واکنش آمریکا به احتمال حرکت ایران به سمت غنی‌سازی صنعتی

گروه جهان الف،   3970316007

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به احتمال احیای میزان غنی‌سازی ایران و حرکت به سمت غنی‌سازی صنعتی، گفت واشنگتن تاکید دارد که ایران نباید غنی‌سازی داشته باشد.

به گزارش فارس، «هیثر نوئرت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه به احتمال حرکت ایران به سمت تقویت میزان غنی‌سازی اورانیوم در ایران واکنش نشان داد.

وی که در نشست خبری روزانه در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، در پاسخ به سوالی درباره دستور مقام معظم رهبری برای تدارک حرکت به سمت غنی‌سازی صنعتی، گفت: «ما این گزارش‌ها را دیده‌ایم. وزیر خارجه [مایک] پامپئو در سخنرانی خود سیاست ما درباره نحوه حرکت به پیش را تشریح کرد. او به در آن سخنرانی به صراحت گفت که ایران باید غنی‌سازی [اورانیوم] را متوقف کرده و از بازفرآوری پلوتونیوم خودداری کند. این کشور نباید مسیری به سمت [ساخت] سلاح اتمی داشته باشد.»

نوئرت افزود: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحولات را رصد می‌کند و اطمینان داریم که اگر چنین اتفاقی رخ دهد، آن را به شورای حکام و اعضا گزارش می‌کند.»

عصر روز سه‌شنبه گزارش‌های تاییدنشده در برخی کانال‌های تلگرامی منتشر شد مبنی بر اینکه دوربین‌های تاسیسات هسته‌ای «فردو» جمع‌آوری شده است. یکی از خبرنگاران درباره این شایعه از نوئرت سوال کرد، که او در پاسخ گفت: «این گزارش را دیده‌ایم و داریم آن را بررسی می‌کنیم، اما نمی‌توانیم آن را تایید کنیم.»

او در پاسخ به این سوال که حالا که ایالات متحده از توافق هسته‌ای با ایران خارج شده، چه اهرمی برای متقاعد کردن ایران به خودداری از غنی‌سازی یا توقف برنامه موشکی دارد، گفت: «تصور می‌کنم ما الان در شرایط بهتری قرار داریم... در حال رایزنی با متحدان و شرکای خود در سرتاسر جهان هستیم و تیم‌هایی اکنون در مرکز و شرق اروپا حضور دارند که در حال دیدار و گفت‌وگو هستند... همانطور که وزیر پامپئو گفت، باید با هم رایزنی کنیم تا ببینیم چطور می‌توان به صورت جمعی با اقدامات مخرب ایران در اقصی نقاط جهان مقابله کرد.»

وی با بیان اینکه آمریکا از لحاظ دسترسی به اطلاعات درباره برنامه هسته‌ای ایران هم با مشکلی مواجه نیست، افزود: «اهرم‌های زیادی داریم، به عنوان یک ابرقدرت و ابرقدرت اقتصادی می‌توانیم تحریم‌ اعمال کنیم و کشورها می‌توانند انتخاب کنند که با ایران تجارت نکنند و درآمدهای ایران که صرف اقدامات مخرب می‌شد، کاهش پیدا می‌کند.»

او در ادامه گفت واشنگتن می‌تواند با «کارزار تحریم» درآمدهای ایران را کاهش دهد. وی که کشورش یکی از عوامل اصلی عدم دستیابی ایران به منافع مالی ناشی از برجام بود، گفت مردم ایران انتظار داشتند توافق هسته‌ای وضعیت اقتصادی این کشور را بهبود بخشند، اما این اتفاق نیافتاده است. 

مقام معظم رهبری روز دوشنبه در واکنش به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، با تاکید بر اینکه ایران به صورت همزمان تحریم و محدودیت هسته‌ای را نمی‌پذیرد، سازمان انرژی اتمی را موظف کردند به سرعت آمادگی‌های لازم برای دستیابی به توان غنی‌سازی ۱۹۰ هزار سو (SWU) را فراهم کند. سو واحد اندازه‌گیری میزان غنی‌سازی اورانیوم است. سانتریفیوژهای IR-1 که نسل نخست سانتریفیوژهای ایران هستند، یک سو توان غنی‌سازی دارند. ایران پیش از توافق هسته‌ای نزدیک به ۲۰ هزار سانتریفیوژ نصب‌شده داشت که حدود نیمی از این رقم فعال بود. در حال حاضر ایران کمی بیش از ۶۰۰۰ سانتریفیوژ فعال دارد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین