در ساحت اندیشه های امام خمینی (ره) محسن اسماعیلی: امام خمینی (ره) یک فیلسوف بزرگ بود/امام فقه را فرعی و فردی نمی‌دید

گروه سیاسی الف،   3970314034 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو مجلس خبرگان رهبری، جامعیت علمی و عملی حضرت امام (ره) را ویژگی کم نظیر ایشان دانست و گفت: حضرت امام یک فیلسوف بزرگ بود و در قم به عنوان یک استاد مسلم فلسفه شناخته می شد، اما همزمان عارفی بزرگ بود و اشعار عرفانی ایشان اکنون نیز در دست ماست.

محسن اسماعیلی: امام خمینی (ره) یک فیلسوف بزرگ بود/امام فقه را فرعی و فردی نمی‌دید
 
به گزارش الف؛ محسن اسماعیلی، محقق و عضو مجلس خبرگان رهبری در برنامه تیتر امشب یکشنبه شب و در آستانه فرا رسیدن سالگرد عروج ملکوتی بنیانگذار انقلاب اسلامی، جامعیت عملی و علمی ایشان را یک ویژگی کم نظیر و عامل اصلی برخورداری از توان جذب و رهبری قلوب مردم دانست.
 
اسماعیلی تصریح کرد: درباره حضرت امام (ره) هم دوستان و هم دشمنانشان اظهارات خواندنی و شنیدنی زیادی دارند و آنچه که از مجموع آنها برداشت می شود، این است که حضرت امام یک جامعیت کم نظیر دارند.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به پیشرفت هایی که حضرت امام (ره) از نظر علمی و عملی در زندگی خود داشتند، اظهار کرد: ایشان پیش از سی سالگی شرحی درباره دعای سحر نوشته اند که هنوز هم از منابع مهم عرفان است و نشان دهنده عمق معنوی و حکمت امام خمینی است.
 
وی افزود: حضرت امام قبل از هرچیز یک فقیه است و با اینکه رژیم شاه تلاش کرد جایگاه فقهی ایشان را فرو بکاهد، اما هرگز موفق نشد و جایگاه امام به عنوان فقیهی بزرگ تثبیت شد.
 
اسماعیلی ادامه داد: حضرت امام یک فیلسوف بزرگ بود و در قم به عنوان یک استاد مسلم فلسفه شناخته می شد، اما همزمان عارفی بزرگ بود و اشعار عرفانی ایشان اکنون نیز در دست ماست.

عضو مجلس خبرگان اعتقاد امام خمینی (ره) به همراهی با مردم را از دیگر ویژگی های بارز امام خواند و گفت: این باور هرگز در امام کاسته نشد و ما فردا خواهیم دید که سالها پس از رحلت امام، آثار این علقه و همراهی با مردم از بین نرفته است.
 
اسماعیلی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع ولایت فقیه اشاره کرد و گفت: برخی گمان می کنند که معنای این سخن این است که مردم جایگاهی در نظام مبتنی بر ولایت فقیه ندارند، اما حضرت امام از همان زمان که در نجف اشرف مباحث ولایت فقیه را مطرح کردند تاکید داشتند که ولایت فقیه مشروعیتش را از جانب پروردگار می گیرد، اما منصوب بودن فقیه از جانب پروردگار معنایش این نیست که مردم جایگاهی در این نظام ندارند.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: ولی فقیه در عصر غیبت منصوب عام است و حتی وقتی ولی فقیه همچون حضرت امیر المومنین (ع) منصوب خاص است باز هم حضور مردم ضروری است و فعلیتش در گرو حضور مردم است.
 
اسماعیلی ادامه داد: در منظومه فکری تشیع نام نظام اسلامی ولایت است. یعنی پیوند عمیق قلبی. بنابراین در نظام ولایت فقیه میان حاکم و مردم نباید فاصله ای باشد و فرمان هایی که رهبری می دهد نیز از سر دلسوزی برای مردم و به صلاح آنان است.
 
اسماعیلی اضافه کرد: در آیات قرآن نیز اشاره شده که برخی از مومنین بر برخی دیگر اولویت دارند و باید امر به معروف کنند. از همین رو مردم در دیدگاه امام جایگاه تشریفاتی ندارند و حضور و تاثیرشان کاملا واقعی و سرنوشت ساز است.
 
عضو مجلس خبرگان با اشاره به برپایی انتخابات با تاکید حضرت امام در ماه های نخست پیروزی انقلاب اسلامی تصریح کرد: حتی در اوج روزهای جنگ نیز امام اجازه ندادند انتخابات به تعویق بیافتد.
 
اسماعیلی افزود: با این وجود تحقق همه خواسته ها ممکن نیست و بیشترین تاکید امام بر وحدت و انسجام بوده است.
 
عضو مجلس خبرگان در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: امام برخلاف خیلی از فقهای پیشین، به موضوعات فردی نگاه نمی کرد بلکه این هنر را داشت که فقه را نه فرعی و نه فردی ببیند.
 
اسماعیلی افزود: حضرت امام در همان مباحث ولایت فقیه می گوید اگر کسی فقه را جدا جدا نبیند و همه بخش هایش را کنار هم و کلی ببیند، به برقراری حکومت اسلامی می رسد و این نشان دهنده نگاه سیستماتیک حضرت امام است. از دید امام فرد سالم در جامعه سالم تربیت می شود.
 
اسماعیلی با اشاره به تبعیت مردم از حضرت امام در دوران انقلاب و دفاع مقدس اظهار داشت: اینکه با یک اشاره امام فوج فوج جوانان عازم جبهه ها می شدند، آثار همین توجهات و باورهاست.
 
عضو مجلس خبرگان تنفیذ حکم ریاست جمهوری بنی صدر را از نمونه های باور داشتن رای مردم در دیدگاه حضرت امام دانست و افزود: پس از عزل قانونی رئیس جمهور، امام گفتند که از اول هم او را قبول نداشتند و این نشان دهنده اهمیت رای مردم برای ایشان بود.
 
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین