در گفتگو با الف مطرح شد؛ روحانی هیچ تمایلی به شرق ندارد/نگاه به غرب به نفع ایران نیست/ چرخش به سمت شرق راهی برای دور زدن تحریم ها است

گروه سیاسی الف،   3970319115 ۲۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

به عقیده بسیاری از صاحبنظران سفر روحانی به پکن، برای پیشبرد روابط دو جانبه ایران و چین تاثیرگذار بوده و می تواند به توسعه روابط دو کشور و ایستادگی در مقابل تحریم‌های آمریکا منجر شود.

روحانی هیچ تمایلی به شرق ندارد/نگاه به غرب به نفع ایران نیست/ چرخش به سمت شرق راهی برای دور زدن تحریم ها است

به گزارش الف، حسن روحانی رییس جمهور کشورمان روز جمعه در صدر هیاتی و به دعوت رسمی"شی جین پینگ" رئیس جمهوری چین و برای شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای، عازم چین شد.

در این سفر روحانی را محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور، محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس‌جمهور،‌ محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، محمود کرباسیان وزیر اقتصاد، بیژن زنگنه وزیر نفت و ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی دکتر روحانی را همراهی می کنند. 

روحانی پیش از سفر به چین در جمع خبرنگاران گفته بود: یکی از موضوعاتی که در این اجلاس با سران کشورها درباره آن صحبت خواهیم کرد موضوع یک جانبه نگری آمریکاست. آمریکایی‌ها از گذشته فکر می‌کردند رهبر دنیا هستند و الان هم فکر می‌کنند برای همه دنیا تصمیم بگیرند.اینکه آمریکا از یک معاهده بین‌المللی یک جانبه و بدون حتی هیچ دلیل خاصی خارج می‌شود توهین به کشورهای جهان و نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است که البته اکثر قریب به اتفاق کشورهای جهان آمریکا را به خاطر این کار محکوم کردند. همه دنیا باید احساس کنند که شیوه‌ای که آمریکا در پیش گرفته شیوه خطرناکی است در روابط بین‌الملل  و تضعیف معاهدات بین‌المللی است و کشورها نباید در برابر این کار خلاف قانون ساکت باشند. 

بر اساس این گزارش، بسیاری از صاحبنظران معتقدند که پیشینه طولانی مناسبات تهران- پکن انجام معاملات تجاری در چارچوب پول رایج در بانکهای چین می تواند سبب دور زدن تحریم های آمریکا علیه ایران باشد.چینی ها در زمان تحریم پلی برای ایران بودند تا تحریم ها دور زده شود ولی در زمان برجام دولت به سمت غرب گرایش پیدا کرده و چینی ها عملا نادیده گرفته شدند.

اما سوال اساسی که مطرح می‌شود این است که آیا می توان گفت که سفر روحانی و تیم همراه به چین بیانگر این است که دولت نسبت به کشورهای آسیای شرقی تغییر رویکرد داده و یک چرخش بزرگی از غرب به شرق داشته است؟ البته حضور  ایران برای شرکت در سازمان همکاری شانگهای است اما تیم همراه و اظهارات اخیر رییس جمهور در مورد همکاری با چین و روسیه بیانگر این است  که این سفر می تواند حامی پیام بزرگی برای غربی‌ها باشد و ایران می تواند با پیدا کردن بازارهای جدید نفتی مثل روسیه و چین تحریم‌های آمریکا را دور بزند.

همچنین چرخش به سمت شرق می تواند راهی برای دور زدن تحریم های بانک مرکزی باشد، چراکه چین می تواند معاملات اقتصادی با ایران را در چارچوب پول رایج خود و توسط بانک های هر دو کشور انجام دهد که این موضوع موجب تعمیق روابط سیاسی و اقتصادی میان ایران و شرق می شود، لذا انتظار می‌رود که ایران بتواند از این شرایط پیش آمده بهره برداری لازم را انجام دهد.

کارشناسان و تحلیلگران در مورد سفر روحانی به چین گفتگوهایی با الف داشته اند که بدین شرح است:

*دولت باید رابطه خود با چین و روسیه را بهبود بخشد/نگاه به غرب به نفع ایران نیست

شهباز حسن بیگلری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار الف، در مورد سفر رییس جمهور به چین اظهار داشت: سفر روحانی و تیم همراهمش به چین، فرصت طلایی است تا ایران بتواند روابط خود را شرق را بهبود ببخشد چراکه دولتمردان ما باید بدانند که دنیا در آمریکا و اروپا خلاصه نمی‌شود، آمریکایی ها ثابت کردند که همواره بدعهد نسبت به تعهدات خود بدعهد بوده و اقدامات اخیر دونالد ترامپ نیز بداخلاقی های آمریکا را بیشتر نمایان کرد. هم اکنون دولت فرصت دارد تا از اجلاس سازمان همکاری شانگهای را نهایت استفاده را ببرد و بتواند دیپلماسی اقتصادی را با شرق در دستور کار خود قرار دهد.

وی تصریح کرد: نگاه یکجانبه دولت به سمت غرب اشتباه بود و ایران باید رابطه خود را با کشورهای چین و روسیه را بهبود ببخشد، ما باید از بازار این کشورها برای سرمایه گذاری‌های اقتصادی استفاده کنیم تا بتوانیم در مقابل تحریم های آمریکا ایستادگی کنیم. از سوی دیگر به غیر از واردات باید صادرات خود را افزایش بدهیم تا بتوانیم متکی به اقتصاد داخلی بوده و بر پای خود بایستیم.

این عضو کمیسیون بودجه تاکید کرد: ما باید از فرصت های پیش آمده در رابطه با غرب استفاده کرده تا بتوانیم از این طریق در مقابل تحریم های آمریکا ایستاده و در مقابل زورگویی هایش متحد شویم.

*روحانی هیچ تمایلی به شرق ندارد

 جواد منصوری سفیر سابق ایران در پکن گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی الف، در مورد سفر روحانی به چین و شرکت در اجلاس شانگهای اظهار داشت: سفر هیات ایرانی به چین در ارتباط با شرکت در سازمان همکاری های شانگهای می‌باشد و به نظر نمی رسد که دلیل سیاسی دیگری داشته باشد زیرا از قبل برای این سفر برنامه ریزی شده است. از طرف دیگر دولت روحانی از ابتدا تا کنون نگاه سیاست خارجی‌اش به سمت غرب بوده و هیچ‌گاه گرایشی به شرق نداشته وهمواره سفرهای اروپایی را در دستور کار خود قرار داده می داده است که البته این موضوع اشتباه است چراکه چین همواره کمک های زیادی در دوران تحریم ها به ایران کرده است.

وی به سفر دو سال گذشته رییس جمهور چین به تهران اشاره کرد و افزود: حدود دو سال پیش رییس جمهور چین سفری به تهران داشت که در آنجا هم هیچ رابطه دو جانبه ای صورت نگرفت و دولت چین هم بارها اعلام کرده است که ایران تمایلی به همکاری با کشورش ندارد و به محض اینکه روابطش با اروپا دچار مشکل میشود به سمت چین گرایش پیدا می کند و زمانی هم که رابطه اش با اروپایی بهبود پیدا می‌ کند، سطح رابطه اش با چین کاهش پیدا می کند که این رویه به هیچ عنوان درست نیست.

سفیر سابق ایران در پکن تاکید کرد: دولت باید از ابتدای فعالیت خود و در این پنج سال روابط خود را با چین و کشورهای آسیای شرقی گسترش می داد و این رابطه را نیز پیگیری می کرد تا از این طریق بتواند مشکلات خود را حل و فصل نماید.

دیدگاه کاربران

نجیب۳۷۹۵۸۸۱۰:۲۵:۱۷ ۱۳۹۷/۳/۲۰
اشکال روحانی این هست که یادش رفته برای چی انقلاب کردیم به همین خاطر مذبذب و دمدمی مزاج هست و هر دفعه یک طرف غش می کنه. نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی. اگر این پنج سال فکر حذف فساد از بدنه دولت بود همه چیز درست شده بود.
ناشناس۳۷۹۹۱۰۱۳:۰۷:۲۸ ۱۳۹۷/۳/۲۰
بلوک شرق و غرب کلا از بین رفته الان دنیا یکی است چین و شرق متحد امریکا است و فرقی هم با هم ندارند وقتی تحریم بشوی همه شرکتها باهات کار نمی کنند اونهایی که کار کنند هم باج میگیرند درستش اینه که با دنیا نباید سرشاخ شد اگر هم سرشاخ شدی دیگه نباید ناله کنی و غر بزنی وارد جنگ شده ای باید هزینه ها را تحمل کنی تا جنگ بالاخره به جایی برسه نمیشه هم اعلان جنگ کرد هم ناراحت بود جنگ همینه دیگه اقتصاد خراب میشه گرفتاری داره باید قوی بود و تحمل کرد تا تمام بشه ممکنه 20 سال طول بکشه
ناشناس۳۸۰۳۳۹۱۶:۵۸:۴۳ ۱۳۹۷/۳/۲۰
چرا ما باید با دنیا سرشاخ بشیم. مگر ژاپن چه کار کرده کره جنوبی چکار کردند که مردم اشان در رفاه هستند.
ناشناس۳۸۰۴۵۱۱۸:۰۰:۲۳ ۱۳۹۷/۳/۲۰
چین که تا همین چند ماه قبل بانکهاش پولهای ایرانی ها را بلوکه می کرد با اینکه بانکهای اروپایی شروع به برقراری روابط می کردند !
ثریا دالغین۳۷۹۹۷۱۱۳:۴۳:۱۰ ۱۳۹۷/۳/۲۰
مطمئنید فقط جناب روحانی یادشان رفته؟!
ناشناس۳۷۹۶۰۶۱۰:۳۳:۳۰ ۱۳۹۷/۳/۲۰
فعلا دولت داره درجا میزنه!
هوشیار۳۷۹۶۴۰۱۰:۵۳:۵۳ ۱۳۹۷/۳/۲۰
این دولت مصداق دقیق دولت غرب گراست
امیر۳۷۹۶۴۳۱۰:۵۴:۳۸ ۱۳۹۷/۳/۲۰
تمایل داشته باشه یا نداشته باشه مجبوره به سمت شرق چرخش کنه .
ناشناس۳۷۹۶۵۱۱۰:۵۷:۰۷ ۱۳۹۷/۳/۲۰
اشتباه روحانی این بود که تمام تخم مرغ هاش رو گذاشت توی سبد برجام بعد اونم دودستی تقدیم غرب کرد.
ناشناس۳۸۱۱۰۲۱۱:۱۲:۵۱ ۱۳۹۷/۳/۲۱
لابد باید چند تا هم تو جیب شما میذاشت.
ناشناس۳۷۹۶۶۶۱۱:۰۳:۴۳ ۱۳۹۷/۳/۲۰
بدبختی ما در این مملکت این است که اقتصاددانان و کارشناسان واقعی برچسب می خورند و به حاشیه رانده شده اند و آنانی که خودشان را با حاکمیت همرنگ کرده اند شده اند تصمیم گیر و برنامه ریز .و نتیجه همین است که می بینیم ارزش پول ملی شده یک هزارم سال 57 و وضع معیشت مردم هم همین که همه کم و بیش لمس می کنیم.
ناشناس۳۷۹۷۴۰۱۱:۴۴:۱۴ ۱۳۹۷/۳/۲۰
تفکر درستیه ، مردم هم به این تفکر رای دادن . شرق بویژه روسیه و چین نشون دادن که فقط بازی برد باخت بلدن و فقط منافع خودشون رو در نظر میگیرن . ولی غرب نشون داده که بازی برد برد رو انجام میده و با حفظ منافع خودش منافع طرف مقابل رو هم در نظر میگیره ... شرقی ها همه چی رو واسه خودشون میخوان ولی غربی ها بین همه تقسیم میکنن و البته از سهم خودشون هم نمی گذرن ، این مسئله رو حتی در زندگی مردم عادی شون هم میشه مقایسه کرد ...
ناشناس۳۷۹۷۷۲۱۲:۰۲:۴۳ ۱۳۹۷/۳/۲۰
بازارهای نفتی جدید مثل روسیه!!!!!!!!!!؟؟؟؟ داداش تو کجا داری سیر میکنی ؟
ناشناس۳۷۹۹۳۴۱۳:۲۲:۰۳ ۱۳۹۷/۳/۲۰
روحانی حق داره نگاه به سمت غرب رو داشته باشه ، چون کشوری مثل روسیه حتی در همین سالهای اخیر که ایران بطور کامل به آن وابسته شده ، نشان داده که قابل اعتماد نیست و بارها به ایران خیانت کرده .آخرین خیانتش هم در رابطه با افزایش تولید نفت جهت تصاحب بازار نفت ایرانه .
عباس۳۷۹۸۹۳۱۳:۰۱:۳۷ ۱۳۹۷/۳/۲۰
در دنیای امروز سه نوع کشور داریم : 1-قوی با تمایلات غربی مانند آمریکا و انگلیس و.... 2- قوی با تمایلات شرقی مانند روسیه و چین و هند 3- ضعیف که باید یا به شرق نگاه کند و یا به غرب متمایل باشد.نوع چهارمی وجود ندارد. مشکل اینجاست که ما را در شرق هم تحویل نمیگیرند.و با التماس باید بخواهیم تا عضو پیمان شانگهای شویم.
ناشناس۳۷۹۹۱۳۱۳:۰۹:۲۸ ۱۳۹۷/۳/۲۰
از شعار نه شرقی نه غربی، فقط به نه غربی اش عمل می کنید؟
کریم خان رند۳۸۰۰۸۶۱۴:۴۹:۰۳ ۱۳۹۷/۳/۲۰
این شعار مربوط به زمانی بود که دو ابرقدرت مستکبر غربی و شرقی وجود داشت، از 1991 به بعد ابرقدرت شرقی به کل ناپدید شد.
ناشناس۳۸۰۲۸۲۱۶:۲۶:۰۸ ۱۳۹۷/۳/۲۰
پس کشتار مردم چچن و گرفتن شبه جزیر کریمه اوکراین کار مستکبر شرق نبود؟ کشتار مردم معترض چین بویژه دانشجویان هم کار کمونیست های حاکم بر چین نبود
ناشناس۳۸۰۳۲۹۱۶:۵۵:۱۱ ۱۳۹۷/۳/۲۰
دوست عزیز ، چرا توجه نمی کنید مدل استعمار عوض شده و شرق هم تا میتواند سعی میکند استعمار کند
رضا۳۸۰۱۴۹۱۵:۲۲:۱۹ ۱۳۹۷/۳/۲۰
آقای رییس جمهور دستور بدهند دنیا امریکا رو بخاطر خروج "یکجانبه گرایانه"از برجام تحربم اقتصادی بکنند.
علی۳۸۰۲۱۲۱۵:۴۸:۴۹ ۱۳۹۷/۳/۲۰
نگاه به شرق قبلا آزمایش شده و جواب نداد. دوستان شرقی حتی یک رای ممتنع به قطنامه ها ندادن. تو دور زدن هیچ تحریمی هم به ما کمک نکردن. البته این به معنی این نیست که باید به غرب اعتماد کرد. ما نیاز به توازن داریم درسیاست خارجی. هر طرف که فکر کنه ما کاملا بهاونا وابسته ایم، فقط ازمون بهره برداری خواهد کرد.
ناشناس۳۸۰۲۴۹۱۶:۰۶:۵۶ ۱۳۹۷/۳/۲۰
چین به خاطر رضایت امریکا کره شمالی رو تحریم کرد
ناشناس۳۸۰۲۵۳۱۶:۰۹:۰۹ ۱۳۹۷/۳/۲۰
چین خودش با غرب رابطه قوی داره همه کارخانه های غرب در چین . چی میگی ؟
ناشناس۳۸۰۲۹۴۱۶:۳۰:۲۷ ۱۳۹۷/۳/۲۰
در سیاست دوست و دوشمن همیشگی نداریم و لازم است موازانه همیشه برقرار گردد. اما کشور ایران از لحاظ ساختار اجتماعی اقتصادی و ... غربی است علاوه بر این کشورهای غربی در جهان امروی خیلی قوی هستند
ناشناس۳۸۰۳۴۳۱۷:۰۰:۵۸ ۱۳۹۷/۳/۲۰
نگاه به شرق آدرس غلط و ناپایدار از روی ناچاری است، برخی یادشان است که در زمان جنگ تحمیلی بدنبال کشورهای بی نام و نشان میگشتیم تا ارتباط برقرار کنیم اما نتیجه ای نداشت غیر از پر شدن شکم آنها، با نگاه به شرق در بهترین حالت مانند کره شمالی فقط برای مدتی میتوان زمان خرید و دست آخر بعد از هزینه بسیار بسیار گزاف برای مردم عادی ، برمی گردیم سر نقطه شروع اول، باید راه منطقی پیدا کرد نه تجربه روش های غلط قبلی
الف ر۳۸۰۴۸۹۱۸:۲۹:۱۰ ۱۳۹۷/۳/۲۰
ایکاش این امکان داشت میدانستم این صاحب نظران سیاسی ما از کدام دانشگاه با چه سهمیه ای فارغ التحصیل شدند اینگونه تحلیل دارند آقایون بزرگوار !!تجربه 100 سال اخیر نشون دادهاست کشور های متحد بلوک شرق چه ملتی بیچاره و مرده ای دارند
پرفسور۳۸۰۵۵۰۱۹:۵۲:۳۱ ۱۳۹۷/۳/۲۰
نه شرق خوبه نه غرب بایستی با آفریقا روابط حسنه داشته باشیم.
ناشناس۳۸۱۰۰۵۰۹:۵۱:۲۵ ۱۳۹۷/۳/۲۱
این دولت به جای این که به توان داخلی متکی باشه به فکر پیوستن به کنوانسیون ها و معاهدات بین المللی که چیزی جز ضرر برای کشور ارمغانی نداره
دکتر بعد از این۳۸۱۳۳۷۱۳:۲۹:۵۴ ۱۳۹۷/۳/۲۱
چی میگی؟ شرق خودش هم به غرب چرخیده!!! روسیه، چین، کره (جنوبی و سمالی)، هند، تایوان، ویتنام، و... همه رفتند طرف اروپا و آمریکا. حالا ما بریم طرف اینها که چه بشود؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  21. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  22. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  23. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  24. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  25. اسراییل چه باید بکند؟ 

پربحث‌های هفته

  1. این صدای اقتدار ایران است ...

  2. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  3. وحدت ملی با وعده صادق

  4. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  5. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  6. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  7. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  8. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  9. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  12. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  13. اسراییل چه باید بکند؟ 

  14. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  15. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  16. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  17. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  18. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

  19. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  20. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  23. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  24. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  25. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

آخرین عناوین