بیانیه جبهه مردمی: شکاف درآمدی نقطه اصلی اعتراضات کامیون‌داران است

گروه اقتصادی الف،   3970312164 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

در بیانیه جبهه مردمی آمده است: رانندگان کامیون می‌گویند با وجود افزایش قیمت‌ها، دولت تصمیم گرفته هزینه‌های مربوط به خدمات آنها ثابت بماند، این شکاف درآمدی همان نقطه اصلی اعتراضات است.

بیانیه جبهه مردمی: شکاف درآمدی نقطه اصلی اعتراضات کامیون‌داران است

به گزارش فارس، جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی درباره اعتصاب کامیون داران بیانیه‌ای تحلیلی صادر و تاکید کرد: اعتراضات کامیون‌داران در هفته اخیر، گرچه دستمایه گزارش‌های مغرضانه رسانه‌های بیگانه شده، اما همزمان ضرورت رفع ریشه‌ای مشکلات اصناف مختلف از سوی دولت را افزایش می‌دهد.

این بیانیه می‌افزاید: اعتراض‌های کامیون‌داران به‌سادگی می‌توانست به اعتصاب کشیده نشود. می‌شد وزیر راه و شهرسازی زودتر به حرف‌های آنها گوش دهد. می‌شد نهادهای مسئول زودتر چالش‌های پیش‌روی کامیون‌داران را رسیدگی کنند. اما این مشکلات مورد بی‌توجهی قرار گرفت تا منتهی به اعتصاب شد.
کامیون‌داران در منگنه گرانی برای تحلیل چرایی اعتصاب اخیر کامیون‌داران باید به کمی قبل‌تر برگشت، به زمانی که افزایش ناگهانی قیمت دلار و یورو، بازار را تحت تاثیر قرار داد. ناگهان همه‌چیز گران شد؛ ازجمله لوازم یدکی خودروها و هرآنچه وارداتی به شمار می‌رفت.

در این بیانیه تصریح شده است: رانندگان کامیون می‌گویند با وجود افزایش قیمتها، دولت تصمیم گرفته هزینه‌های مربوط به خدمات آنها ثابت بماند. این امر به شکاف درآمدی کامیون‌داران منتهی شده است. این شکاف درآمدی همان نقطه اصلی اعتراضات است.

«مشکلات بیمه‌ای، چالش تعرفه‌های شرکت‌های حمل و نقل و مشکلات دیگر مربوط به صنف کامیون‌داران، همگی دست به دست هم داد تا اعتراضات ناگهان به اعتصاب کشیده شود؛ اعتصاب‌هایی که هرچند وقوع آن در همه کشورها امری معمول است، اما در ایران کمتر سابقه داشته و بسیاری از کارشناسان معتقدند می‌شد با تدبیر به موقع، مانع آن شد.»

در این بیانیه آمده است: باوجود اینکه اعتراضات کامیون‌دارها سابقه‌ای قدیمی داشته و مثلا پیش از این در رابطه با جمع آوری کامیون‌های فرسوده نیز نقدهایی مطرح شده بود، اما این بار رسانه‌های بیگانه آتش بیار معرکه شدند و سعی کردند تا اعتراضات صنفی کامیون‌داران را تبدیل به یک موضوع امنیتی کنند.
بی‌بی‌سی فارسی، ایران اینترنشنال، صدای آمریکا و رسانه‌های معاند دیگر به تولید گزارش‌ها و انجام گفت‌وگوهایی درباره اعتراضات کامیون‌داران پرداختند و بدون آنکه راهکاری برای حل این مساله ارائه دهند، سعی کردند تا آنها را تحریک کنند که به شکلی دیگر به اعتصاب خود ادامه داده و مثلا وارد فاز تجمع و شعار شوند.

در این بیانیه تصریح شده است: این رسانه‌ها که به‌وضوح از حل مساله کامیون‌داران نگران بودند، جلسه وزیر راه با کامیون‌داران را بی‌نتیجه توصیف کرده و حتی بیانیه منتشر شده از سوی انجمن صنفی کامیون‌داران که در آن پایان اعتصابات درخواست شده بود را «فریب» توصیف کردند؛ روشن است که خط خبری تحریک‌آمیز رسانه‌های بیگانه، براساس سناریوی دولت دونالد ترامپ طراحی شده که براساس آن، ضمن بازگشت تحریم‌ها، مردم ایران دعوت به اعتراضات اقتصادی می‌شوند. در واقع رسانه‌های بیگانه می‌خواهند از شرایط ایران در دوره خروج آمریکا از برجام تصویری نشان دهند که مبتنی بر اعتراض و نارضایتی و مشکلات غیرقابل حل اقتصادی است.

این بیانیه می‌افزاید: در برابر این فضاسازی ها، نباید از یاد برد که رفع مشکل کامیون‌داران مانند هر صنف دیگری، نیاز به یک آسیب‌شناسی دقیق دارد. در سیاهه اعتراضات کامیون‌داران می‌شود به فهرست بلندی از مطالبات رسید. مثلا آنها از تخلفات ناشی از دریافت کمیسیون‌های اضافی توسط شرکت‌های حمل‌ونقل گلایه دارند، یا عدم توزیع عادلانه بار و تضعیف سالن‌های اعلام بار را از مشکلات خود برمی‌شمارند. عدم تخصیص سهمیه سوخت، حذف اولویت بومی‌گرایی، عدم پرداخت کرایه حمل توسط گیرندگان کالا و مسائل دیگری از این دست نیز از جمله مسائلی است که کامیون‌داران انتظار دارند مورد رسیدگی قرار گیرد.

در این بیانیه آمده است: پاسخ دولتمردان به این درخواست‌ها، «تشکیل هیات ویژه بررسی» بوده، هرچند به‌نظر می‌رسد باتوجه به شرایط کشور، دولت باید اقدامات عملی جدی‌تری برای پاسخ به مشکلات این صنف انجام دهد؛‌ وظیفه دولت، نظارت دقیق بر فعالیت‌های اقتصادی و البته کاستن از نقش خود در عرصه اقتصادی براساس سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی است. در چنین شرایطی از دولت دوازدهم انتظار می‌رود که با نظارت بر شرکت‌های حمل‌ونقل و برخورد با مفاسد احتمالی در این شرکت‌ها، به‌ویژه آنها که جنبه خصولتی دارند، مانع از تضییع حقوق رانندگان کامیون شود. همچنین مسائلی چون تخصیص سهمیه سوخت و یا نظارت بر سالن‌های بار از دیگر مسائلی است که دولت می‌تواند به‌سادگی با نظارت روزمره مانع از شکل‌گیری اعتراضات و تشدید آن شود.

«واقعیت این است که اگر برخی دستگاه‌های اجرایی نظارت معمول خود در مسائل روزمره را تقویت کنند، آن وقت اصناف مجبور به برگزاری تجمع و اعتراض و اعتصاب نشده و رسانه‌های بیگانه نیز از این فرصت برای تصویرسازی رسانه‌ای خاص از ایران موفق نخواهند بود. از یاد نباید برد که برهم خوردن برجام و خروج ایالات متحده از این توافق، دولت را در شرایط سختی قرار داده است. از یک‌سو تحت تاثیر این اتفاق، کشور از نظر اقتصادی با مشکلاتی مواجه است و از سوی دیگر از نظر روانی، مردم امید به بهبودی در وضع موجود را کمتر احساس می‌کنند. همزمان با این شرایط که ساخته و پرداخته فضاسازی‌های غیرواقعی در کشور است، میل به اعتراض در برخی اقشار و اصناف تشدید شده و بنابراین از دولت انتظار می‌رود که خطای اجرایی در حوزه‌های خاص اقتصادی را کاهش دهد.»

این بیانیه تاکید کرده است: افزایش نظارت‌ها، جلوگیری از وقوع هرگونه فساد، برخورد با مدیران ناشایست - مانند اتفاقی که در رابطه با کازرون رخ داد - و سیاستگذاری دقیق براساس منافع عمومی، نیاز امروز کشور است که درصورت اعمال آن دشمن قادر به پیش برد پروژه های خبیثانه خود نخواهد بود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۷۰۵۰۱۱۹:۳۲:۳۸ ۱۳۹۷/۳/۱۲
مشکل اصلی کامیون دارها مثل بیشتر اصناف وجود مافیا و رانت خوری و فساد است . شرکت های باربری با دلال بازی و رانت خوری بارنامه صادر میکنند و نزدیک 50 درصد هزینه بارنامه رو بدون اینکه هزینه ای براشون داشته باشد از راننده به صورت نقدی دریافت میکنند ولی این راننده است که باید پول سوخت و استهلاک ماشین رو بده و اخرشم چیزی براش نمیمونه . مشکل امروز کشور فساد و رانت خوری هست که متاسفانه فراگیر شده و مسئولان هم در خواب ناز هستنند .
ناشناس۳۷۰۵۷۹۲۰:۴۳:۴۱ ۱۳۹۷/۳/۱۲
امان از بیگانه ها مدیونین اگه یه وقت فکر کنین به خاطر کم کاری وزرا یا خودخواهی نماینده ها اعتصاب و اعتراض میشه
ناشناس۳۷۰۷۰۹۲۳:۱۲:۰۶ ۱۳۹۷/۳/۱۲
ریشه مشکل در نحوه عمل خود دولت در امر حمل و نقل است. تا سال 1396، 11 درصد کرایه حمل توسط شرکتهای حمل و نقل از راننده نقدا دریافت میشد که 3درصد آن سهم وزارت راه و 8 درصد آن سهم شرکت حمل و نقل بود . بعبارت دیگر راننده قبل از حمل بار باید کمیسیون وزارت راه و شرکت حمل و نقل را پرداخت میکرد و بعد اقدام به حمل کالا به مقصد ودریافت کرایه حمل از گیرنده کالا در مقصد میکرد ( معطل کردن راننده برای تخلیه کالا در مقصد و علاف شدن راننده در مقصد و تاخیر در پرداخت کرایه به راننده از موارد جنبی است ). در سال 97 وزارت راه بدون اینکه هیچگونه خدمات اضافه ای به رانندگان بدهد سهم خود را از 3 درصد به 4 درصد افزایش داد . بعبارت دیگر رانندگان باید کار کنند تا وزارت راه و شرکتهای حمل و نقل بخورند.
ناشناس۳۷۰۸۰۹۰۱:۳۷:۲۱ ۱۳۹۷/۳/۱۳
حالا اینها اعتراض کردند، بقیه مردم چه کار کنند. کی به وضع بقیه رسیدگی میکنه الان قیمت کرایه کامیون دارها بالا بره قیمت همه چیز باز بالاتر میره مردم رو به جون هم انداختید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین