سیگارهای الکترونیکی؛ گرگی در لباس میش/ آیا ویپ در ترک سیگار موثر است؟

گروه سلامت الف،   3970311055 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

روانپزشک مرکز ملی مطالعات اعتیاد پیامد‌های منفی استفاده از سیگار‌های الکترونیکی برای سلامتی افراد را تشریح کرد.

 سیگارهای الکترونیکی؛ گرگی در لباس میش/ آیا ویپ در ترک سیگار موثر است؟
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ چندی پیش سیگار‌هایی که شبیه به خودکار و از باتری، دستگاه بخارساز و ماده معطر تشکیل شده بودند در  میان برخی جوانان رواج پیدا کرد،  بنابر چنین  شرایطی مردم تصمیم گرفتند که این سیگار‌ها را جایگزین سیگار‌های معمولی کنند.

سیگار الکترونیکی (ویپ) وسیله‌ای سرطان‌زاست که سلامتی افراد را به خطر می‌اندازد و نه تنها کمکی به ترک سیگار نمی‌کند بلکه اعتیاد و وابستگی به مواد دخانی را هم به همراه دارد.

طبق آمار منتشر شده از طرف وزارت بهداشت چهار درصد زنان سیگار مصرف می‌کنند؛ برای بررسی سیگار الکترونیکی و اینکه مصرف این وسیله چه خطرهایی را برای افراد به دنبال دارد با علیرضا نوروزی روانپزشک مرکز ملی مطالعات اعتیاد و حسین شیخ مددکار خانواده گفت‌وگو‌هایی را انجام دادیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

 ساختمان سیگار الکترونیکی

علیرضا نوروزی روانپزشک مرکز ملی مطالعات اعتیاد در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛  درباره ساختمان سیگار الکترونیکی اظهار کرد: این وسیله حدود ۱۰ تا ۲۰ سال است که در بازار وجود دارد و از یک محفظه‌ای که داخل آن نیکوتین است که به آن کارتریج گفته و یک کویل که به کمک باتری حرارت در آن ایجاد می‌شود، تشکیل شده است؛ این حرارت وقتی در کنار کارتریج قرار می‌گیرد باعث تولید بخار می‌شود و فرد این بخار حاوی نیکوتین  را وارد بدنش می‌کند.

سیگار‌های الکترونیکی؛ گرگی در لباس میش/ سیگار‌های مدرن امروزی چه بلایی بر سرتان می‌آورند؟

 آیا مصرف سیگار الکترونیکی اعتیادآور است؟

وی در پاسخ به این سوال که آیا مصرف سیگار الکترونیکی اعتیادآور است یا خیر، بیان کرد: سیگار الکترونیکی حاوی نیکوتین بوده بنابراین مشابه سایر محصولات حاوی نیکوتین اعتیادآور است و وابستگی را در افراد ایجاد می‌کند.

این روانپزشک مرکز ملی مطالعات اعتیاد افزود: سیگار الکترونیکی زمان کوتاهی است که در بازار وجود دارد بنابراین در بسیاری از پژوهش‌ها این وسیله مورد بررسی قرار نگرفته است و نمی‌توانیم درباره ضرر‌های این محصول نظر قطعی بدهیم، اما طبق اطلاعات موجود مواجهه با نیکوتین به تنهایی بدون اینکه همراه با دود یا سایر مواد شیمیایی باشد سرطان‌زاست؛ از سوی دیگر رویارویی با نیکوتین خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را هم افزایش می‌دهد.

نوروزی تاکید کرد: امروزه صنایع تولید کننده تنباکو  به روش‌های گوناگون سیگار الکترونیکی را به بازار معرفی می‌کنند و آن را کم خطرتر از سیگار معمولی جلوه می‌دهند؛ سیگار الکترونیکی می‌تواند موجب آغاز وابستگی به نیکوتین شود بنابراین وقتی افراد به علل گوناگون به این وسیله دسترسی ندارند به مصرف سیگار روی می‌آورند.

وی تصریح کرد: متاسفانه در ایران نظارت کافی بر سیگار‌های الکترونیکی وجود ندارد در نتیجه نمی‌توانیم بگوییم که با هر یک پُک که فرد به سیگار الکترونیکی می‌زند چقدر با نیکوتین و سایر مواد سمی روبرو می‌شود.

سیگار‌های الکترونیکی؛ گرگی در لباس میش/ سیگار‌های مدرن امروزی چه بلایی بر سرتان می‌آورند؟

 نیکوتین؛ ماده‌ای فوق‌العاده سمی

این روانپزشک مرکز ملی مطالعات اعتیاد با اشاره به سمی بودن نیکوتین گفت: نیکوتین ماده‌ای فوق‌العاده سمی است که در اوایل قرن گذشته میلادی از آن برای نابودی آفات نباتی استفاده می‌شد؛ اگر نیکوتین به شکل تصادفی وارد بدن کودکان شود مسمومیت‌های شدید و کشنده را ایجاد می‌کند.

 آیا با سیگار الکترونیکی می‌توان سیگار معمولی را ترک کرد؟

وی درباره اینکه آیا سیگار الکترونیکی می‌تواند جایگزین ترک سیگار شود، گفت: طبق بررسی‌های انجام شده سیگار الکترونیکی ابزار مناسبی برای ترک سیگار نیست زیرا افرادی که سیگار الکترونیکی را جایگزین سیگار معمولی می‌کنند پس از مدتی دوباره به مصرف سیگار روی می‌آورند و احتمال موفقیت آنها برای ترک کامل سیگار افزایش پیدا نمی‌کند؛ برای ترک سیگار به مداخلات روان‌درمانی و روانشناختی نیاز است. 

علت روانی سیگار کشیدن

حسین شیخ مددکار خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره علت روانی سیگار کشیدن اظهار کرد: کودک درون هر انسانی در دوران کودکی باید یک تا چند مرحله را طی کند؛ یکی از این مراحل با لب فرد در ارتباط است که شخص باید بتواند این مرحله را از طریق شیر خوردن از بدو تولد تا سه سالگی بپیماید بنابر این اگر فرد نتواند از این مرحله به شکل کامل عبور کند این نیاز همیشه با فرد همراه است و تمایل دارد که آن را به طرق گوناگون برطرف کند.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۶۸۹۹۶۱۵:۳۱:۲۱ ۱۳۹۷/۳/۱۱
جدای از مضرات سیگار , نیکوتین به تنهایی ماده ای هست که برای مغز بسیار مفید است.
فرهاد۳۶۹۱۷۶۱۸:۴۵:۰۸ ۱۳۹۷/۳/۱۱
من با آن سیگار را ترک کردم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  21. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  22. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  23. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  24. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  25. اسراییل چه باید بکند؟ 

آخرین عناوین