عباسی: دولت با تعطیلی سانتریفیوژها باعث فرار مغزها شد

گروه سیاسی الف،   3970320041 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی: چرخش سانتریفیوژها حاصل چرخش کارخانه‌ها و تولید علم در جامعه ما بود، اما دولت با تعطیلی آن باعث فرار مغزها شد و امروز تعطیلی بسیاری از تحقیقات را باید از جمله دستاوردهای این نوع نگاه غلط در اداره کشور دانست.

عباسی: دولت با تعطیلی سانتریفیوژها باعث فرار مغزها شد

فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: موضوع بازدید از سایت فردو توسط تیم مذاکره هسته ای سابق موضوع جدید یا خاصی نیست، زیرا بر اساس قوانین و پروتکل های بین المللی، هر کشوری که قصد راه اندازی یک سایت هسته ای داشته باشد باید از قبل این موضوع را به آژانس اطلاع دهد.

وی با تاکید بر اینکه اساسا امکان ندارد کشوری بتواند به صورت مخفیانه و به دور از نظارت های بین المللی اقدام به ساخت یک سایت هسته ای کند، افزود: بر این اساس جمهوری اسلامی ایران نیز بعد از عملیات ساخت سایت فردو، زمانی که تصمیم گرفت فعالیت های هسته ای خود را در آنجا آغاز کند، این موضوع را به آژانس انرژی اتمی اطلاع داد تا بعدا این مساله به عنوان یک موضوع مخفی یا مصداق کار پنهان کارانه توسط دشمن تبدیل به یک جنجال نشود.

عباسی ادامه داد: اتفاقا در این باره همکاری خوبی نیز بین ایران و آژانس وجود داشت؛ بگونه ای که آنها پس از بازدید از فردو تایید کردند که هیچ انحرافی در این سایت وجود ندارد و جمهوری اسلامی ایران به دنبال ساخت سلاح هسته ای نیست، لذا با این اقدام، آمریکا و سایر دشمنان در جنجال سازی و ایجاد هزینه برای ایران خلع سلاح شدند.

عباسی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه مشخص نیست چرا هرگاه ماهیت خسارت بار برجام بیشتر روشن می شود، عده ای از مسئولان نوک پیکان حملات را به جای دشمن به سمت تیم مذاکره کننده سابق می برند، گفت: تا چند وقت قبل می گفتند اگر در گذشته هم به زبان انگلیسی مذاکره می شد، مشکلات ما با جهان حل می شد! اما مشخص نیست چرا تیم جدید که به اصطلاح خودشان زبان دنیا را بلد بودند و انگلیسی مذاکره کردند در نهایت به توافقی مثل برجام رسیدند که ماهیت آن امروز برای همه مشخص شده است.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی افزود: متاسفانه در 5 سال گذشته جواب تخصصی ترین نقدها را با پروپاگاندای رسانه ای دادند.

عباسی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تخریب‌های برخی افراد و رسانه ها علیه خود گفت: درباره نقدهای تخصصی بنده به برجام نیز می‌گفتند فلانی چون از کار برکنار شده اعتراض می‌کند! در حالی که اگر به بنده می گفتند با این دولت همکاری کنید هم این کار را نمی کردم، زیرا این تفکر یک بار سال 82 تا 84 هزینه های زیادی به کشور تحمیل کرد و مشخص بود این بار نیز به دنبال سازش است و کرنش در برابر غربی هاست.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در بخش دیگری از سخنانش ادامه داد: می گفتند تیم مذاکره کننده سابق در مذاکرات بیانیه می خوانده است. بر فرض محال اگر این گزاره غلط را هم بپذیریم این غربی‌ها بودند که از روی بیانیه‌های دکتر جلیلی رونویسی می کردند، اما در مذاکرات سال‌های اخیر آنهایی که ادعای پیشرفته بودن و فهم زبان بین‌المللی را داشتند در عمل دیکته نویس بیانیه خوان های اروپا و آمریکایی بودند و امروز نیز بعد از هسته ای می خواهند همان فرمول را بر سر توان دفاعی و قدرت منطقه ای ایران تکرار کنند.

عباسی در پایان خاطرنشان کرد: چرخش سانتریفیوژها حاصل چرخش کارخانه‌ها و تولید علم در جامعه ما بود، اما دولت با تعطیلی آن باعث فرار مغزها شد و امروز تعطیلی بسیاری از تحقیقات را باید از جمله دستاوردهای این نوع نگاه غلط در اداره کشور دانست.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۷۹۵۷۱۱۰:۱۹:۱۹ ۱۳۹۷/۳/۲۰
واقعا مسئله برای مردم مشخص نیست . از طرفی رئیس سازمان انرزی هسته ای جناب صالحانی از پیشرفت روز افزون در تحقیقات هسته ای و موارد جانبی میگویند و از طرفی بعضی ها مثل اینشان از تعطیلی تحقیقات !!!!!!!!!!!!! به کی میشه اعتماد کرد ؟؟؟ آیا اینگونه صحبت کردن ها در شرایط فعلی باعث عدم اعتماد بیشتر مردم نمیشود .؟؟
ناشناس۳۷۹۷۹۸۱۲:۱۴:۴۹ ۱۳۹۷/۳/۲۰
هموطن گرامی اگر اشتباه و یا کوتاهی رخ داده است امیدوارم عبرت بگیریم و دوست و یا دشمن واقعی را گم نکنیم.
ناشناس۳۷۹۶۱۹۱۰:۴۱:۰۲ ۱۳۹۷/۳/۲۰
پیشرفتهای علمی کشور مرهون یاری خداوند و اتکا به جوانان و توان داخلی بوده است. امیدوارم قدردان این دانشمندان و توان داخلی کشور باشیم. چشم امید به خارج داشتن اشتباهی خسارت بار است.
ناشناس۳۷۹۷۸۴۱۲:۰۸:۲۶ ۱۳۹۷/۳/۲۰
به نام خدا باسلام اگر شما بینات وبدیهیات موضوع،یعنی،تعطیل واوراق شدن بیش از ده هزار سانتریفیوژ،تعطیلی راکتور اراک ودر انتظار باز طراحی ماندن آن وتعطیلی فردو و..و.. که توسط دولت اعلام شده را ،در نظر بگیرید،فکر نمی کنم تشخیص اینکه به چه کسی باید اعتماد کنید،چندان مشکل باشد. ضمنا،اگر یادتان باشد همین آقای عباسی به دلیل شخصیت بارز وخاص جناب آقای دکترصالحی،به عنوان یک دانشمند و..،به اعزام ایشان برای مشارکت در مذاکرات هسته ای معترض بود.علاوه براین،شما باید فرمایشات آقای دکتر صالحی رابا دقت ملاحظه نمائید تا حقیقت برایتان روشن شود.انشاءالله!
ناشناس۳۷۹۷۱۷۱۱:۳۵:۴۷ ۱۳۹۷/۳/۲۰
مدیریت مدیران سال های ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد باعث فرار مغز هاست و لا غیر.
ناشناس۳۷۹۸۸۵۱۲:۵۸:۳۴ ۱۳۹۷/۳/۲۰
فراز مغزها به این دلیل است که شما به هر قیمتی میخواهید نظرات تان را به همه مردم قالب کنید. همه ایرانیان که نباید هزینه آرمان خواهی شما را بپردازند
ناشناس۳۷۹۷۳۰۱۱:۴۱:۰۰ ۱۳۹۷/۳/۲۰
مغزها بدلیل فشارهای اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی فرار کردن ، نکنه تمام مغزهای فرار کرده مسئول سانتریفیوژها بودن ؟!؟!؟!؟ ضمنا تاریخ فرار مغزها از کی شروع شده و تاریخ تعطیلی سانتریفیوژها از کی بوده آقای عباسی ؟!؟!؟ ایشالا ور بیافته هرچی سانتریفیوژ و انرژی هسته ای که بیچاره کرده ما رو !!!
ناشناس۳۷۹۸۰۰۱۲:۱۷:۰۰ ۱۳۹۷/۳/۲۰
مراقب باشیم، دوست و یا دشمن واقعی کشور فراموش نشود.
ناشناس۳۷۹۸۰۲۱۲:۲۰:۲۷ ۱۳۹۷/۳/۲۰
دقیقا بخاطر همینه که تا قبل از برجام هیچ مغزی از کشور فرار نکرده بود!!!
بیدل۳۷۹۸۱۲۱۲:۲۵:۰۹ ۱۳۹۷/۳/۲۰
پدیده فرار مغزها سالیان سال است که درکشور وجود دارد. طبق آمار غیررسمی سالیانه بین 150000 تا 200000 نفر از ایران مهاجرت میکنند ودیگر به کشور بر نمی گردند. این ارقام باعث شده تا در این زمینه در رتبه های نخست جدول مهاجرت نخبگان در دنیا باشیم. بنده درخصوص اهمیت حفظ متخصصین انرژی هسته ای با جنابعالی موافقم ولی این تنها بخش کوچکی از معضل فرار مغزها میباشد. بجای تمرکز روی این بحث خاص بهترنیست ابتدا بحث کمیت و کیفیت مهاجرت نخبگان مشخص شده و سپس نسبت به راههای جذب واستفاده از آن بخش از نخبگان که به حضور آنها درکشور نیاز داریم اقدام کنیم؟ مهاجرت نخبگان از هر نوع باعث ازدست رفتن سرمایه های کشور است. اگر نمیتوانیم آنها راحفظ کنیم حداقل سعی کنیم مهاجرت آنها تسهیل گردد و تا باعث ورود ارز به کشور گردد. کاری که درتمام دنیا انجام می دهند.
ناشناس۳۷۹۸۲۹۱۲:۳۰:۴۶ ۱۳۹۷/۳/۲۰
چه حرف خنده داری. ظاهرا ایشون نمیدونن که کسی که کوچکترین ربطی (چه کاری چه علمی) به صنعت هسته ای ایران داشته باشد هیچ جای دنیا دیگر جایی ندارد. فرار مغزهای هسته ای!
ناشناس۳۷۹۸۳۷۱۲:۳۵:۴۵ ۱۳۹۷/۳/۲۰
عجب! قبل برجام واسه چی فرار می کردن مغزها.
حسینی۳۷۹۹۳۶۱۳:۲۴:۱۹ ۱۳۹۷/۳/۲۰
جناب عباسی! نخبه های شاغل در فضاهای حساس چون مراکز هسته ای کسانی نیستند که از مملکت فرار کنند چه جسمشان و چه مغزشان. اصولا این افراد جایی در خارج کشور ندارند، چون جایشان در قلب ملت است.مسائل را با هم قاطی نکنید.
ناشناس۳۷۹۹۴۸۱۳:۳۴:۲۸ ۱۳۹۷/۳/۲۰
یکی از بزرگترین مشکلات ایران حضور افرادی با تفکرات بسته و به دور از منطق در راس امور است. این آقا هنوز نمیدونه یا نمیخواد بدونه که خروج مغزها از ایران بیش از 35 ساله که داره اتفاق میفته ؟ بیخودی نیست اوضاع مملکت شده این
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. کمی دیر نیست؟

    12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    23. اسراییل چه باید بکند؟ 

    24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    آخرین عناوین