اضطراب غرب باوران از سیاست نگاه به شرق

گروه سیاسی الف،   3970313121 ۸۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

تجربه حداقل چهار دهه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ثابت کرده هر بار که طرفداران غرب در ایران به قدرت رسیده اند با اتخاذ راهبردی یک جانبه و خلاف سیاست نه شرقی و نه غربی تمام هم و غم خود را صرف مذاکره با اروپا و آمریکا کرده اند و در نهایت نیز با بدعهدی و کارشکنی آنها، مردم و سیستم سیاسی را با چالش های جدی روبه رو کرده اند و انگار قرار هم نیست عبرتی از این قضایا گرفته شود.

اضطراب غرب باوران از سیاست نگاه به شرق

به گزارش الف، بعد از خروج آمریکا از برجام و آغاز مذاکرات ایران با اروپا برای حفظ توافق هسته ای،  بحث هایی در عرصه داخلی کشور مبنی بر اتخاذ راهبرد صحیح و منطقی در سیاست خارجی در قالب سیاست نگاه به شرق یا به غرب بوجود آمده است. این در حالی است که با پیروزی روحانی در انتخابات 92، راهبرد اصلی دولت اعتدال مذاکره با غرب بخصوص آمریکایی ها برای حل چالش هسته ای بوده است.

جریانی در کشور از سالیان دور  همواره نظام را مورد انتقاد قرار می داد که چرا از مذاکره مستقیم با آمریکا پرهیز می کند و می گفتند اگر ایران گوشه چشمی به آمریکا نشان دهد همه مسایل حل شده و آمریکا دست از تهدید و دشمنی برخواهد داشت .در هر حال  بعد از گذشت حدود چهار دهه از عمر جمهوری اسلامی، بارها وزرای خارجه ایران و آمریکا در مقابل دوربین های تلویزیونی قرار گرفتند و پشت درهای بسته مذاکراتی فشرده و طولانی داشتند. در مراحل بعدی نیز وزرای کشورهای اروپایی، روسیه و چین اضافه شدند تا در نهایت با حصول به نتیجه از برنامه جامع اقدام مشترک رونمایی شد.

 اما از همان روزهای اول اجرای توافق، کشورهای غربی علی الخصوص آمریکایی ها با وجود انجام تعهدات از سوی ایران( به اذعان 11 گزارش تائیدیه آژانس بین المللی انرژی اتمی) در انجام وظایف خود کارشکنی کرده اند.

با وجود این و تا قبل از خروج آمریکا از برجام، دولت ایران به شدت در پی گره زدن منافع ایران با کشورهایی اروپایی در قالب قراردادهای مشترک در حوزه خودروسازی، انرژی، حمل نقل و ... بود. در واقع سیاست راهبردی دولت تکیه به غرب برای حل مشکلات داخلی بود و تصور می شد با افزایش تعاملات  سیاسی و اقتصادی عملاً پایداری برجام تضمین خواهد شد و از این رهگذر می توان به سرمایه گذاری غربی ها در ایران امیدوار بود. این در حالی بود که کشورهای اروپایی از همان ابتدای امضای توافق هسته ای بدلیل واهمه از آمریکا، چندان تمایلی به برقراری تعاملات گسترده و سرمایه گذاری های طولانی مدت نداشتند و به صورت کج دار و مریز و گزینشی در پی ایجاد ارتباط خود بودند.

بعد از گذشت مدتی نیز مشخص شد که اگر در ابتدا بخشی از جناح ها و جریانات سیاسی داخلی به نقض عهد غربی ها معترض بودند در ادامه این مقامات دولتی بودند که از آورده تقریباً هیچ برجام سخن گفتند.

بعد از خروج آمریکا از توافق هسته ای در اواسط اردیبهشت سال جاری نیز وضعیت پیچیده تر شد و شرکت ها اروپایی از ترس بازگشت تحریم ها در حال ترک ایران هستند. این در حالی است که مقامات دولتی ابتدا از مهلت یک هفته ای به اروپا خبر داده بودند اما این زمان بعد از مدتی عملاً نادیده گرفته شد؛ بماند که اروپایی ها بارها عنوان کرده اند قادر به ارائه تضمینی در این باره نیستند.

فراتر از آن کشورهای اروپایی در طول این مدت رسماً اعلام کرده اند به شرطی تمایل به ادامه کار با ایران دارند که تهران در برنامه ها و سیاست های دفاعی  و منطقه‌ای خود تجدید نظر کند.

هفته گذشته در دیدار ماکرون و پوتین بود که رئیس جمهور فرانسه بیان داشت که خوب است برجام با موضوع موشکی و منطقه ای درباره ایران تکمیل شود؛ اما پوتین به صراحت گفت که موضوع موشکی و منطقه ای هیچ ربطی به برجام ندارد؛ این در حالی است که رئیس جمهور فرانسه در ادامه اعلام کرده بود چنین مذاکراتی در حال انجام است.

موضوع مهم این است که منافع کشورهای اروپایی و آمریکایی برای محدودکردن قدرت راهبردی ایران در بسیاری از حوزه ها یکسان است و حتی فراتر از آن می توان گفت که اروپایی ها بسیار شدیدتر از آمریکا بر روی برخی موضوعات مانند بحث های موشکی و ادعای حقوق بشری تاکید دارند.

با این توصیفات باید گفت بعد از گذشت حدود شش سال از دولت روحانی، عملاً تنها راهبرد این دولت برای تعامل با دنیای خارج و حل مشکلات با شکست جدی مواجه شده است.

دولت باید به سیاست نگاه به شرق روی آورد؟

همان طور که گفته شد در طول سالیان اخیر آمریکا و سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس مانع پیشرفت و توسعه ایران شده اند و حتی به قراردادهای و توافقات بین المللی نیز که خود امضا کرده اندپایبند و متعهد نبوده اند. از این رو به نظر می رسد با اتفاقاتی که رخ داده دولت می باید به سمت راهبرد و سیاستی متعادل در راستای تامین منافع جمهوری اسلامی گام بردارد.

این در حالی است که  برخی  بعد از این همه اتفاقات که به طور خلاصه به آنها پرداخته شد هنوز سنگ غربی ها را به سینه می زنند و منتظرند تا از این امامزاده قلابی شفا بگیرند.

 حمید ابوطالبی، مشاور رئیس‌جمهوری که این روزها در توئیتر به شدت سرگرم  و مشغول پاسخگویی به منتقدان داخلی است مدعی می شود که تا کنون سیاست خارجی دولت مستقل بوده و اینک عده ای خواهان چرخش استراتژیک آن شده اند. او می نویسد:‏«سیاست نه شرقی- نه غربی، راهبردی گران‌سنگ برای وحدت حول محورسیاست خارجی مستقل در جهان می‌باشد؛ تلاش برای تغییر آن و چرخش استراتژیک به سمت شرق، خلاف شعارهای انقلاب، نظرصریح امام و سبب انشقاق جامعه به مدافعان و مخالفان گرایش به شرق یا غرب است».

برخلاف این توئیت، تمام حرف منتقدان این است دولت اعتدال می باید از همان سال اول در پی «سیاست نه شرقی و نه غربی» می بود. پرسش اصلی نیز این است در اوائل دهه 80 که دولت اصلاحات بر سر کار بود و رئیس جمهور فعلی مسئول مذاکرات بود چه آورده و امتیازی کسب شد که غرب گرایان تصور می کنند این بار نیز می توانند از کانال مذاکره با اروپا بدست آورند.

تجربه حداقل چهار دهه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ثابت کرده هر بار که طرفداران سیاست غرب در ایران به قدرت رسیده اند با اتخاذ راهبردی یک جانبه و خلاف سیاست نه شرقی و نه غربی تمام هم و غم خود را صرف مذاکره با اروپا و آمریکا کرده اند و در نهایت نیز با بدعهدی و کارشکنی آنها، مردم و سیستم سیاسی را با چالش های جدی روبه رو کرده اند و گویی قرار هم نیست عبرتی از این قضایا گرفته شود.

 از سوی دیگر هیچ فردی نمی تواند انکار کند پیروزی جبهه مقاومت در عراق و سوریه بدلیل همکاری راهبردی ایران با روسیه بوده و شرایط به گونه ای پیش رفته که در حال حاضر اسرائیل و عربستان نیز  مجبور به پذیرش به ماندن بشار اسد در قدرت و تثبیت حکومت سوریه شده اند. فراموش نشود که هدف محور صهیونیستی- غربی – عربی از فتنه داعش از بین بردن بازوهای منطقه ای جبهه مقاومت و در درجه بعد ایران بود. ناگفته پیداست حتماً اختلاف منافعی در سوریه بین ایران و روسیه وجود دارد اما بدون شک این تفاوت ها به تضادهای بنیادین همانند اتفاقاتی که بین ایران و کشورهای غربی وجود دارد منجر نخواهد شد. از سوی دیگر جمهوری اسلامی نیز برخلاف غوغای این روزها از ابتدای انقلاب ثابت کرده که هرگز اجازه نمی دهد برخلاف منافع ملی اش، کشوری دیگر برایش تعیین تکلیف کند.

نکته جالب این است که طرفداران غرب در رسانه های داخلی برخلاف سیاست نه شرقی و نه غربی تلاش دارند اندک خبرها و موضع گیری ها که از سمت کشورهای شرقی علیه منافع ایران است را به سرعت منتشر و بزرگنمایی کنند و روزها و هفته ها درباره آن تحلیل بنویسند اما حاضر نیستند یک بار که شده از موضع گیری های روزانه که از سوی مقامات آمریکایی و اروپایی علیه ایران اتخاذ می شود و عملا منافع راهبردی مردم و نظام را با تهدید جدی مواجه کرده سخن بگویند.

از سوی دیگر می توان به سیاست خارجی ایران در قبال چین در طول سالیان اخیر اشاره کرد که با وجود برقراری تحریم های ظالمانه کشورهای غربی این تعاملات برقرار بود اما بدلیل همان نگاه غرب گرایانه در بخشهایی ار بدنه دولت اعتدال در زمان مناسب کمتر به گسترش روابط تجاری – سیاسی  بها داده شد.

در نهایت باید گفت سیاست معقول و منطقی این است که دولت ضمن اتکا به توانمندی های داخلی، نگاه یک جانبه به غرب را تغییر داده و تعاملات و ارتباطات گسترده با کشورهای مختلف دنیا در حوزه های متفاوت داشته باشد و سرنوشت خود را لزوماً به چند کشور اروپایی گره نزند که تجربه ثابت کرده این رویکردی بسیار خسارت بار است. کشورهای همسایه و شرق پتانسیل های خوبی برای بی رونق کردن قهر و آشتی آمریکا و اروپا دارند و قدرت ایستادگی در برابر امریکا را نیز دارند. اتخاذ این سیاست با حفظ استقلال و رعایت منافع ملی نمی تواند عبور از سیاست نه شرقی و نه غربی تلقی گردد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۷۲۳۲۳۱۱:۱۷:۳۵ ۱۳۹۷/۳/۱۴
لطفا از مزایا و ویژگی های کشور روسیه و چین مثال هایی بزنید. صنعت اتومبیل، دارو، هواپیما، صنعت و... اگر هم منظور شما از شرق ژاپن و کره جنوبی هست که این دو کشور با توجه به بازاری که در آمریکا دارن هرگز حاضر به سرمایه گزاری و یا انقال تکنولوژی به ایران نخواهند شد
ناشناس۳۷۳۰۶۵۰۱:۵۶:۰۱ ۱۳۹۷/۳/۱۵
کلآ نویسنده مشخصه اصولگراست.
ناشناس۳۷۳۱۱۳۰۴:۰۳:۱۳ ۱۳۹۷/۳/۱۵
در حال حاضر بزرگترین اقتصاد جهان متعلق به چینه. و روسیه هم بازار بزرگ مواد غذائی، نفت و گاز و فولاده.
ناشناس۳۷۲۳۲۷۱۱:۱۹:۴۶ ۱۳۹۷/۳/۱۴
نگاه به شرق درست نیست چین و روسیه قبلا ایران رو تحریم کردن . چین و سوریه طرف امریکا هستن نه ما
کمالی۳۷۲۴۷۸۱۳:۱۹:۵۸ ۱۳۹۷/۳/۱۴
حرف اول را امام سال ها پیش زده اند بصیرت می خواهد که به ان عمل کنند امام فرمودند امریکا از شوروی بدتر شوروی از امریکا بدتر هر دو از هم بدتر امام تاکید داشتند نه به شرق و نه به غرب تکیه کنید
ناشناس۳۷۲۴۸۴۱۳:۲۲:۲۴ ۱۳۹۷/۳/۱۴
در دوران تحریم تنها شرکت های چینی در ایران ماندن اما ما در دوران رفع تحریم با پشت پا زدن به چین ، بدون مناقصه قراردادهای فاقد بند جریمه با فرانسه بستیم. این عین بی عقلی بود.
ناشناس۳۷۲۵۴۵۱۴:۳۰:۳۴ ۱۳۹۷/۳/۱۴
سلام شرق فقط چین و روسیه نیست. کشور های بسیاری هستند که در بلوک غرب نیستند. در ضمن. اگر سبد تبادلات خودمون را متنوع و گسترده کنیم تحریم دیگه چندان معنا پیدا نمی کنه. مثلا افزایش تنوع محصولات پتروشیمی و پالایشگاه تا نیازمند محصولات محدود نفتی خالص نباشیم.
کاوه دادخواه۳۷۲۵۷۳۱۵:۰۰:۰۸ ۱۳۹۷/۳/۱۴
روسیه هزار بار بدتر از آمریکاست برای ما....شعار اصلی انقلاب یعنی نه شرقی نه غربی کاملا رنگ باخته ی سری از دولت مردان ما نوکر روس ها هستند عده ای دیگر نوکر آمریکایی ها.فقط این وسط سر مردم بی کلاه مونده.
ناشناس۳۷۲۵۸۳۱۵:۱۳:۴۲ ۱۳۹۷/۳/۱۴
نیست آمریکا وغرب تمام تحریم ها را برداشتن حالا ما با روسیه وچین کار نکنیم که قبلا مارو تحریم کردن مگه انگلستان بیشترین دخالت رو تو ایران نکرد حتی تو قردادهای بسته شده بین ایران ودیگر کشور ها بر سر جدایی سرزمین ردپای انگلیس خبیث دیده میشه یا مگه دولت مصدق چین وروسیه سرنگون کرد.لااقل اینه که این دولت ها نمی خوان ایران تجزیه کنن ولی غربی ها قطعا اینو می خوان.یکم عقلانیت وتحلیل مسائل به دور از احساسات خوبه.
ناشناس۳۷۲۵۹۴۱۵:۲۵:۲۳ ۱۳۹۷/۳/۱۴
اگه نگاه به شرق درست نیست، نگاه به غرب و گره زدن آب خوردن مردم به مذاکره با کدخدا درسته؟ چقدر تو حرفهای شما تناقض هست.
ناشناس۳۷۲۶۶۴۱۷:۱۱:۳۸ ۱۳۹۷/۳/۱۴
اقصاد جهان در دست غرب ، خود چین کالاهای غرب رو تولید میکنه ! چیزی از خودش نداره
ناشناس۳۷۳۱۵۳۰۵:۳۷:۰۱ ۱۳۹۷/۳/۱۵
این چیزیه که همون رسانه ی غرب تو مغز ماها کاشته. چین اگه صنعت نداشت اینقدر تقابل بین اونو و امریکا نبود.
ناشناس۳۷۲۳۳۳۱۱:۲۲:۴۲ ۱۳۹۷/۳/۱۴
چین و روسیه دنبال منافع خودشون هستن
ناشناس۳۷۲۴۰۴۱۲:۱۷:۲۸ ۱۳۹۷/۳/۱۴
منظور از شرق فقط چین و‌روسیه نیست. اقتصاد وسیع هند و‌ آسیای جنوب شرقی تا پاکستان و همسایه های خودمان. ولی چون سفر اروپایی ندارد بعضی میگن اخه!
ناشناس۳۷۲۵۰۰۱۳:۴۱:۴۴ ۱۳۹۷/۳/۱۴
البته که چین و روسیه به دنبال منافع خودشون هستن . مثل ترکیه . مثل امارات . مثل اروپا و حتی امریکا ! ولی مساله اینجاست که سیاست کدخداپرستی هم خلاف شعار نه شرقی و نه غربی بود ، اما اونجا همه سکوت کردن !! وقتی منافع ملی رو مثل آب خوردن به فرانسه و انگلیس فروختن هم صدای کسی درنیومد !!!
ناشناس۳۷۲۵۷۵۱۵:۰۱:۲۶ ۱۳۹۷/۳/۱۴
البته که همه به فکر منافع خودشون هستن! اما شرقی ها اجازه میدن ایران هم به منافعش دست پیدا کنه!
ناشناس۳۷۲۹۶۶۲۳:۲۷:۰۰ ۱۳۹۷/۳/۱۴
غربیا چطور؟لابد اونا به فکر منافع ما هستن. واقعا که باید گفت نه غربی نه شرقی جمهوری اسلامی
ناشناس۳۷۲۳۳۷۱۱:۲۴:۰۲ ۱۳۹۷/۳/۱۴
چین بخاطر رضایت امریکا کره شمالی رو تحریم کرده !
سید۳۷۲۴۱۶۱۲:۲۹:۴۱ ۱۳۹۷/۳/۱۴
چین هرگز به خاطر آمریکا این کار را نکرد. آزمایش انواع بمبهای هسته ای و موشکهای دوربرد و بمب هیدروژنی موجب بی ثباتی در شبه جزیره کره و احتمال بروز جنگی خطرناک بود که این خط قرمز چینی هاست.
ناشناس۳۷۲۳۴۴۱۱:۲۶:۱۵ ۱۳۹۷/۳/۱۴
و اضطراب مردم از مستعمره شدن کشور بدست روسیه و چین
ناشناس۳۷۲۵۵۲۱۴:۳۳:۱۴ ۱۳۹۷/۳/۱۴
سلام ببخشید این چه تفکریه. غرب بریم استعمار نمیشیم؟ لطفا با دقت تر بخونید. بر مبنای نگاه به داخل. استفاده از فرصت گسترده ای که در جهان هست. آفریقا, آمریکای لاتین. که میتونن بازارهای بسیار خوبی برای ما باشن. چرا بجای بیش از 100 کشور باید تمرکز روی 5 یا 6 کشور باشه؟ الان در شرق این همه کشور های دارای تکنولوژی و علم که میشه باهاشون مرتبط شد مثل ژاپن و کره و مالزی و ...
ناشناس۳۷۲۶۶۷۱۷:۱۵:۵۰ ۱۳۹۷/۳/۱۴
الان ژاپن و کره جنوبی شرق ؟ عزیز کل سهام شرکت های ژاپن و کره دست آمریکاست
ناشناس۳۷۲۷۱۷۱۸:۰۳:۱۷ ۱۳۹۷/۳/۱۴
ژاپن و کره و مالزی و سنگاپور و ... رو چه کشوری تبدیل به قدرت اقتصادی کرد؟
تجربه گذشته۳۷۲۳۴۶۱۱:۲۷:۵۹ ۱۳۹۷/۳/۱۴
شما که سنگ شرقی ها را به سینه می زنید، در مقابل دیدگاه روسیه نسبت به ایران که صرفا عادت کرده با کارت ایران در دنیا بازی کند و امتیاز بگیرد و دیدگاه منفعت طلبانه و کاسبکارانه چین که به ایران صرفا به عنوان بازار کالاهای بنجال خود می نگرد و دیدگاه ژاپن که در طرفه العینی ما را همواره فروخته است، چه نظری دارید؟ به علاوه در دولت روحانی همکاری با چین برای باز طراحی سایت اراک شروع شده و 20 سال است که ما منتظر راه اندازی نیروگاه بوشهر توسط روسیه هستیم. لطفا بگذارید اول این تخم مرغ ها جوجه بشود و بعد شما سنگ شرق را به سینه بزنید و غرب را محکوم کنید. در واقع همه کشورهای دنیا صرفا برای منفعت خودشان کار می کنند و فقط ما هستیم که فکر می کنیم که باید محض رضای این و آن کار کنیم و سیاستهای خود را تنظیم کنیم.
ناشناس۳۷۲۳۴۷۱۱:۲۹:۰۶ ۱۳۹۷/۳/۱۴
عجب آدمی هستید شما!!تو شرق به کی دل ببندن!!به روسیه هر روز با یه خیانت!!بسه به خدا این شرقیا خودشون محتاجن!
ناشناس۳۷۲۵۱۹۱۳:۵۶:۵۶ ۱۳۹۷/۳/۱۴
الان غربی ها خوبن؟.....
حمید۳۷۲۵۴۱۱۴:۲۵:۲۳ ۱۳۹۷/۳/۱۴
غرب زبان و عملش یکی است در زبان و عمل دشمنی میکند . شرق رو دربایستی دارد زبانش زبان دوستی است و در عمل از پشت خنجر میزند .حالا شما بگو کدام بهتر است
ناشناس۳۷۲۵۶۱۱۴:۳۸:۵۸ ۱۳۹۷/۳/۱۴
هردو بدن اما بین بد وبدتر روسها بدترند.
ناشناس۳۷۲۵۸۹۱۵:۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۳/۱۴
من نوکری غرب را به بردگی شرق ترجیح میدهم. حداقل در غرب چیزی هست
ناشناس۳۷۲۷۷۳۱۹:۰۷:۲۳ ۱۳۹۷/۳/۱۴
تو داری صورت مساله رو پاک میکنی . یعنی اصولا میخوای نوکر باشی . بحث بر سر اینه که ایران چطوری میتونه آقایی کنه ، نه نوکری .
ناشناس۳۷۲۹۴۹۲۳:۰۳:۴۲ ۱۳۹۷/۳/۱۴
خیر جانم نه نوکری و نه بردگی. مهم داشتن ارتباط با همه تنها برای منافع آبرومندانه ایرانیان است و بس.
ناشناس۳۷۳۷۴۷۱۶:۱۶:۳۸ ۱۳۹۷/۳/۱۵
یعنی این چند نفر که مخالف دادند موافق بردگی و یندگی هستند؟
ناشناس۳۷۴۳۹۰۰۶:۲۱:۲۹ ۱۳۹۷/۳/۱۶
ضعیف مجبوره که بردگی کنه. میخوای نکنی باید قوی بشی.
علی۳۷۲۹۳۱۲۲:۳۷:۰۱ ۱۳۹۷/۳/۱۴
موفق باشی ! اگر با روسیه و چین کار کنیم برده هستیم؟
ناشناس۳۷۲۷۸۳۱۹:۱۵:۰۷ ۱۳۹۷/۳/۱۴
شما اگر بیماری داشته باشی که در ایران درمان نشوی! به بیمارستان های انگلیس یا امریکا میروی یا بیمارستان های روسیه و چین و هند؟
ناشناس۳۷۲۳۵۵۱۱:۳۹:۳۸ ۱۳۹۷/۳/۱۴
چرا ما نباس روابط متناسبی با همه قدرتها داشته باشیم؟ البته روس پرستان، کره شمالی پرستان و چین پرستان از اینکه رابطه مون با آمریکا و اروپا عادی بشه بشدت ناراحات متضرر میشن و دائما دشمنی «بیجا» با آمریکا و اروپا رو توسعه میدن در حالی که طی 4 دهه اخیر کلی بابتش ضرر کرده ایم و می کنیم. اگه روابط سیاسی و نظامی روسیه جون، چین جون و کره شمالی جون منافاتی با «سیاست نه شرقی نه غربی» نداره!!! چرا روابط عادی اقتصادی و سیاسی و فرهنگی با غرب مشکل داره؟؟؟!!!
ناشناس۳۷۲۳۵۷۱۱:۴۱:۰۵ ۱۳۹۷/۳/۱۴
همین روسیه شوروی دو قسمت از خاک کشور رو بالا کشیدن
علی۳۷۲۹۳۳۲۲:۳۹:۰۲ ۱۳۹۷/۳/۱۴
ببخشید سال 1351 بحرین را چه عزیزی از ایران جدا کرد؟
ناشناس۳۷۴۳۹۱۰۶:۲۲:۳۷ ۱۳۹۷/۳/۱۶
مگه کسی گفت انگلیس خوبه؟
ناشناس۳۷۲۳۶۰۱۱:۴۱:۵۳ ۱۳۹۷/۳/۱۴
شعار نه شرقی و نه غربی جمهوری اسلامی یادتان رفته؟
مستقل۳۷۲۳۷۲۱۱:۴۷:۰۷ ۱۳۹۷/۳/۱۴
حرف نگاه به شرق در ادبیات سیاسی امروز اصلا و ابدا به معنی امیدواری یا تکیه به شرق نیست بلکه صرفا یک نگاه تاکتیکی و فنی که بر چارچوب منافع مشترک ما و شرق در این برهه از زمان شکل گرفته . وقتی یک هیئت بلند پایه از وزرات خزانه داری با کلی کارشناس مالی در زمستان 95 بریا مسدود کردن آخرین راه های گریز انتقال دلار به ایران داشتند کار می کردند و قوانین مختلفی رو برای بانک های دبی و امارات نوشتن و و تا انجام نهایی اش رصد کردن بسیاری از اساتید حوزه مالی ضرورت هرچه سریعتر عوض کردن نقضه ارزی کشور و انتقال اون به کشور هایی با ریسک کمتر و غیر وابسته به آمریکا رو گوشزد کردن ولی دولت با امید واهی به کانال دبی و سرگرم در بازی های انتخاباتی مسیری رو پیش گرفتن که بریا تمام کارشناس های مستقل که کاسه لیس دولت نبودن معلوم بود که تنشی جدی به زودی در بازار ارز به وجود میاد. پیشنهاد هم بر اساس واقعیت های جهانی امروز تغییر موازنه نقشه ارزی به سمت بانک های چین بود که به خاطر نوع ساختار کنونی اونها تحریم شون برای آمریکا به علت رد گیری تراکنش های مالی و هزینه بر بودن بسیار سخت هست . تغییر نگاه به شرق اصلا به معنی ایدوئولوژی نظام و لجبازی با غرب نیست بلکه یک تاکتیک برای عبور از شرایط فعلی است.
ناشناس۳۷۲۳۸۴۱۱:۵۸:۳۴ ۱۳۹۷/۳/۱۴
نه غربی ولی نوکر شرقی به نظرم سیاست خوبیه تو این وضعیت ما
ناشناس۳۷۲۷۰۷۱۷:۵۸:۳۷ ۱۳۹۷/۳/۱۴
"نه غربی ولی نوکر شرقی" خلاصه و نتیجه همین دیدگاه نگاه به شرق هستش.
ناشناس۳۷۲۴۰۳۱۲:۱۶:۳۶ ۱۳۹۷/۳/۱۴
روسیه کشوری است است که سرزمین های شمالی ایران را از ایران جدا کرد. چرا برای بازپس گیری این سرزمین ها هیچ نمی کنید؟ مگر نه این است که این سرزمین ها از مام میهن به زور ستانده شده اند؟
محمد۳۷۲۴۱۷۱۲:۳۰:۵۴ ۱۳۹۷/۳/۱۴
این مقاله نگاهی یک جانبه علیه غرب دارد. و متاسفانه نگاهی خوشبینانه به شرق! در صورتیکه چه غرب و چه شرق در روابطشان به دنبال منافعشان هستند! در مورد برجام امریکایی ها چه منفعتی از برجام بردند؟! مثلا توانستند سرمایه گذاری بکنند یا در بازار تشنه ایران اجناس خود را مثل چینی ها بفروشند؟! پس چه دلیلی وجود دارد که در پیمانی بمانند که فقط طرف اروپایی و چینی سود کنند؟! اینگونه مذاکره که امریکا هیچ منفعت تجاری نداشته باشد معلوم است نتیجه ای ندارد!
ناشناس۳۷۲۴۲۶۱۲:۳۵:۴۰ ۱۳۹۷/۳/۱۴
بهترین کار عمل بر اساس منافع ملی است مثل دولتهای ترکیه و امثالهم. شرق نه تکنولوژی مناسب دارد و نه استقلال کافی از غرب.
ناشناس۳۷۲۴۸۰۱۳:۲۰:۳۵ ۱۳۹۷/۳/۱۴
شما چرا از جدایی سرزمین های شمالی ایران توسط روسیه ناراحت نیستی و برای باز ستاندن آنها کاری نمی کنی؟
ناشناس۳۷۲۵۹۱۱۵:۲۲:۱۵ ۱۳۹۷/۳/۱۴
چون این تخیلات ما این کشورها از سوی ایران اشغال شده است بعدا ازاد شد هیچ کدام از مردم سرزمین ها که شما ادعا میکنید ایرانیه ادعا ایرانی بود یا درخواست ضمیمه شدن کشور خودشون به ایران ندارن و نداشتن البته اگر تاریخ برای شماسند. است. امروزکشو بنام ایران نداشتیم چون زمام اسکندر کبیر یکی از استان ها یا ولایت ها یونان بوده
ناشناس۳۷۲۶۲۴۱۶:۱۴:۱۱ ۱۳۹۷/۳/۱۴
شما تجزیه طلبی؟
ناشناس۳۷۲۷۶۹۱۸:۵۶:۲۸ ۱۳۹۷/۳/۱۴
قبل از اسکندر هم یونان یکی از ولایات ایران بوده. چرا تاریخ رو از اسکندر میخونی؟
ناشناس۳۷۲۶۴۹۱۶:۵۳:۲۰ ۱۳۹۷/۳/۱۴
ای کاش سرزمینعای بیشتری را ازمان میگرفتند که حالا بخش بزرگتری از ملت در آزادی و رفاه می زیستند.
ناشناس۳۷۳۱۶۲۰۶:۱۱:۵۰ ۱۳۹۷/۳/۱۵
حتمامثل افغانستان که در رفاه و ازادی است!
ناشناس۳۷۴۳۶۴۰۴:۱۷:۱۸ ۱۳۹۷/۳/۱۶
وضع الان افغانستان از وضع الان ایران بهتره!!
ناشناس۳۷۲۵۱۱۱۳:۴۹:۱۹ ۱۳۹۷/۳/۱۴
نگاه فقط باید منافع ملی باشد و هر چه کشوری قدرتمند تر باشد و صاخب تکنوژی و دانش و زیر ساخت گسترده مالی و بوروکراسی کمتر در دراز مدت در جهت منافع ملی است .نگاه به شرق هیچ چیزی ندارد یک کشور را نام ببرید با نگاه به شرق توسعه یافته است نگاه به شرق یعنی قهقرا
ناشناس۳۷۲۵۱۷۱۳:۵۶:۰۸ ۱۳۹۷/۳/۱۴
تا اونجایی که ما خبر داریم سیاست جمهوری اسلامی نه غربی نه شرقی بوده! اگه این سیاست جدیدا تغییر کرده بفرمایید ما هم مطلع شویم@
تبریزی۳۷۲۵۳۴۱۴:۱۲:۳۸ ۱۳۹۷/۳/۱۴
نه شرقی نه غربی منزوی منزوی!
ناشناس۳۷۲۵۲۷۱۴:۰۷:۵۷ ۱۳۹۷/۳/۱۴
نگاه به شرق یعنی چه؟ ۲۵سال بیشتره که ما همیشه طرفدار کامل شرق بوده و هستیم اما نتیجه؟
ناشناس۳۷۲۶۹۲۱۷:۴۴:۵۳ ۱۳۹۷/۳/۱۴
خوب نتیجه گرایش به غرب را دیدیم. مضاف بر اینکه این غرب بود که شاه را به ملت تحمیل کرد. جنگ رو به تحمیل کرد.
ناشناس۳۷۳۰۳۹۰۱:۰۸:۱۴ ۱۳۹۷/۳/۱۵
هر کشوری منفعت خودش رو داره اخوی. شرقی شما که کمونیسته برای رضای خدا میاد بهت کمک کنه؟ یا باید یه چاه نفت مجانی بهش بدی که بهت غذا بده؟ خوب اگر میخوای امتیاز مفت بدی بهتره راه عربستان رو در پیش بگیری که بهتره
ناشناس۳۷۲۵۳۰۱۴:۱۰:۱۹ ۱۳۹۷/۳/۱۴
هدف دولت از مذاکرات تنش زدایی با غرب و دور کردن کشور از خصومت و جنگ بود که در سایه سیاست های غلط دولتهای نهم و دهم ملت و کشور درگیر شده بود
محسن۳۷۲۵۴۸۱۴:۳۱:۵۴ ۱۳۹۷/۳/۱۴
تو این جهان امروز هیچکس راه رضای خدا کاری برای آدم نمی کنه. امیدوارم این رو متوجه بشید! غرب دنبال منافع خودشه. شرق هم همینطور. منافع نباشه همه چیز رو هواست. بازی روسیه با اس سیصد رو که یادتون نرفته؟ داستان نیروگاه بوشهر رو چطور؟
ناشناس۳۷۲۵۵۳۱۴:۳۳:۲۳ ۱۳۹۷/۳/۱۴
برای من شرق یا غرب مهم نیست بلکه زندگی آبرومندانه و در شان یک ملت متمدن و دارای ذخائر بیشمار نفت و گاز مهم است .
ناشناس۳۷۲۵۵۸۱۴:۳۷:۲۰ ۱۳۹۷/۳/۱۴
بهترین سیاست عدم وابستگی استراتژیک نه به غرب است و نه به شرق ولی هم با غرب و هم با شرق و بدون دادن امتیاز هر کدام که بیشتر به نفع ایران باشه باید معامله کرد. در ضمن نباید وزارت خارجه ما مثل چند سال اخیر صرفا با یک سری از کشورهای خاص در ارتباط باشه (چه صرفا غربی ، و چه صرفا شرقی) ای کاش با خیلی از کشورهای مستقل و کوچک دنیا علاوه بر مذاکره با کشورهای برزرگ هم تعامل داشتیم چون صادرات به اونها اسانتر از صادرات به اروپاست. همین امروز صادرات ما به افغانستان و عراق خیلی خیلی بیشتر از صادرات ما به کشورهای اروپایی هست.
ناشناس۳۷۲۵۷۷۱۵:۰۱:۳۹ ۱۳۹۷/۳/۱۴
مشکل اصلی تو این مملکت این هست که همیشه فکر میکنیم غرب و شرق باید به داد ما برسن و همیشه چشممون رو روی عدم شفافیت و مسولیت گریزی دولت مردانمون بستیم. تا زمانی که ما تکلیفمون رو با خودمون معلوم نکنیم شرایط به همین صورت خواهد بود
ناشناس۳۷۲۵۸۶۱۵:۱۶:۲۹ ۱۳۹۷/۳/۱۴
در هر حال متاسفانه اعتراف کردید که اگر وابسته غرب نباشیم وابسته غرب هستیم کاش فقط دنبال منافع بودیم نه سرسپردگی.
ناشناس۳۷۲۵۸۸۱۵:۱۹:۲۸ ۱۳۹۷/۳/۱۴
چین خودش با غرب رابطه قوی داره همه کارخانه های غرب در چین . چی میگی ؟
محسن۳۷۲۶۱۱۱۵:۵۹:۱۳ ۱۳۹۷/۳/۱۴
نه شرقی ، نه غربی ، جمهوری اسلامی ایرانی نه نوکری غرب را میکند و نه نوکری شرق شما حتی در انتخاب ارباب برای نوکری هم سلیقه ندارید اگر میخواهید نوکری بکنید ، نوکری کدخدا را بکنید ، شما حال و روز نوکران شرق را مثل کره شمالی ، کوبا و ... را مقایسه کنید با حال و روز نوکران غرب مثل کره جنوبی ، امارات متحده عربی و .... جمهوری اسلامی باید با عزت و احترام مستقل بوده ولی با تمام دنیا رابطه داشته باشد
ناشناس۳۷۲۶۶۸۱۷:۱۶:۲۳ ۱۳۹۷/۳/۱۴
الان ژاپن و کره جنوبی شرق ؟ عزیز کل سهام شرکت های ژاپن و کره دست آمریکاست
ناشناس۳۷۲۷۵۷۱۸:۴۲:۴۶ ۱۳۹۷/۳/۱۴
به نام خدا باسلام تاجائیکه می دانیم، شعار معروف امام خمینی(ره)،در اصل این بود:«نه شرقی،نه غربی،جمهوری اسلامی». یعنی ،مربوط به ماهیت حکومت بودوامام به عنوان یک فیلسوف واقف بودند که انسان ،به عنوان یک موجود اجتماعی،نیازمند تعامل با دیگر انسان ها به طور متقابل ودرحدود قوانین دینی است. بنابراین، وقتی انقلاب پیروز شد،امام نه با کشورهای غربی قطع رابطه کرد ونه بادنیای شرق و،فقط،ارتباط موجود با رژیم غاصب صهیونیستی را قطع کردند ولاغیر.البته ,امام شعار دیگری نیز داشت،یعنی،«اسقلال،آزادی،جمهوری اسلامی» ومنظور این بود که اصل اول درسیاست دولت اسلامی استقلال وعدم تبعیت ازقدرت های سیاسی مسلط در آن زمان برجهان دوقطبی بود.ازاین رو،به نظر نمی رسد که قصد امام (ره)از نه شرقی ونه غربی واستقلال، قطع رابطه وعدم تعامل با شرق وغرب بوده است.درعین حال امام(ره) معتقد به اصل مهم دیگری نیزبودند که عبارت بوداز شعار حکیمانه «ما می توانیم » ومنظور این بود که ما تاجائیکه می توانیم به خود متکی باشیم واین قدر دست نیازدر برابر دیگران نگشائیم. امروز هم خلف صالح امام رهبر معظم انقلاب همان آموزه ها را با درنظر گرفتن مقتضیات زمان بیان ومسئولان امور رابه همان سو رهنمون هستند.ولی،با این وجود،از یک طرف دولت زورگو،قلدر وزیاده خواه آمریکا وهمدستان اروپائی آن وبا وجود گذشت چهل سال از انقلاب وآزادی ایران از زیر یوغ آنان ،کماکان،فشار وارد می کنند تا جائیکه می توانند آب رفته را به جوی باز آورندواز جمهوری اسلامی ایران امتیاز بگیرند ودر مقابل چیزی ندهند وبابهانه جوئیهای ادامه دار ندای هل من مزیددهند و،از سوی دیگر،یک عده تربیت شده درهمان غرب ودوستدار وتابع آن به دلیل رفاه پیشگی وراحت طلبی وطلسم شدگی به واسطه همان غرب درصدد است برای جلب نظروتوجه آمریکا واروپابه خود ازهیچ نوع خدمتگذاری به آمریکا فرو گذار نیست وهمچنان کوشا است که ما را دست بسته تحویل آمریکا واروپا دهد.باتوجه به مطالب مذکور به نظر می رسد طرح بحث به نومذکور در نوشته بالادرست باشد.
ناشناس۳۷۲۷۷۵۱۹:۰۸:۴۲ ۱۳۹۷/۳/۱۴
ما باید هم به غرب نگاه کنیم و هم به شرق نگاه کنیم و هم به کل دنیا و هم به داخل ، این چه تفکری است که باید با دنیا یا با غرب بجنگیم. کار درست را از ترکیه یاد بگیرید که از داعش و ایران و روسیه و آمریکا و از همه و همه داره پول در میاره.
ناشناس۳۷۲۸۴۱۲۰:۱۳:۴۲ ۱۳۹۷/۳/۱۴
هر چی ما وشما بگیم شرق صد برابر بدتر از غرب هست چه فایده؟مگه حرف ما ارزشی داره
ن.د۳۷۲۸۵۲۲۰:۲۸:۰۳ ۱۳۹۷/۳/۱۴
شعار ما نه شرقی نه غربی بود و هست. دقیقا متناسب با شعار ما؛ نه شرق و نه غرب هیچکدام تره برامان خورد نمی کنند و فقط تا جائی که شیر بدیم می دوشندمان. موفق باشید نه شرقی نه غربی!
ناشناس۳۷۲۹۳۴۲۲:۴۲:۵۲ ۱۳۹۷/۳/۱۴
صدام با سلاح اهدایی شرق هشت سال ملت ما را به خاک وخون کشیدباید با شرق وغرب روابط متوازن وتوامان داشت وتکیه بر هر کدام از انها به تنهایی اشتباه است
ناشناس۳۷۲۹۴۲۲۲:۵۹:۱۷ ۱۳۹۷/۳/۱۴
بهتر بود بجای نگاه به شرق می‌گفتید نگاه به داخل اگرچه سیاست خارجی در این برهه به شرق تمایل دارد
ناشناس۳۷۳۱۶۷۰۶:۵۹:۱۸ ۱۳۹۷/۳/۱۵
یکی هم به مردم نگاه کنه لفطا
ناشناس۳۷۳۱۹۴۰۸:۳۱:۰۲ ۱۳۹۷/۳/۱۵
امریکا قطعا از روس وجین گزینه بهتری است
ناشناس۳۷۴۳۶۲۰۴:۱۳:۵۰ ۱۳۹۷/۳/۱۶
امریکا شیطان بزرگه ندیدید چطور به ایران بی احترامی کرد...
ناشناس۳۷۳۲۰۰۰۸:۴۰:۵۲ ۱۳۹۷/۳/۱۵
نویسنده محترم ،اندک تحلیلی در رابطه با سیاست های دوپهلوی چین و به ویژه روسیه در سالیان گذشته نداشته ،البته برخلاف بعضی !شرق و غرب سیاست خود را براساس منافع ملی خود نه دیگری بنا می کنند.
علی کریمی۳۷۳۴۱۵۱۲:۰۳:۲۳ ۱۳۹۷/۳/۱۵
اگر قرار باشد از شعار نه شرقی ، نه غربی عدول کنیم تکیه به غرب بهتر از تکیه به شرق است.
ناشناس۳۷۴۴۰۰۰۷:۴۳:۳۰ ۱۳۹۷/۳/۱۶
آقای نویسنده مثل اینکه شما یادت رفته تفکرات شما داشت مملکت رو به کجا می برد. البته الانم وضع بهتر از اون موقع نیست بحث من اینکه یه جوری نوشتی انگار کارنامه شما خیلی درخشانه...
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  12. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین