محرمانه‌ای که برای بار دوم تو زرد از آب درآمد/ بدعهدی دوباره فرانسوی‌ها در صنعت خودروسازی

گروه اقتصادی الف،   3970318037 ۵۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

فرانسوی‌ها دوباره رفتند. این بار با سوال‌های بی‌جوابی که از روز اول با مهر محرمانگی، راه پاسخ را بر خود بستند. حال مشخص نیست چند درصد قطعات داخلی‌سازی شده و چند دستگاه خودرو صادر شده است؟

محرمانه‌ای که برای بار دوم تو زرد از آب درآمد/ بدعهدی دوباره فرانسوی‌ها در صنعت خودروسازی

پژو دوباره از ایران رفت. شرکتی که مدعی بود با بازگشت دوباره‌اش به صنعت خودرو ایران، می‌خواهد برای آن، سنگ تمام بگذارد. شاید وقت آن رسیده که بلیت پژو را در صنعت خودروی ایران یک بار برای همیشه بسوزانیم، خودروساز بدعهدی که تا به حال، دو بار ایران را ترک کرده است؛ هرچند اعلام کرده بود که سرمایه آورده و نمی‌رود.

بیانیه پژو برای ترک دوباره ایران چه بود؟

پژو از ایران رفت. این خبر را رویترز اعلام کرد. آنگونه که در خبر آمده است، گروه خودروسازی پی‌اس‌ای (پژو سیتروئن) فرانسه شروع به تعلیق پروژه‌های مشترک خود در ایران کرده است تا از تحریم‌های آمریکا که پس از خروج این کشور از توافق هسته‌ای، بر علیه ایران وضع شده‌اند، جلوگیری کند. پژو سیتروئن در بیانیه اواخر روز دوشنبه(۱۴خرداد) اعلام کرد: این گروه شروع به تعلیق فعالیت‌های مشترک تجاری خود در ایران کرده است تا به این ترتیب تا ۶ آگوست، با قانون آمریکا مطابقت داشته باشد.

البته در این خبر به این نکته هم اشاره شده بود که با حمایت دولت فرانسه، گروه خودروسازی پی‌اس‌ای درحال مذاکره با مقامات آمریکا برای در نظر گرفتن یک معافیت از تحریم، برای این شرکت است. پژو یک قرارداد تولید خودرو با ایران امضا کرده است که ارزش آن ۷۰۰ میلیون یورو (۸۱۸ میلیون دلار) است. در این میان گروه خودروسازی پی‌اس‌ای اعلام کرد که تعلیق قراردادهای مشارکت این شرکت با ایران، بر چشم‌انداز مالی این شرکت تاثیری نمی‌گذارد؛ چراکه فعالیت‌های پژو-سیتروئن در ایران، کمتر از ۱ درصد درآمد این شرکت را تشکیل می‌دهد.

اطلاعات ارائه شده در مورد قرارداد پژو و عدم انتشار عمومی متن این قرارداد که وزیر صنعت و مدیر عامل ایران خودرو، آن را محرمانه خوانده‌ بودند، در حالی با انتقادات زیادی همراه است که به نظر می‌رسد در این قرارداد بحثی در مورد تعهد پژو به پایبندی به مفاد قرارداد مطرح نشده و مشخص نیست که اگر باز هم پژو یک شبه ایران را ترک کند، چه جبرانی برای خسارت ایجاد شده، پرداخت خواهد کرد.

قراردادی که حرمت دو رئیس جمهور را شکست

هشتم بهمن سال ۹۴ بود که حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران بعد از امضای توافق‌نامه برجام، سفر اروپایی خود را آغاز کرد. در آن زمان، یکی از مقاصد سه گانه، فرانسه بود. این بار کاخ الیزه به میزبانی اولاند، رئیس جمهور این کشور دستکم بیست سند همکاری و توافق‌نامه را با ایران به امضا رساند که از جمله آنها، قرارداد با شرکت پژو بود که سند همکاری آن در حضور روسای جمهور دو کشور به امضا رسید. هر چند که ایران خاطره تلخ خروج فرانسوی‌ها در دوران تحریم‌های قبلی را از یاد نبرده بود.

آن روزها محمد نهاوندیان، رئیس وقت دفتر رئیس جمهور که نتایج سفر روحانی به اروپا را بازگو می‌کرد، با اشاره به قرارداد امضاء شده با پژو گفت: این شرکت متعهد شده سهام قبلی خود را در ایران به قیمت بالاتری بخرد، سرمایه‌گذاری جدید داشته باشد و فن‌آوری و تجهیزات به روز را وارد ایران کند. وی با بیان اینکه بر اساس قرارداد امضاء شده با پژو، ۳۰ درصد تولیدات مشترک برای صادرات به خارج از ایران در نظر گرفته شده است افزود: این مساله کیفیت تولید خودرو در داخل را افزایش می دهد و درآمد ارزی را هم بالا می‌برد. نهاوندیان با بیان اینکه ما خودمان را محدود به یک شرکت نمی کنیم، به این نکته هم اشاره کرده بود که همزمان با مذاکرات با طرف فرانسوی مذاکراتی هم با خودروسازان ایتالیایی و آلمانی داشتیم و این تنوع بخشی به طرف های مختلف هوشمندانه مدیریت شده است.

رئیس دفتر رئیس جمهور، قرارداد جدید با پژو را با قرارداد پیشین متفاوت دانسته و گفته بود که در قرارداد پیشین، پژو تعهداتی به سرمایه‌گذاری و صادرات نداشت؛ در حالی که در قرارداد جدید، شرکت پژو علاوه بر سرمایه گذاری و انتقال فن‌آوری، در صادرات محصولات مشترک هم فعال است و زنجیره بازاریابی جهانی این شرکت در اختیار تولیدات ایران قرار می‌گیرد. 

موضوعی که اما و اگرها بسیاری در رابطه با آن وجود دارد. در واقع، گفته‌های نهاوندیان در شرایطی است که این روزها خبری از صادرات حتی یک دستگاه خودروی پژو از ایران به بازار کشورهای دیگر به گوش نمی‌رسد و حتی تعهدات برخی خریداران داخلی نیز به موقع پاسخ داده نمی‌شود. حال سوال اینجا است که پژو چه مفادی از قرارداد خود با ایران را در ایام بعد از برجام، پیاده سازی کرده است و چرا هیچ گزارشی از اقدامات احتمالی این شرکت فرانسوی، در رسانه‌ها منتشر نمی‌شود؟ شاید هم گزارش عملکرد این قرارداد مبهم هم، محرمانه است!

محرمانه‌ای که برای بار دوم هم تو زرد از آب درآمد

آن روزهایی که پژو دوباره سر از صنعت خودروی ایران درآورد، شاید بیشتر از همه هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو از آمدن شریک قدیمی‌اش خوشحال بود. مردی که در گفتگویی اعلام کرده بود مرد بحران‌ها است و هر جایی که بحرانی وجود دارد، او را صدا می‌کنند تا کارها را ردیف کند و بعد هم بگویند به سلامت.

او درست در بحران ایران‌خودرو در زمان تحریم‌ها به ایران خودرو آمده بود و خوب می‌دانست که فرانسوی‌ها با ترک قرارداد خود، چه بر سر صنعت خودرو ایران آورده‌اند؛ اما باز هم با آنها پای میز مذاکره نشست و اعلام کرد که جزئیات قرارداد ایران خودرو با پژو محرمانه است.

همان روزها انتقادات بسیاری بر روی قرارداد پژو با ایران مطرح شد، قراردادی که اما و اگرهای بسیار در حوزه پرداخت غرامت قرارداد قبلی این مجموعه با ایران خودرو در آن روزها مطرح می‌شد، اما او یک تنه ایستاد و با محرمانه خواندن قرارداد، یک بار دیگر آبروی شریک فرانسوی خود در ایران را خرید.

بر طبق قراردادی که میان ایران خودرو و پژو به امضا رسید و یکه زارع، بخش‌هایی از آن را بازگو کرد، بابت غرامت قرارداد قبلی، پژو باید به ایران ۴۲۷ میلیون و ۶۰۰ هزار یورو بپردازد که از این رقم، ۱۱۶ میلیون یورو مربوط به مسائل حال و گذشته است و ۳۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار یورو نیز در مسائل آینده دیده شده است. او البته به این نکته هم اشاره کرد که از ۱۱۶ میلیون یورو خسارت مربوط به مسائل جاری و گذشته، ۲۵ میلیون یورو بابت دریافت قطعات مجانی از پژو محاسبه خواهد شد که به گفته وی در آن روزها، البته ایران بخشی از آن را دریافت کرده است.

اما نکته حائزاهمیت در این میان، گفته‌های مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در نشست خبری مشترک خود با مدیرعامل پژو بود که عنوان شد ظرف سه سال، داخلی سازی قطعات در ایران به ۷۰ درصد خواهد رسید. درست مهرماه ۹۵ بود که او این جمله را اعلام کرد که در سال اول اجرای قرارداد پژو با ایران، میزان داخلی‌سازی قطعات به ۴۰ درصد خواهد رسید و این رقم ظرف ۳ سال تا ۷۰ درصد افزایش می‌یابد؛ یعنی اکنون که سال ۹۷ است، ایران باید حداقل یک سوم مسیر را تا دستیابی به داخلی سازی ۷۰ درصدی پیش رفته باشد؛ موضوعی که حداقل تا به حال، در هیچ رسانه‌ای از آن عدد و رقمی به میان نیامده و گزارش کاری ارایه نشده است.

حال زمان آن رسیده با خروج مجدد شرکت پژو- سیتروئن از ایران، یک بار برای همیشه از این خودروساز فرانسوی دل کند و یا به صراحت اعلام نمود که ثمره حضور دو ساله این خودروساز فرانسوی در صنعت خودروی ایران چه بوده است؟ آیا کار به همان مونتاژ همیشگی خودروها و ادامه تولید خودروهای قدیمی و فرسوده پژو پیش رفته است یا واقعا، تکنولوژی و داخلی سازی به همان شرایطی که در تعهدات -البته محرمانه!- ذکر شده، مطابق با قرارداد پیش رفته است.

شرکتی که برای ایران سنگ‌تمام گذاشت!

این جمله ماندگار کارلوس تاوارس، سکاندار پژو- سیتروئن بود که در دیدار خود با محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت در ایران، بیان کرد. او گفت که برای ایران سنگ‌ تمام می‌گذارد و حال با خروج مجدد شرکتش از صنعت خودروی ایران، وعده خود را عملیاتی کرده است. او برای صنعت خودروی ایران سنگ تمام گذاشت، چراکه هیچ شرکت خودروسازی در دنیا نیست که با ایران کار کند و صنعت خودروی ایران را از یک سوراخ دو بار بگزد. البته تمام این موضوع به او برنمی‌گردد، بلکه شاید باید سهمی را هم برای مدیران ذوق‌زده صنعت خودروی ایران لحاظ کرد که چنان لبخند رضایتی، بر لب پشت میز مذاکره با او و مدیرانش در ایران نشستند که گویی، نیمی از سهم بازار پژو در دنیا را از آن خود کرده‌اند.

همان‌هایی که آن روزها، حتی حاضر نبودند صدای انتقاد رسانه‌های منتقد را در اعتراض به مفاد قراردادهای قبلی شرکت پژو بشنوند؛ رسانه هایی که به دنبال خسارتی بودند که این شرکت بدعهد فرانسوی، در قرارداد قبلی خود با ایران به جای گذاشته بود. از آتش‌سوزی‌های مکرر و جان باختن مردم به دلیل نقص فنی خودروهای پژو ۴۰۵ گرفته تا قطعات چینی که به دلیل خروج یکباره این شرکت فرانسوی از صنعت خودروی ایران در دوران تحریم‌های سال ۹۱، جان بسیاری از مردم را گرفت.

تاوارس همان فردی است که با حضورش در ایران وقتی که پشت میز مقابل سوالات خبرنگاران ایرانی قرار گرفت، گفت که نمی‌خواهد درباره گذشته حرف بزند و اکنون وقت آن رسیده که به آینده بنگرد؛ اما دوباره تاریخ ثابت کرد که او و هم‌تیمانش در صنعت خودروی فرانسه، هنوز هم قابل اعتماد نیستند. این تاوارس بود که به صراحت اعلام کرد که منافع بنگاهش را به منافع ایران ترجیح می‌دهد و به دلیل مشکلات مالی که کمپانی‌اش داشته است، ایران را ترک کرده تا مشکلات مالی‌شان بیشتر نشود؛ چراکه آمریکایی‌ها آن را تحت فشار قرار داده بودند.

تاوارس البته مدعی بود که شرکتش، قربانی تحریم‌های آمریکا بر علیه ایران بوده است و اکنون هم درست تاریخ دوباره برایش تکرار شده است! اما این چه قربانی است که هر چند سال یکبار، خود را به قتلگاه می‌برد؟

بلیت پژو در صنعت ایران را بسوزانید

شاید وقت آن رسیده که بلیت پژو را در صنعت خودروی ایران یک بار برای همیشه بسوزانیم، خودروساز بدعهدی که تا به حال، دوبار ایران را ترک کرده است؛ هرچند اعلام کرده بود که سرمایه آورده و نمی‌رود.

هر چه باشد صنعت خودروی ایران یک بار برای همیشه باید تکلیف خود را مشخص کند. یا باید بساط بی‌کیفیتی و خوش‌بینی به شرکای قدیمی خود را جمع کند و یا اینکه بداند که با این روش، به هیچ جا نخواهد رسید. حال دیگر نه خبر از ماندگاری پژو است که خودروسازان ایرانی به آن دل خوش کنند و نه داخلی سازی و صادرات قطعات و خودرو محقق شده است. شاید باید یک بار برای همیشه ایران هم همچون صنایع های‌تک و موشکی، خود را به سکوی پرتاب برساند و پرونده این وابستگی‌ها را یک بار برای همیشه ببندد.

به گزارش مهر اکنون صنعت خودروی ایران باید روی پای خود بایستد و بداند که شراکت با فرانسوی‌ها، چیزی بیشتر از در اختیار گذاشتن مفت بازار به چهارچرخ‌هایی که کمتر ردپایی در خود از محصولات ایرانی می‌ببینند، نیست و این قطعه سازان ایرانی هستند که باید همانطور که می‌توانند برای کمپانی بنز در آلمان تولید کنند، باید با اعتماد خودروسازان، یک بار برای همیشه خود را از وابستگی رها کنند و بخواهند که صنعت خودروی ایران را با اتکای به توان داخلی پیش ببرند. برای قدم گذاشتن در این مسیر، اول باید پرونده‌ رانت و پورسانت‌هایی که در برخی قراردادهای خارجی میان مدیران دست به دست می‌شود، یک بار برای همیشه بسته شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۷۶۵۶۳۱۰:۲۴:۱۶ ۱۳۹۷/۳/۱۸
سیب و گلابیها در حال ثمر دادنه
ناشناس۳۷۶۹۲۳۱۴:۵۴:۲۳ ۱۳۹۷/۳/۱۸
نخیر . تمام این قراردادهای محرمانه و بی غرامت ، برای خوش خدمتی مدیرانی بسته شده که امید دارن از کنار این وطن فروشی ها ، چند تا ویزا و اقامت و اجازه تحصیل و ... برای خودشون و زن و بچه و فک و فامیلشون توی استرالیا و کانادا شاید هم اروپا و امریکا ، دستشون رو بگیره .
شاهو۳۷۶۵۶۸۱۰:۳۰:۳۳ ۱۳۹۷/۳/۱۸
الان باید امثال نعمت زاده بیاد بگه چه کرده
ناشناس۳۷۷۳۴۳۱۹:۱۸:۳۱ ۱۳۹۷/۳/۱۸
موضوع سادست: 1_یا در قراردادها تمام موارد حقوقی وتجاری دیده شده وقرارداد محکمی از نظر حقوقی(وتجارت بین الملل) بسته شده که باید وزارت خارجه،صنعت ومعاون حقوقی رییس جمهور از پژو در دادگاههای بین الملل شکایت کرده ودنبال احقاق حقوق ملت شریف ایران باشند 2_یا مسولین ما مثل دفعه قبل که پژو ایران را ترک کرد یک قرارداد غیرقابل دفاع بستند که باید قوه قضائیه به تخلفات مدیران ومسولان مربوطه رسیدگی و به اشد مجازات برساند
ناشناس۳۷۶۵۷۳۱۰:۳۳:۳۰ ۱۳۹۷/۳/۱۸
هیس! روحانی رفته چین سوغاتی بیاره شاید توش ماشین چینی هم باشه.
تبریزی۳۷۶۹۰۸۱۴:۴۴:۰۱ ۱۳۹۷/۳/۱۸
مگه تخم مرغ شانسیه که از توش خودرو در بیاد؟ خودرو نمیاره قراره پارچه پیراهن و چادر مشکی و جانماز و مهر چینی بیاره و البته سوزن.
ناشناس۳۷۶۵۸۶۱۰:۴۸:۱۳ ۱۳۹۷/۳/۱۸
همان بهتر که رفت. چون هیچ خیری برای ما بعد از برجام نداشت و ایران خودرو (و امثالهم) هم شریک فشل و نان به نرخ روزخور و فرصت طلبی است که همیشه سودهای مقطعی را در نظر میگیرد. و اساسا شعارهایی مانند ارتقای صنعت خوردسازی کشور از طریق یک همچین قراردادهایی و با یک همچین شرکای داخلی از اول هم سرابی بیش نبود کما اینکه در دوسال اخیر میبینیم که هیچ اتفاقی نیافتاد. خودروهای معمولی را به قیمت خودروهای لوکس و آن هم از طریق دلال بازی به مردم قالب کردند و باز هم دست قشر ضعیف تر جامعه به این خودروها نرسید که هیچ، همان مدلهای قدیمی را هم آنقدر گران کردند که باید به همین لگن های دست دوم خودمان راضی باشیم.
ناشناس۳۷۶۵۹۸۱۰:۵۸:۲۰ ۱۳۹۷/۳/۱۸
البته من با قسمتی از این مقاله موافق هستم و باید شرکت پژو تاوان بد قولی خود را بدهد ولی به عنوان فردی آشنا با صنعت خودرو ایران آنطور که نویسنده مقاله فکر کرده ایران حق انتخاب زیادی ندارد . بسیاری از خودروسازان مطرح از آلمان و ژاپن حتی در هنگام برجام به ایران نیامدند و این خودروسازان فرانسوی چون در آمریکا بازاری ندارند به ایران آمدند . یادم هست که یک شرکت ژاپنی از دادن یک دستگاه تست ساده ساخت خود به ایران به خاطر اینکه سیستم عاملش ویندوز بود و احتمال می داد که دچار تحریم شود امتناع کرد .
ناشناس۳۷۶۸۹۲۱۴:۳۸:۲۶ ۱۳۹۷/۳/۱۸
چرا از نابغه های دانشگاههای صنعتی خودمون استفاده نمیکنن. بعضی از این بچه ها خدایی مخشون فوق العادست.
ناشناس۳۷۷۲۴۰۱۸:۰۷:۱۹ ۱۳۹۷/۳/۱۸
نابغه نمی تونه در سیستم نامناسب کاری بکنه! در ضمن سرمایه گذاری ما در تحقیق خیلی پایین هست! ایران در رده ی 60 دنیا هست در حالیکه اکثر کشورها در حال توصعه ده ها برابر ایران در بخش تحقیق سرمایگذاری می کنند!
ناشناس۳۷۷۳۲۹۱۹:۰۵:۰۱ ۱۳۹۷/۳/۱۸
مدیر پیر و تکنوکرات و محافظه کار می آید به جوانها اعتماد کند؟
ناشناس۳۷۹۲۹۳۰۱:۰۳:۱۶ ۱۳۹۷/۳/۲۰
تکنوکرات یعنی چی؟ اونوقت مدیر بخش صنعتی تکنوکرات نباشه باید چی باشه؟ عزیزم تکنوکرات یه معنی داره، فحش نیست که برای کوبیدن دیگران ازش استفاده میکنی. تکنوکرات یعنی فن‌سالار یعنی کسی که معتقده در اداره یک امر دانش تخصصی و فن مهمترین چیزه. حالا شما مخالف استفاده از مدیران متخصص در صنعت خودرو هستی؟
علی۳۷۶۶۱۴۱۱:۰۷:۴۹ ۱۳۹۷/۳/۱۸
چشم بلیط پژو را بسوزانیم، سپس از خودروسازان چینی بلیط بخریم. ظاهرا نویسنده محترم یا در ایران زندگی نمیکنند، یا چشمان خود را به موضوعات اثر گذار بر اقتصاد از جمله خودروسازی بسته اند. کسب و کار امروز نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا بر اساس منفعت می باشد نه درس اخلاق، چرا که اگر چنین بود قطعا اقتصاد تمام دنیا میشد شبیه اقتصاد ما. یعنی اگر قرار است جایی هزینه ای بپردازیم، باید افق منفعت ما دقیقا ترسیم شده و روشن باشد که چقدر قرار است برداشت کنیم. خوب پژو کمتر از یک درصد نسبت به برنامه خود در دنیا، در ایران سرمایه گذاری کرده بود، حالا منطقی است که به خاطر کشور ما بیایند و ۹۹ درصد سرمایه گذاری را صرفنظر نموده و بخاطر آن یک درصد کشور ما را را ترک نکنند و تنبیه گوناگون آمریکا را نیز گردن نهند. فرق خودروسازانی نظیر پژو با خودروسازان ما در این است که پژو بر اساس قواعد اخلاقی و منطق کسب و کار پیش میرود و خودروسازی ما اتفاقا اصلا به هیچ قاعده و منطقی پای بند نیست، چرا که اگر بود یک شبه خودرو گران نمیشد. ضمن اینکه در مواجهه با خودروسازانی نظیر پژو دولت ها نقشی نداشته و وظیفه حکمرانی خود را در سطح کلان انجام داده و وارد تصدی گری نمی شوند، چرا که خودروسازی آنها متعلق به بخش خصوصی بوده و بر اساس قوانین تجارت فعالیت خود را دنبال کرده که می بایست به سهامداران خود نیز پاسخگو باشند. از طرفی همانگونه که امریکایی ها با دریافت رشوه ۵۰۰ میلیارد دلاری و فشار عربستان و کشورهای منطقه از برجام خارج شدند, فکر نمی کنید مسایلی پشت پرده بوده که پژو از ایران رفت. البته همین چند روز گذشته این مسائل برای فوتبال هم اتفاق افتاد و بعد از این هم اتفاق خواهد افتاد، یعنی هر کجا که بخواهیم قد علم بکنیم، دلار های نفتی منطقه در برابر مان هزینه خواهد شد. قدری منطقی باشیم، سیاست و اقتصاد به هم تنیده اند، و هر چه که ما در داخل یکدیگر را بکوبیم و محکوم کنیم روز بروز از این هم ضعیف تر میشویم.
ناشناس۳۷۷۰۵۹۱۶:۱۵:۲۱ ۱۳۹۷/۳/۱۸
البته اینکه فقط یک درصد کل سرمایه پژو در ایرانه کمی اغراق آمیزه خودروهای پژو فقط در ایران مشتری زیادی داره و تقریبا بیشتر کشورهای دنیا محصولات پژو رو در مقایسه با صنایع خودروسازی کشورهای رقیبش، از نوع متوسط می دانند. حتی کشور افغانستان بنابراین کمی نگاه به آرشیو اخبار گذشته و پیگیری اخبار اخراج تعداد زیادی از کارگران این شرکت بعد از تحریم و خروج از ایران و.. رو با شما توصیه می کنم.
ناشناس۳۷۷۰۶۹۱۶:۲۰:۲۷ ۱۳۹۷/۳/۱۸
اگه دقت کنی این مقاله هم همین حرف شما رو زده ولی ظاهرا شما تو ایران زندگی نمیکنی, وقتی یه شرکت یه بار بدقولی کرده و به قول شما 99 درصد رو به 1 درصد ترجیح میده پس یا باید یه قرارداد محکم باهاش ببندن یا از خیرش بگذرن چون نتیجه اش میشه همین ضمنا اونا از فضا نیومدن, خودرو ساز هم به دنیا نیومدن. فقط چون کسی نبوده ازش ماشین بخرن خودشون درست کردن. ما هم اگه اینطوری فرض کنیم و از تجربه اونا استفاده کنیم خیلی زودتر به نتیجه میرسیم.
ناشناس۳۷۷۲۵۵۱۸:۱۳:۵۰ ۱۳۹۷/۳/۱۸
اگه قرار باشه واسه هرچیز همه مثه شما فکر کنند و بگن از خیر فلان چیز بگذریم!به نظرتون پیشرفتی هم حاصل میشه؟ یا در حالت فوق خوشبینانه در همین اوضاع میمونیم و در حالت منطقی گرایانه روز بروز پس رفت میکنیم؟!
ناشناس۳۷۸۹۷۳۱۹:۰۶:۳۳ ۱۳۹۷/۳/۱۹
فعلا که اونا از خیر ما گذشتن!!
مصطفی۳۷۹۷۰۵۱۱:۳۰:۴۹ ۱۳۹۷/۳/۲۰
الان که از خیرش نگذشتین میشه بفرمایید به چه نتیجه مثبتی رسیدین
ناشناس۳۷۷۳۳۳۱۹:۰۵:۳۹ ۱۳۹۷/۳/۱۸
کسی نگفت برویم دنبال چین چرا نمی رویم دنبال جوانهای تابغه در دانشگاه های خودمان؟
ناشناس۳۷۶۶۲۸۱۱:۱۹:۴۲ ۱۳۹۷/۳/۱۸
من به عنوان یک ایرانی و مالک یک خودرو دنا و یک خودرو ساندرو برای همسرم، حاضرم برای رفع شر این فرانسویهای نامرد ، دوباره پیکان مدل هشتادو سه خودم را سوار بشوم ولی منت خارجی نکشیم. حاضرم همان پراید هاچبک بدون کولر مدل 74 را سوار بشوم ولی اینقدر به شان و شخصیت مردممان توهین نشود. ما توی ازادسازی خرمشهر جان گذاشتیم جلوی تفنگ دشمن و رفتیم روی مین. بچه ها ی نوجوان یادشون نیست. واقعا هیچوقت یادم نیمرود سرباز بودم و میدیدم با اسلحه ساخت روسیه و المان و فرانسه به ما حمله میشد و چقدر کشته دادیم. این یکی پیش اون مقاومت جانانه ، جوکه. باید در برابر زورگویی استعمار ایستاد. چرا سیاستمدارهای ایرانی منزلت یک ملت را در ازای دو هفته اقامت پاریس و شیرینی زیرمیزی میفروشند؟ الان همین دنا با موتور داخلی چه ایرادی داره؟ پراید ناامن داخلی سوار بشیم ولی اینقدر رفت وآمد خودروساز خارجی را تو سر ما نزنند. این بی عرضگی مدیران داخلی است. آقا کار باید دست امثال خیامی که دلسوز کارخانه خودش هست، باشه. والسلام
تبریزی۳۷۶۹۱۶۱۴:۴۸:۵۱ ۱۳۹۷/۳/۱۸
"الان همین دنا با موتور داخلی چه ایرادی داره؟" اولا موتور دنا رو یه شرکت آلمانی طراحی کرده و اصلا و ابدا ساخت داخل نیست ثانیا من هم یه دنا ثبت نام کردم که ایران خودرو با دلار 3500 تومنی دولتی ساخت و با دلار 6500 تومنی پنج یلیون کشید روش و قراره شهریور بهم تحویل بده. حالا در این فکرم که چقدر باید کار کنم تا این 5 میلیون جبران بشه. متاسفانه بد عهد های اصلی در داخل کشور هستن و باید با اونها مبارزه کرد.
ناشناس۳۷۶۹۲۵۱۴:۵۶:۴۹ ۱۳۹۷/۳/۱۸
دلیلش رو خودت گفتی . خیلی از مدیران رده بالای مملکت حاضرن برای یک هفته اقامت در پاریس ، یک قرن منافع ملی رو بفروشن !
ناشناس۳۷۶۶۶۲۱۱:۵۵:۳۹ ۱۳۹۷/۳/۱۸
شما برجام نمی خواهید و خروج شرکت های خارجی ناشی از این امر است! چرا ناراحتید؟
ناشناس۳۷۶۹۳۰۱۴:۵۹:۲۰ ۱۳۹۷/۳/۱۸
عجب . برجام نمیخواستیم وقتی هنوز هیچ تعهدی رو اجرا نکرده بودیم . نه الان که همه بلاها رو سر ایران آوردن و میلیاردها دلار ضرر زدن و بعد خیلی راحت لگد زدن زیر میز ، تازه میگن شما اگر تعهداتتون رو تعلیق کنین بهتون حمله میکنیم !!!!! عقل هم خوب چیزیه
ناشناس۳۷۷۰۷۴۱۶:۲۳:۱۷ ۱۳۹۷/۳/۱۸
خیلی خوشحالم که هم وطنی مثل شما دارم
ناشناس۳۷۷۱۷۵۱۷:۲۷:۳۶ ۱۳۹۷/۳/۱۸
از روزی که برجام پذیرفته شد. هر روز برای شکست آن اقدام میکردید.
ناشناس۳۷۸۴۸۲۱۳:۴۲:۴۰ ۱۳۹۷/۳/۱۹
جالبه امثال شما برای هر دو طرف قضیه از قبل سناریو دارین!اگر برجام موفق می شد نتیجه تلاش های شما بود و اگر شکست می خورد که خورد نتیجه آرزوی مخالفین!!!
ناشناس۳۷۶۶۷۴۱۲:۰۵:۱۳ ۱۳۹۷/۳/۱۸
بدبحال مصرف کننده ایرانی واقعامتاسفم واسه این سیستم
کامران۳۷۶۶۷۸۱۲:۱۰:۴۳ ۱۳۹۷/۳/۱۸
ان شاا... روزی فرا برسه که تمام خودرو های فرانسوی موجود در ایران به دلیل نبود لوازم یدکی از حرکت باز بمونن.
ناشناس۳۷۷۹۴۱۰۷:۵۷:۲۹ ۱۳۹۷/۳/۱۹
بهت لایک دادم (دارنده پژو)
ناشناس۳۷۶۶۹۲۱۲:۲۴:۵۷ ۱۳۹۷/۳/۱۸
بد عهدی نیست .اقتصاد یعنی منافع مگر ایرانی ها با این شرایط سرمایه گذاری میکنند تا انتظار از خارجی داشته باشید .وقتی ما نمی دانیم فردایمان چیست و حتی یک روز هم قابل پیشبینی نیست وقتی با اقتصاد ها بزرگ در تنش هستیم انتظار سرمایه گذاری محال است .مشکل از خودمان است تا وقتی دیگران را مقصر میدانیم روز به روز وضعمان بدتر میشه.
ناشناس۳۷۶۷۰۱۱۲:۲۹:۱۳ ۱۳۹۷/۳/۱۸
به امید ورشسکتگی خودرو سازهای داخلی و رهایی مردم از کشتار این خودروها
ناشناس۳۷۷۶۶۴۰۰:۰۷:۱۸ ۱۳۹۷/۳/۱۹
به امید خصوصی سازیشون و اینکه جوانهای ما یه روزی ماشین های بهتر از بنز بسازن.
ناشناس۳۷۶۷۲۳۱۲:۵۷:۱۸ ۱۳۹۷/۳/۱۸
تا زمانی که برخورد جدی با مفاسد اقتصادی نشود اوضاع هرروز بدتر خواهد شد. ای کاش مسئولین میدانستند که خطر مفسدان اقتصادی از خطر دشمن بیشتر است
ناشناس۳۷۶۷۳۷۱۳:۰۸:۳۷ ۱۳۹۷/۳/۱۸
من به لج شرکت پژو دیگه سوار ماشین پژو نمیشم به جاش ماشین چینی میخرم!
ناشناس۳۷۷۶۷۶۰۰:۱۲:۳۱ ۱۳۹۷/۳/۱۹
بخدا اگه دولت از حمایتهای بیجا از ایرانخودرو سایپا دست برداره و خصوصی سازی کنه ، جوانهای خدمون بهترین خودرو ها رو میسازن و نه احتیاجی به چینی هست و نه فرانسوی. بابا اگه یه پدر هم به یه بچه بیش از حد توجه کنه لوس و بی عرضه از اب در میاد ، حکایت خودرو سازی ما هم همینه.به بهانه حمایت بیش از حد لوسشون کردن دولتها
ناشناس۳۷۶۷۴۲۱۳:۱۱:۱۹ ۱۳۹۷/۳/۱۸
این آقای زارع را به تلوزیون بیارند تا از تصمیم خودش برای مردم توضیح دهد
ناشناس۳۷۶۹۳۸۱۵:۰۳:۲۹ ۱۳۹۷/۳/۱۸
نیست خود رئیس جمهور راجع به برجام توضیح داد ! نیست وزیر نفت راجع به قرارداد توتال توضیح داد !! نیست وزیر راه راجع به قرارداد ایرباس توضیح داد !!! دلت خوشه ها . کدوم توضیح
ناشناس۳۷۶۸۲۰۱۳:۵۵:۱۴ ۱۳۹۷/۳/۱۸
نویسنده محترم میشه بفرمایید با کدام کمپانی خود رو سازی باید قرارداد می بستیم که بعد از تحریمهای مجدد بر سر پیمان بماند و ما را ول نکند ؟
ناشناس۳۷۶۹۵۲۱۵:۰۸:۰۰ ۱۳۹۷/۳/۱۸
جیگر جان... بحث سر این است که تحریم مجدد بعد برجام یعنی چه؟ چرا قراردادی به این گشادی بسته شده که ایران حق شکایت هم نداره و ذلیلانه باید هر چی شد تن بده؟! شما ایرانی نیستی ما هستیم و حس حقارت از این قراردادی می کنیم که یک طرفه داریم تعهدات رو اجرا می کنیم... کاش میشد بتن ریزی را هم تعلیق کرد!!!
ناشناس۳۷۷۰۱۵۱۵:۴۱:۵۲ ۱۳۹۷/۳/۱۸
شما فکر می کنی این چیزی که به عقل من و شما می رسه به عقل مسئولین مملکت نمیرسه. معلومه که زورشون نمیرسیده و گرنه یه جور دیگه قرارداد می بستن.
ناشناس۳۷۷۶۴۹۲۳:۴۶:۳۰ ۱۳۹۷/۳/۱۸
اول این که من از تو ایرانی ترم ! دوم این که اگر خوب نگاه کنی ایران هم در برجام به کسی تعهد نداده وامضایی نکرده! عزیز کسانی که دور میز نشستند وتوافق کردند کار کشته تر از این بودند که دم به تله دهند!! حالا هم ایران اگر مانده به دلیل ضعف و سرسپردگی وناچاری نیست ! تنها به این دلیل است که به دنیا چهره غیر متعهد آمریکا ودست بسته بودن اروپا را اثبات کند . یعنی کاری که شما وهمفکران تند رویتان طی سالها با شعارهای تند نتوانستید اثبات کنید !!! در ضمن همین حالا آمریکا در حال دادن تاوان خروج از برجام است کمی صبر کن به زودی خواهی دید !
ناشناس۳۷۷۸۸۲۰۵:۱۲:۳۹ ۱۳۹۷/۳/۱۹
اینجور که شما برجام را تقدیس نمودید بزودی یک چیزی شبیه هلوکاست راجع برجام ایجادخواهد شد ببا این برجام ازش چیزی در نمی یاد و خواهد آمد اینقدر برایش کرامت نتراشید
ناشناس۳۷۷۰۵۳۱۶:۰۴:۳۳ ۱۳۹۷/۳/۱۸
بحث سر این نیست بحث سر اینه که چرا قرارداد هایی که بسته میشه بی چفت و بست و یک طرفس
ناشناس۳۷۷۲۹۸۱۸:۴۴:۰۲ ۱۳۹۷/۳/۱۸
اصلا چرا باید بریم با خارجی ها قراردادببندیم_از ظرفیت های نخبه گان و دانشگاهیان وصنعت گران ایرانی استفاده کنیم_مشکل صنایع ما بحث مدیریتی است نه قرارداد خارجی
ناشناس۳۷۶۸۹۷۱۴:۳۹:۴۴ ۱۳۹۷/۳/۱۸
اقتصاد دنیا دست امریکا است وهیچگاه فرانسه ونه هیچ کشور دیگری منافع کلان خود را فدای منافع محدود تجارت با ما نمیکند قطعا واقعیات دنیا با خیالات ما فرسنگها فاصله دارد
ناشناس۳۷۶۹۱۰۱۴:۴۵:۳۲ ۱۳۹۷/۳/۱۸
اگر واقعا به رگ غیرت مسئولین و حتی مردم بر خورده دیگر خودروهای آشغال پژوه (که اکثرا هم برای 50 سال پیش خود فرانسه هستند) فروخته و خریداری نشه!!! از ماست که بر ماست 30 ملیون پول آشغال 405 رو میدیم و به فرانسه فحش هم میدیم!
ناشناس۳۷۷۱۳۰۱۶:۵۷:۲۰ ۱۳۹۷/۳/۱۸
تنها راه مقابله با دو خودرو ساز صنعتی ایران خودرو و سایپا گسترش خودروسازی در ایران بجز این دو شرکت می باشد. این دو شرکت از رانت های مختلف استفاده می کنند تا به هیچ وجه شرکت سومی ایجاد نشود. آقای شریعتمداری گفت می خواهد این کار را انجام دهد و دیگر خبری نشد.
سامان۳۷۷۱۸۲۱۷:۳۲:۲۲ ۱۳۹۷/۳/۱۸
باشه پژو هم مث ZTE میاد توایران تحریم میشه یک میلیارد دلار جریمه بشه ، پژو اسم یه نفر آذم نیست ، اسم یه کمپانیه که چندیدن مدیر داره ، تیم مشاور اقتصادی داره از پژو بدم میاد ولی شما چنان میگید پژو انگار حسن آقا با یارن دعواش شده رفته
ناشناس۳۷۷۲۷۸۱۸:۳۰:۳۷ ۱۳۹۷/۳/۱۸
شما حا لا سوار MVM بشو
ناشناس۳۷۷۵۵۲۲۲:۱۰:۱۴ ۱۳۹۷/۳/۱۸
چرا برکنار نمیکنن این مدیرعامل ایران خودرو ووزیر صنعت وتجارت رو؟ محرمانه محرمانه همین بود که کلاه گشاد سرمون رفته رو نفهمیم؟
ناشناس۳۷۷۶۹۶۰۰:۲۶:۵۰ ۱۳۹۷/۳/۱۹
این رفتارهای کمپانیهای خارجی چندان هم واقعی نیست اونها دارن از آب گل آلود ماهی میگیرن ظاهرا از در میرن بیرون اما باواسطه های صوری از پنجره وارد میشن منتهی باقیمتهای غیر رسمی بسیار بالاتر یکجور باجگیری میکنند
پیمان۳۷۷۷۲۳۰۰:۵۲:۴۷ ۱۳۹۷/۳/۱۹
به جهنم که پژو و رنو رفتند. مگه ما از ترکیه و هند چی مون کمتره که اونا 90 در صد خودرو های روز دنیا رو با کمی تغییر خودشون میسازند؟
ناشناس۳۷۷۷۷۲۰۱:۵۷:۲۷ ۱۳۹۷/۳/۱۹
مگر ما نهادی که روی قراداذها نظرات کنه نداریم که هرکی هر کاری دلش خواست می کنه
ناشناس۳۷۷۷۷۴۰۱:۵۸:۲۶ ۱۳۹۷/۳/۱۹
برای اینکه در برجام اروپا رو سمت خودشون بکشند قرار دادهای جذاب بستند و مثل قدیم برای هر طرف سهم چربی کنار کذاشتند اما ....اونها مشتریهای جذابتری هم دارند و به چیزی بالاتر از آش با جاش رضایت نمی دهند.اگر قرار داد صرفا واردات خودرو کامل داشتیم شاید بهتر بود و کمتر ضرر می کردیم. البته آمریکا می داند که شراکت خودرو بهانه ای برای نقد کردن پول نفت است.
فرشيد۳۷۸۴۶۶۱۳:۳۴:۰۵ ۱۳۹۷/۳/۱۹
کشورهای اروپایی و آمریکایی خودشون بد هستن ولی محصولاتشون خوبن؟؟؟ همینه دیگه اگه خیلی زرنگید خودتون خودرو و هواپیما بسازید. اگرم نمیتونید پس این همه با ادعا صحبت نکنید.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  12. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین