در گفتگو با الف اعلام شد؛ افزایش قیمت مسکن حبابی است؛ دولت برنامه‌ای برای این بخش ندارد/ حرکت سرمایه های سرگردان به بازار ملک/ کاهش 40درصدی ساخت مسکن/افزایش اجاره ها نجومی شد، سقف تعیین شود

گروه اقتصادی الف،   3970312084 ۴۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

بانک مرکزی از افزایش قیمت مسکن و اجاره بهاء خبر داد، اما کارشناسان این رشد قیمت را حبابی عنوان می‌کنند و معتقدند بعد از هجوم سرمایه‌های سرگردان به بازار سکه و ارز، این منابع به بخش مسکن وارد شد؛ این در حالی است که دولت سیاست مشخصی برای بخش اقتصادی بخصوص مسکن ندارد و دود این بی‌برنامگی به چشم مردم و مستاجران می‌رود.

افزایش قیمت مسکن حبابی است؛ دولت برنامه‌ای برای این بخش ندارد/ حرکت سرمایه های سرگردان به بازار ملک/ کاهش 40درصدی ساخت مسکن/افزایش اجاره ها نجومی شد، سقف تعیین شود

به گزارش الف؛ بازار مسکن در چند سال گذشته در رکود بود و باسیاست‌های دولت برای خارج شدن این بازار از رکود موفق نبود. آمار معاملات مسکن در چند ماه اخبار حاکی از افزایش بی‌حدواندازه قیمت مسکن دارد به‌طوری‌که بانک مرکزی در گزارشی با تائید آن اعلام کرد: گزارش تحولات بازار تهران در اردیبهشت‌ماه سال جاری حاکی از این است که متوسط قیمت خریدوفروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۴.۸ درصد افزایش نشان می‌دهد و متوسط قیمت خریدوفروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۵۹.۸ میلیون ریال بود.

بیشتر بخوانید:

  قیمت مسکن در تهران ۳۴ درصد افزایش یافت/ رشد ۱۱ درصدی اجاره مسکن در اردیبهشت ۹۷ + نمودار

۱۰۰۰۰ مسکن مهر هشتگرد، فاقد متقاضی/فراخوان واگذاری به سازنده‌ها تا ۲ ماه آینده

افزایش قیمت مسکن در حالی رخ داد که به نظر میر سد سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان متولی بخش مسکن برنامه‌ای برای این بخش ندارد؛ البته از ابتدای آغاز به کار دولت تدبیر و امید (سال 1392) تاکنون سیاست خاصی به‌جز افزایش میزان وام خرید (البته قشر متوسط به پایین توان پرداخت اقساط آن را ندارد) بود و عباس آخوندی در سال 92 با مزخرف خواند مسکن مهر، از مسکن اجتماعی سخن گفت ولی این موضوع تاکنون وارد مرحله اجرانشده است و فقط بخشنامه‌هایی برای آن ابلاغ شد.

همچنین بر اساس آمار ارائه‌شده از سوی دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، اگرچه حاکی از افزایش قیمت مسکن است، اما تعداد مبایعه‌نامه‌ها هم رشد پیداکرده است که این رشد قیمت مسکن و تعداد مبایعه‌نامه‌ها این هشدار را می‌دهد که باید در فصل نقل و انتقالات منتظر یک عدم تعادل میان عرضه و تقاضا باشیم.

گزارش‌ها حاکی از آن است که متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در کل مناطق 22 گانه تهران طی فروردین و اردیبهشت امسال به ترتیب 5 میلیون و 335 هزار تومان و 5 میلیون و 984 هزار تومان بوده که طی یک ماه رشد 12 درصدی را داشته است. سیاست دولت یازدهم و دولت دوازدهم این بود که از طریق افزایش میزان وام خرید، در بازار مسکن تحرک ایجاد کند؛ بااین‌حال قیمت مسکن درحالی‌که افزایش 35 درصدی داشته است که به پایان ماه خردادماه یعنی فصل مستاجران برای اجاره مسکن نزدیک می‌شویم.

بازار مسکن این روزها وضعیت مبهم و گیج‌کننده‌ای دارد و با افزایش افسارگسیخته قیمت آن، افرادی برایشان خرید مسکن (جوانان) آرزو بود، در حال تبدیل به محال است و در بهت و حیرت افزایش افسارگسیخته قیمت مسکن، نه‌تنها توان خرید مسکن را ندارند، بلکه قادر به نگه‌داشتن سرمایه خود نیز نیستند.

به اعتقاد کارشناسان، پس از کاهش نرخ سود بانکی، وجوه مردم که به‌صورت کوتاه‌مدت در بانک‌ها سپرده‌گذاری شده بود و به سمت بازار سکه و طلا سوق پیدا کرد و پس از بازارها این منابع به‌جای هدایت به سمت تولید (به دلیل نبود سیاست‌گذاری مناسب از سوی دولت) به بازار مسکن وارد شد و بر طبل افزایش قیمت مسکن کوبید.

بر اساس این گزارش، به دنبال افزایش قیمت مسکن، شاهد افزایش اجاره‌بهای هم هستم و این در حالی است که این روزها مستاجران در تدارک جای به‌جایی هستند و خبرها از این بازار حکایت از افزایش 30 ایل 40 درصدی اجاره‌ها دارد؛ همه این موارد در حالی است که وزارت مسکن برنامه و سیاست مشخصی برای این بازار ندارد.

*افزایش قیمت مسکن حبابی است/ قیمت‌ها تا پایان شهریور ثبات خواهد داشت

حسام عقبایی رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران و نماینده رئیس اتاق اصناف ایران در کمیسیون تخصصی مشاوران املاک در گفتگو با خبرنگار الف، در مورد بازار مسکن، گفت: قیمت مسکن در اسفند96 با افزایش قیمت مواجه شد و سپس در  فروردین و اردیبهشت‌ماه 97 هم مجدد شاهد رشد قیمت بودیم که درمجموع حدود 34 درصدی قیمت مسکن افزایش یافت که رشد آن در فصل بهار، حباب گونه است.

وی با اشاره به افزایش 35 درصدی قیمت افزود: بخشی زیادی از افزایش قیمت متاثر از افزایش و نوسانات نرخ ارز بوده است، البته این قیمت ارز بسیار  تاثیرگذار بود اما کاهش نرخ سود بانکی هم در رشد قیمت‌ها نقش داشته است.

«حسام عقبایی رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران»

*تولید مسکن 40درصد کاهش یافت/ تحریم‌ها در قیمت مسکن تاثیری ندارد

عقبایی یکی از دلایل افزایش قیمت مسکن را به دلیل کاهش تولید و ساخت مسکن عنوان و بیان کرد: در چند سال گذشته میزان تولید مسکن حدود 40 درصد کاهش‌یافته است  که این عامل با توجه به موضوع عرضه و تقاضا بی‌تاثیر نبوده است و همه عوامل به افزایش قیمت‌ها دامن زده است.

نایب‌رئیس مشاوران املاک کشور در خصوص آینده بازار مسکن با بیان اینکه در اردیبهشت‌ماه امسال شاهد افزایش تعداد معاملات مسکن بودیم، گفت: این افزایش همیشه در ماه دوم سال رخ می‌داد و موضوع طبیعی است. باید منتظر ماند تا اینکه چه اتفاقی در آینده رخ خواهد داد.

وی در مورد اینکه سیاست‌های دولت بیان کرد: سیاست‌های دولت تاکنون موفق نبود و نتوانست انقلابی در این بخش ایجاد کند، البته  پیش‌بینی می‌شود که بازار مسکن تا پایان شهریورماه امسال با یک ثبات نسبی ازنظر قیمت همراه باشد و سونامی قیمت نخواهیم داشت. قیمت‌ها هم‌تغییری نخواهد کرد و همین میزان رشد باقی خواهد ماند.

عقبایی در مورد اینکه تحریم ایران چه تاثیر بر بازار مسکن خواهد گذاشت، پاسخ داد: با اعمال تحریم‌ها، اتفاق خاصی در قیمت مسکن رخ نخواهد داد، زیرا 70 الی 90 درصد قیمت مسکن را ناشی از زمین وابسته به آن است، لذا تحریم‌ها تاثیر بسزایی نخواهد داشت.

*برای افزایش اجاره‌ها سقف تعیین شود/ سیاست‌های دولت برای قشر متوسط به بالا است نه...

سید هادی بهادری عضو کمیسیون عمران مجلس هم در گفتگو با خبرنگار الف، در مورد افزایش قیمت مسکن، با توجه به اینکه کارکردهای اقتصادی، گفت: بعد از کاهش نرخ سود بانکی، وجوه و نقدینگی سرگردان وارد بازار ارز شد و بعد اینکه بازارهای سکه و دلار  دیگر کشش خود را از دست داد و سرمایه‌های مردم  وارد بازار مسکن و باعث رشد قیمت شده است بخصوص بعد از خروج آمریکا از برجام که تکلیف را مشخص کرد.

«سید هادی بهادری، عضو کمیسیون عمران مجلس دهم و نماینده مردم ارومیه»

وی در مورد اینکه به نظر دولت برنامه‌ای برای بخش مسکن ندارد، افزود: فعلاً در تهران شاهد افزایش قیمت مسکن هستیم و در بخش اجاره‌بهای مسکن هم شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم و در حال رخ دادن است، متاسفانه نه‌تنها در بخش مسکن بلکه برای اقتصادی کشور هم راهبرد و برنامه ندارد.

این نماینده مردم در مجلس تصریح کرد. در ایران ازنظر ساماندهی و مدیریت بازارهای پولی و مالی مشکل‌داریم که این مشکلات ریشه‌ای است و از سوی دیگر مردم هم در این موضوعات تابع سیاست‌های دولت نیستند و به آن اعتماد ندارند، مثلاً زمانی گفته می‌شود ارز به‌اندازه کافی داریم، اما بازهم مردم برای خرید دلار اقدام کرده  و هجوم می‌آورند و یا در بخش طلا و سکه هم این‌گونه است و این به مردمی شدن اقتصاد ارتباط دارد که متاسفانه هنوز مردم به دولتمردان اطمینان ندارند.

*سرمایه‌های سرگردان به بخش مسکن وارد شد

بهادری در مورد اینکه این موضوع به بری برنامگی دولت ارتباط دارد یا نه پاسخ داد: بخشی عدم داستم برنامه از سوی دولت برمی‌گردد و بخشی هم به دلیل جریان‌های سیاسی چه در داخل و چه خارج که بر این بی‌اعتماد اعتمادی دامن می‌زنند هم ارتباط دارد و مردم هم نگران منابع و سرمایه‌های خود هستند و سعی می‌کنند ارزش پول و دارایی خود را حفظ کنند.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه قیمت مسکن حبابی است، گفت: وقتی سرمایه‌های سرگردان به سمت بازاری حرکت کند، در این بازار حباب  ایجاد می‌شود که حتی بعد از شکل‌گیری این حباب،  قیمت‌ها به حالت قبل برنمی‌گردد و بالا و افسارگسیخته باقی می‌ماند و حتی باعث افزایش 30 الی 40 درصدی نرخ اجاره‌بها شده است.

وی در مورد بازار اجاره‌بها هم با توجه به اینکه به زمان نقل‌مکان مستاجران؛ گفت: متاسفانه در ماه‌های اخیر در پی گرانی مسکن صاحب‌ملک رقم‌های نجومی را به مستاجر پیشنهاد دادند که این باعث استیصال مستاجران شده و باید سقفی برای افزایش نرخ‌ها در بازار مسکن تعیین کرد که پیشنهاد می‌شود میزان حداکثری برای افزایش اجاره‌ها تعیین شود، مثلاً در حدود نرخ تورم رسمی که اکنون بین 8 تا 10 درصد است و سازمان تعزیرات بتواند با تعیین سقف‌های برای افزایش مبلغ اجاره و قیمت مسکن به بازار را کنترل کند.

بهادری در مورد سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی برای بخش مسکن بخصوص افزایش میزان وام خرید هم گفت: این سیاست‌ها برای قشر متوسط به بالا است شاید بتواند پاسخگوی این قشر باشد، اما برای اقشار ضعیف جامعه جوابگو نیست زیرا این سیاست‌ها برای افرادی هستند که بتوانند ماهانه مبلغی به‌عنوان اقساط وام به بانک‌ها پرداخت کنند که رقم قسط آن‌هم قابل‌توجه است و اقشار ضعیف و متوسط به پایین توان آن را ندارند و نمی‌توانند صاحب‌خانه شوند.