چرا مردم نرخ تورم اعلام‌شده از سوی بانک مرکزی را حس نمی‌کنند؟/ نقش اقلام خنثی‌کننده چیست؟

گروه اقتصادی الف،   3970308166 ۲۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه محاسبه برخی اقلام برای کاهش نرخ تورم، اقدام پسندیده ای نیست، می‌گوید باید بین نرخ تورم اعلام و تورمی که مردم حس می‌کنند باید ارتباط منطقی وجود داشته باشد و اگر این ارتباط نباشد، جایی از کار اشکال دارد.

چرا مردم نرخ تورم اعلام‌شده از سوی بانک مرکزی را حس نمی‌کنند؟/ نقش اقلام خنثی‌کننده چیست؟

به گزارش الف، بانک مرکزی نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به اردیبهشت‌ماه امسال نسبت به دوازده ماه منتهی به اردیبهشت‌ماه 96 معادل 9.1 درصد اعلام کرد و این عدد نسبت به فروردین‌ماه 1.6 درصد افزایش‌یافته است و نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 9.7 درصد افزایش را نشان می‌دهد؛ اما  این عدد در حالی اعلام‌شده که در چند ماه گذشته شاهد نوسانات نرخ ارز بودیم و دلار 3500 تومان امروز 4200 تومان است؛ همچنین در شرایطی که این آمار از کاهش فاحش تورم به کمترین رقم در سال‌های اخیر حکایت دارد، شه افزایش قیمت‌ها در بازار هستند و موج گرانی در بازار مواد غذایی، مسکن و اجاره‌بها در دو ماه اول امسال، فشار مضاعفی به مردم وارد کرده است.

درحالی‌که دولت نرخ تورم تک‌رقمی را برای خود دستاورد عنوان می‌کند و برنامه از برنامه‌هایش کنترل قیمت‌ها است، اما قیمت گوشت، لبنیات، روغن، مرغ، چای و تخم‌مرغ، سردمدار گرانی در دو ماه گذشته رشد داشته است و از سوی دیگر، قیمت مسکن نیز بر اساس گزارش بانک مرکزی  34 درصد و اجاره‌بها هم بیش از 11 درصد (البته هنوز وارد  فصل اجاره نشدیم) داشته اما نرخ تورم حدود 9 درصد است و  مردم این  نرخ را حس نمی‌کنند و شائبه‌هایی درباره آمار تورم وجود دارد.

هفته گذشته در دیدار مسئولان نظام با رهبر معظم انقلاب، رئیس‌جمهور از تداوم تورم تک‌رقمی در دو ماه اول امسال سخن گفت، اما رهبر انقلاب در بیانات خود از فشار گرانی‌ها بر مردم گلایه کردند: «واقعیت این است که وضع اقتصادی کشور تعریفی ندارد؛ وضع اقتصادی با همه این تلاش‌هایی که انجام می‌گیرد، مطلوب نیست؛ مردمِ زیادی هم ازلحاظ اقتصادی در فشار هستند. مسئله گرانی‌ها و این چیزها را کم‌وبیش شماها می‌دانید و بسیاری از مردم آن را با همه وجودشان لمس می‌کنند؛ این‌یک مشکل اساسی کشور است.»

محمد آقاطاهر، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی در گفتگویی، آخرین تغییر قیمت‌ها را در بازار برنج، روغن، شکر و کنسرو جات تشریح کرد و گفت: با توجه به این‌که ارز مواد غذایی قاچاق از بازار آزاد تامین می‌شود، قیمت این کالاها با توجه به نوسانات نرخ ارز در دو ماه اخیر، بیشترین افزایش را داشته است.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان روغن، مجوز افزایش 9 درصدی را برای قیمت محصولات خود دریافت کرده‌اند، گفت: اکنون روغن در بازار با محاسبه همین میزان افزایش قیمت، عرضه می‌شود و قیمت کالاهای ساخته‌شده مانند
تن ماهی، رب گوجه‌فرنگی و انواع کنسرو جات به دلیل افزایش قیمت قوطی فلزی، حدود 5 درصد افزایش‌یافته است. انواع شوینده‌ها نیز در ماه‌های اخیر 15 درصد افزایش داشته است.

آلبرت بغزیان، استاد اقتصاد دانشگاه تهران، در گفتگو با خبرنگار الف در مورد اینکه چرا مردم نرخ تورم اعلامی را حس نمی‌کنند، گفت: وقتی قیمت کالاها به‌تناسب نرخ تورم تغییر نکند، واقعیت‌ها پنهان می‌شود یعنی نرخ تورم که  میانگین رشد قیمت‌ها است و افزایش قیمت برخی کالاها را پنهان می‌کند، مثلاً مواد آشامیدنی و خوراکی‌ها 30 درصد افزایش قیمت داشته، ولی بلیت اتوبوس و یا قیمت برق تغییر نکرده است و قیمت تمامی این کالاها باهم جمع و عدد میانگین آن گرفته می‌شود و باید سهم هرکدام از این موارد را بررسی کرد که چه میزان نقش دارند، مثلاً وزن برق، خوراکی‌ها و  یا سفرهای خارجی و قیمت تلویزیون چه میزان است.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی 330 الی 340 قلم کالا با یک وزن‌های مشخصی در تعیین نرخ تورم محاسبه می‌کند، گفت: اکنون قیمت‌ها رشد کرده و  ممکن است در تعیین نرخ رشد تورم،  قیمت‌های مصوب دولتی را مدنظر قرار  گفته باشد و نه قیمت نهایی که به دست مصرف کنند می‌رسد.

 این استاد دانشگاه ادامه داد: همچنین ممکن است میانگین قیمت برخی کالاها هنوز رشد نکرده باشد یا قیمت آن ثابت بوده که این موضوع هم نرخ رشد تورم را پایین می‌آورد و مردم نرخ تورم بالا حس می‌کنند، ولی عدد اعلامی نشان دهند آن در جامعه نیست که باید بر روی نرخ تورم محتاط باشیم؛ مثلاً قیمت برخی‌ها مانند تلویزیون ممکن است همان قیمت 2 ماه پیش باشد و یا قیمت اعلامی کمتر باشد که این موارد نرخ تورم را پایین می‌آورد اما این موضوع در قیمت اقلام خوراکی مردم  مشاهده می‌کنیم که قیمت‌ها افزایش‌یافته، اما فرمول محاسبه نرخ تورم این‌گونه است و باید اشکلات آن را برطرف کنیم.

آلبرت بغزیان در مورد اینکه بانک مرکزی ممکن است برای اینکه نرخ رشد تورم پایین بیاید کالایی را که افزایش قیمت نداشته محاسبه کنم و یا سهم این کالاها را در سبد نرخ تورم تغییر دهد، تاکید کرد: می‌تواند این اتفاق رخ دهد که قاعدتاً  اقدام پسندیده‌ای نیست  مثل این است که فرد بیمار بخواهد دکتر را فریب دهد و یا عمداً آزمایش‌های پزشکی را تغییر دهم.

وی تصریح کرد: از طرفی هم ممکن است  در عددی که به دست می‌آید، قیمت‌های خارج از  مصوب را  تعیین کرده باشند، مثلاً برخی کارخانه‌ها قیمت ماست ساده را تغییر نمی‌دهند و حتی تازه آب هم در آن می‌ریزند، اما  و قیمت ماست موسیر و یا ... را افزایش می‌دهند و یا مثلاً قیمت شیر  هنوز گران نشده و یا اجاره‌بهای مسکن تغییر خاصی نداشته است، اما باید این موضوع را منطقی‌تر پیگیری کنند که چه اتفاقی افتاد که مردم تورم اعلامی را حس نمی‌کنند و افزایش قیمت‌ها به آن‌ها فشار وارد می‌کند و دماسنج خوب عمل نمی‌کند.

این کارشناس اقتصادی در مورد پیش‌بینی نرخ تورم در سال جاری گفت: اگر دولت واقعاً رفاه مردم را با توجه به نگرانی‌هایی که وجود دارد مدنظر قرار دهد و از تجربه تحریم گذشته استفاده کند و مانع افزایش نرخ ارز شود و ارز را  موقع تخصیص دهد، می‌تواند نرخ تورم را کنترل کند اما اگر  ستاد تنظیم بازار و... جدی نباشد و نتواند ارز را تخصیص دهد، شک ندارد که شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود که اگر دولت پیش‌بینی لازم را نکند، می‌تواند باعث رشد نرخ تورم شود.

آلبرت بغزیان بیان کرد: امروز قیمت مسکن 35 درصد افزایش‌یافته که این موضوع یک‌وزنی شاخص قیمت تورم دارد و یا قیمت خودرو 20 درصد، لبنیات 5 درصد و. بالا رفته که میانگین این ارقام  عدد 9.1 درصد است و می‌بایست  بین عددی که اعلام می‌شود که افزایش قیمتی که مردم حس می‌کنند، یک ارتباط  منطقی وجود داشته باشد،  که این موضوع وجود ندارد و حتماً ایرادی وجود دارد.

به گزارش الف؛ با توجه به موارد بیان‌شده لازم است معیار محاسبه نرخ تورم باید تغییر کند و اقلام اصلی در محاسبه نرخ تورم مدنظر قرار گیرند؛ اما مثل‌اینکه  برخی اقلام در سبد نرخ تورم نقشی دارند که این نقش باهدف خنثی کردن موارد اصلی در نظر گرفته می‌شود.

زمانی که نرخ تورم اقلام اساسی و اصلی مردم افزایش می‌یابد، اقلامی که قیمت آن‌ها ثابت بوده در فهرست محاسبه نرخ تورم قرار می‌گیرد تا بتواند از تورم کل بکاهد. نرخ تورم مسکن و مواد غذایی میانگین بالای 40 تا 50 درصد قیمت مسکن در برخی مناطق تهران تا 70 درصد هم افزایش‌یافته و این رشد قیمت بر نرخ اجاره نیز تاثیر مستقیم دارد، در این صورت دولت اقلام دیگری را برای نرخ تورم در فهرست قرار می‌دهد که شاید خیلی مورداحتیاج خانوار نیست، اما محاسبه می‌شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۶۴۶۵۳۱۴:۱۰:۳۵ ۱۳۹۷/۳/۸
هندونه یک هفته قبل از ماه رمضان = 300 تومان فعلا = 2000 تومان برخی 2500 تومان
بخوای... نخوای... با روحانی تا ۱۴۰۰ !۳۶۴۸۱۱۱۵:۲۶:۴۵ ۱۳۹۷/۳/۸
روحانی در انتخابات ۹۲، آمارهای رسمی دولت احمدی نژاد رو "دروغ" میدونست! بعد خودش رئیس جمهور شد... همون رئیس سازمان آمار رو ابقا کرد! بعدم خودش و نوبخت ، تشکیک در آمارهای رسمی دولت رو "دشمنی" فرض کردن و محکوم کردن!
ناشناس۳۶۵۱۲۳۱۸:۴۲:۱۳ ۱۳۹۷/۳/۸
چرا هر سال در ابتدای ماه رمضان قیمت مواد خوراکی افزایش می یابد؟ در این ماه بنا بر این است که مردم به علت روزه داری کمتر بخورند و در واقع تقاضا برای مواد خوراکی کم شود. پس چرا قیمت ها بالا می رود؟
ميثم۳۶۴۶۷۲۱۴:۲۱:۵۹ ۱۳۹۷/۳/۸
این دلار ۴۲۰۰ کجا هست به ما بگید؟؟
مرتضی۳۶۵۵۵۹۰۱:۲۵:۵۷ ۱۳۹۷/۳/۹
اگر خواستی بری ترکیه برای عشق و حال دولت بهت یه مقداری میده
محمدی۳۶۴۶۸۹۱۴:۲۹:۴۷ ۱۳۹۷/۳/۸
چون این نرخ اعلامی، دروغ است و واقعی نیست.
آریابان۳۶۴۹۳۰۱۶:۴۰:۳۲ ۱۳۹۷/۳/۸
مردم نرخ تورم اعلام‌شده از سوی بانک مرکزی را حس نمی‌کنند زیرا دولت میاد و میانگین قیمت ۳۵۹ قلم کالائی را که مردم حتی نام !!!! اکثر قریب به اتفاق اونها رو هم نشنیده اند (دیگه چه برسه به دیدن و یا مصرف اونها !!!!) محاسبه میکنه و بعدش هم با افتخار اعلام میکنه که شاخ تورم غول !!! رو شکسته، در حالیکه مردم در همون لحظات، در عمل شاهدند که قیمت ده ، پانزده قلم کالای مورد نیاز روزانه شون بطور روزمره گرون و گرونترشده و بازهم میشه !!!! ؛ اینجوری میشه که مردم بجای اینکه کاهش تورم رو باور کنند ، گرونی مهار گسیخته لحظه ای رو با گوشت و پوست !!!! خودشون لمس میکنند ؛
ناشناس۳۶۴۷۴۹۱۵:۰۴:۳۱ ۱۳۹۷/۳/۸
اقایان فکر کردن با دستور میشود اقتصاد را کنترل کرد باید منتظر روز های سخت بود مگر میشه دلار 6600 بشه دولتی ها بگویند 4200 است کف بازار تمام قیمت ها را تعین میکنه و بازار عرضه و تقاضا است هر وقت توانستند به صورت ازاد دلار را به قیمت ازاد به هر مقدار و به هرکس بدهند ان وقت میشود گفت بله پشتوانه ریال همان 4200 میباشد تا ان موقع ما پشتوانه ریال نداریم
ناشناس۳۶۴۷۷۲۱۵:۱۱:۴۰ ۱۳۹۷/۳/۸
نوشابه2500شده 3500 چیپس 1500شده 2000 پاستیل 1000شده1500 من نمیدونم تورم چطور 9درصده
ناشناس۳۶۴۷۸۰۱۵:۱۳:۳۳ ۱۳۹۷/۳/۸
بنظر من قیمت اعلامی دولت از اقلام اصلا واقعی نیست!!!!!!
ناشناس۳۶۴۸۱۰۱۵:۲۶:۳۷ ۱۳۹۷/۳/۸
دولت نرخ 4200 اعلام کرده اگر راست میگه چرا دلار به بازار تزریق نمیکنه پس یک جای کار ایراد دارد همین حالا پروش دهندگان طیور کشاورزان همه در حال نابودی هستند چون دیگر توان گرانی دانه مرغی و کشاورز همه چیز را باید دوبرابر پرداخت کند سال قبل میبایست هکتاری 150 تومن به کامباین بدهند الان شده 300 تومن تراکتور برای کشت و شخم دیسک دوبرابر شده کود و سم سه برابر شده یعنی کلا همه دارند ورشکست میشن حتی این دولت نرخ تورم خود را هم قبول ندارد قیمت تظمینی خرید گندم هم قیمت پارسال اعلام کرده نمیدانم این وزیر کشاورزی کجاست که جواب کشاورزان را بدهد
ناشناس۳۶۵۷۷۱۰۸:۲۴:۵۳ ۱۳۹۷/۳/۹
احسنت عالی بود وزیر کشاورزی کجایی؟ دقیقا کجایی؟
ناشناس۳۶۴۸۳۲۱۵:۴۴:۴۰ ۱۳۹۷/۳/۸
دولتی که ارزش پول را یک شبه به نصف تغلیل بده و سرمایه های مردم را در بانک ها نابود کنه و قدرت خرید کارمندان را در حد فقر پایین ببره و مدعی باشه تورم 9 درصده یک کلاه بردار حرفه ای است نه دولتی از مردم برای مردم خوبه مصاحبه تلویزیونی ایشان موجود است در مورد نرخ ارز یا ایشان دروغ میگوید و یا انکه کنترلی ندارد که در هر دو صورت باید کنار رود یا این جماعت وزرای سرمایه دار را از خود دور کند چون اینها هستند که به او خط میدهند
ناشناس۳۶۴۹۷۷۱۷:۰۵:۴۰ ۱۳۹۷/۳/۸
هندوانه قبل از رمضان کیلویی ۷۰۰ الان شده ۲۸۰۰ خربزه ۲۰۰۰ الان شده ۴۸۰۰ گوشی موبایل ۶۰۰ هزار الان شده ۸۹۰ هزار ( اسم برند را نمی گم تبلیغ نشه ) همه چیز گرون شده . بعد به فروشنده میگیم برای چی گرون شده میگه دلار رفته بالا اقا همه شما تا حالا از دلار آزاد برای تهیه کالا استفاده می کردید . ایا همه شما قاچاق جنس می اوردید . هیچ وارد کننده ای ارز مبادله ای قبل از این گرونی ها نمی گرفت . پس این دلار ۳۶۰۰ تا ۳۸۰۰ که در بودجه به عنوان ارز مبادله ای به بازرگانان داده می شد کجا رفته چرا همه کاسب ها همه چیز را با دلار آزاد می سنجند .
بورامینی۳۶۵۰۴۵۱۷:۴۸:۲۳ ۱۳۹۷/۳/۸
همه مطالب لازم رااقتصاددانان گوشزد میکنند در نظرات مردمی نیز که از هر دری که تصورکنید از برجام از تورم وگرانی حمایت از اقشار اسیب بذیر بسیار به چشم میخورد تکرار مکررات هم مفید فایده نیست دردرجه اول انتظار ازنمایندگان مردم است که نظارت بر مسولین اقتصادی و تنظیم بازار را بعهده دارندکه همه جانبه به مسایلی که مبتلا به مردم است رسیدگی کنند
ناشناس۳۶۵۵۲۶۰۰:۴۶:۱۷ ۱۳۹۷/۳/۹
کدام نماینده؟؟نماینده ای که تکلیفش باخودش روشن نیست. یکبار طرح سوال از رییس جمهور را امضاء میکنه دوروز بعدش دوباره امضاشو پس میگیره.
ناشناس۳۶۵۰۸۳۱۸:۱۳:۳۹ ۱۳۹۷/۳/۸
قطعا تورم واقعی بالای چهل درصد است وامار این دولت نیز مانند دولت معجزه هزاره سوم خلاف واقع است
بورامینی۳۶۵۰۹۸۱۸:۲۹:۳۰ ۱۳۹۷/۳/۸
نظر متولیان نظارت برقیمتها را به یک تجربه جلب میکنم که در گذشته دورکه ارز دونزخی بود برای دفترسازی اقدام کردم شخصی که مرا تشویق به اینکارتولیدی کرده بود وقصد شراکت صوری با مرا نیز داشت والبته به سرانجام نرسیددر فواید سهل الاوصول در کار دفتر سازی که شاید هم موردی بود ولی لزوم نظارت را گوش زد گفت اگر تنها سهمیه خود را در بازار ازاد بفروشی بدون اینکه فعالیتی انجام بدهی ازفروش سهمیه کاغذ کلی برایم سود داردانجامتوجه شدم برخی معدود سودجودشاید کل وشاید بخشی ازکاغد سهمیه ای را در بازار ازاد بفروش میرسانند که تکرار ان بعید نیست
ناشناس۳۶۵۱۴۸۱۸:۵۹:۲۷ ۱۳۹۷/۳/۸
تورم دوره احمدی نژاد برای رای آوردن45درصد. تورم دوره روحانی برای همه چی آرومه 9درصد دم خروس را ببینم یا قسم حضرت عباس
ناشناس۳۶۵۱۷۱۱۹:۱۸:۳۹ ۱۳۹۷/۳/۸
تورم حداقل ۵۰ درصد است
محسن۳۶۵۲۵۷۲۰:۵۱:۰۵ ۱۳۹۷/۳/۸
به مجلس حاصل تَکرار امیدی برای نظارت بر قوه مجریه نیست.نمونه آن هم استیضاح چند باره آخوندی و رای آوری مجدد.خار در چشم و استخوان در گلو تا 1400
بورامینی۳۶۵۲۷۵۲۱:۱۵:۳۳ ۱۳۹۷/۳/۸
اگر اقای البرت بغزیان نظر سنجی را دنبال می کنند از بعدتخصصی که در اقتصاد دارند تصورشان در مورد اینکه شاید امکان داشته باشد که بخشی از علت تورم تک رقمی که از سوی بانک مرکزی اعلام شده وبنظر غیر واقعی هم می رسد ناشی از کنترل تقاضا از سوی مسولان اقتصادی وکاهش قدرت خریدمردم باشد که یکی از عوامل ان تاثیرافزایش نقش رکودی وغیر تورمی نقدینگی نسبت به تاثیرنقش تورمی نقدینگی باشد؟
ناشناس۳۶۵۳۳۷۲۲:۱۸:۱۳ ۱۳۹۷/۳/۸
سه تا طالبی + یک هندوانه امروز خریدم = 25 هزارتومان
بانو۳۶۵۳۹۶۲۲:۴۹:۰۰ ۱۳۹۷/۳/۸
لطفاً بفرمایید برای نمونه افزایش 30 تا 55 درصدی بعضی از کیک های آستانقدس رضوی تابع کدام قانون مملکت بوده است. مثلاً کیک کرواسان یک شبه از 1000 تومان به 1500 تومان افزایش یافته است !!!
ناشناس۳۶۵۴۲۷۲۳:۲۳:۵۶ ۱۳۹۷/۳/۸
بهتر نیست قانون کنید لیست قیمت و محاسبات بانک مرکزی مطالبه بشه تا در اختیار عموم قرار گیرد تا ببینیم با کدام قیمت ها و چه محاسباتی به این رقم رسیدند.
شیدا۳۶۵۶۱۶۰۳:۰۷:۰۷ ۱۳۹۷/۳/۹
از بس بانک مرکزی در هر موردی میگفت : دلار نخرید ارزون میشه . سرمایه تان فنا میشه. حبابه . دلال های باعث کرونی دلار شدند و از این حرفها که همه اش خلافش ثابت شد نتیجتا اعتماد مردم به گفته های اونا از بین رفت .
ناشناس۳۶۵۸۴۴۰۹:۱۱:۰۵ ۱۳۹۷/۳/۹
برخی از همین آقایون که اعلام می نمودند امارهای دولت قبلی (احمدی نژاد) ساختگی و دور از واقعیت است و نرخ تورم بالای 40 درصد را زیر 25 درصد اعلام می کنند خودشان به همین راحتی تورم بالای 50 درصد را برای مردم تک رقمی اعلام می کنند و افتخار هم می کنند که یک دستاورد است؟!!!!!!!
sahatabar۳۶۵۸۶۱۰۹:۲۲:۵۹ ۱۳۹۷/۳/۹
پیشنهاد می شود علاوه بر نرخ تورم فعلی که میانگین رشد قیمت 330 تا 340 قلم کالا و خدمات است، نرخ تورم کالاهای اساسی یا کالاهایی که مردم روزانه آن ها را استفاده می کنند جداگانه محاسبه و اعلام گردد تا شائبه غیرواقعی بودن نرخ های اعلامی از سوی سازمان های رسمی بی اثر گردد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین