حاجی‌بابایی: پول نفت باید برای آموزش و پرورش هزینه شود

گروه اقتصادی الف،   3970312085 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر اسبق آموزش و پرورش با بیان اینکه از سال ۹۱ مرتب معلم‌ها را بازنشسته کرده و نیرویی را جایگزین نکردیم گفت: در آموزش و پرورش مدام گفتند ۳-۳-۶ مشکل ساز بوده است. پنج سال غفلت کردند و همه مشکلات را گردن ۳-۳-۶ انداختند.

حاجی‌بابایی: پول نفت باید برای آموزش و پرورش هزینه شود

به گزارش ایسنا، حمیدرضا حاجی بابایی  با بیان اینکه آنچه در مدرسه «معین» و ماجرای آزار جنسی گروهی از دانش آموزان اتفاق افتاد یک زخم ملی است گفت: زخم ملی را سیاسی نکنید، زیرا ظلم در حق آموزش و پرورش است.

وی افزود: باید از این موقعیت استفاده کنیم. باید همه آنها که غفلت کردند و آموزش و پرورش را محور قرار ندادند برگردند و اشتباهاتشان را جبران کنند. راهکار آموزش و پرورش پول خرج کردن است و معتقدم پول نفت باید برای آموزش و پرورش هزینه شود.

وزیر اسبق آموزش و پرورش در ادامه به چالش‌های نیروی انسانی در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: زمانی که بنده وزارتخانه را تحویل دادم نرم تراکم دانش آموزی در هر کلاس ۲۲.۵ بوده است، در حالی که اکنون به عدد ۳۵ نزدیک می شود.

حاجی بابایی افزود: حدود ۸۶۰ تا ۸۷۰ هزار حقوق بگیر در آموزش و پرورش داریم که از این تعداد ۶۰ هزار نفر نیروی خدماتی، ۲۲۰ هزار نفر کادر اجرایی و ۴۰ هزار نفر کارمند اداری‌اند و کمتر از ۶۰۰ هزار معلم اند.

وی با اشاره به اینکه آمار دکتر زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش مبنی بر وجود ۹۴۰ هزار حقوق بگیر در آموزش و پرورش اشتباه است گفت: زمانی که بنده آموزش و پرورش را تحویل دادم ۹۳۰ هزار حقوق بگیر داشتیم. از آن زمان تعدادی هم بازنشسته شده‌اند و به همان نسبت جایگزین نشده‌اند. چطور ممکن است اکنون ۹۴۰ هزار حقوق بگیر داشته باشیم؟ ۹۴۰ هزار حقوق بگیر نداریم.

وزیر اسبق آموزش و پرورش با بیان اینکه در سال ۹۱، ۲۲۵ هزار مدیر و مربی پرورشی و تربیتی داشتیم گفت: یک علت اتفاقات ناخوشایندی که در مدارس رخ می‌دهد نداشتن مدیر و معاون در مدرسه است. نقش مدیر و معاون کار آموزشی است نه اداری. اکنون تعداد نیروی پشتیبان مدارس کم شده است و از یک نفر به ازای هر ۳۰ دانش آموز به یک نفر به ازای هر ۷۰ دانش آموز رسیده و معنای آن این است که مدیران و معاونان و به عبارتی ضریب امنیت و کیفیت مدارس را کاهش دادیم.

حاجی بابایی تاکید کرد: وضعیت آموزش و پرورش وخیم تر از این حرف‌هاست. در مهر۱۳۹۱ نظام آموزش و پرورش به ۳-۳-۶ تبدیل شد که مطابق سند تحول بنیادین بود. در آن سال مدارس معلم کافی داشتند و حدود ۷۰ هزار مربی و ۲۲۰ هزار پشتیبان هم داشتیم. در دوره دبیرستان نیز مقداری معلم مازاد داشتیم زیرا پایه هفتم حذف شده بود. بناشد در دانشگاه فرهنگیان ۲۳ هزار نفر جذب کنیم تا کسری نیرو به ازای بازنشسته ها جبران شود. در واقع باید هر سال حداقل ۶۰ هزار دانشجو می‌گرفتیم.

وی ادامه داد: اما از سال ۹۱ مرتب معلم‌ها را بازنشسته کردیم و نیرویی را جایگزین نکردیم و در آموزش و پرورش مدام گفتند ۳-۳-۶ مشکل ساز بوده است. پنج سال غفلت کردند و همه مشکلات را گردن ۳-۳-۶ انداختند.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه راهکار ساماندهی نیروی انسانی، نظام رتبه بندی و مهندسی نیروی انسانی است که دو روی یک سکه‌اند عنوان کرد: نظام رتبه بندی تاکید دارد باید گام هایی را برداریم که تا ۱۰ سال آینده همه معلمان در دوره ابتدایی دارای لیسانس آموزش ابتدایی باشند و در دوره متوسطه نیز معلم غیرمتخصص وجود نداشته نباشد و در نهایت توازن نیروی انسانی برقرار شود.

حاجی بابایی افزود: در حال حاضر معلمان حق‌التدریسی و نهضتی مشغول فعالیت‌اند که باید از آنها استفاده کنیم. امسال دانشگاه فرهنگیان باید بالای ۵۰ هزار دانشجومعلم بگیرد. قلب سند تحول معلم است. اگر چهار سال روی تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان کار کنیم دچار بسیاری مشکلات نمی‌شویم. این در حالی است که دانشگاه فرهنگیان را در این پنج سال تقریبا تعطیل کردیم و پردیس‌های دانشگاه کم جمعیت و خالی است.

وی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با تاکید بر اینکه طبق قانون برنامه ششم توسعه و سند تحول جذب نیرو جز از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی نباید انجام شود گفت: وزیر آموزش و پرورش در حال پیگیری برای جذب ۲۵ هزار دانشجومعلم است، مگر نمی‌دانید با کسری ۳۵۰ هزار نیرو در این چندسال روبرو می‌شوید؟ آموزش و پرورش مظلوم است و سریع میگویند تراکم کلاس ها را ۴۰ نفره می‌کنیم. در این چندسال همه نماینده ها جلوی خصوصی سازی را گرفتند. متاسفانه همه عزم خود را جزم کرده اند آموزش و پرورش را خصوصی سازی کنند. خصوصی سازی ظلم به مردم است.

زاهدی: یک مشاور به ازای هر ۳۰۰ دانش‌آموز داریم تعطیلی امور تربیتی در مدارس

به گزارش ایسنا، محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه باید به ازای هر۹۶ دانش آموز یک مربی تربیتی در مدارس داشته باشیم گفت: اما اکنون به ازای هر ۳۰۰ دانش آموز یک مربی تربیتی داریم و معنایش این است که امور تربیتی دارد تعطیل می‌شود.

وی با اشاره به حادثه آزار جنسی گروهی از دانش آموزان در تهران اظهار کرد: به محض اینکه از موضوع مطلع شدیم در کمیسیون آموزش جلسه‌ای تشکیل دادیم و مسئولان آموزش و پرورش حضور یافتند و گزارش دادند. چهارشنبه بعدازظهر نیز دو ساعت در وزارتخانه جلسه داشتیم که ابعاد کار و نحوه پیگیری مشخص شد. تا آن زمان طبق بررسی‌ها ابعاد ماجرا آنقدر حاد نبوده که بویژه رسانه‌های خارجی به آن دامن می‌زدند.

وی افزود: یک ناظم که نیروی رسمی و معلم نبوده فعل حرام و کارخلافی را مرتکب شده است. اما به گونه‌ای دارند فضا را آلوده می‌کنند که گویی همه فرهنگیان مشکل دارند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فرهنگیان فرهیخته‌ترین قشر کشورند و نباید کاری کنیم ساحت آنها خدشه دار شود گفت: این جفا به فرهنگیان است و از رسانه‌ها می‌خواهیم رعایت کنند. دستگاه قضایی در حال رسیدگی به پرونده است و مقام معظم رهبری هم دستور دادند میزان جرم هر چقدر است حدود الهی اجرا شود.

زاهدی در بخش دوم سخنانش با بیان اینکه اکنون حدود ۱۳.۵ میلیون دانش آموز داریم گفت: تا سال ۱۴۰۰ حدود ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار، در سال ۱۴۰۵ ، ۱۵ میلیون و ۴۰۰ هزار و  در سال ۱۴۱۰، ۱۴ میلیون و ۱۰۰ هزار دانش آموز خواهیم داشت. همچنین  در سال گذشته ۴۳ هزار نفر، در سال جاری ۶۰ هزار نفر، در سال ۹۸، ۷۵ هزار نفر، در سال ۹۹ حدود ۸۰ هزار نفر و در سال ۱۴۰۰، ۹۷ هزار نفر از فرهنگیان بازنشسته می شوند که مجموع آنها به ۳۵۴ هزار نفر می‌ رسد.

وی افزود: ۹۴۰ هزار حقوق بگیر در آموزش و پرورش و کل شاغلان اداری و خدمتگزار نیز ۹۰ هزار نفر هستند. تا سه سال گذشته به ازای هر ۳۰ دانش آموز یک نیروی پشتیبان اعم از مدیر و ناظم و مربی داشتیم که اکنون به یک نیرو به ازای هر ۷۰ دانش آموز رسیده است. در واقع از شمار نیروهای پشتیبان کاسته شده است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید به ازای هر چهار دانش آموز نیز یک ساعت مربی برای امور تربیتی داشته باشیم گفت: به عبارتی  باید هر۹۶ دانش آموز یک مربی تربیتی داشته باشند اما اکنون به ازای هر ۳۰۰ دانش آموز یک مربی تربیتی داریم و معنایش این است که امور تربیتی دارد تعطیل می‌شود. علاوه بر این طبق قانون باید به ازای هر ۲۸۸ دانش آموز یک مشاور داشته باشیم که اکنون این آمار به ازای هر ۵۰۰ نفر یک مشاور است.

زاهدی افزود: در واقع باید در سال جاری یک میلیون و ۲۱۰ هزار معلم، کادر خدماتی اداری، مشاور و مربی تربیتی داشته باشیم تا استانداردها رعایت شود. آموزش و پرورش برای کادر آموزشی‌اش نیز حداقل ۸۲۵ هزار معلم نیاز دارد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با بیان اینکه اگر بخواهیم استانداردها را رعایت کنیم بالغ بر ۳۰۰ هزار نیرو تا سال ۱۴۰۰ نیاز داریم گفت: اکنون طبق آمار ۱۰۰ هزار نیروی حق التدریس و خرید خدمت داریم که برای جذب آنها طرحهایی در مجلس داشتیم. چرا دولت برای جذب این نیروها حتی با شرط شرکت در آزمون مقاومت می‌کند؟ باید اینها را بکارگیری کنیم.

دیدگاه کاربران

احد۳۶۹۸۰۰۱۱:۳۳:۵۷ ۱۳۹۷/۳/۱۲
شما وزیر اموزش و پرورش در دولت دهم بودید چقدر پول نفت را بردید اموزش و پرورش ؟؟؟ لطفا اطلاع رسانی کنید ؟؟؟
ناشناس۳۶۹۸۰۹۱۱:۴۲:۵۳ ۱۳۹۷/۳/۱۲
بنده زمان اقای حاجی بابایی دانش اموز مدرسه دولتی تیزهوشان شهید دستغیب شیراز بودم.اون زمان ما پانصد هزارتومان حداقل برای ثبت نام باید پرداخت میکردیم.بعد که چند نفر از بچه ها از کمیته امداد و بهزیستی نامه عدم توانایی مالی اوردن چند روز راهشون ندادن به کلاس.بعد هم که راه دادن چند نفر رو که تمکن مالی داشتن تحت فشار گذاشتن و پول رو از اونا گرفتن.بابا بسه بخدا.۵۰۰ تومن اون موقع حداقل ۸ملیون الان بود در مدرسه دولتی که خرج معلم ومکان و ...رو نداره.به جای پاسخگویی فقط حمله میکنین.یادمه طبق قانون مدرسه قرار بود ی بنده خدا اخراج بشه.کلی پول داد وهمیاری کرد و موند
معلم۳۶۹۸۱۸۱۱:۴۷:۱۱ ۱۳۹۷/۳/۱۲
کلاس های با جمعیت چهل نفر و حقوق یک و هفتصد(با مدرک فوق لیسانس و نه سال سابقه ) باعث شده تا من معلم هر روز ناامید تر و افسرده تر از قبل بشم .
ناشناس۳۶۹۸۱۹۱۱:۴۷:۱۵ ۱۳۹۷/۳/۱۲
جناب حاج بابایی...یک زمانی شما دولتیان میگفتید که پول نفت را به سفره مردم مبآورید و دیدیم که پول نفت به کجا رفت!!!! الان با این شعار جدید دنبال توجه هستید....کاش همان پول قبلی را میتوانستید به دست بیاورید و .....کاش میشد!
ناشناس۳۶۹۸۲۳۱۱:۴۹:۵۶ ۱۳۹۷/۳/۱۲
درست است همان کاری که ژاپن بدون نفت انجام داد اکثر درآمد کشورش را در آموزش و تولید نیروی توانمند هزینه کرد
ناشناس۳۶۹۸۸۴۱۲:۲۶:۵۶ ۱۳۹۷/۳/۱۲
معلمان فقط باید از طریق کنکور و دانشگاه فرهنگیان جذب شوند. ۴ سال محیط دانشگاه فرهنگیان, تاثیر بسزایی در تربیت معلم دارد.
پرتو۳۶۹۹۶۲۱۳:۲۴:۳۸ ۱۳۹۷/۳/۱۲
خروجی اموزش وپرورش را این چهل ساله دیدیم .طلب کار هم هستین؟
ناشناس۳۷۰۱۵۹۱۵:۲۵:۰۹ ۱۳۹۷/۳/۱۲
چقدر سرمایه گذاری شده برادر ؟ چقدر اهمیت دادن حقوق کم معلم مدارس فرسوده تنها ماندن آموزش و پرورش در تربیت نسل ها در کنار بی توجهی دولت و مردم
رضا۳۷۰۱۰۳۱۴:۴۶:۱۹ ۱۳۹۷/۳/۱۲
سلام جناب حاج بابایی ضمن قبول اهمیت آموزش در پیشرفت هر جامعه نکاتی هم مطرح است 1-220 هزار نیروی اجرایی در برابر کمتر از 600000 معلم رقم بسیار بالایی است 2-با پیشرفت دولت الکترونیک و وجود سیستم های اطلاعات اداری چه نیازی به بودن اداره آموزش و پرورش در هر شهر ستان و بخش کم اهمیت است3- آموزش و پرورش ناکارآمد چون چاه ویلی شده که منابع کشور را می بلعد و خروجی تقریبا صفر دارد راستی چند نفر موقع گرفتن دیپلم قادر به مکالمه انگلیسی و یا عربی هستند و وضعیت رفتارهای اجتماعی چون رانندگی و تعامل با دیگران هم مشخص است راستی سایر نیازهای کشور از کجا تامین شود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

پربحث‌های هفته

  1. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  2. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  3. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  4. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  5. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

  6. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  7. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  8. افزایش ۳۵ درصدی دستمزد، حاصل ایستادگی گروه کارگری بود  

  9. رشد ۲ رقمی تولید خودرو در ایران/ جهش تولید خودروهای تجاری

  10. حقوق بگیران در سال ۱۴۰۳ چقدر باید مالیات بدهند؟

  11.  تورم سالانه اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد 

  12. وزیر جهاد کشاورزی: با ممنوعیت‌های صادراتی غیرمنتظره و افزایش لحظه‌ای تعرفه ها مقابله می کنیم

  13. چرا گوشت قرمز گران شد؟

  14. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  15. ۷۷همت دارایی‌ مازاد بانک‌ها در دولت سیزدهم فروخته شد

  16. لااقل به پژوهش‌های مرکز خود رجوع کنید!

  17. مبلغ ارز مسافراتی به ۵۰۰ یورو برگشت

  18. این چک‌های صیادی را قبول نکنید!  

  19. جدول کامل حقوق و مزایای کارگران در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات

  20. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  21. زمان آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

آخرین عناوین