ماکرون از ترامپ انتقاد کرد

گروه جهان الف،   3970311178

رییس‌جمهوری فرانسه در تماس تلفنی با همتای آمریکایی خود از تصمیم او برای برقراری تعرفه های سنگین بر واردات آلومینیوم و فولاد از اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک به شدت انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، بنا بر اعلام کاخ الیزه، امانوئل ماکرون در این گفت‌وگو با غیرقانونی خواندن اقدام دولت آمریکا در برقراری تعرفه های تجاری سنگین از اقدام قاطع و متناسب اتحادیه اروپا خبر داد.

ویبلر راس، وزیر بازرگانی آمریکا پنج‌شنبه با بی‌نتیجه خواندن مذاکرات تجاری آمریکا با شرکای تجاری غربی خود، از اعمال تعرفه تجاری ۲۵ درصد بر واردات فولاد و ۱۰ درصد بر واردات آلومینیوم از اتحادیه اروپا، مکزیک و کانادا خبر داد.

دونالد ترامپ می‌گوید تولیدکنندگان خارجی فولاد و آلومینیوم به خاطر سهولت دسترسی به بازار آمریکا به تولیدکنندگان داخلی آسیب زده‌اند و این رخداد را بر خلاف امنیت ملی ایالات متحده می‌داند.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا هم در واکنشی تند به تصمیم دولت آمریکا برای اعمال افزایش تعرفه فولاد و آلومینیم گفته حساب دوستی و شراکت ۱۵۰ ساله مردم کانادا و آمریکا جداست و خلل‌ناپذیر اما آنچه اکنون دولت ایالات‌متحده انجام می‌دهد، کاملا غیرقابل قبول است.

نخست‌وزیر کانادا ساعتی پس از علنی شدن تصمیم کاخ‌سفید برای اعمال تعرفه‌های جدید علیه کشورهایی که به طور کلاسیک متحد استراتژیک واشنگتن محسوب می‌شوند، به این تصمیم واکنش نشان داد و گفت: اجازه دهید صریح بگویم. میان ما و آمریکا ۲ میلیارد دلار مازاد تجاری وجود دارد که با هیچ محاسبه‌ای نمی‌توانیم آن را تهدید کانادا برای امنیت ملی آمریکا ارزیابی کنیم.

نخست‌وزیر کانادا همچنین گفت: تصمیم امروز ما برای مقابله با اقدام آمریکا مربوط به مردم این کشور نمی‌شود. دوستی میان ما و مردم آمریکا پابرجا و خلل‌ناپذیر است و باید باور داشته باشیم که در نهایت عقل سلیم غالب خواهد شد اما فعلا آنچه که امروز در رفتار دولت آمریکا می‌بینیم با چنین چیزی همخوانی ندارد.

او افزود: واضح است که این تعرفه‌ها کاملا غیرقابل‌قبولند. کانادا در ۱۵۰ سال گذشته متحد همیشگی آمریکا بوده است. ما چه در دو جنگ جهانی، چه در جنگ کره و چه پس از یازدهم سپتامبر در کنار آمریکا ایستاده‌ایم؛ از سواحل نرماندی تا افغانستان. دوستی میان دو کشور هیچ‌گاه کمرنگ نشده بلکه عمیق‌تر شده؛ به طوری که دولت کانادا اکنون بیش از گذشته باور دارد که ارزش‌های مشترک ما دست آخر بر حمایت‌گرایی ملی‌گرایانه فائق خواهد آمد.

ترودو در پایان اظهارات خود هم وعده داده که دولت کانادا با تمام قوا از صنایع و کارگران این کشور در برابر تعرفه‌های جدید آمریکا دفاع کند.

دولت کانادا اعلام کرده در اقدامی متقابل برای بیش از شش میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از وارادت محصولات آمریکایی به این کشور تعرفه وضع خواهد کرد.

بنا بر گفته دولت کانادا این تعرفه‌ها که قرار است از ابتدای ماه ژوئیه آینده (یک ماه دیگر) وضع شود برابر میزان صادرات فولاد کانادا به آمریکا در سال ۲۰۱۷ (سال گذشته) است که رقمی حدود شش میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بوده است.

کانادا و اروپا بزرگ‌ترین صادرکنندگان فولاد به آمریکا هستند و انتظار می‌رود وضع تعرفه ۲۵ درصدی برای صادرات فولاد و ۱۰ درصدی برای صادرات آلومینیم از این کشور به آمریکا به اقتصاد کانادا لطمه جدی وارد کند.

بنابر گزارش وزارت اقتصاد آمریکا کانادا با بیش از ۴۵۰ میلیون دلار صادرات فولاد به آمریکا در صدر جدول قرار دارد و پس از این کشور اتحادیه اروپا با رقمی مشابه (۴۵۰ میلیون دلار) و کره جنوبی با حدود ۲۷۰ میلیون دارد در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. مکزیک، برزیل، ژاپن و تایوان هم که همگی از متحدان استراتژیک آمریکا محسوب می‌شوند در رتبه‌های بعدی صادرکنندگان عمده فولاد به آمریکا هستند.

چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان که ترامپ بارها هدف اصلی وضع تعرفه‌های جدید را مقابله با تراز منفی تجاری با آن اعلام کرده، در رتبه هشتم جدول صادرکنندگان اصلی فولاد به آمریکا قرار دارد و پس از این کشور هم روسیه و ترکیه نهم و دهم هستند.

مکزیک به عنوان دیگر کشور همسایه آمریکا و از شرکای اصلی اقتصادی این کشور در واکنش به اجرایی شدن این تعرفه‌ها اعلام کرده در نظر دارد برای واردات فولاد، گوشت، پنیر، سیب و بلوبری از آمریکا تعرفه های مشابهی در نظر بگیرد.

وزیر بازرگانی آمریکا گفته است، مذاکرات با کانادا و مکزیک برای احیای پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی معروف به نفتا بیش از آن چیزی که امید می‌رفت به طول کشیده و برای همین دولت آمریکا تصمیم گرفته تا معافیت این دو کشور همسایه را هم دیگر تمدید نکند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین