آقای احمد انارکی محمدی ، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفته است که دو طرح از طرف نمایندگان مجلس برای حمایت از کالای ایرانی در مجلس در حال بررسی است که در صورت به تصویب رسیدن آن می تواند کمک بسیاری به تولید داخل شود . یکی از طرح های پیشنهادی نمایندگان مجلس کاهش مالیات عملکرد تولیدی‌هاست، به این صورت که تاکنون مالیات بر عملکرد تولیدی‌ها ۲۵درصد بود که در این طرح پیشنهاد شده است آن را  ۵درصد کم کنیم و آن را به ۲۰درصد برسانیم که پیش بینی می‌کنند تا شش ماه دوم امسال در مجلس رای بیاورد.

طرح دیگر نمایندگان پرداخت ارزش افزوده توسط مصرف کننده است، به این صورت که ارزش افزوده را تولید کننده یا حلقه‌های میانی پرداخت نکند بلکه مصرف کننده به عنوان آخرین حلقه پرداخت نماید که در این خصوص نیز اقداماتی صورت گرفته و جلساتی با حضور مدیران اصناف، اتاق ایران، مرکز پژوهش های مجلس، وزارتخانه های اقتصاد، کشاورزی برگزار شده است.

آیا با تدابیری که بدان اشاره کردید می توان امیدوار بود به تحقق شعار امسال بود؟

موفقیت در تحقق شعار امسال نیازمند عزم جدی و کار بی وقفه تولیدگران برای افزایش بهره وری، کاهش قیمت تمام شده محصولات و بازارپذیری کالاهای تولیدی برای صادرات و رفع موانع تولید به همت قوای سه گانه و پشتیبانی نظام پولی – بانکی است.

مقام معظم رهبری شعار سال ۱۳۹۷ را نیز به اقتصاد، تولید ملی و بهبود وضع معیشتی مردم اختصاص دادهاند. ایشان با قابل حل دانستن همه مشکلات کشور با نگاه به داخل، کار بی وقفه و پُر توان مسئولان، مشارکت کلیه آحاد جامعه را در حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی کلید حل مشکل اقتصاد کشور دانستند. معظم له فعالان اقتصادی و تولیدگران را به سرمایه گذاری، جوانان را به کسب دانش و فناوری و طراحی ، کارگران را به تلاش متعهدانه، مردم را به خرید کالای ایرانی و دولت را به برنامه ریزی فرا خواندند.

سرمایه گذاری فعالان اقتصادی در امر تولید، برنامه ریزی برای افزایش تولید، انطباق محصول با نیازهای روز و سلایق مردم، ارزان تمام شدن کالاها و رقابت پذیرکردن کالاهای ایرانی با مشابه خارجی و بازاریابی صادراتی از مهمترین برنامه های اجرایی نهضت حمایت از کالای ایرانی است.

اشاره‌ای به راهکارهای مالی و بانکی برای حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی کردید؛ مصادیق این راهکارها را شرح دهید.

برخی از راهکارهای مالی و بانکی را به عنوان مثال یادآوری می‌کنم:

۱-اجرای کامل مواد و آئین نامه‌های اجرایی قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور شامل تسویه کامل بدهی های دولت به پیمانکاران و بانک‌ها از طریق واگذاری اوراق تسویه و صکوک اجاره، فروش اموال، سهام و شرکت‌های تابعه مازاد بانک‌ها، بازسازی ساختار مالی و استقرار حاکمیت شرکتی در بانک های دولتی، انتشار اوراق بهادار به اتکاء مطالبات جاری ناشی از تسهیلات از محل حساب ذخیره ارزی و اختصاص وجوه ناشی از آن به افزایش سرمایه بانک ها، کمک به تامین نقدینگی واحدهای تولیدی از طریق افتتاح حساب ویژه (حد اعتباری)، تدوین و اجرای آئین نامه پوشش نوسانات نرخ ارز برای واحدهای تولیدی، انتشار اوراق مشارکت از سوی واحدهای تولیدی با راه اندازی شرکت های رتبه بندی اعتباری.

۲پشتیبانی تمام عیار نظام بانکی از صنایع کوچک و متوسط با ارتقاء ماموریت بانک توسعه تعاون به بانک توسعه تعاون و صنایع کوچک و متوسط

۳ساماندهی انواع صندوق های حمایت مالی از واحدهای تولیدی و بهره گیری از هم افزایی ظرفیتی آنها

۴تدوین و اجرای بسته جامع خدمات اعتباری، بانکی و مالی ویژه واحدهای تولیدی معتبر کشور شامل اعطاء حد اعتباری سالیانه با کاهش حداقل یک واحد درصد نرخ سود تسهیلات، انتشار انواع اوراق بهادار برای واحدهای تولیدی و خدمات تعهدپذیره نویسی آن، تخفیف در کارمزد خدمات بانکی، بهره گیری از ظرفیت صندوق توسعه ملی برای طرح های توسعه ای واحدهای تولیدی، تسهیل شرایط استفاده از خطوط اعتباری ارزی بین المللی

۵ارتقاء قدرت خرید خانوار برای خرید کالاهای ایرانی با ارائه بسته متنوع تسهیلات ویژه خانوار نظیر وام خرید خودرو، کالاهای اساسی و مسکن

۶تشویق شبکه بانکی به پرداخت حداقل ۳۰ درصد از تسهیلات اعطایی سالیانه به تسهیلات خُرد ویژه خانوارها با حمایت بانک مرکزی از شبکه بانکی از طریق کاهش یک واحد درصدی در سپرده قانونی

۷تسهیل در فرآیند افزایش سرمایه شرکت های تولیدی و انتشار اوراق مشارکت شرکتی از سوی واحدهای تولیدی پذیرفته شده در بورس

۸طراحی و ارائه بسته جامع خدمات مالی ویژه واحدهای تولیدی صادراتی از سوی بانک توسعه صادرات، صندوق تضمین صادرات، صندوق توسعه ملی نظیر اعتبار خریدار کالا با پشتیبانی کامل اقتصادی وزارت امور خارجه از بازاریابی صادراتی واحدهای تولیدی

۹ارائه خدمات مالی و تامین مالی صندوق های نوآوری و شکوفایی، کارآفرینی، موسسات اعتباری و بخش خصوصی، به صنایع دانش بنیان و بنگاههای ایجادشده نخبگان جوان دانشگاهی

۱۰تسهیل فرآیند جذب سرمایه گذاری خارجی و انتقال فناوری و ماشین آلات به منظور ارتقاء کیفیت کالاهای ایرانی و رقابت پذیر نمودن آنها

بورس کالا چه نقش و جایگاهی در تحقق شعار سال و حمایت از کالای ایرانی دارد؟

بورس کالا به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه که به طور مستقیم با تولیدکنندگان بالادستی و پایین دستی پیوند دارد، اثرات مهمی بر رفع دغدغه های تولید و تحقق شعار امسال می گذارد. بررسی‌ها نشان می دهد که از مهم ترین مولفه ها برای حمایت از کالای ایرانی، حمایت از واحدهای کوچک و متوسط تولیدی است. به طوری که امروز یکی از مشکلات اساسی که این واحدها با آن درگیرند موضوع تامین منابع مالی، سرمایه در گردش و وضعیت مهندسی مالی است.

بررسی راه حل های این مشکلات یک مسیر اصلی را در مقابل ما قرار می دهد و آن، بازار سرمایه و از جمله بورس کالاست به طوری که حضور واحدهای تولیدی در بازار سرمایه باعث ایجاد نظام مالی، مهندسی تولید، تامین مالی و سرمایه در گردش و ساماندهی اهداف واحدهای تولیدی می شود.

بازار سرمایه اثرات فراوانی بر بهبود وضعیت اقتصادی کشور دارد اما متاسفانه وضعیت فعلی ما در بازار سرمایه در حوزه تامین مالی نسبت به نظام بانکی قابل مقایسه با آنچه که در جهان می گذرد و منطق کار ایجاب می کند، نیست.

تامین نیازهای مالی از طریق بازار سرمایه حدود ۱۰ درصد است و ۹۰ درصد از طریق نظام بانکی و آورده اشخاص است؛ در این بین نظام بانکی با چالش هایی مواجه است و نوع خط مشی بانک‌ها به گونه ای است که قابلیت تامین نیاز مالی واحدهای تولیدی به جز برخی از واحدهای کوچک و متوسط را ندارد. با این تفاسیر جایگاه بازار سرمایه بسیار مهم است و می تواند در حوزه اقتصاد و تولید و اشتغال بسیار تاثیرگذار باشد.

در همین زمینه بورس کالا نیز به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه و بازاری که به طور مستقیم با تولیدکنندگان بالادستی و پایین دستی سروکار دارد، اثرات مهمی بر تحقق شعار امسال خواهد داشت. در این راستا یکی از دغدغه های تولیدکنندگان ما در برخی محصولات، حجم ضعیف تقاضا است. واحدهای تولیدی علیرغم تمام مشکلاتی که دارند با ارز گران، تحریم ها و شرایط مختلف، بالاخره به یک نحوی منابع اولیه را تامین و تبدیل به محصول می کنند اما چه فایده که محصولاتشان در داخل و خارج از کشور بازار ندارد بنابراین مشکل اصلی آنها تقاضا است.

تولیدکنندگان محصولات خود را باید از طریق چک و سفته به فروش برسانند و یک سال بعد قادر به دریافت پول خود می شوند که با این شیوه، هزینه های مالی و بانکی را نمی توانند پرداخت کند. به این ترتیب باید بازار کالاهای تولیدکنندگان طوری باشد که سرمایه آنها در چرخش باشد.

واحدهای تولیدی کوچک و متوسط چه جایگاهی در تحقق شعار سال داردند؟

نکته حائز اهمیت دیگر در خصوص واحدهای تولیدی کوچک و متوسط این است که ۹۴ درصد از واحدهای تولیدی کشور را تشکیل می دهند و ۴۰ درصد از اشتغال در اختیار آنها است اما در عین حال مهندسی مالی، بازاریابی و نکات حرفه ای اقتصادی، قیمت تولید و کیفیت تولید این واحدها عموما هیچ کدام براساس معیار امروز قابل رقابت با خارج نیست. در این شرایط، قاچاق کالا نیز باعث ایجاد مشکل برای کالاهای تولید داخل شده است و قادر به رقابت نیستند چرا که قیمت کالای قاچاق بسیار ارزان تر از کالاهای تولید داخل است.

حل مشکلات مطرح شده در حوزه تولید واحدهای تولیدی کوچک و متوسط به طور حتم نیاز به یک مجموعه عوامل و اقدامات زیرساختی دارد اما به نظر می رسد یکی از راه‌هایی که رشد کیفیت تولید داخل و افزایش بهره وری، کاهش هزینه‌ها و استمرار تولید را به ارمغان می آورد و باعث تامین مالی آسان تر و سامان یافتن ضوابط و مهندسی مالی این واحدها می شود، استفاده از ظرفیت های بورس کالا است.

بورس کالا باید با حمایت مسئولان، زمینه ورود ۹۰ درصد واحدهای تولیدی کوچک را مهیا کند تا شاهد ورود تقاضا، چرخش کالاها از طریق بازارهای مالی، افزایش بهره وری و کاهش هزینه و حاکم شدن انضباط مالی در این واحدها باشیم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۸۲۸۹۵۱۰:۵۶:۰۳ ۱۳۹۷/۳/۲۲
راهکارهای پوسیده
ناشناس۳۸۳۱۶۱۱۲:۳۸:۵۷ ۱۳۹۷/۳/۲۲
اینها راه کار نیست بیشتر شبیه جوک
ناشناس۳۸۴۳۳۷۰۰:۱۱:۳۷ ۱۳۹۷/۳/۲۳
مسئولین فقط باید تمام تلاش و مساعی خود را بکنند که بهیچ وجه تحریمها ایجاد نشود و دوباره کشور روی ریل بیفتد و تعامل با دنیا افزایش یابد. از بلای فعلی که در اقتصاد ناشی از تحریمهای گذشته بوجود آمد باید عبرت گرفت.در غیر اینصورت دیگران از ما عبرت خواهند گرفت.
سعید تمر۳۸۳۴۲۰۱۴:۱۴:۱۰ ۱۳۹۷/۳/۲۲
این 17 مورد مثل این می ماند که از طبیب بپرسی درمانم کن، طبیب بگوید: خب مشکلات باید حل شود تا درمان شوی! ماشالله همه مدیر مادرزادی های کشورمان، که الان بالای 60 سال سن دارند، توصیه به حل مشکلات می کنند و فکر می کنند راه کار داده اند!
حامد۳۸۲۹۰۶۱۰:۵۸:۲۵ ۱۳۹۷/۳/۲۲
از اینکه ایشان هم دم از تولید میزنند مبارک است. خواستگاه سیاسی ایشان همیشه به دنبال واردات بوده است.
ناشناس۳۸۲۹۱۳۱۱:۰۰:۴۴ ۱۳۹۷/۳/۲۲
این ها یک مشت شعار است که مرتبا" افراد گوناگون تکرار می کنند.
پیمان۳۸۲۹۳۳۱۱:۰۷:۴۴ ۱۳۹۷/۳/۲۲
یه راهش هم این هست که امثال شما به جای شعار دادن و سخنپراکنی یک گام عملی خودشون در راه اقتصاد مقاومتی بردارند.
ناشناس۳۸۲۹۳۴۱۱:۰۹:۰۴ ۱۳۹۷/۳/۲۲
مهندس سود پایین تولید نسبت به فعالیتهای دیگه اصل مطلبه حتی روزی که وامهای زود بازده با سود پایین به اصطلاح تولیدکنندگان گرفتند همه وارد بازار دلالی شدند. تولید تو ایران یعنی یه جایی که خوب تسهیلات میگیره. راه حل: باید جلوی سود دلالی را گرفت انوقت همه مجبور میشن برن دنبال کار و تولید
sahatabar۳۸۲۹۴۶۱۱:۱۵:۰۶ ۱۳۹۷/۳/۲۲
آقای مهندس در انتخابات ریاست جمهوری 1400 منظرتان هستیم.
علی۳۸۲۹۶۱۱۱:۲۱:۰۹ ۱۳۹۷/۳/۲۲
اقای میر سلیم وقتی پول و ارز وارد کشور نشود تمام اینها شعار است راهی برای برداشتن تحریمها حتی با قبول مذاکره بیابید.
ناشناس۳۸۴۳۶۲۰۰:۳۶:۵۳ ۱۳۹۷/۳/۲۳
کاملا حرفتان منطقی است.فقط زمامداران باید هرچه زودتر خودشان به این مطلب برسند تا بحران ایجاد نشود.
ناشناس۳۸۶۸۰۶۱۱:۲۰:۳۰ ۱۳۹۷/۳/۲۴
ما در زمان پهلوی با دنیا ارتباط داشتیم، اما از نظر الگوی توسعه، وضعیتمان شبیه همین سعودی ها بود. نفت می فروختیم و تکنولوژی وارد می کردیم. تا وقتی این تفکر در ایرانی هست به هیچ جا نمی رسیم. ما فقط زمان تحریمها، اون هم به اجبار، سمت توسعه داخلی رفتیم.
ناشناس۳۸۲۹۶۴۱۱:۲۲:۳۵ ۱۳۹۷/۳/۲۲
تا زمانی که نمایندگان مجلس و وزیران ماشینهای آخرین مدل خارجی سوار می شوند ولی مردم عادی مجبورند لگنهای تولید داخلی که فقط بوی مرگ می دهند و دیگر کالاهای بدی هم که تولید می شوند فقط مردم بدخت و بیچاره باید مصرف کنند در مورد این حرفها نمی توان چیز دیگری گفتو از مردم انتظار حمایت از کالای ایرانی داشت.
رضا۳۸۲۹۷۵۱۱:۲۸:۰۷ ۱۳۹۷/۳/۲۲
سلام افزایش تولید ملی و بالا بردن کیفیت کالا ها مهم و ضروری است ولی نه ازجیب پس انداز کنندگان خرد
ناشناس۳۸۲۹۸۰۱۱:۳۱:۰۳ ۱۳۹۷/۳/۲۲
باز به بهره بانکی ایراد گرفتن. اول بفرمایید این همه بهره بانکی کم شد چه تاثیری داشت در اقتصاد؟ از سپرده های مردم جهت تکمیل طرح ها و پروژه های عمرانی و فعال کردن واحدهای تولیدی استفاده کنید.
ناشناس۳۸۴۳۷۰۰۰:۳۹:۵۶ ۱۳۹۷/۳/۲۳
احسنت
ناشناس۳۸۲۹۸۱۱۱:۳۱:۱۸ ۱۳۹۷/۳/۲۲
متاسفانه اینا فقط حرفه و الان سی ساله که این صحبت ها میشه ولی عملی وجود ندارد .
ناشناس۳۸۲۹۹۴۱۱:۴۴:۲۱ ۱۳۹۷/۳/۲۲
خوندنشم وقت تلف کردن
ناشناس۳۸۳۰۰۷۱۱:۵۱:۴۴ ۱۳۹۷/۳/۲۲
خیلی خوشحالم که در انتخابات قبل به آقای میرسلیم رای دادم . امروز بهم ثابت شد اشتباه نکردم.
ناشناس۳۸۳۰۱۹۱۱:۵۶:۱۵ ۱۳۹۷/۳/۲۲
الان سود بانکی کم شد و سرمایه های سر گردان دلار و مسکن و سکه رو گران کرده این راهکارا برای شرایطی که کشور تورم کم داشته باشه و در تحریم نباشیم
ناشناس۳۸۳۰۶۹۱۲:۱۳:۲۴ ۱۳۹۷/۳/۲۲
تولید ملی وقتی در شرایط تحریم نتوانیم صادر کنیم یا کالا باید کیفیت با تکنولوزی روز بسازیم چه فایده ای دارد ؟ کل تولیدات ملی الان چینی فقط اسمش ایرانی !
ناشناس۳۸۳۰۸۸۱۲:۱۹:۴۶ ۱۳۹۷/۳/۲۲
تولید ملی با کدوم تکنولوژی ؟ پراید میخواهید صادر کنید ؟ اول باید تحریم ها حل بشه بعد تکنولوژی وارد کشور بشه بعد تولید و سپس صادرات . در شرایط تحریم همه موارد شکست میخوره
ناشناس۳۸۳۰۹۸۱۲:۲۱:۵۷ ۱۳۹۷/۳/۲۲
اقای میر سلبم.من بعنوان یک تولید کننده خدمت شما عرض میکنم.شما وباقی مسئولین در طی سالها با واردات وفشار بر تولید کننده توسط دارائی وتامین اجتمائی واتحادیها سازمان حمایت وگل سر سبد همه اینها وزارت صنعت.دیگر چیزی از این تولید وصنعت باقی نگزاشتین و در اخرین ضربه با مدیریت اشتباه وبی ارزش کردن پول ملی رمق اخر را هم از این جنازه گرفتین.جهت اطلاع شما وهمکاران دفتر نشینتان عرض میکنم که از اول امسال تمام تولیدیهای ایران به دلیل نبود وکمبود وگرانی مواد اولیه تقرببا بیکار ودر شرف تعطیلی هستند..این مسکنها برای این بیمار کاری نمیکند .نیاز به جراحی اساسی دارد.یک تولید کننده در شرف تعطیلی.
ناشناس۳۸۳۹۸۰۱۸:۱۰:۱۲ ۱۳۹۷/۳/۲۲
جواب نمیده همین یه ذره تولید هم نابود میشه من خودم تولید کننده میشناسم میخاد تا اول تابستون کارگاه رو تعطیل کنه 15 کارگر رو هم بیکار کنه بقیه کشور هم هکمینه با درگیری با دنیا نمیشه کشور اداره کرد
ناشناس۳۸۴۳۷۸۰۰:۴۹:۰۳ ۱۳۹۷/۳/۲۳
برای این جراحی حتما باید از کشورهای پیشرفته و شرکتهای بین المللی اینکاره کمک بگیریم در غیر اینصورت جراحی ها مثل گذشته توسط خودمان بیشتر به سلاخی تبدیل خواهد شد.
مهرداد۳۸۳۱۴۱۱۲:۳۲:۲۳ ۱۳۹۷/۳/۲۲
عالی جناب میرسلیم بفرمایند چگونه کمک میکنند (خود ایشان یا حزب شان) تا قیمت تمام شده کالای ایرانی ارزان‌تر و رقابتی‌تر بشود و هم فناوری بهتری بیاید و کیفیت آن ارتقا یابد. این چگونگی مهم است.
ناشناس۳۸۳۱۵۱۱۲:۳۶:۰۰ ۱۳۹۷/۳/۲۲
سود بانکی رو برا مردم عادی بالا ببرید تا امثال من که کل پس اندازمون از 5 الی ده ملیون بالاتر نمیره به خاطر بهره برداری از سودش که به زخم زنگیمون بزنیم پولمونو تو بانک پس انداز کنیم بعد بانکها این پولها رو جهت تسهیلات در اختیار کارگاهها وکارخانه ها بگذارند آنهم با سود بانکی کم !
ناشناس۳۸۳۱۹۵۱۲:۴۹:۴۱ ۱۳۹۷/۳/۲۲
آقای میرسلیم فقط یک فرد شعاریست حرف هایی که میزند همه میدانند مسئله این است که راه حل چیست و چه افرادی به درد اجرای امور میخورند آقای میرسلیم به درد حل مشکلات نمیخورد فقط دارد شرایط وضع موجود را تکرار میکند حل این مسائل فرا تر از توان افرادی مثل میرسلیم است باید کنار بروند و افراد تازه وارد میدان شوند
ناشناس۳۸۳۲۲۳۱۲:۵۹:۵۰ ۱۳۹۷/۳/۲۲
جناب میرسلیم مشکل خود شما ودوستان هستید که چهل سال هست فقط تو راس هرم مدیریتی پستهاتون رو عوض کردین .یک روز وزیرین یک روز معاون وزیر یک روز نماینده مجلس .الان دیگه سن همگیتون داره میرسه به هفتاد اما هنوز چند تا پست دارین.شما رییس مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو بودین بگین چه کردین.موتور ملی شما که الان تولید میشه میدونین تو سرعت 120کیلومتر صدا ولرزش موتور بیشتر میشه .همین رو رو سمندای تولید داخل حل کنین .ممنون میشیم.
ناشناس۳۸۳۶۴۰۱۵:۴۴:۰۷ ۱۳۹۷/۳/۲۲
ای کاش امثال شما این همه سال راس کار نبودن که مردم این وضعیت ببینن
الف ر۳۸۳۹۲۳۱۷:۳۵:۲۹ ۱۳۹۷/۳/۲۲
آقای میر سلیم مشکل مالیاتی نرخ 25 درصدی نیست زیرا که هر آدمی اگر 100 تا سود داشته باشد با جان دل 25 درصد را مالیات میدهد مشکل این است سازمان مالیاتی مالیات ،واقعی را مطالبه نمیکند بلکه خیلی جا ها مامور مالیاتی مالیات بی حساب تشخیص میدهد ولی هیچ کسی نیست بداد این بد بخت ، بخت بر گشته برسه هیئت ها اکثر قریب باتفاق فرمایشی و زیر سلطه نماینده سازمان هستند شما طرحی بدهید تا وابستگی مراجع دادرسی مستقلا عمل کند مالیات سالم ترین منبع در آمد دولت است
خسرو۳۸۴۳۳۱۰۰:۰۸:۱۳ ۱۳۹۷/۳/۲۳
اگر چیزهای که میگی و مردم به اونا اعتقاد دارند پس چرا تو انتخابات رد شدی؟؟؟؟؟؟؟؟
استاد دانشگاه۳۸۵۱۴۲۱۲:۵۵:۱۰ ۱۳۹۷/۳/۲۳
در دنیای امروز راهکار های اقتصادی و سیاسی بهم پیوند خورده اند.
ناشناس۳۸۵۶۵۰۱۶:۲۴:۱۴ ۱۳۹۷/۳/۲۳
یکی از عواملی که تولید ایرانی را هنگام عرضه به قیمتی حتی بالاتر از کالای ایرانی می رساند وارزش کار و ارزش افزوده را کاهش می دهد واسطه هاست که هنگامی که به مکان اصلی فروش میرسد بدلیل قیمت بالای اجاره ویا خود ملک تجاری ومغازه ها ومحل کسب وکار قیمت ناگهانی جهشی می یابد که خریدار را از خرید منصرف میکند آیا قابل باور است که یک اتاق کوچک آجری بالای یک میلیارد تومان قیمت گذاری شود حداقل کاری که دولت در این شرایط میکند در شهرها ومناطق مختلف با ایجاد و ساخت ملک تجاری وکسب و کار بخصوص در زمینهایی که سالها در مناطق مختلف بی استفاده واگذاشته شده با استفاده بهینه از آن واجاره این مکانها به جوانان عزت نفس د میل به کار را در آنان زنده کند
سید علی حجازی۳۸۶۹۸۶۱۲:۴۰:۵۱ ۱۳۹۷/۳/۲۴
سلام اقای میرسلیم این گفته های شما در کتب درسی لیسانس فوق لیسانس امروزه های دانشجویان ودر مقاله های گوناگون با انحا مختلف گفته شده و عمدتاکلی گویی است وانقدر در کلاس های غیر لزوم دوره های مثلامدیریتی ادارات اورده شده که از معنا ومفهوم افتاده اند و عمدتا اشباح راهکار اند تا خود راهکار حقیقت این است که تفکر لیبرال سنتی جاده صاف لیبرال دمکراسی و نیولیبرال غرب ستای سکولار ونیمه سکولاراست متاسفاته امروزه عمده اصولگرایان لیبرال سنتی و عمده اصلاح طلبان (که غالباضد تفکرات رادیکال چپ می باشند)یعنی لیبرال ها در راس کارهستندو این هردوجناح در مجامع دینی وغیر دینی از نظر مکتبی پشتیبانی کننده هایی دارند و پشتیبانی می شوند اقای میرسلیم امروزه مشکل مملکت ما خودمانیم ووادادگی قومی وقبیله ای وجناحی و اصرار و عدم تقید به سیره عملی امامان .امام خمینی و رهبری و ایضا افکار رسوب یافته غیر پویایی که در جان وتن و ضمیر ناخوداگاهمان رسوب یافته است شما ها مخالف اقتصاد دولتی هستید در صورتیکه در اقتصاد سرمایه داری و آزاد اهرم وکنترلی برای توسعه و تبلیغ ارزش ها و مناسک و الزامات دینی نیست سابق ترس از استخدام و .. باعث می شدتا جامعه شکل ظاهری تقید به ارزش ها از جمله حجاب را داشته باشد الان که عمده مردم جیره خوار شرکت های بزرگ وکوچک خصوصی هستندواین شرکت هانه تنها تقید وتعلق خاطری با این ارزش ها ندارند گاها از جذب افراد ظاهرا مقید به ارزش های دینی انقلابی جلوگیری می کنند گرفتن دستور ازشبکه من وتو وبی بی سی و .. انجام دستورات انان در کشف حجاب در میدان انقلاب یا برداشتن روسری در ماشین های شخصی بنوعی از تبعات سرمایه داری واقتصاد به اصطلاح آزاد است اشتباه نشود بنده در این مرحله از گذار و در زمانی که بازار جهانی و به طبع ان بازرهای داخلی به دلایل مختلف برون مرزی هدایت .حمایت و حتی کنترل می شوند بنده اقتصاد مبتنی ومتکی به سازمانها ونهادهای ایدیولوژیک چون خاتم االاتبیا و ایضاتعاونی ها راقبول داشته و به انان مقید هستم ونی دام جنگ رواتی امدرّکتو لذا شماوما باید از لاک تفکرات سنتی و غیر سنتی بیرون امده و براین باور باشیم که برای محقق شدن ارمانهای انقلاب باید طرحی نوین مبتنی برمالیات های سنگین ایجادکرد و با بیمه درمانی همگانی با بیمه بیکاری همه همگانی و با کنترال منایع و اموال عمومی برای تک تک افربی رفاه نسبی قابل تحمل ام محقق ساخت
سید علی حجازی۳۸۷۱۰۳۱۳:۴۱:۵۶ ۱۳۹۷/۳/۲۴
وای من این چه غوغایی است خون بهای عشق شیدایی است راه بر نقد ها مبند ای الف ورنه در پیش روی , باز رسوایی است نقدی نوشته بودم بر آقای میرسلیم گروه اقتصاد کجاست نقد من بگذار آقای میرسلیم جواب بدهد !!!
سید علی حجازی۳۸۷۱۷۰۱۴:۳۳:۲۱ ۱۳۹۷/۳/۲۴
لطفا جایگزین کنید تا غلط های املایی مرتفع شده و مطلب بهتر فهم شود سلام اقای میرسلیم این گفته های شما در کتب درسی لیسانس فوق لیسانس امروزه های دانشجویان ودر مقاله های گوناگون با انحا مختلف گفته شده و عمدتاکلی گویی است وانقدر در کلاس های غیر لزوم دوره های مثلامدیریتی ادارات اورده شده که از معنا ومفهوم افتاده اند و عمدتا اشباح راهکار اند تا خود راهکار حقیقت این است که تفکر لیبرال سنتی جاده صاف لیبرال دمکراسی و نیولیبرال غرب ستای سکولار ونیمه سکولاراست متاسفاته امروزه عمده اصولگرایان لیبرال سنتی و عمده اصلاح طلبان (که غالباضد تفکرات رادیکال چپ می باشند)یعنی لیبرال ها در راس کارهستندو این هردوجناح در مجامع دینی وغیر دینی از نظر مکتبی پشتیبانی کننده هایی دارند و پشتیبانی می شوند اقای میرسلیم امروزه مشکل مملکت ما خودمانیم ووادادگی قومی وقبیله ای وجناحی و اصرار و عدم تقید به سیره عملی امامان .امام خمینی و رهبری و ایضا افکار رسوب یافته غیر پویایی که در جان وتن و ضمیر ناخوداگاهمان رسوب یافته است شما ها مخالف اقتصاد دولتی هستید در صورتیکه در اقتصاد سرمایه داری و آزاد اهرم وکنترلی برای توسعه و تبلیغ ارزش ها و مناسک و الزامات دینی نیست سابق ترس از استخدام و .. باعث می شدتا جامعه شکل ظاهری تقید به ارزش ها از جمله حجاب را داشته باشد الان که عمده مردم جیره خوار شرکت های بزرگ وکوچک خصوصی هستندواین شرکت هانه تنها تقید وتعلق خاطری با این ارزش ها ندارند گاها از جذب افراد ظاهرا مقید به ارزش های دینی انقلابی جلوگیری می کنند گرفتن دستور ازشبکه من وتو وبی بی سی و .. انجام دستورات انان در کشف حجاب در میدان انقلاب یا برداشتن روسری در ماشین های شخصی بنوعی از تبعات سرمایه داری واقتصاد به اصطلاح آزاد است اشتباه نشود بنده در این مرحله از گذار و در زمانی که بازار جهانی و به تبع آن بازارهای داخلی به دلایل مختلف برون مرزی هدایت .حمایت و حتی کنترل می شوند بنده اقتصاد مبتنی و متکی به سازمانها و نهادهای ایدئولوژیک چون خاتم الانبیا و اعضا تعاونی ها رو قبول داشته و به آنان مقید هستم ومی دام جنگ روانی امروز راهکارش در خودباوری ریاضت نسبی و لذا شما ما باید از لاک تفکرات سنتی و غیرسنتی ناکارآمد بیرون آمده و براین باور باشیم که برای محقق شدن آرمانهای انقلاب باید طرحی نوین مبتنی بر مالیات های سنگین ایجاد کرد و با بیمه درمانی همگانی با بیمه بیکاری همه همگانی و با کنترل منابع و اموال عمومی برای تک تک افراد جامعه رفاه نسبی قابل تحمل مهیا سازیم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین