بنیانگذار ویکی‌لیکس در زندان ملکه

گروه جهان الف،   3970310132

حدود ۶ سال از پناهندگی «جولیان آسانژ» بنیانگذار سایت افشاگر ویکی‌لیکس و اقامت وی در ساختمان سفارت اکوادور در انگلیس می‌گذرد؛ مدت‌هاست اجازه ندارد پایش را از سفارت بیرون بگذارد، زیرا پلیس‌های انگلیسی در کمین‌اند تا او را دستگیر کنند.

بنیانگذار ویکی‌لیکس در زندان ملکه

2720 روز است که محصور شده به دیوارهای سفارت اکوادور و 53 روز است که با جهان بیرون هیچ راه ارتباطی ندارد، نه اینترنت، نه تلفن و نه حتی امکان ملاقات. این جزای کسی است که خلاف مصلحت واشنگتن قدم بردارد و اسنادی را از جنایات آمریکا در عراق و افغانستان منتشر کند. حدود 6 سال از پناهندگی «جولیان آسانژ» بنیانگذار سایت افشاگر ویکی‌لیکس و اقامت وی در ساختمان سفارت اکوادور در انگلیس می‌گذرد؛ مدت‌هاست اجازه ندارد پایش را از سفارت بیرون بگذارد، زیرا پلیس‌های انگلیسی در کمین‌اند تا او را دستگیر کنند.

  آغاز فعالیت افشاگرانه ویکی‌لیکس

در سال 2006 جولیان آسانژ، فرآیند راه‌اندازی وبگاه ‌ویکی‌لیکس را آغاز کرد تا اطلاعات مهم و محرمانه بین‌المللی را مستقیما در اختیار همه قرار دهد، اما این سایت زمانی توانست در صدر خبر رسانه‌های بین‌المللی قرار گیرد که با دریافت 750هزار سند محرمانه از یک سرباز آمریکایی به نام «چلسی منینگ» به افشاگری درباره جنایات ارتش آمریکا پرداخت و خشم واشنگتن آغاز شد. اسناد مذکور شامل کشتار غیرنظامیان، اطلاعات محرمانه جنگی افغانستان و عراق شامل رفتارهای غیر‌انسانی نظامیان آمریکایی با اسرا و درنهایت اطلاعات مربوط به زندان گوانتانامو بود.

پس از انتشار این اطلاعات، مقامات آمریکایی جولیان آسانژ را تحت تعقیب قرار دادند که در همین زمان، پلیس سوئد در حال بررسی اتهام تجاوز آسانژ بود و حکم دستگیری وی در اروپا را در اختیار داشت. وی سرانجام خود را تسلیم پلیس لندن کرد و پس از چند ماه بازداشت خانگی، به سفارت اکوادور در انگلستان گریخت و پناهنده سیاسی شد.

  پرونده‌سازی برای تخریب اعتبار آسانژ

آسانژ که 46 ساله و شهروند استرالیاست در سال 2010 به تجاوز متهم شد، او همواره این اتهام را رد کرده و گفته که مطرح شدن این اتهام با‌انگیزه‌های سیاسی بوده است. دادگستری سوئد در ماه می سال گذشته میلادی (2017) پرونده آسانژ را مختومه اعلام کرد.

زمانی که آسانژ به اکوادور پناهنده شد، جنجال زیادی به راه افتاد؛ اما سرانجام دولت اکوادور به او تابعیت این کشور را داد. خانم «ماریا فرناندا اسپینوزا»، وزیر خارجه اکوادور، در این باره گفت: «آسانژ در تاریخ 12 دسامبر سال گذشته میلادی (2017) تابعیت اکوادور را به‌دست آورده است.»

بعدتر اکوادور از دولت بریتانیا خواست آسانژ را به‌عنوان دیپلمات اکوادور قبول کند و از این راه برای او مصونیت دیپلماتیک قائل شود که با مخالفت دولت بریتانیا مواجه شد. در‌صورت موافقت بریتانیا، آسانژ می‌توانست با پایان دادن به دوران پناهندگی خود در سفارت اکوادور، با مصونیت دیپلماتیک خاک بریتانیا را ترک کند و دستگیر نشود.

  وقتی اکوادور زیر فشار آمریکا جا می‌زند

حالا خبرها حاکی از آن است که رئیس‌جمهور تازه اکوادور، «لنین مورنو» با فشار بی‌سابقه‌ای از سوی آمریکا مواجه شده است تا آسانژ را از سفارت بیرون کند. مورنو پیشتر او را در مصاحبه‌های خود یک «مشکل به ارث رسیده» خوانده بود و یک «مزاحم».

حالا گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال استرداد او به انگلیس یا آمریکا بالا گرفته است، «ماریا فرناندا اسپینوزا» وزیر خارجه اکوادور در مصاحبه‌ای اخیرا اعلام کرد: «ممکن است دولت این کشور پناهندگی اعطایی به وی را لغو کرده باشد و او را به آمریکا یا انگلیس تحویل دهد. انگلیس و اکوادور مایل به حل و فصل این ماجرا هستند.»

  سکوت سفارت اکوادور در لندن

«فرهیختگان» در تلاش برای پیگیری وضعیت جولیان آسانژ با سفارت اکوادور در لندن تماس گرفت، مسئول ارتباط با رسانه از پاسخ به هر سوالی خودداری کرد و متذکر شد به بهانه مسائل امنیتی نمی‌تواند درباره وضعیت جولیان آسانژ صحبت کند.

وقتی از او درباره گمانه‌زنی‌های برنامه سفارت برای تحویل آسانژ سوال شد، ادعا کرد که از این خبر اطلاعی ندارد و نمی‌تواند به‌خاطر «مسائل امنیتی» اجازه دسترسی و ارتباط  به موسس ویکی‌لیکس را بدهد.

پس از آن که پیگیری‌های ما از سفارت اکوادور به نتیجه نرسید، به سراغ مسئولان سازمان ویکی‌لیکس رفتیم، «کریستین هرافنسون» سخنگوی سابق ویکی‌لیکس که امروز یکی از معاونان ارشد این سازمان است، به «فرهیختگان» گفت که مدتی است تمام راه‌های ارتباطی آسانژ قطع شده است و حتی به او اجازه دسترسی به تلفن و اینترنت نیز داده نمی‌شود چه برسد به امکان ملاقات حضوری.

  دوستان آسانژ نگران سلامت او

وی در ادامه از شرایط نامساعد آسانژ صحبت کرد و اظهار داشت: «شرایط جسمی آسانژ بسیار نامناسب است، او دیابت دارد و به‌شدت بیمار است و احتمالا به دارو نیز دسترسی و از نظر روحی هم وضعیت خوبی ندارد.» معاون ارشد سازمان ویکی‌لیکس با صحه بر گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای اذعان داشت: «ما نیز بر این باوریم سفارت اکوادور تحت فشارهای انگلیس و آمریکا شرایط را برای آسانژ سخت کرده تا خود او مجبور به ترک سفارت یا تسلیم واشنگتن و لندن شود.»

هرافنسون گفت:«آسانژ د در سال 2012 میلادی به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شد. وی می‌ترسد در صورت خروج از این سفارتخانه به آمریکا مسترد شود؛ جایی که آسانژ به‌خاطر افشای اطلاعاتی درخصوص جنگ عراق تحت پیگرد قرار دارد.»

به‌نظر می‌رسد آسانژ به پایان راه خود رسیده باشد، او که تصور می‌کرد می‌تواند تحت لوای آزادی‌ بیان غرب به افشاگری دست بزند، این روزها فهمیده که دستش به جایی بند نیست و آزادی بیان تنها زمانی برای غرب معنا دارد که تهدیدی برای منافعش نباشد؛ شاید آخرین فصل زندگی موسس ویکی‌لیکس هم «پایان تدریجی یک رویا» باشد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

  12.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  13.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  15. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  5. جلاد، به پایان سلام کن!

  6. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  12. انتقام از پوتین؟

  13. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  17. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  18. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  19. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  22. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین