آیا فرانسه بازهم نقش پلیس بد مذاکرات را بازی خواهد کرد؟

گروه سیاسی الف،   3970312137 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

برخی منابع خبری اعلام کردند که در حال حاضر پاریس آماده مذاکره با تهران بر سر توافقی جدید به جای برجام یا خروج از توافق قبلی («برنامه جامع اقدام مشترک») را بررسی می‌کند.

آیا فرانسه بازهم نقش پلیس بد مذاکرات را بازی خواهد کرد؟

به گزارش الف، روز جمعه یک روزنامه روسی به نقل از یک منبع بلندپایه در وزارت امور خارجه فرانسه نوشت که پاریس آماده آغاز مذاکرات با تهران بر سر یک توافق جدید بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام است و اعلام کرده که پاریس احتمال امضای توافقی جدید با ایران و خروج از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) را بررسی می‌کند. 

به نوشته روزنامه روس، سند جدید بایستی تمامی موارد اضافه بر موضوع هسته‌ای که محل نگرانی مشارکت‌کنندگان در توافق است را شامل شود. این منبع تاکید کرده که علاوه بر موضوع سلاح‌های هسته‌ای، ما درباره فعالیت‌های ایران در حوزه موشک‌های بالستیک و حضور نظامی روزافزون آن در خاورمیانه هم نگرانی داریم و به همین دلیل است که مایل به آغاز یک فرایند مذاکره‌ای جهانی و جامع با تهران هستیم.

هر چند که گزارش این روزنامه از سوی منابع خارجی و داخلی نه تکذیب و نه تایید شد، فرانسه از طرفی به دنبال حفظ برجام است و از سوی دیگر اقدام به کارشکنی می کند، مثلا اولین شرکتی که بعد از خروج آمریکا بلافاصله از ترک ایران سخن گفت شرکت توتال بود و اعلام کرد بعید است بتواند در ایران بماند و یا ایرباس واکنش نشان داد که ممکن است نتوانیم هواپیما به ایران تحویل دهیم. (گزارش این روزنامه روسی را اینجا مشاهده کنید)

بیشتر بخوانید:

مقام فرانسوی:پاریس آماده آغاز مذاکرات بر سر توافق جایگزین برجام است/احتمال خروج از برجام 

فرانسه: آمریکا را برای معافیت برخی شرکت‌های فرانسوی فعال در ایران تحت فشار قرار می دهیم

 

مقام فرانسوی:پاریس آماده آغاز مذاکرات بر سر توافق جایگزین برجام است/احتمال خروج از برجام 

بر اساس این گزارش، فرانسه همواره در طول مذاکرات هسته ای 1+5 با ایران نقش پلیس بد را بازی می کرد. پاریس دنباله‌روی سیاست‌های آمریکا بوده و اگر فرانسه بخواهد تغییر سیاست در قبال آمریکا دهد، به ضررش تمام شده و حتی ممکن است لابی‌‌های صهیونیست هم دچار مشکل شوند. مکرون رییس جمهور فرانسه بارها با همراهی آمریکا اقداماتی علیه ایران انجام داده است و بعید نیست که بخواهد این بار نیز دست به چنین اقداماتی بزند.

از سوی دیگر، در پسا برجام تنها کشوری که بیشترین نفع و سود را  برد، فرانسه بود، از جمله قرارداد توتال، قرار خودرو، فروش هواپیما و صادر کالاهای مصرفی به ایران، نفع زیادی از این توافق مشترک نصیبش شد. پس از خروج آمریکا از برجام و آغاز مذاکرات ایران با کشورهای E3 فرانسه سعی کرد باتوجه به اینکه در اظهارات از ایالات متحده و از برجام حمایت می کرد اما نقش پلیس بد مذاکرات را ادامه دهد.

*خروج فرانسه از برجام دامن همه اروپایی ها را خواهد گرفت

ابوالفضل حسن بیگی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار  الف، در مورد مورد خروج احتمالی فرانسه از برجام اظهار داشت: تاکنون فرانسه موضع گیری رسمی در این خصوص نداشته است لذا این خبرها بیشتر گمانه زنی رسانه های داخلی و خارجی در مورد فرانسه است که مطرح می شود. البته این نکته را هم نباید فراموش کرد که فرانسوی ها تلاش می کنند با به راه انداختن جنگ روانی هم از ایران و هم از امریکا امتیاز بگیرند چراکه وزرای فرانسوی در طی این چند ماهه اخیر همواره موضع گیری های زیادی را علیه ایران مطرح کرده اند و هر از چندگاهی در مورد توافق هسته ای با ایران(برجام) و فراتر از ان مسایل موشکی و منطقه ای اظهارنظرات زیادی را مطرح می کنند.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر امریکایی ها همواره تلاش می کنند تا ماموریت هایی را علیه ایران انجام دهند که این ماموریت ها هرکدام سطح های مختلفی دارد یکی از آنها رایزنی با کشورهای اروپایی منجمله فرانسه در خصوص برنامه هسته ای ایران و فراتر از آن برنامه موشکی و منطقه ای ایران است. امریکا و بهخصوص فرانسه به عنوان یک کشور اروپایی همواره در مورد مسایل موشکی ایران ادعاهایی را مطرح می کند و سعی دارد که در این مورد با ایران رایزنی کند که این موضوع به هیچ عنوان قابل تحقق نیست. چراکه اروپایی ها می دانند که شرایط ایران به گونه ای است که اگر یکی از آنها از برجام خارج شود، جمهوری اسلامی ایران با هر نوع تهدیدی مقابله کرده و راه خود را ادامه می دهد که این موضوع به ضرر آنها تمام خواهد شد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: ایران منافعی در روابط خود با فرانسه نداشته و تنها در بخش خودرو سازی نیز اقدامات اندکی انجام شده است که آن هم به ضرر خود آنها تمام خواهد شد و این شرکت های فرانسوی هستند که لطمه می خورند.

وی در پاسخ به این سوال که جنگ تجاری که ترامپ علیه اروپا به راه انداخته است ارتباطی با برجام دارد و ممکن است اروپا با توجه به این اتفاقات از برجام خارج شود، گفت: به نظر نمی رسد این جنگ تجاری که ترامپ علیه اروپایی ها به راه انداخته باشد به صورت کامل مرتبط با برجام باشد چراکه ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری اش این موضوع را مطرح کرده بود که اقتصاد آمریکا را تغییر می دهد و این موضوع نیز شامل روابط تجاری با اروپایی ها می شود البته نباید این نکته را نادیده گرفت که اروپایی ها همواره به امریکا نیاز دارند و لذا شاید هر اقدامی انجام دهند تا بتوانند رابطه خود با آمریکا را حفظ کنند و یکی از آنها خروج از برجام خواهد بود.

حسن بیگی خاطرنشان کرد: ما همواره در طول این یک ماه گذشته بارها اعلام کردیم که به اروپایی ها خوشبین نیستیم لذا اگر فرانسه یا هر کشور اروپایی از توافق هسته ای با ایران خارج شود قطعا متضرر خواهد شد چراکه ایران همواره ثابت کرده است که به توافقات خود پایبند بوده و این اروپا و آمریکا هستند که بد عهدی کرده اند .

نماینده مردم دامغان تاکید کرد: در صورت خروج فرانسه از برجام جمهوری اسلامی ایران تصمیم جدی خواهد گرد و قطعا موضع گیری خود را اعلام می کند، اما فرانسوی ها باید بدانند که بازی کردن در زمین آمریکا علیه ایران به ضرر آنها تمام خواهد شد. طبق گمانه زنی هایی که از سوی رسانه های داخلی و خارجی از سوی فرانسه اعلام شده است که آنها به دنبال جایگزینی برای برجام هستند، باید بگوییم که ایران هیچ گونه جایگزین و شروط جدیدی را از سوی اروپایی ها نمی پذیرد.

دیدگاه کاربران

مشعود۳۷۰۹۰۶۰۸:۱۶:۲۱ ۱۳۹۷/۳/۱۳
فقط میگم برای دولت مردان کشورم متاسفم و از اون بیشتر برای ملتم که هر زمان باید فریب خوردن
ناشناس۳۷۱۲۵۸۱۲:۳۴:۰۷ ۱۳۹۷/۳/۱۳
فرانسه بیشترین سود رو از قراردادهای زیرمیزی آقایون برده و بیشترین موش رو دوونده !!!
ناشناس۳۷۱۶۳۶۱۵:۵۲:۰۰ ۱۳۹۷/۳/۱۳
بس که مسئولین ما دلشون برای مملکت میسوزه
ناشناس۳۷۰۹۰۷۰۸:۱۶:۲۷ ۱۳۹۷/۳/۱۳
در عمل از اروپا ،چین و روسیه هیچ اصرار و اقدامی برای حفظ برجام و ایستادن در مقابل امریکا نخواهیم دید
ناشناس۳۷۱۲۶۴۱۲:۳۷:۳۰ ۱۳۹۷/۳/۱۳
چرا ، مطمئن باش تک تک کشورها ، از فرانسه و انگلیس و آلمان گرفته تا روسیه و چین ، حتی ترکیه و امارات و هند و ژاپن و کره ، و خلاصه هرکی فکرش رو بکنی ، به فکر تاراج منافع ایران و ماهی گرفتن از این آب گل آلوده . ایران شده گوشت قربونی
ناشناس۳۷۱۳۴۶۱۳:۱۲:۴۵ ۱۳۹۷/۳/۱۳
صحیح است صحیح است صحیح است...
مهدی۳۷۱۶۱۱۱۵:۳۸:۲۲ ۱۳۹۷/۳/۱۳
امیدوارم دولتمردان ما به این حقیقت پی برده باشن!
ناشناس۳۷۱۸۱۳۱۸:۲۴:۱۸ ۱۳۹۷/۳/۱۳
چه ساده ای شما
ناشناس۳۷۰۹۰۸۰۸:۲۰:۴۰ ۱۳۹۷/۳/۱۳
خوابهاِیی برایمان دیده اند که تعبیر آن اکنون مشکل است. هشیاریمان را کامل کنیم وبازی را به اهلش بسپاریم.
علی۳۷۰۹۲۸۰۸:۳۷:۵۱ ۱۳۹۷/۳/۱۳
خیلی باید بی عقل یا حتی خائن باشیم که دوباره بازی بخوریم
کدوم مذاکره؟!!۳۷۰۹۵۴۰۹:۰۳:۲۰ ۱۳۹۷/۳/۱۳
نکنه بازم میخواید مذاکره کنید؟!
ناشناس۳۷۱۵۲۶۱۴:۴۱:۴۷ ۱۳۹۷/۳/۱۳
آیا راه دیگری هم هست؟؟؟؟
ناشناس۳۷۱۸۱۰۱۸:۲۳:۲۴ ۱۳۹۷/۳/۱۳
بله که هست . به جای اینکه دوباره چند سال پول و وقت و فکر مردم رو صرف برجام دو و سه بکنین و قسطی مملکت رو بفروشین ، بیاین یهو نقد و دو دستی کشور رو تحویل اونها بدین
سید۳۷۱۰۲۶۱۰:۱۱:۳۰ ۱۳۹۷/۳/۱۳
اروپا و آمریکا پیشکش روسیه که این همه ما را چاپیده اونهم ساز مخالف میزند افتضاح سیاست خارجی ما بر کسی پوشیده نیست سیاست یعنی تامین منافع ملی و استراتژیک نه به به و چه چه گفتن و شنیدن متاسفم
ناشناس۳۷۲۶۴۴۱۶:۴۲:۵۲ ۱۳۹۷/۳/۱۴
۵ تا از چاپیدن های روسیه رو بگو ببینم چقدر سواد داری
ناشناس۳۷۱۱۱۵۱۱:۱۷:۵۴ ۱۳۹۷/۳/۱۳
این عکس گویا خیلی از اتفاقات است. اروپا را به مثابه وزرای اروپایی آمریکا نشان می دهد. آیا می توان شکایت از پادشاه را برای وزیر برد!. اروپا آنطور که می گوید نیست و توانایی ندارد. ترامپ هم هر چند باری به سرشان می زند و به آنها گوشزد می کند، که هیچی نیستند (مانند نوکران توسری خور). اروپایی ها دور سر ایران می چرخند تا پیشکشی برای پادشاه (آمریکا) ببرند تا شاید، آمریکا به آنها رحمی کند و تعرفه های گمرکی را ببخشد.
ناشناس۳۷۲۲۰۵۰۸:۳۹:۱۶ ۱۳۹۷/۳/۱۴
باید به کشورمان افتخار کنیم که آمریکا برای همدست کردن اروپا علیه آن مجبور شده بر محصولاتشان تعرفه ببندد ولی باور نکنید نه ما انقدر مهم هستیم نه اروپا انقدر بی عرضه مساله فقط مانورهای تبلیغاتی ترامپ برای رای دهندگان است
ناشناس۳۷۱۱۲۵۱۱:۲۲:۵۴ ۱۳۹۷/۳/۱۳
ایران برای فرانسه بهشت فروش آت و آشغالایی مثل پژو405 است همین
حميد۳۷۱۱۵۷۱۱:۳۷:۴۴ ۱۳۹۷/۳/۱۳
میزان سفر خون دیپلماتهای کشور پایین آمده نیاز به مذاکره و سفر دارند
ناشناس۳۷۱۵۵۳۱۴:۵۹:۵۱ ۱۳۹۷/۳/۱۳
اصلا 1 درصد هم به فکر مذاکره نباشید دیگه چیی به اسم مذاکره نداریم تمام شد
ناشناس۳۷۱۹۰۰۱۹:۴۹:۴۸ ۱۳۹۷/۳/۱۳
همه از ایران میچاپند از کشورهای حوزه خلیج فارس که از مناطق مشترک نفتی بیشترین بهره برداری کرده اند تا چین و روسیه. و سیاست های ایران بیشترین سود را برای امریکا و اروپا داشته نمونه ان فروش سلاح به کشورهای عربی بوده
بورامینی۳۷۱۹۴۴۲۰:۵۸:۵۳ ۱۳۹۷/۳/۱۳
در یک جمع بندی فرانسه والمان واروبامایلند که برجام راحفظ کنند زیرا علاوه بر اینکه درهمسایگی منطقه بر تلاطم غرب اسیا قرار دارند و با ایران اشتراک منافع امنیتی دارند هردو نیز بگونه ای متفاوت ولی باهمبوشانی در قبال نحوه اداره بیت المقدس در بر ابردیدگاه امریکا قرار دارند با این وجود این مهم که می توانست به اشتراک نظر نزدیکتر ایران واروبا تبدیل شودوهنوز هم تاحدودی می باشد ولی حاضر نخواهند شد که هزینه جندانی در برابر امریکا ودر قبال ایران ببردازند زیرا در انسوی ماجرا بدلایل که اکنون کاملا مشخص نیست و از رفتار انان بر می اید هماهنگی هایی نه درحرف زبانی بلکه دررفتار میدانی برای تحت فشار قرار دادن ایران بین انان به چشم میخورد که مهمترین دلیل ان اصرار انان بر مبنا قرار دادن سایر موضوعات دفاعی ومنطقه ای است واین بارفرانسه این توهمات را در ذهن می بروراند که بجای نقش بلیس بد درقالب یک قرار داد جداگانه با ایران وهم سویی با روسیه وچین وبه عقیده ناظران سیاسی با ترسیم خطوط قرمز بدور برجام خود راسا نقش بدلی امریکا را بازی کند ونقش بلیس بد به بدلکار بد تبدیل شود که افاقه نمی کند وبنظر می رسد باید طرحی نو دراندازد ومنوط به اینست که مطالبه گری علیه امریکا واروبا تداوم داشته باشد
سینا۳۷۲۰۰۹۲۲:۰۵:۳۱ ۱۳۹۷/۳/۱۳
بحث برگشتن بابک زنجانی برای فعالیت جدی شده
بورامینی۳۷۲۰۵۸۲۳:۱۳:۴۶ ۱۳۹۷/۳/۱۳
خوب است که به نقش وانگیزه و استراتزی روسیه نیز در مبارزه با معارضان سوری در کشور سوریه جداگانه برداخته شودو علل تعدیل مواضع روسیه وتمایل روسیه به خروج نیروهای هم بیمان ازسوریه مورد کنکاش و تحقیق قرار گیرد واین موضوع که در بدو امر روسیه بعد از برجام تصمیم و ورود جدی خودرا برای فصل جدیدی از مبارزه با معارضان سوری را رسانه ای نمود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. کمی دیر نیست؟

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  23. اسراییل چه باید بکند؟ 

  24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

پربحث‌های هفته

  1. این صدای اقتدار ایران است ...

  2. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  3. وحدت ملی با وعده صادق

  4. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  5. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  6. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  7. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  8. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  9. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  10. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  11. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  12. اسراییل چه باید بکند؟ 

  13. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  14. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  15. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  16. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  17. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

  18. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  19. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  20. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  21. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  22. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  23. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

  24. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  25. احتمال تشکیل استان تهران غربی

آخرین عناوین